Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


KOMUNIKAT
ZE WZGLĘDU NA PODRÓŻ KOLEJĄ PO POLSCE W DNIACH 22-28.07.2014 NIE BĘDĘ ODPOWIADAŁ NA MAILE, ANI AKTUALIZOWAŁ INFORMACJI. DO ZOBACZENIA NA SZLAKU.

GRUZJA




Przewoźnik narodowy: Sakartvelos Rkinigza
Strona internetowa: www.railway.ge
Ostatnia aktualizacja: 24.04.2014

Spis treści:
1. Jak dotrzeć?
2. Połączenia międzynarodowe
3. Pociągiem po Gruzji
4. Kolejki dziecięce w Gruzji
5. Kolej wąskotorowa Borjomi - Bakuriani
6. Abchazja
7. Cziatura
8. Mccheta
9. Gori
10. Poti

W odróżnieniu od pozostałych krajów regionu Gruzja wydaje się inwestować w komunikację kolejową, choć jest jeszcze dużo do zrobienia. Standard pociągów jest bardzo różny - od starych elektryczek, po wygodne pociągi kursujące z Tbilisi na lotnisko. Strona kolei gruzińskich również jest czytelniejsza niż strony kolei armeńskich i azerskich.

W samej Gruzji można dużo zobaczyć podróżując busami (marszrutkami) oraz właśnie pociągami, choć te nie kursują zbyt często. Jeżeli pominiemy sytuację polityczną, kraj ten na pewno warto odwiedzić, szczególnie że Gruzini są przyjaźnie nastawieni do Polaków.

W Gruzji występuje zagrożenie przestępczością na poziomie podobnym jak w sąsiednich krajach. Przy zachowaniu podstawowych środków ostrożności nie powinno być szczególnych problemów.

1. JAK DOTRZEĆ



Najwygodniejszym sposobem dotarcia do Gruzji jest połączenie lotnicze obsługiwane przez linie lotnicze LOT. Lot trwa 3 godziny i 50 minut, a bilety kosztują około 822 złotych. Więcej informacji na stronie www.lot.com

Z lotniska w Tbilisi 2 razy dziennie kursują bezpośrednie, wygodne pociągi do centrum miasta.

Ponadto linie lotnicze Wizzair uruchomiły stosunkowo niedrogie połączenia z Warszawy i Katowic do Kutaisi. Loty te cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków, a koleje gruzińskie zamierzają inwestować w połączenia kolejowe Tbilisi - Kutaisi. Szczegóły dojazdu w artykule "Lotnisko w Kutaisi"

Coraz większą popularnością cieszą się promy z Ukrainy do Gruzji kursuące dwa lub trzy razy w tygodniu. Promy odpływają z Iljczewska (ok. 20 km od Odessy - można dojechać pociągiem podmiejskim) do Batumi i Poti. Część z nich po drodze zawija do bułgarskiej Warny, więc podróż trwa bardzo długo. Ze względu na sytuację polityczną na Ukrainie nie jest to stuprocentowo pewny środek transportu.

ukrferry.com - strona internetowa z informacjami


Pociąg Tbilisi - Poti - wnętrze
(aut. Otogeo, lic. CC, źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg z lotniska do Tbilisi
(źródło: materiały prasowe kolei gruzińskich)

2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Z Gruzji codziennie można dojechać pociągiem do stolic Armenii i Azerbejdżanu. Są to połączenia nocne zestawione z typowych dla republik byłego ZSRR wagonów sypialnych z przedziałami dwu- i czteroosobowymi. Według najnowszych informacji pojawiających się na forach kolejowych, pociągi z Tbilisi do Baku i Erywania prowadzą zmodernizowane, klimatyzowane wagony dużo wygodniejsze niż jeszcze dwa lata temu. Podróż pociągiem z Tbilisi do Erywania trwa znacznie dłużej niż przejazd marszrutką, ponieważ po stronie armeńskiej trasa jest, delikatnie mówiąc, trochę zakręcona.

W sezonie letnim uruchamiany jest dodatkowy pociąg nocny Erywań - Batumi, zestawiony z wagonów sypialnych kolei armeńskich. Wszelkie informacje na temat rozkładu jazdy na stronie kolei gruzińskich.

Rozkład jazdy kolei gruzińskich
Kupno biletów na pociąg Tbilisi - Erywań online (faza testowa)

Trwa modernizacja linii kolejowej Kars - Tbilisi - Baku, dzięki czemu być może już pod koniec 2013 lub w 2014 będzie można przejechać bezpośrednim pociągiem pasażerskim z Turcji do Tbilisi i Baku. Obecnie chcąc się dostać do Turcji, należy dojechać do Vale, stamtąd pieszo do granicy tureckiej, skąd można się dostać busem do Kars.

Do Turcji można się również dostać autobusami z Batumi jadącymi w kierunku Stambułu, Trabzonu, czy Ankary. Są to bardzo wygodne pojazdy. Jeżeli ktoś chce zaoszczędzić 10 euro, może dojechać autobusem podmiejskim lub marszrutką do przejścia granicznego w Sipri, tam przekroczyć granicę i dopiero po przekroczeniu granicy znaleźć autokar do interesującego go miasta.

Mapa przejazdu pociągu Tbilisi - Erywań w wysokiej rozdzielczości
Mapa przejazdu pociągu Tbilisi - Baku w wysokiej rozdzielczości

Trasa pociągu Tbilisi - Erywań


3. POCIĄGIEM PO GRUZJI



Gruzja posiada o wiele więcej połączeń kolejowych niż Armenia i Azerbejdżan. Trudno tu mówić o częstotliwości kursowania takiej jak w Europie, jednak pociągi dzienne i nocne docierają do wszystkich najważniejszych miast. Nie ma także problemów z uzyskaniem informacji przez internet. Najważniejsze strony to:

Rozkład jazdy kolei gruzińskich
Kupno biletów kolejowych w Gruzji przez internet
Mapa sieci kolejowej Gruzji na innej stronie

Ceny nie są wysokie. Przykłady cen (sprawdzane 25.02.2014):
Tbilisi - Gori - 10,5-31,5 GEL/18,2-52,3 zł (76 kilometrów)
Tbilisi - Kutaisi - 4,5-20,5 GEL/ 7,8-35,5 zł (221 kilometrów)

Ceny różnią się w zależności od pociągu i kategorii wagonu. Do ceny biletu doliczana jest prowizja w wysokości 0,5 GEL (ok. 1 zł).

Przez rok od poprzedniej aktualizacji znacznie poprawiła się prędkość pociągów na najpopularniejszych trasach. Na przykład najszybszy pociąg z Tbilisi do Kutaisi (popołudniowy) 221 kilometrów pokonuje w 4 godziny, co na tej trasie jest przyzwoitym rezultatem.

Problem jest jedynie przy połączeniach do Batumi. Pociągi dojeżdżają tylko do dworca kolejowego w oddalonym o 5 kilometrów Machindżauri (w rozkładach Makhinjauri), skąd do centrum Batumi należy dojechać marszrutką lub taksówką. Do Batumi dojeżdżają tylko pociągi towarowe. Tę niedogodność wynagradzają piękne widoki z pociągu tuz przed Machindżauri. Najszybszy pociąg trasę o długości 342 kilometrów pokonuje w 5 godzin i 10 minut, co jest bardzo przyzwoitym wynikiem.

W relacjach podróżników można się natknąć na informację, że pociągi bywają bardzo zatłoczone, a wnętrze wagonów spowija dym z papierosów. Pociągi są bardzo popularne ze względu na niskie ceny.

Na swojej stronie internetowej koleje gruzińskie podały, że w najbliższych latach mają zakupić nowe pociągi produkcji chińskiej przeznaczone do obsługi połączeń pomiędzy największymi gruzińskimi miastami.

Mapa przejazdu pociągu Tbilisi - Kutaisi w wysokiej rozdzielczości
Mapa przejazdu pociągu Tbilisi - Batumi w wysokiej rozdzielczości


Pociąg Tbilisi - Batumi - wnętrze
(aut. Otogeo, lic. CC, źródło: Wikimedia Commons)

Pociąg Tbilisi - Batumi - wnętrze
(aut. Otogeo, lic. CC, źródło: Wikimedia Commons)

4. KOLEJKI DZIECIĘCE W GRUZJI



Kolejki dziecięce były typowym zjawiskiem w ZSRR. Krótkie linie obsługiwane przez dzieci należały do atrakcji wielu miast. Tbilisi odegrało w dziejach kolejek dziecięcych dużą rolę - to tutaj uruchomiono pierwszą tego typu kolejkę na świecie już w 1935 roku. Linia o długości 1200 metrów była obsługiwana przez lokomotywy parowe, a od lat 50 ubiegłego wieku przez lokomotywy spalinowe. W latach 90 ubiegłego wieku kolejkę dotknął kryzys i wydawało się, że zostanie zlikwidowana. Przez dwa lata w ogóle nie kursowała. W 1999 zrekonstruowano tabor i obecnie kolejka kursuje od marca do listopada wokół parku Mushtaidi niedaleko centrum Tbilisi.

Niewiele wiadomo o kolejce dziecięcej w Poti. Kolejka dziecięca kursowała po trasie o długości 3 kilometrów w parku Maltakva pomiędzy stacjami "Maltakva plaża" a "Pionierska". Oddana do użytku w połowie lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku została zamknięta najprawdopodobniej w 1991 roku.

Bardzo popularna była również kolej dziecięca w Rustawi. Uroczyście otwarta 19 lipca 1987 kursowała po pięciokilometrowej trasie w dolinie rzeki Mtkvari. Nie wiadomo nic o obecnym stanie. Prawdopodobnie została zamknięta w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wagony dla kolejki zostały wyprodukowane w zakładach PAFAWAG. W latach 2002-2003 powstał projekt mający na celu odbudowę kolei w Rustavi, jednak po początkowych pracach remontowych wokół projektu nastała cisza i do dziś nic nie wiadomo o jego wynikach.

Swego czasu kolejką dziecięcą mogło się szczycić również miasto Khashuri. Budowa rozpoczęła się w roku 1982, jednak nie ma informacji o okresie eksploatacji, ani o późniejszych losach.

Źródło informacji: www.railways.id.ru

5. KOLEJ WĄSKOTOROWA BORJOMI - BAKURIANI



Jedną z mało znanych atrakcji turystycznych Gruzji jest linia kolei wąskotorowej Borjomi - Bakuriani wybudowana pod koniec XIX wieku. Budowa była bardzo trudna ze względu na ukształtowanie terenu. Długość linii to 38 kilometrów, rozstaw szyn 900 mm. Trasa została zelektryfikowana w 1966 roku, wcześniej pociągi były prowadzone przez lokomotywy parowe. Obecnie linia wykorzystywana jest wyłącznie do przewozów pasażerskich, ostatni pociąg towarowy przejechał po tej trasie w 1991 roku.

Bakuriani to bardzo popularny ośrodek narciarski w masywie Małego Kaukazu. Narciarze mają do dyspozycji 16 stoków o różnym poziomie trudności, wypożyczalnie nart i skuterów, a w wolnym czasie mogą wybrać się na posiłek w którejść z restauracji lub pobawić się na dyskotece. W lecie można wędrować po położonym w pobliżu parku narodowym Bordżomi.

Trasa jest bardzo malownicza, a pociągi po niej kursujące wyglądają inaczej niż typowe pociągi kolei gruzińskich. Zwiedzając Gruzję warto przejechać się tą trasą chociażby ze względu na piękne widoki.

6. ABCHAZJA



Kolej abchaska w praktyce w całości jest w rękach rosyjskich. Po wojnie domowej cały tabor oraz infrastruktura wymagają naprawy. Jedyny pociąg międzynarodowy to Adler - Suchumi. W rozkładzie jazdy są ponadto ujęte dwa pociągi Adler - Gagra.

zkvzhd.abhazia.com- strona kolei abchaskich

Reportaż z uruchomienia pociągu Adler-Suchumi na You Tube

Dumą Abchazji jest ponadto kolejka podziemna w Jaskini Nowoatońskiej. Jedyna w swoim rodzaju atrakcja turystyczna jest uważana przez niektórych za swego rodzaju metro. Trasa liczy ok. 1300 metrów i ma trzy stacje. Kursuje od maja do października.
www.metro-novyafon.narod.ru

7. CZIATURA



W wielu krajach są miejsca pomijane w folderach turystycznych, położone z dala od głównych szlaków, a przy tym będące prawdziwymi perełkami. W Gruzji takim miejscem jest Cziatura - miasto znane na całym świecie z systemu kolejek linowych. Położona około 70 kilometrów na wschód od Kutaisi Cziatura to miasto przemysłowe, w XIX wieku odkryto tu ogromne złoża rud manganu, swego czasu tutejszy zakład wydobycia produkował 60% manganu wydobywanego na świecie. Problemem było jednak ukształtowanie terenu - miejscowość położona jest w dolinie ze stromymi zboczami, nad rzeką Kwiryłą. W latach 50. ubiegłego wieku wybudowano więc system kolejek linowych przewożących górników do pracy w kopalni, mieszkańców, niektóre z kolejek przeznaczone są tylko do przewozu towarów. Część kolejek nadal działa, w tym najstarsza z 1953 roku. Opłata za przejazd jest symboliczna

Sama Cziatura od odzyskania przez Gruzję niepodległości upada i poza kilkoma miejscami w centrum wszędzie bieda aż piszczy - przygnębiające wrażenie sprawiają zaniedbane blokowiska z opuszczonymi, zrujnowanymi blokami. Kto może, wyjeżdża z miasta, liczba ludności w ostatnich dziesięcioleciach spadła o ponad połowę.

Cziatura położona jest z dala od głównych szlaków komunikacyjnych. Połączona jest torami z Zestaponi, ale na trasie prawdopodobnie nie kursują pociągi pasażerskie. O ile mi wiadomo, do Cziatury najlepiej dojechać marszrutką ze wspomnianego już Zestaponi, na forach internetowych znalazłem informację, że przy odrobinie szczęścia można złapać marszrutkę z Kutaisi. Miasteczko, które trzeba koniecznie odwiedzić.

8. MCCHETA



Mccheta to historyczna stolica Gruzji położona u ujścia rzeki Aragwy do Kury. Zabytkowy zespół urbanistyczny został wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasteczko położone zaledwie 20 kilometrów od Tbilisi jest popularnym celem wycieczek turystów z całego świata, a ze względu na liczne połączenia marszrutkowe oraz kolejowe idealnie nadaje się na jednodniową wycieczkę.

Ślady osadnictwa na tych terenach pochodzą już z ok. 1000 r. p.n.e., to właśnie tutaj w 377 roku Gruzja przyjęła chrześcijaństwo. Król Daczi I przeniósł stolicę do Tbilisi, ale Mccheta do XIX wieku była miejscem koronizacji i pochówkwów władców Gruzji.

Mcchetę najlepiej zwiedzać pieszo, od kilku lat trwają prace rewitalizacyjne w samym centrum. Z zabytków najważniejsze to katedra Sweti Cchoweli, mur obronny przy klasztorze, zespół klasztorny Samtawro i monastyr Dźwari. Miasteczko liczy ok. 7,5 tysiąca mieszkańców, marszrutki z Tbilisi kursują bardzo często, można tu też dojechać pociągami Tbilisi - Gori i Tbilisi - Borjomi.

9. GORI



Niezbyt ładne miasto, raczej niezbyt popularne wsród turystów. W 2008 dostało się na czołówki serwisów informacyjnych z całego świata, kiedy podczas wojny o Osetię Południową wojska rosyjskie zdobyły miasto bez strat własnych i okupowały je przez 10 dni.

Choć już w III-II wieku p.n.e. istniała tu twierdza Tontion, dziś trudno odnaleźć ślady długiej historii, bowiem niemal cała zabudowa została zniszczona w 1920 roku przez trzęsienie ziemi. Gori położone jest w słabo rozwiniętym regionie rolniczym, w czasach ZSRR było ważnym ośrodkiem przemysłowym, po odzyskaniu niepodległości przez Gruzję boryka się z kryzysem.

Dla turystów najważniejszą atrakcją Gori jest Muzeum Stalina, bowiem to właśnie tutaj w 1878 roku urodził się Józef Stalin. To dość duże, zadbane i bardzo dobrze wyposażone muzeum, w którym znajdziemy najróżniejsze eksponaty dotyczące dyktatora i jego życia. Największą popularnością cieszy się wagon kolejowy, w którym Stalin przemierzał imperium. Co ciekawe, ekspozycje milczą o zbrodniach Stalina. Turyści odwiedzający muzeum mogą wpisać się do księgi gości.

Poza muzeum jedyne atrakcje to niewielkie Muzeum Wojny i twierdza Goriscyche na wzgórzu górującym nad miastem. Ewentualnie monumentalny ratusz. Większa część zabudowy to blokowiska. Dworzec kolejowy położony jest około kilometr od centrum miasta, pociągi kursują rzadko, natomiast z Tbilisi do Gori łatwiej dojechać marszrutką - podróż trwa około półtorej godziny.

Noclegi bardzo drogie, rozsądnym rozwiązaniem są kwatery prywatne.

Z Gori warto wybrać się do Upliscyche – położonego 17 kilometrów dalej dawnego gruzińskiego miasta wykutego w skale, a właściwie jego pozostałości. Z dawnego miasta niewiele pozostało, jednak zaletą tego miejsca jest fakt, że nie ma tu zbyt dużo turystów, można natomiast w ciszy i spokoju wyobrazić sobie dawne czasy. Do Upliscyche można dojechać marszrutką.

10. POTI



Raczej nieciekawe miasto portowe, ośrodek przemysłowy zamieszkiwany przez ponad 45 tysięcy osób. Turyści nie znajdą tu niczego ciekawego, może poza bulwarem i katedrą, natomiast Poti jest dobrą bazą wypadową do wycieczek po Parku Narodowym Kolcheti - to bagniste obszary, a więc w samym mieście należy się przygotować na natrętne, krwiożercze komary (oczywiście w lecie). Miasto o długiej historii - już w VII-VI wieku p.n.e. istniała tu grecka kolonia Fasis, współczesne Poti w niczym nie przypomina historycznego miasta. Natomiast mieszkańcy uchodzą za bardzo gościnnych. Odpływają stąd promy do ukraińskiego Iljczewska (20 km od Odessy), a do Tbilisi można dojechać pociągiem. W pobliżu granica z Abchazją. Zaniedbane, przygnębiające miasto, nie jest polecane na dłuższą wizytę, dla turystów stanowi jedynie miasto tranzytowe.