Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


GRECJA


Przewoźnik narodowy: OSE (Organismos Sidirodromon Ellados)
Strona internetowa: www.trainose.gr
Ostatnia aktualizacja: 08.09.2016



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Wrażenia ogólne
3. Połączenia międzynarodowe
4. Linia wąskotorowa Wolos - Milies
5. Półwysep Peloponez
6. Kolej Diakofto - Kalavryta
7. Muzea kolejowe w Grecji

Ze względu na kryzys zadłużenia sytuacja na greckiej kolei jest niejasna. Już w połowie 2011 roku zlikwidowano wszystkie połączenia międzynarodowe oraz wiele połączeń lokalnych. Według różnych doniesień w pociągach IC kursujących na trasie Ateny - Saloniki nie są honorowane bilety Balkan Flexipass.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



tickets.trainose.gr - wyszukiwarka połączeń z możliwością kupna biletu, a nawet wybrania miejsca w pociągu. Bardzo dobra aplikacja, jednak użytkownikowi nieznającemu greckiego alfabetu oraz nazw greckich stacji może z początku sprawiać problemy. W prawym górnym roku znajduje się słabo widoczne pole do zmiany języka aplikacji.

2. WRAŻENIA OGÓLNE



Najlepszą opcją dojazdu do Aten dla posiadaczy biletów Interrail jest rejs promem z Bari lub Ancony (szczegóły w ulotce dołączanej do biletów Interrail), który i tak nie wychodzi tanio, ewentualnie podróż autobusem na trasie Skopje - Saloniki.

W Grecji byłem w 2007 roku. Jechałem pociągiem Intercity Ateny - Saloniki w wagonie bezprzedziałowym. Wagon był bardzo wygodny, prędkości szlakowe nie były wprawdzie oszałamiające, ale podróż nie dłużyła się. Zapamiętałem brak koszy na śmieci - co jakiś czas chodziła obsługa i pasażerowie wrzucali śmieci do worka. Trasa w niektórych momentach piękna, lecz przez większość podróży monotonna. W pociągu obowiązywał zakaz palenia, mimo to palacze palili w przedsionkach.


Pociąg Ateny - Sofia

Kolejka do kasy w Atenach

Oprócz tego jechałem nocnym pociągiem Ateny - Sofia w greckim wagonie sypialnym, w przedziale trzyosobowym. Wagon był klimatyzowany, wygodny, w środku był prysznic z ciepłą wodą. Natomiast greckie kuszetki jadące do Salonik nie sprawiały dobrego wrażenia.

Jeśli chodzi o infrastrukturę, to trudno powiedzieć coś konkretnego. Dworzec w Salonikach stosunkowo duży - niewiele skrzynek bagażowych, bezpłatne toalety i nic poza tym. Natomiast dworzec w Atenach jest nieproporcjonalnie mały jak na takie ogromne miasto. Poza kafejką nie było w nim nic ciekawego. Toalety raz bezpłatne, raz po 50 eurocentów - 2 kabiny na tak wielkie miasto.

Sama Grecja wydaje mi się przereklamowana, przynajmniej patrząc przez pryzmat Aten i Salonik. Ateny to jeden z największych zawodów podczas moich podróży - zdarzały się miejsca piękne, jak choćby panorama miasta widziana spod Akropolu. Ja oczywiście oszczędzałem na wszystkim, więc samych zabytków nie zamierzałem zwiedzać. Pojeździłem sobie za to metrem i tramwajami. Natomiast w centrum było wiele brudnych, zaniedbanych ulic, nachalnych sprzedawców, bezpańskich psów i hordy turystów.

W Atenach są również problemy ze znalezieniem toalet publicznych. Nie ma ich na stacjach metra ani na najbardziej uczęszczanych placach. Pamiętam, jak przez kilka godzin szukałem toalety czując pęcherz moczowy - i to w centrum. W końcu dyskretnie wszedłem do jakiejś knajpki, gdzie toaleta była w piwnicy. Kiedy dzień później pojawiły się ostre kłopoty żołądkowe, wolałem nie ruszać się z miejsca pobytu.

Saloniki podobały mi się bardziej niż Ateny. Wprawdzie też jest sporo brudu, bezpańskich psów, a kierowcy jeżdżą jak wariaci, jednak jest jakoś spokojniej. Niby nie ma jakichś cudownych zabytków, ale naprawdę wolałbym tam spędzić kilka dni niż w Atenach.


Ateny - centrum miasta

Dworzec w Salonikach

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Od 9 maja 2014 roku przywrócono bezpośrednie pociągi z Belgradu do Salonik i z Salonik do Sofii. W rozkładzie jazdy 2014/2015 przywrócone pociągi nadal kursują. NIE KURSUJE pociąg Saloniki - Stambuł

Bułgaria


Pomiędzy tymi krajami kursują autokary OSE oraz pociąg bezpośredni:

Sofia (odj. 11:30) --> Saloniki (przyj. 17:30)

Saloniki (odj. 15:00) --> Sofia (przyj. 21:30)

Według strony internetowej cena biletu w jedną stronę wynosi 25 euro w kasie lub 22,5 euro przez internet. Pociąg prawdopodobnie zestawiony jest z greckiego i bułgarskiego wagonu z miejscami do siedzenia. Ponadto nadal kursują autokary kolei greckich, których rozkład można znaleźć na stronie kolei greckich.

Macedonia/Serbia



UWAGA!!! W ZWIĄZKU Z REMONTEM LINII KOLEJOWEJ NISZ - PRESZEWO POCIĄGI BELGRAD - SALONIKI ORAZ BELGRAD - SKOPJE NIE KURSUJĄ OD 2 WRZEŚNIA 2016 ROKU PRZYNAJMNIEJ DO POŁOWY GRUDNIA 2016 ROKU.

Od 9 maja 2014 roku codziennie kursuje pociąg nocny Belgrad - Skopje - Saloniki. Orientacyjny rozkład jazdy:

Belgrad (odj. 18:50) --> Nisz (23:01-23:18) --> Skopje (04:25-04:45) --> Saloniki (przyj. 10:07)

Saloniki (odj. 18:30) --> Skopje (odj. 21:54) --> Belgrad (przyj. 07:42)

Pociąg PRAWDOPODOBNIE zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia klasy drugiej, serbskich wagonów z miejscami do leżenia, a w przypadku wyprzedania miejsc dołączane są serbskie wagony sypialne. Jak podaje strona kolei serbskich, bilet w jedną stronę kosztuje 33,80 euro. W sezonie w składzie pociągu będzie kursował wagon z miejscami do leżenia Budapeszt - Saloniki kolei węgierskich.

Ze stolicy Macedonii - Skopje - można też pojechać pociągiem do Bitoli. Stamtąd taksówką do greckiej granicy - odległość wynosi około 19 kilometrów. Można również pieszo po torach, linia Saloniki - Florina - Bitola jest nieużywana i zarośnięta. W przyszłości planuje się jej rewitalizację.

Po przekroczeniu granicy musimy dostać się z Neos Kafkasos do Floriny. To również odległość około 20 kilometrów, ale nie mam informacji, czy kursuje tam transport publiczny lub taksówki (w Grecji i Macedonii taksówki są stosunkowo niedrogie, jeżeli oczywiście nie trafimy na oszusta). Do Floriny można dojechać kilka razy dziennie pociągami z Salonik

br>

4. LINIA WĄSKOTOROWA WOLOS - MILIES


Grecja posiada kilka malowniczych linii kolejowych. Jedną z nich jest linia wąskotorowa (rozstaw 600 mm) z Wolos do Milies (Milieai). Długość linii to około 28 kilometrów, jednak większa część trasy jest nieczynna od lat siedemdziesiątych. Maksymalne nachylenie wynosiło 3%.

Linia została zaprojektowana przez włoskiego inżyniera Evaristo de Chirico, ojca znanego malarza Giorgio de Chirico. Odcinek z Wolos do stacji Lechonia został otwarty dla ruchu w 1895 roku, a odcinek między Lehonia (Lechonia) a Milies (Milieai) w 1903. Trasa została zamknięta dla ruchu w 1971 roku ze względu na nierentowność.

Ruch na odcinku Lehconia - Milieai przywrócono w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. W miesiącach letnich z Lechonii do Milieai codziennie kursowały bardzo popularne wśród turystów pociągi parowe. W ostatnich latach część pociągów była ciągnięta również przez lokomotywy spalinowe, jednak nie zmniejszyło to popularności tej linii będącej jedną z największych atrakcji turystycznych regionu.

Gwoździem do trumny okazał się natomiast kryzys ekonomiczny. Nie znalazłem aktualnych informacji na temat kursowania pociągów, jednak na forach i stronach internetowych o Grecji można znaleźć notatki, że kursowanie pociągów zostało zawieszone na czas nieokreślony.

Kolej Lechonia - Milieai na You Tube


5. PÓŁWYSEP PELOPONEZ



Na półwyspie Peloponez istnieje 914 kilometrów linii wąskotorowych. Półwysep słynął z malowniczej linii kolejowej wzdłuż miast położonych przy wybrzeżu. W 2007 roku, kiedy byłem w Grecji, z Aten można było dojechać pociągiem do Kalamaty i Pirgos (oczywiście z przesiadkami). Po półwyspie kursowały pociągi różnych kategorii wyprodukowane na licencji MAN-a, na jednym z odcinków była uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa.

Nie dane mi było przejechać się koleją po półwyspie, lecz z opisów innych podróżników można się dowiedzieć, że jest to ciekawa, nastrojowa podróż pozwalająca poznać Grecję z trochę innej strony. Po drodze pociągi przejeżdżają przez małe, wyludnione wioski, mijają maleńkie stacje kolejowe, na których jakby zatrzymał się czas i nawet rozkłady jazdy napisane są kredą. Pociągi jechały bardzo powoli, lecz przecież chodzi tu o coś innego. O możliwość podziwiania pięknych widoków, delektowania się każdą chwilą spędzoną w podróży.

Problemem linii kolejowych na Peloponezie był zły stan torów oraz nierentowność połączeń, co wiązało się z podupadaniem tras oraz stopniową likwidacją połączeń. Również nie posiadam aktualnych informacji na temat kursowania pociągów na półwyspie Peloponez. Na różnych forach internetowych pisze się o całkowitym zawieszeniu ruchu pociągów, natomiast na You Tube można znaleźć filmy, na których widać pociągi pasażerskie.

Na stronie greckich kolei znalazłem informację, że nieregularnie kursują pociągi turystyczne Pirgos - Kalamata.

6. KOLEJ DIAKOFTO - KALAVRYTA



Najbardziej znaną atrakcją kolejową Grecji jest kolej zębata łącząca Diakofto z Kalavrytą położona na północy półwyspu Peloponez. Na trasie o długości 22 kilometrów pociąg pokonuje różnicę wysokości od poziomu morza do 750 metrów. Podróż w jedną stronę trwa godzinę, pociąg jedzie z prędkością 30-40 kilometrów na godzinę, a w miejscach, gdzie nachylenie jest większe z prędkością 15-20 kilometrów na godzinę. Trasa uchodzi za jedną z najbardziej malowniczych w Europie - pociąg przejeżdża przez tunele, po drodze mija wodospady, góry i lasy - wszystko na krótkiej trasie. Na części trasy obok torów przebiega szlak turystyczny.

W latach 2007-09 część linii przeszła gruntowną modernizację. Zmodernizowano również tabor - od 2009 roku po trasie kursują pociągi wyprodukowane przez firmę Stadler. Okazjonalnie można się również przejechać pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową z wagonami retro.

Na stronach turystycznych miejscowości Kalavryta i Diakofto podane są rozkłady jazdy pociągu na rok 2010 i 2011. Według tych rozkładów pociąg kursował trzy razy dziennie w dni powszednie oraz pięć razy dziennie w soboty, niedziele i święta. Niestety, nie udało się ustalić aktualnego rozkładu jazdy ani uzyskać informacji, czy kolejka dalej kursuje, czy może podzieliła los innych pociągów na Peloponezie.

Reportaż o kolei Diakofto - Kalavryta na You Tube
Kolej Diakofto - Kalavryta na You Tube - widok z kabiny
Ciekawy film o kolejce z 1996 roku


7. MUZEA KOLEJOWE W GRECJI



W Grecji działa kilka muzeów kolejowych. Większość z nich nie ma własnej strony internetowej, w związku z czym informacje podaję za różnymi stronami o turystyce w Grecji. Oprócz wymienionychniżej muzeów spotkałem się z informacją, że przy stacji kolejowej w Kalamacie stoi i niszczeje kilka starych lokomotyw parowych.

MUZEUM KOLEI W ATENACH

Największe muzeum kolei w Grecji założone w 1979 w Atenach. W muzeum można zobaczyć zabytkowe lokomotywy parowe, lokomotywy kolei przemysłowych, drezyny, stare wagony, w tym wagon sułtana Abdul Aziza, a także różne przedmioty związane z koleją. Dodatkową atrakcją jest wystawa tramwajów kursujących po Atenach w ubiegłym wieku.

Większość eksponatów mieści się w niewielkich, dobrze oświetlonych halach. Można również zobaczyć stare wagony i lokomotywy kursujące niegdyś po liniach wąskotorowych Volos - Milies oraz Diakofto - Kalavryta. Według informacji na forach na terenie Muzeum nie wolno robić zdjęć, o pozwolenie trzeba postarać się z dużym wyprzedzeniem. Zarządcą Muzeum Kolei w Atenach są koleje greckie - OSE. Wstęp jest bezpłatny. Muzeum otwarte jest codziennie oprócz poniedziałków od 9:00 do 13:00, a w środy również od 17:00 do 20:00.

Lokalizacja Muzeum Kolei w Atenach na maps.google.com

MUZEUM KOLEI V WOLOS (THESSALY RAILWAY MUSEUM)

Małe muzeum założone w 2006 roku. Znajduje się na pierwszym piętrze dworca kolejowego w Wolos. Zgromadzone eksponaty to głównie fotografie i dokumenty przedstawiające historię kolei w regionie. Oprócz tego planowano udostępnienie dla zwiedzających zabytkowych wagonów i lokomotyw znajdujących się na terenie stacji kolejowej. Nie znalazłem jednak szczegółowych informacji na temat działalności muzeum, godzin zwiedzania i cen. Muzeum nie posiada również własnej strony internetowej.

MUZEUM KOLEI ELEKTRYCZNYCH W PIREUSIE

Małe muzeum znajdujące się w dawnym budynku poczty na stacji Pireus. Zostało założone w 2005 roku. Kolekcja składa się głównie z archiwalnych zdjęć i dokumentów na temat kolei w okolicach Pireus. Muzeum jako jedyne z muzeów kolei w Grecji posiada własną stronę internetową, na której można zobaczyć zdjęcia pomieszczeń i eksponatów. W muzeum obowiązuje zakaz fotografowania.

Strona oficjalna: www.isap.gr/eng/museum.index.asp