Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

GHANA




Przewoźnik narodowy: Ghana Railway Company
Ostatnia aktualizacja: 10.04.2014

Ghana należy do bardziej rozpoznawalnych państw Afryki Zachodniej, głównie za sprawą reprezentacji piłkarskiej. W Ghanie infrastruktura turystyczna jest na wyższym poziomie niż np. w Beninie, Togo i Burkina Faso. Niestety, nie można tego powiedzieć o sieci kolejowej. W Ghanie od kilkunastu lat kolej stopniowo upada, co skutkowało marginalizacją przewozów pasażerskich, zmniejszaniem prędkości szlakowych, a wagony zakupione dość dawno od NRD są w opłakanym stanie, podobnie jak tory.

Obecnie realizowane są przewozy na następujących trasach:
Akra - Tema (pociągi podmiejskie)
Akra - Nsawam (pociągi podmiejskie)

Wagon z czasów NRD
(aut. flowizm, licencja CC-BY, źródło: flickr.com)
Niedawno zakupiony chiński pociąg
(źródło: materiały prasowe CNR Tangshan Railway Vehicle Co. Ltd )

Od października 2010 roku, ze względu na zły stan torów, nie kursują pociągi z Akry do Kumasi. Średni czas przejazdów autobusów na tej trasie był o połowę krótszy niż czas przejazdu pociągiem. Podobnie było na trasie Takoradi - Kumasi. Połączenia obsługuje Ghana Railway Company. Niektóre strony internetowe twierdzą, że pociągi dalekobieżne Takoradi - Kumasi kursują nadal, wystarczy jednak poszukać zdjęcia opuszczonej, ogromnej stacji kolejowej w Kumasi, aby stało się jasne, że nic tam nie może dojechać. Obraz nędzy i rozpaczy.

W roku 2014 przy współpracy z Chinami miała się rozpocząć gruntowna rewitalizacja linii kolejowych do Kumasi oraz budowa nowych linii kolejowych łączących Ghanę z sąsiadującymi z nią państwami.

Jeśli chodzi o inwestycje w tabor, to Ghana kilka lat temu zakupiła od chińskiego producenta pojazdów szynowych CNR Tangshan Railway Vehicle Co. Ltd dwa spalinowo-elektryczne zespoły trakcyjne przeznaczone do przewozu pasażerów na linii podmiejskiej Akra - Tema. Cały zespół trakcyjny to 6 wagonów. Jak podaje producent, pociąg ma 668 miejsc do siedzenia (być może chodzi o miejsca do siedzenia i do stania) i może rozwinąć maksymalną prędkość 80 km/h, przy czym podczas przejazdów próbnych rozwinął prędkość 90 km/h. Na jednym z filmów na You Tube widać ten pociąg. Moim zdaniem w środku nie wygląda zbyt ładnie, przypomina raczej pociągi metra. Pasażerowie pociągów podmiejskich na tej trasie narzekali na przepełnione składy. Co ciekawe, linia biegnie bardzo blisko lotniska międzynarodowego w Akrze, ale nie ma stacji przy samym lotnisku.

Dawniej tętniąca życiem stacja Kumasi - obecnie opuszczona
(autor: jbdodane, źródło: flickr.com, licencja CC-BY-SA)


Koleje Ghany na You Tube



Stan kolei w Ghanie - reportaż TV (03:40)(opubl. 01.2014)
Pociąg Akra - Tema - odjazd chińskiego DEMU (00:41)(2013)
Przejazd pociągiem Akra - Tema - reportaż z podróży chińskim DEMU (02:57)(2013)
Przejazd pociągiem Akra - Tema - fotoreportaż z podróży składem wagonowym (06:35)(2012)
Akra - podróż pociągiem podmiejskim (02:44)(2009)
Wjazd pociągu do Akry (01:00)(2006)

Kumasi - Takoradi train route
Pociąg Kumasi - Takoradi - mapa
Kumasi - Takoradi train - route; map