Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


FRANCJA



Przewoźnik narodowy: SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer)
Ostatnia aktualizacja: 17.12.2014.



Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Wybrane zniżki i oferty specjalne
4. Pociągi nocne
5. Bazy wypadowe
6. Połączenia międzynarodowe
7. Pociągi Thalys
8. Pociągi Eurostar
9. Pociągi Thello
10. Muzeum Kolejnictwa w Miluzie
11. Koleje na Korsyce
12. Pociągi Ouigo

O Francji trudno napisać jakiś konkretny artykuł. Byłem w tym kraju dwa razy, ale nie przypadł mi do gustu. Ogólnie pociągi są szybkie i wygodne, choć zdarzają się stare, zdezelowane zespoły trakcyjne na mniej popularnych trasach. Prędkości szlakowe w niektórych miejscach osiągają 300 kilometrów na godzinę, a pociągi TGV są znane na całym świecie. Pociągiem TGV jechałem tylko raz - z Paryża do Lille. Podróż trwała godzinę, a dla mnie była to koszmarna godzina. Modliłem się, żeby podróż zakończyła się jak najszybciej.

Dworce wyglądały nowocześnie, ale po wejściu do toalet nie było już tak przyjemnie. Nie zwiedziłem całej Francji, bowiem zabrakło czasu i pieniędzy, nie mogę więc dokładnie opisywać wszystkich aspektów podróżowania po tym kraju. W artykule z trudem zebrałem najważniejsze informacje.


Pociąg TGV

Pociąg TGV - I klasa

1. JAK DOJECHAĆ?



W rozkładzie jazdy 2014/2015 został zlikwidowany bezpośredni pociąg nocny CNL z Berlina do Paryża. Obecnie najlepszy sposób na dojechanie do Francji wygląda następująco: a) przejazd z Warszawy lub Poznania pociągiem EN Jan Kiepura do Kolonii.
b) przesiadka i podróż pociągiem Thalys relacji Kolonia - Paryż

Bilety można kupować na stronach:
reiseauskunft.bahn.de/ - wyszukiwarka połączeń;bilety na pociąg EN Jan Kiepura
www.thalys.com - bilety na pociąg Thalys Kolonia - Paryż

Podróż pociągiem jest konkurencyjna cenowo tylko przy zakupie z dużym wyprzedzeniem. Przy odrobinie szczęścia pojedziemy z Warszawy do Paryża za 48 euro w jedną stronę.

Można również dojechać do czeskiej Pragi pociągiem nocnym z Warszawy (od 29 euro) lub Krakowa (od 19 euro) i przesiąść się na IC Bus do Strasbuega (rozkład i ceny w wyszukiwarce połączeń podanej wyżej.

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń z możliwością rezerwacji dostępna jest na stronie intercites.sncf.com

Inny adres to: www.voyages-sncf.com/billet-train/horaires

Zamieszczanie rozkładu jazdy dla najważniejszych połączeń mijałoby się z celem, bowiem rozkład, podobnie jak ceny biletów we Francji zależą od wielu czynników. Większość pociągów dalekobieżnych nie kursuje codziennie, a próżno szukać zasad, jakimi kierowali się planiści układając rozkład jazdy.

UWAGA!!! Od 15 grudnia 2013 r. przestały kursować nocne pociągi Elipsos łączące Paryż z Madrytem i Barceloną.

3. WYBRANE ZNIŻKI I OFERTY SPECJALNE



Koleje francuskie, podobnie jak inni europejscy przewoźnicy, umożliwiają skorzystanie z szeregu ofert promocyjnych. Nie znam języka francuskiego, więc opiszę tylko tyle, ile udało mi się zrozumieć z angielskiej wersji językowej strony przewoźnika. Bardzo ważny jest fakt istnienia kalendarza cen kolei francuskiej, który dostępny jest pod adresem http://aide.voyages-sncf.com/toute-laide-train/je-prepare-mon-voyage/informations-pratiques-horaires-trafic-gares/le-calendrier-voyageurs?rfrri=ResultatRechercheAide_body_Le%20Calendrier%20Voyageurs

Skomplikowany adres, prawda? Przygotowanie tego artykułu było równie skomplikowane.

Najważniejsza oferta pozwalająca podróżować po niższych cenach jest niezmienna od lat - im wcześniej dokonujemy rezerwacji, tym cena biletu jest niższa. Dlatego warto kupować bilety na francuskie pociągi z dużym wyprzedzeniem oraz śledzić aktualne promocje francuskiej kolei. Przy odrobinie szczęścia można trafić na bardzo niskie ceny w porównaniu do cen biletów kupowanych w ostatniej chwili. Promocje tego typu dostępne są pod nazwami Prem's, Loisir oraz iDTGV.

Uwaga!!! Ceny kart zniżkowych mogą się różnić od rzeczywistych, ponieważ na stronach kolei francuskich często nie ma aktualnych cen.

THE CARTE ENFANT +

Karta zniżkowa dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat umożliwiająca podróż ze zniżką dla dziecka wraz z czterema osobami towarzyszącymi.

THE CARTE 12-17

Karta zniżkowa dla osób w wieku 12-17 lat. Za 50 euro przez rok można podróżować ze zniżką od 25% do 60% w zależności od wybranego połączenia i pociągu.

THE CARTE 18-27

Karta zniżkowa dla osób w wieku 12-27 lat. Za 50 euro przez rok można podróżować ze zniżką od 25% do 60% w zależności od wybranego połączenia i pociągu.

CARTE DE REDUCTION SENIOR +

Karta zniżkowa dla seniorów w wieku powyżej 60 lat umożliwiająca podróżowanie poza okresem szczytów przewozowych ze zniżką 25% w pociągach, w których nie jest wymagana obowiązkowa rezerwacja miejsc. Podróżujący pociągami TGV w pierwszej klasie uprawnieni są do zniżki w wysokości 40%. W 2014 roku kosztowała 60 euro na rok.

CARTE DE REDUCTION WEEK-END

Karta zniżkowa skierowana do osób podróżujących pociągami w weekendy. Kosztuje 75 euro na rok i uprawnia do zniżki w wysokości 25-50% w pociągach TGV oraz Intercity objętych całkowitą rezerwacją miejsc oraz zniżki 50% w pociągach TER oraz Intercity, w których nie obowiązuje rezerwacja miejsc. W innych przypadkach gwarantowana jest zniżka 25%.

Aby móc skorzystać ze zniżki, pasażer musi odbyć podróż powrotną w sobotę lub niedzielę na odległość przynajmniej 200 kilometrów lub przenocować w nocy z soboty na niedzielę w miejscu docelowym i wrócić w niedzielę.

VOYAGEUR PROGRAMME

Program lojalnościowy, w którym otrzymuje się punkty za odbyte podróże, a zdobyte punkty można wymieniać na zniżki. Po dziesięciu przejazdach (lub pięciu powrotnych) pasażer może skorzystać ze zniżki 10% na jedną wybraną podróż. Po dwudziestu przejdach (lub dziesięciu powrotnych) pasażer jest uprawniony do skorzystania ze zniżki 20% na jedną wybraną podróż.

Szczegółowe informacje: www.programme-voyageur.sncf.com/


Nowoczesny pociąg regionalny

Nowoczesny pociąg regionalny - wnętrze

4. POCIĄGI NOCNE



Do niedawna pociągi nocne we Francji kursowały pod nazwą "Corail Lunea". Na stronach kolei francuskiej spotkałem się z oznaczeniem "INTERCITÉS" stosowanym dla pociągów dziennych i nocnych.

Trzy lata temu jechałem dwa razy tymi pociągami i samą podróż wspominam na pewno lepiej niż w pociągach CNL. Pociągi są zestawione z wagonów z miejscami do leżenia pierwszej (przedziały 4-osobowe) oraz drugiej klasy (przedziały 6-osobowe). Ponadto kursuje wagon z fotelami wypoczynkowymi, którego jednak nie polecam. Fotele wypoczynkowe nie są wygodne; a w wagonie jest tylko jedna toaleta. W wagonach z miejscami do leżenia podróżni otrzymywali w cenie biletu zatyczki do uszu oraz małą butelkę wody mineralnej, a francuskie wagony z miejscami do leżenia uważam za najwygodniejsze spośród tych, z których dane mi było korzystać podczas podróży po Europie, chociaż nie należały do najnowszych. Miejsca do leżenia były bardzo wygodne. Jedyną wadą był brak toalet z obiegiem zamkniętym, przez co podczas długich postojów nie można było skorzystać z toalety. W wagonach znajdowały się ponadto automaty z przekąskami i napojami.

Obecnie zlikwidowano wiele połączeń nocnych tłumacząc to brakiem zainteresowania. Pociągi nocne kursują tylko w wybrane dni na kilku trasach, dlatego przed wyjazdem należy wyszukać interesujące nas połączenie w wyszukiwarce połączeń francuskiej kolei. Mam nadzieję, że od nowego rozkładu jazdy sytuacja się zmieni.


Francuski pociąg nocny

Francuski pociąg nocny - fotele wypoczynkowe

5. BAZY WYPADOWE:



Większość z turystów wybiera się do największych miast. Przygotowywałem wykaz czasów przejazdu z najpopularniejszych miast do miejsc atrakcyjnych dla turystów, idealnych na wycieczki jednodniowe. Często lepiej wykupić zwykły bilet zamiast marnować kolejny dzień w Interrailu. Te propozycje są skierowane dla osób takich jak ja, lubiących sobie po prostu pospacerować po miastach bez zwiedzania galerii czy jedzenia w ekskluzywnych restauracjach.

PARYŻ

W Paryżu byłem tylko kilka godzin. Nie miałem czasu na zwiedzanie, ponieważ spieszyłem się na przesiadkę i bałem się, że nie trafię na dworzec, z którego odjeżdżał mój pociąg. Komunikacji między dworcami nie opiszę, ponieważ sam z początku miałem kłopoty z odnalezieniem drogi. Wcześniej z dworca Austerlitz na dworzec Lyon przeszedłem pieszo bez problemów. Jeśli załatwicie sobie nocleg, dotrzecie stąd wszędzie.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Paryż - Lille - 1:07 (TGV)
Paryż - Nancy - 1:37 (TGV)
Paryż - Londyn - 1:26 (Eurostar)
Paryż - Marsylia - 3:06 (TGV)
Paryż - Strasburg - 2:19 (TGV)
Paryż - Bordeaux - 3:18 (TGV)
Paryż - Luksemburg _ 2:15 (TGV)
Paryż - Nicea - 5:20 (TGV)
Paryż - Lyon - 2:00 (TGV)

LILLE

Lille jest ważnym węzłem komunikacyjnym. Umieściłem je dlatego, że ok. 1:20 wystarczy, żeby do Lille dojechać bezpośrednim pociągiem z belgijskiego Mons, gdzie można wykupić nocleg w świetnym schronisku. Jeśli zdecydujemy się jechać z Mons do Lille z przesiadką w Tournai, podróż będzie trwała tylko 55 minut. Dzięki temu mając bilet Interrail, można sobie zrobić np. jednodniową wycieczkę do Paryża.

Możliwości jest mnóstwo. Część pociągów TGV do Paryża odjeżdża ze stacji Lille Europe, która znajduje się niedaleko Lille Flandres i nie ma problemów z dotarciem.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Lille - Arras 0:35 - Amiens 1:20
Lille - Antwerpia 2:00
Lille - Dunkierka 1:08
Lille - Calais 1:26
Lille - Paryż 1:05 (TGV)
Lille - Lyon 2:48 (TGV)

BORDEAUX

Miałem okazję przejeżdżać nocą przez to miasto, natomiast nie miałem okazji zwiedzać. Jako baza wypadowa daje szerokie możliwości podróżnikom z biletami sieciowymi.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Bordeaux - Angouleme 1:11 (TGV)
Bordeaux - Saintes 1:20 - Rochefort 1:50 - La Rochelle 2:10
Bordeaux - Bayonne 2:03 - Biarritz 2:13
Bordeaux - Irun (Hiszpania) 2:50 (TGV)

MONTPELLIER

Kiedy planowałem podróż Interrail 2009, podróżowałem palcem po mapie. Niedaleko Montpellier jest naprawdę sporo pięknych miast, więc jest idealne na bazę wypadową.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Montpellier - Narbonne 0:55 - Tuluza 2:14 (TGV)
Montpellier - Sete 0:20 - Agde 0:33 - Beziers 0:45 - Narbonne 1:00 - Perpignan 1:40 - Port Bou 2:30 (Hiszpania)
Montpellier - Nimes 0:32 - Avignon Centre 1:10
Montpellier - Paryż 3:20 (TGV)
Montpellier - Lyon 1:47 (TGV)
Montpellier - Nimes 0:32 - Arles 0:50 - Marsylia 1:40 - Toulon 2:40


Stary pociąg regionalny

Stary pociąg regionalny - wnętrze

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



BELGIA


Z Belgii do Francji lub w drugą stronę można dojechać na wiele sposobów. Dla osób podróżujących na zwykłych biletach kolejowych najlepszą opcją są pociągi Thalys kursujące na trasach Kolonia - Bruksela - Paryż oraz Amsterdam - Bruksela - Paryż. Są wprawdzie stosunkowo drogie, lecz przy zakupie z odpowiednim wyprzedzeniem cena jest bardzo konkurencyjna, a komfort podróży wysoki. Posiadacze biletów Interrail mogą bez problemu dojechać do Francji przez Luksemburg lub bezpośrednimi belgijskimi pociągami IC z Liege i Antwerpii do Lille.

Najciekawsze połączenia w rozkładzie jazdy 2014/2015 pomiędzy Belgią a Francją:
Bruksela - Lyon - Awinion - Marsylia
Bruksela - Lyon - Awinion - Marsylia - Toulon - Cannes - Nicea
Bruksela - Lyon - Nimes - Montpellier
Bruksela - Lyon - Nimes - Montpellier - Narbonne - Perpignan

Pociągi TGV na tych trasach nie kursują codziennie przez cały rok, więc należy się każdorazowo upewnić co do terminów i godzin odjazdu.

HISZPANIA


Najlepszym sposobem na dotarcie z Madrytu do Francji jest podróż bezpośrednim pociągiem Madryt - Irun/Hendaye i przesiadka na pociąg Hendaye - Paryż. W wyszukiwarce połączeń nie mogłem znaleźć nocnego pociągu na tej trasie, który jeździł tam od lat. Nie wiem, czy to wina wyszukiwarki, czy ten pociąg rzeczywiście nie kursuje.

W sezonie wakacyjnym oraz okazjonalnie kursowały pociągi ze Strasburga i Paryża do hiszpańskiej stacji granicznej Port Bou, skąd można było dojechać pociągiem Media Distanca (kiedyś bez obowiązkowej rezerwacji) do Barcelony.

Od 15 grudnia 2013 roku uruchomiono bezpośrednie połączenie TGV relacji Paryż - Barcelona. Na razie kursują dwie pary pociągów dziennie, od 30 marca 2014 roku mają kursować aż 4 pary pociągów każdego dnia. Ceny biletów zaczynają się od 59 euro z Paryża do Barcelony, a z Lyonu do Barcelony można dojechać za 49 euro. Pula biletów w cenach promocyjnych jest ograniczona i należy je kupować z dużym wyprzedzeniem. Bilety można kupować już 3 miesiące i 15 dni przed planowaną podróżą. Płatność przez internet. Bilety mogą zostać wysłane na adres zamieszkania w dowolnym kraju Europy, ale kosztuje to 7 euro.

W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono nowy pociąg dzienny Paryż - Barcelona - Madryt.

HOLANDIA


Pomiędzy Paryżem a Amsterdamem kursują pociągi dzienne Thalys. Czas przejazdu wynosi 3 godziny i 19 minut. Informacja w osobnym dziale.

LUKSEMBURG


Na dotarcie do Thionville, pierwszego francuskiego miasta na głównym szlaku kolejowym, pociąg osobowy potrzebuje zaledwie 25 minut. W Thionville przy dworcu kolejowym znajduje się schronisko, gdzie można niedrogo (ale podobno również niezbyt komfortowo) przenocować

Ceny biletów powrotnych dla osób dorosłych w drugiej klasie pociągów osobowych według strony kolei luksemburskich. Bilety są ważne jeden dzień. (sprawdzane 17.12.2014):
Luksemburg - Thionville: 13,40 euro; czas podróży: około 25 minut
Luksemburg - Metz: 21,60 euro; czas podróży: około 50 minut
Luksemburg - Nancy: 27,40 euro; czas podróży: około 100 minut

Kursują również pociągi TGV Luksemburg - Paryż. Przejazd pomiędzy miastami trwa jedynie 2 godziny i 10 minut. Taryfa, podobnie jak w innych pociągach TGV, jest dynamiczna i różni się w zależności od obłożenia pociągu oraz wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet. Podczas sprawdzania rozpiętość cen wynosiła 49-109 euro.

NIEMCY



Połączenia dzienne pomiędzy Paryżem a Monachium, Paryżem a Frankfurtem nad Menem oraz pociągi regionalne (Metz) - Forbach - Saarbrucken. Kursuje także IC Bus kolei niemieckich Strasburg - Mannheim - Norymberga - Praga.

W rozkładzie jazdy 2014/2015 zlikwidowano pociąg nocny CNL Paryż - Berlin z wagonami do Hamburga.

SZWAJCARIA



Liczne połączenia regionalne (bez dopłat) oraz pociągi TGV Paryż - Zurych (wysoka dopłata).

WIELKA BRYTANIA



Pomiędzy Wielką Brytanią a Francją kursują pociągi Eurostar przejeżdżające pod kanałem La Manche. Dostępne połączenia to:
Paris Nord - London St. Pancras International (czas przejazdu ok. 2:25)
London St. Pancras International - Lille (czas przejazdu ok. 1:30)
Szczegółowa informacja poniżej.

WŁOCHY



W rozkładzie jazdy 2014/2015 pomiędzy Francją a Włochami kursują pociągi Thello. W porównaniu do poprzedniego rozkładu jazdy pozostał pociąg nocny Paryż - Wenecja, dodatkowo kursuje pociąg dzienny Marsylia - Mediolan (ceny od 15 euro.)

Kursuje również bezpośredni pociąg TGV Mediolan - Paryż, ale bardzo trudno go znaleźć w wyszukiwarce, ponieważ odjeżdża ze stacji Milano Porta Garibaldi. Podróż trwa prawie sześć i pół godziny.

Z Mediolanu do Nicei można na razie dojechać z przesiadką na stacji Ventimiglia, skąd jedzie pociąg regionalny Ventimiglia - Monte Carlo - Nicea lub dalej. Jedyny pociąg bezpośredni na tej trasie to pociąg Thello relacji Marsylia - Mediolan.

7. POCIĄGI THALYS



Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu, np. 14.12.2013 ceny na przejazd pociągiem Thalys na trasie Paryż - Amsterdam w dniu 18.12.2013 wynosiły od 119 euro do 205 euro. Pociągi Thalys są zupełnie nieopłacalne dla pasażerów podróżujących pociągami z biletem Interrail - dopłaty wynoszą 40 euro i więcej za jedną podróż.

Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Kilka razy w roku przewoźnik organizuje promocje, dzięki którym podróże mogą być duuużo tańsze niż normalnie, np. w grudniu, dla podróży w styczniu. W 2014 roku, dzięki takiej promocji można było pojechać z Paryża do Amsterdamu w klasie Comfort 2 za 35 euro.

Dla osób często podróżujących pociągami Thalys wprowadzono "Thalys Pass", a od 2013 roku obowiązują specjalne oferty na przejazdy weekendowe klasą Comfort 1.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na swoje miejsce albo zamówienia z pokładu pociągu taksówki w Brukseli lub Paryżu.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com


Pociąg Thalys

Pociąg Thalys - klasa Comfort 2

8. POCIĄGI EUROSTAR



Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę podam tylko kilka przykładowych cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas - Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej. Przy odrobinie szczęścia z Londynu do Paryża i Brukseli możemy pojechać za 43 euro.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.

Pociągi Eurostar są nieopłacalne dla posiadaczy biletów Interrail. Posiadacze tych biletów mogą podróżować tylko w klasie Standard Premier, a dopłata za podróż w jedną stronę kosztuje aż 127 euro lub 225 euro za podróż powrotną.

Strona internetowa: www.eurostar.com

Przed wejściem w życie rozkładu jazdy 2014/2015 wielokrotnie zapowiadano uruchomienie bezpośredniego pociągu Eurostar Londyn - Marsylia, ale w czasie opracowywania artykułu nie było o nim żadnej informacji na stronie przewoźnika.


Pociąg Eurostar na francuskiej stacji Lille

Pociąg Eurostar - klasa Standard Premier

9 POCIĄGI THELLO



Thello to nazwa pociągów nocnych od kursujących od grudnia 2011 roku pomiędzy Paryżem a Wenecją. Pociągi po drodze zatrzymują się m.in. w Mediolanie i Weronie. Pociągi Thello zastąpiły pociągi "Artesia". Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014, pociąg Paryż - Rzym został wycofany z oferty. W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono pociąg dzienny Marsylia - Mediolan

Pociągi zestawione są z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia oraz z wagonu restauracyjnego. W pociągach nie ma wagonów z miejscami do siedzenia.

Przedziały w wagonach z miejscami do leżenia są podzielone na cztero- i sześcioosobowe. W rzeczywistości są to takie same wagony, tylko liczba oferowanych miejsc jest mniejsza, a opłata za miejsce w przedziale czteroosobowym trochę wyższa. Przedziały są klimatyzowane, zasadniczo nie ma podziału na przedziały dla mężczyzn i kobiet, aczkolwiek przewoźnik wydzielił przedział czteroosobowy tylko dla kobiet dostępny na życzenie. Pasażerowie otrzymują małą butelkę wody mineralnej, a koce i poduszki są standardem.

Wagony sypialne posiadają przedziały jedno-, dwu- i trzyosobowe. W przedziale jest umywalka, a dla każdego pasażera przygotowano małą butelkę wody mineralnej, zatyczki do uszu, ręcznik oraz artykuły higieny osobistej: szczoteczkę do zębów, mydło i pastę do zębów. W każdym wagonie są dwie toalety. Dla pasażerów podróżujących w wagonach sypialnych przygotowano ponadto skromne śniadanie w wagonie restauracyjnym w postaci croissanta, kawy i buteleczki soku.

W przyszłości przewoźnik zamierza zakupić luksusowe wagony sypialne z toaletami i prysznicami w przedziałach. Te obecnie kursujące to stare wagony sypialne zmodernizowane swego czasu przez włoskie koleje.

Ceny zaczynają się od 35 euro w ofertach promocyjnych. 01 sierpnia 2013 bilet dz Paryża do Wenecji dla osoby dorosłej kupowany cztery dni przed wyjazdem kosztował 100 euro w przedziale 6-osobowym (kuszetka), 120 euro w przedziale 4-osobowym (kuszetka). W pozostałych wagonach nie było wolnych miejsc, ale orientacyjne ceny to 140 euro w przedziale 3-osobowym (wagon sypialny), 180 euro w przedziale 2-osobowym (sypialny) i 275 w przedziale sypialnym jednoosobowym. Przewoźnik nie honoruje biletów Interrail. Ceny biletów na pociąg dzienny Marsylia - Mediolan zaczynają się od 15 euro.

Strona oficjalna z możliwością rezerwacji biletu: www.thello.com

UWAGA!!! POCIĄGI NOCNE THELLO ZBIERAJĄ FATALNE RECENZJE WŚRÓD PODRÓŻNIKÓW. WEDŁUG RELACJI NA FORACH TABOR JEST NIEWYGODNY I PRZESTARZAŁY, W ŚRODKU ŚMIERDZI I NIE ZAWSZE JEST CZYSTO

10. MUZEUM KOLEJNICTWA W MILUZIE (MULHOUSE)



Francuska Miluza nie jest żadną metropolią, ani jakimś tętniącym życiem wielkim miastem, chociaż w centrum miasta nie brakuje ładnych miejsc i pięknych budynków. Niemniej dla miłośników kolei to obowiązkowy punkt podczas wycieczki po Francji. Główną atrakcją miasta są dwa muzea: Muzeum Kolejnictwa oraz Muzeum Samochodowe.

Muzeum Kolejnictwa jest największym tego typu muzeum w Europie. W dwóch ogromnych halach zgromadzono eksponaty dokumentujące historię nie tylko francuskiej kolei. Przeróżne lokomotywy parowe, stare wagony pasażerskie oraz wagony motorowe pozwalają zwiedzającym poczuć klimat podróży w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Całość dopełnia makieta kolejowa oraz wyposażenie techniczne. Ofertę uzupełnia sklep z pamiątkami - książkami, filmami wideo i gadżetami o tematyce kolejowej.

Muzeum "Cité du Train" jest świetnie urządzone i cieszy się ogromną popularnością wśród turystów. Zwiedzanie warto połączyć z nieco oddalonym Muzeum Samochodowym, gdzie znajduje się równie duża kolekcja starych samochodów. Na początku lipca w mieście odbywa się tradycyjny Festiwal Automobilizmu. Przez miasto przejeżdża wtedy kawalkada zabytkowych samochodów. Liczne relacje z tego wydarzenia można znaleźć na polskich stronach internetowych.

Podstawowa cena dla osoby dorosłej za wstęp do Muzeum Kolejnictwa wynosi 10 euro. Za 18,5 euro można kupić bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa oraz Muzeum Samochodowego. Do Muzeum Kolejnictwa można dojechać z dworca kolejowego tramwajem nr 3 (przystanek "Musées"). Szczegóły: www.citedutrain.com

11.CHEMINS DE FER DE LA CORSE


Przewoźnik obsługujący regionalne połączenia kolejowe na Korsyce. Najważniejszym węzłem kolejowym na Korsyce jest miasto Ponte-Leccia, skąd prowadzą linie kolejowe do Ajaccio, Bastii i Calvi.

Decyzję o budowie linii kolejowej na Korsyce francuski parlament podjął już w czerwcu 1878 roku. W grudniu tego samego roku budowę rozpoczęto. W 1888 pierwszy pociąg przejechał trasę Bastia - Corte. Oprócz dzisiejszej sieci kolejowej na Korsyce została wybudowana linia kolejowa do Porto Vecchio, lecz podczas drugiej wojny światowej została zniszczona i nigdy nie została odbudowana. Podczas wojny zniszczeniu uległa większa część taboru korsykańskich kolei.

W ostatnich latach kupiono nowe pojazdy i zwiększono częstotliwość kursowania pociągów.



Strona internetowa: train-corse.com

12. POCIĄGI OUIGO



Od kwietnia 2013 koleje francuskie SNCF uruchomiły nowe, niskokosztowe połączenia pomiędzy stacją Marne-la-Vallée Chessy (na przedmieściach Paryża) a Marsylią i Montpellier. Po drodze pociągi zatrzymują się na najważniejszych stacjach. Połączenia obsługiwane są przez składy TGV Duplex. W pociągach zwiększono liczbę foteli dla pasażerów kosztem miejsca na bagaż i części barowej. Nie ma podziału na klasy, każdy pasażer pociągów Ouigo może wziąć na pokład tylko jedną sztukę bagażu podręcznego, za drugą sztukę zapłacimy 5 euro.

Ceny biletów dla osób dorosłych zaczynają się od 10 euro, najdroższe kosztują 85 euro. Pociągi mają być konkurencją dla tanich linii lotniczych.