Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

FRANCJA



Przewoźnik narodowy: SNCF (Société Nationale des Chemins de Fer)
Ostatnia aktualizacja: 13.06.2017



Spis treści:

1. Jak dojechać
2. Rozkład jazdy i ceny
3. Wybrane zniżki i oferty specjalne
4. Pociągi nocne
5. Bazy wypadowe
6. Połączenia międzynarodowe
7. Pociągi Thalys
8. Pociągi Eurostar
9. Pociągi Thello
10. Muzeum Kolejnictwa w Miluzie
11. Kolej na Korsyce
12. Pociągi Ouigo

13. Najpopularniejsze pociągi turystyczne
14. Ligne de Petite Ceinture

O Francji trudno napisać jakiś konkretny artykuł. Byłem w tym kraju dwa razy, ale nie przypadł mi do gustu. Ogólnie pociągi są szybkie i wygodne, choć zdarzają się stare, zdezelowane zespoły trakcyjne na mniej popularnych trasach. Prędkości szlakowe w niektórych miejscach osiągają 300 kilometrów na godzinę, a pociągi TGV są znane na całym świecie. Pociągiem TGV jechałem tylko raz - z Paryża do Lille. Podróż trwała godzinę, a dla mnie była to koszmarna godzina. Modliłem się, żeby podróż zakończyła się jak najszybciej.

Dworce wyglądały nowocześnie, ale po wejściu do toalet nie było już tak przyjemnie. Nie zwiedziłem całej Francji, bowiem zabrakło czasu i pieniędzy, nie mogę więc dokładnie opisywać wszystkich aspektów podróżowania po tym kraju. W artykule z trudem zebrałem najważniejsze informacje.

Pociąg TGV

1. JAK DOJECHAĆ?



W ostatnich latach zlikwidowano sporo bezpośrednich pociągów z Niemiec do Francji, jak również pociąg EN Jan Kiepura relacji Warszawa - Kolonia, z którego można się było przesiąść na pociąg Thalys do Paryża. Nadal jedyną sensowną opcją dojazdu pociągiem do Francji jest dojazd przez Niemcy, lecz nie jest to tania podróż.

Najlepszy sposób dojazdu:

a) pociągiem z Warszawy lub Poznania do Berlina. Ze względu na remont trasy Warszawa - Poznań dojazd będzie przez kilka lat utrudniony. Bilety promocyjne z Warszawy i Poznania do Berlina można kupić na stronie PKP Intercity, w drugą stronę kupimy tylko na stronie Deutsche Bahn.

b) z Kolonii do Paryża dojedziemy pociągami Thalys. Jeśli jedziemy w inną stronę, pozostaje skorzystanie z wyszukiwarki kolei niemieckich i polowanie na bilety promocyjne z Niemiec do Francji.

Bilety można kupować na stronach:

www.intercity.pl - bilety do Berlina
reiseankunft.bahn.de - wyszukiwarka połączeń Deutsche Bahn
Wyszukiwarka biletów promocyjnych z Niemiec do Francji
www.thalys.com - bilety na pociągi Thalys Kolonia - Paryż

Kursuje również nocny pociąg kolei rosyjskich z Moskwy do Nicei. Bilety są bardzo drogie i należy je kupować przez stronę pass.rzd.ru.

Osobiście nie polecam dojazdu pociągiem.

2. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Wyszukiwarka połączeń z możliwością rezerwacji dostępna jest na stronie intercites.sncf.com

Inny adres to: www.voyages-sncf.com/billet-train/horaires

Zamieszczanie rozkładu jazdy dla najważniejszych połączeń mijałoby się z celem, bowiem rozkład, podobnie jak ceny biletów we Francji, zależy od wielu czynników. Większość pociągów dalekobieżnych nie kursuje codziennie, a próżno szukać zasad, jakimi kierowali się planiści układając rozkład jazdy.

Jeśli interesuje cię tematyka podróżowania koleją, zapraszam do polubienia naszego PROFILU NA FACEBOOKU. Na profilu będą zamieszczane najważniejsze aktualności, zdjęcia pociągów i dworców oraz odnośniki do najlepszych artykułów o kolejach na blogach podróżniczych i portalach internetowych.

Nowoczesny francuski pociąg regionalny

3. WYBRANE ZNIŻKI I OFERTY SPECJALNE



Koleje francuskie, podobnie jak inni europejscy przewoźnicy, umożliwiają skorzystanie z szeregu ofert promocyjnych. Nie znam języka francuskiego, więc opiszę tylko tyle, ile udało mi się zrozumieć z angielskiej wersji językowej strony przewoźnika. Bardzo ważny jest fakt istnienia kalendarza cen kolei francuskiej, który dostępny jest pod adresem http://aide.voyages-sncf.com/toute-laide-train/je-prepare-mon-voyage/informations-pratiques-horaires-trafic-gares/le-calendrier-voyageurs?rfrri=ResultatRechercheAide_body_Le%20Calendrier%20Voyageurs

Skomplikowany adres, prawda? Przygotowanie tego artykułu było równie skomplikowane.

Najważniejsza oferta pozwalająca podróżować po niższych cenach jest niezmienna od lat - im wcześniej dokonujemy rezerwacji, tym cena biletu jest niższa. Dlatego warto kupować bilety na francuskie pociągi z dużym wyprzedzeniem oraz śledzić aktualne promocje francuskiej kolei. Przy odrobinie szczęścia można trafić na bardzo niskie ceny w porównaniu do cen biletów kupowanych w ostatniej chwili. Promocje tego typu dostępne są pod nazwami Prem's, Loisir oraz iDTGV.

Uwaga!!! Ceny kart zniżkowych mogą się różnić od rzeczywistych, ponieważ na stronach kolei francuskich często nie ma aktualnych cen.

Stary francuski pociąg podmiejski

THE CARTE ENFANT +

Karta zniżkowa dla dzieci w wieku od 4 do 12 lat umożliwiająca podróż ze zniżką dla dziecka wraz z czterema osobami towarzyszącymi.

THE CARTE 12-17

Karta zniżkowa dla osób w wieku 12-17 lat. Za 50 euro przez rok można podróżować ze zniżką od 25% do 60% w zależności od wybranego połączenia i pociągu.

THE CARTE 18-27

Karta zniżkowa dla osób w wieku 12-27 lat. Za 50 euro przez rok można podróżować ze zniżką od 25% do 60% w zależności od wybranego połączenia i pociągu.

CARTE DE REDUCTION SENIOR +

Karta zniżkowa dla seniorów w wieku powyżej 60 lat umożliwiająca podróżowanie poza okresem szczytów przewozowych ze zniżką 25% w pociągach, w których nie jest wymagana obowiązkowa rezerwacja miejsc. Podróżujący pociągami TGV w pierwszej klasie uprawnieni są do zniżki w wysokości 40%. W 2014 roku kosztowała 60 euro na rok.

CARTE DE REDUCTION WEEK-END

Karta zniżkowa skierowana do osób podróżujących pociągami w weekendy. Kosztuje 75 euro na rok i uprawnia do zniżki w wysokości 25-50% w pociągach TGV oraz Intercity objętych całkowitą rezerwacją miejsc oraz zniżki 50% w pociągach TER oraz Intercity, w których nie obowiązuje rezerwacja miejsc. W innych przypadkach gwarantowana jest zniżka 25%.

Aby móc skorzystać ze zniżki, pasażer musi odbyć podróż powrotną w sobotę lub niedzielę na odległość przynajmniej 200 kilometrów lub przenocować w nocy z soboty na niedzielę w miejscu docelowym i wrócić w niedzielę.

VOYAGEUR PROGRAMME

Program lojalnościowy, w którym otrzymuje się punkty za odbyte podróże, a zdobyte punkty można wymieniać na zniżki. Po dziesięciu przejazdach (lub pięciu powrotnych) pasażer może skorzystać ze zniżki 10% na jedną wybraną podróż. Po dwudziestu przejdach (lub dziesięciu powrotnych) pasażer jest uprawniony do skorzystania ze zniżki 20% na jedną wybraną podróż.

Szczegółowe informacje: www.programme-voyageur.sncf.com/

Wagon I klasy pociągu kategorii pospiesznego lub IC

4. POCIĄGI NOCNE



Do niedawna pociągi nocne we Francji kursowały pod nazwą "Corail Lunea". Na stronach kolei francuskiej spotkałem się z oznaczeniem "INTERCITÉS" stosowanym dla pociągów dziennych i nocnych.

Trzy lata temu jechałem dwa razy tymi pociągami i samą podróż wspominam na pewno lepiej niż w pociągach CNL. Pociągi są zestawione z wagonów z miejscami do leżenia pierwszej (przedziały 4-osobowe) oraz drugiej klasy (przedziały 6-osobowe). Ponadto kursuje wagon z fotelami wypoczynkowymi, którego jednak nie polecam. Fotele wypoczynkowe nie są wygodne; a w wagonie jest tylko jedna toaleta. W wagonach z miejscami do leżenia podróżni otrzymywali w cenie biletu zatyczki do uszu oraz małą butelkę wody mineralnej, a francuskie wagony z miejscami do leżenia uważam za najwygodniejsze spośród tych, z których dane mi było korzystać podczas podróży po Europie, chociaż nie należały do najnowszych. Miejsca do leżenia były bardzo wygodne. Jedyną wadą był brak toalet z obiegiem zamkniętym, przez co podczas długich postojów nie można było skorzystać z toalety. W wagonach znajdowały się ponadto automaty z przekąskami i napojami.

Obecnie zlikwidowano wiele połączeń nocnych tłumacząc to brakiem zainteresowania. Pociągi nocne kursują tylko w wybrane dni na kilku trasach, dlatego przed wyjazdem należy wyszukać interesujące nas połączenie w wyszukiwarce połączeń francuskiej kolei.

Fotele wypoczynkowe (sleeperetka) we francuskim pociągu nocnym.

5. BAZY WYPADOWE:



Większość z turystów wybiera się do największych miast. Przygotowywałem wykaz czasów przejazdu z najpopularniejszych miast do miejsc atrakcyjnych dla turystów, idealnych na wycieczki jednodniowe. Często lepiej wykupić zwykły bilet zamiast marnować kolejny dzień w Interrailu. Te propozycje są skierowane dla osób takich jak ja, lubiących sobie po prostu pospacerować po miastach bez zwiedzania galerii czy jedzenia w ekskluzywnych restauracjach.

PARYŻ

W Paryżu byłem tylko kilka godzin. Nie miałem czasu na zwiedzanie, ponieważ spieszyłem się na przesiadkę i bałem się, że nie trafię na dworzec, z którego odjeżdżał mój pociąg. Komunikacji między dworcami nie opiszę, ponieważ sam z początku miałem kłopoty z odnalezieniem drogi. Wcześniej z dworca Austerlitz na dworzec Lyon przeszedłem pieszo bez problemów. Jeśli załatwicie sobie nocleg, dotrzecie stąd wszędzie.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Paryż - Lille - 1:07 (TGV)
Paryż - Nancy - 1:37 (TGV)
Paryż - Londyn - 1:26 (Eurostar)
Paryż - Marsylia - 3:06 (TGV)
Paryż - Strasburg - 2:19 (TGV)
Paryż - Bordeaux - 3:18 (TGV)
Paryż - Luksemburg _ 2:15 (TGV)
Paryż - Nicea - 5:20 (TGV)
Paryż - Lyon - 2:00 (TGV)

LILLE

Lille jest ważnym węzłem komunikacyjnym. Umieściłem je dlatego, że ok. 1:20 wystarczy, żeby do Lille dojechać bezpośrednim pociągiem z belgijskiego Mons, gdzie można wykupić nocleg w świetnym schronisku. Jeśli zdecydujemy się jechać z Mons do Lille z przesiadką w Tournai, podróż będzie trwała tylko 55 minut. Dzięki temu mając bilet Interrail, można sobie zrobić np. jednodniową wycieczkę do Paryża.

Możliwości jest mnóstwo. Część pociągów TGV do Paryża odjeżdża ze stacji Lille Europe, która znajduje się niedaleko Lille Flandres i nie ma problemów z dotarciem.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Lille - Arras 0:35 - Amiens 1:20
Lille - Antwerpia 2:00
Lille - Dunkierka 1:08
Lille - Calais 1:26
Lille - Paryż 1:05 (TGV)
Lille - Lyon 2:48 (TGV)

Typowy francuski pociąg podmiejski

BORDEAUX

Miałem okazję przejeżdżać nocą przez to miasto, natomiast nie miałem okazji zwiedzać. Jako baza wypadowa daje szerokie możliwości podróżnikom z biletami sieciowymi.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Bordeaux - Angouleme 1:11 (TGV)
Bordeaux - Saintes 1:20 - Rochefort 1:50 - La Rochelle 2:10
Bordeaux - Bayonne 2:03 - Biarritz 2:13
Bordeaux - Irun (Hiszpania) 2:50 (TGV)

MONTPELLIER

Kiedy planowałem podróż Interrail 2009, podróżowałem palcem po mapie. Niedaleko Montpellier jest naprawdę sporo pięknych miast, więc jest idealne na bazę wypadową.

Orientacyjne czasy przejazdu:
Montpellier - Narbonne 0:55 - Tuluza 2:14 (TGV)
Montpellier - Sete 0:20 - Agde 0:33 - Beziers 0:45 - Narbonne 1:00 - Perpignan 1:40 - Port Bou 2:30 (Hiszpania)
Montpellier - Nimes 0:32 - Avignon Centre 1:10
Montpellier - Paryż 3:20 (TGV)
Montpellier - Lyon 1:47 (TGV)
Montpellier - Nimes 0:32 - Arles 0:50 - Marsylia 1:40 - Toulon 2:40

Pociąg TGV - I klasa

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Belgia


Z Belgii do Francji lub w drugą stronę można dojechać na wiele sposobów. Dla osób podróżujących na zwykłych biletach kolejowych najlepszą opcją są pociągi Thalys kursujące na trasach Kolonia - Bruksela - Paryż oraz Amsterdam - Bruksela - Paryż. Są wprawdzie stosunkowo drogie, lecz przy zakupie z odpowiednim wyprzedzeniem cena jest bardzo konkurencyjna, a komfort podróży wysoki. Posiadacze biletów Interrail mogą bez problemu dojechać do Francji przez Luksemburg lub bezpośrednimi belgijskimi pociągami IC z Liege i Antwerpii do Lille.

Hiszpania


W ostatnich latach bardzo zmieniła się siatka połączeń pomiędzy Hiszpanią a Francją, głównie dzięki wybudowaniu linii Kolei Dużych Prędkości.

Do Hiszpanii da się dojechać pociągami TGV z Paryża do Hendaye, ewentualnie do hiszpańskiego Irun (nie wszystkie jadą do Irun i czasami trzeba przejechać koleją wąskotorową Euskotren (tzw. Koleje Baskijskie). Z Irun dojedziemy do Madrytu, Lizbony i kilku innych hiszpańskich miast, przy czym pociągi nie muszą być ze sobą skomunikowane.

Kursują także pociągi regionalne Port Bou - Cerbere. Z Port Bou dojedziemy pociągami do Girony i Barcelony, z Cerbere do Perpignan i Montpellier.

Kursują pociągi Paryż - Barcelona i Madryt - Barcelona - Marsylia oraz Barcelona - Tuluza. Informacji należy szukać na stronie www.renfe.comm/A>

HOLANDIA


Pomiędzy Paryżem a Amsterdamem kursują pociągi dzienne Thalys. Czas przejazdu wynosi 3 godziny i 19 minut. Informacja w osobnym dziale.

LUKSEMBURG


Na dotarcie do Thionville, pierwszego francuskiego miasta na głównym szlaku kolejowym, pociąg osobowy potrzebuje zaledwie 25 minut. W Thionville przy dworcu kolejowym znajduje się schronisko, gdzie można niedrogo (ale podobno również niezbyt komfortowo) przenocować

Kursują również pociągi TGV Luksemburg - Paryż. Przejazd pomiędzy miastami trwa jedynie 2 godziny i 10 minut. Taryfa, podobnie jak w innych pociągach TGV, jest dynamiczna i różni się w zależności od obłożenia pociągu oraz wyprzedzenia, z jakim kupujemy bilet. Podczas sprawdzania rozpiętość cen wynosiła 49-109 euro.

Więcej informacji na stronie kolei luksemburskich
www.cfl.lu

NIEMCY



Połączenia dzienne pomiędzy Paryżem a Monachium, Paryżem a Frankfurtem nad Menem oraz pociągi regionalne (Metz) - Forbach - Saarbrucken. Kursuje także IC Bus kolei niemieckich Strasburg - Mannheim - Norymberga - Praga.

SZWAJCARIA



Liczne połączenia regionalne (bez dopłat) oraz pociągi TGV Paryż - Zurych (wysoka dopłata dla posiadaczy biletów Interrail.).

WIELKA BRYTANIA



Pomiędzy Wielką Brytanią a Francją kursują pociągi Eurostar przejeżdżające pod kanałem La Manche. Dostępne połączenia to:
Paris Nord - London St. Pancras International (czas przejazdu ok. 2:25)
London St. Pancras International - Lille (czas przejazdu ok. 1:30)
Szczegółowa informacja niżej .

WŁOCHY



W rozkładzie jazdy 2016/2017 pomiędzy Francją a Włochami kursują pociągi Thello. W porównaniu do poprzedniego rozkładu jazdy pozostał pociąg nocny Paryż - Wenecja, dodatkowo kursuje pociąg dzienny Marsylia - Mediolan (ceny od 15 euro.)

Kursuje również bezpośredni pociąg TGV Mediolan - Paryż, ale bardzo trudno go znaleźć w wyszukiwarce, ponieważ odjeżdża ze stacji Milano Porta Garibaldi. Podróż trwa prawie sześć i pół godziny.

Z Mediolanu do Nicei można na razie dojechać z przesiadką na stacji Ventimiglia, skąd jedzie pociąg regionalny Ventimiglia - Monte Carlo - Nicea lub dalej. Jedyny pociąg bezpośredni na tej trasie to pociąg Thello relacji Marsylia - Mediolan.

7. POCIĄGI THALYS



Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu.

Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Kilka razy w roku przewoźnik organizuje promocje, dzięki którym podróże mogą być duuużo tańsze niż normalnie, np. w grudniu, dla podróży w styczniu.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na zajmowane miejsce.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com
Pociągi Thalys - szczegółowe informacje

Pociąg Thalys w środku

8. POCIĄGI EUROSTAR



Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę podam tylko kilka przykładowych cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas - Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.



Strona internetowa: www.eurostar.com

Pociągi Eurostar - szczegółowe informacje

Nowy pociąg Eurostar z Londynu do Brukseli
(aut. Bas Meijer, CC-BY-SA, flickr.com)


9 POCIĄGI THELLO



Thello to nazwa pociągów nocnych od kursujących od grudnia 2011 roku pomiędzy Paryżem a Wenecją. Pociągi po drodze zatrzymują się m.in. w Mediolanie i Weronie. Pociągi Thello zastąpiły pociągi "Artesia". Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014, pociąg Paryż - Rzym został wycofany z oferty. W rozkładzie jazdy 2014/2015 uruchomiono pociąg dzienny Marsylia - Mediolan

Pociągi zestawione są z wagonów sypialnych i wagonów z miejscami do leżenia oraz z wagonu restauracyjnego. W pociągach nie ma wagonów z miejscami do siedzenia.

Przedziały w wagonach z miejscami do leżenia są podzielone na cztero- i sześcioosobowe. W rzeczywistości są to takie same wagony, tylko liczba oferowanych miejsc jest mniejsza, a opłata za miejsce w przedziale czteroosobowym trochę wyższa. Przedziały są klimatyzowane, zasadniczo nie ma podziału na przedziały dla mężczyzn i kobiet, aczkolwiek przewoźnik wydzielił przedział czteroosobowy tylko dla kobiet dostępny na życzenie. Pasażerowie otrzymują małą butelkę wody mineralnej, a koce i poduszki są standardem.

Wagony sypialne posiadają przedziały jedno-, dwu- i trzyosobowe. W przedziale jest umywalka, a dla każdego pasażera przygotowano małą butelkę wody mineralnej, zatyczki do uszu, ręcznik oraz artykuły higieny osobistej: szczoteczkę do zębów, mydło i pastę do zębów. W każdym wagonie są dwie toalety. Dla pasażerów podróżujących w wagonach sypialnych przygotowano ponadto skromne śniadanie w wagonie restauracyjnym w postaci croissanta, kawy i buteleczki soku.

W przyszłości przewoźnik zamierza zakupić luksusowe wagony sypialne z toaletami i prysznicami w przedziałach. Te obecnie kursujące to stare wagony sypialne zmodernizowane swego czasu przez włoskie koleje.

Ceny zaczynają się od 35 euro w ofertach promocyjnych.

Strona oficjalna z możliwością rezerwacji biletu: www.thello.com

UWAGA!!! POCIĄGI NOCNE THELLO ZBIERAJĄ FATALNE RECENZJE WŚRÓD PODRÓŻNIKÓW. WEDŁUG RELACJI NA FORACH TABOR JEST NIEWYGODNY I PRZESTARZAŁY, W ŚRODKU ŚMIERDZI I NIE ZAWSZE JEST CZYSTO

Przedział sypialny w pociągu Thello
(aut. Norio Nakayama, CC-BY-SA, flickr.com)


10. MUZEUM KOLEJNICTWA W MILUZIE (MULHOUSE)



Francuska Miluza nie jest żadną metropolią, ani jakimś tętniącym życiem wielkim miastem, chociaż w centrum miasta nie brakuje ładnych miejsc i pięknych budynków. Niemniej dla miłośników kolei to obowiązkowy punkt podczas wycieczki po Francji. Główną atrakcją miasta są dwa muzea: Muzeum Kolejnictwa oraz Muzeum Samochodowe.

Muzeum Kolejnictwa jest największym tego typu muzeum w Europie. W dwóch ogromnych halach zgromadzono eksponaty dokumentujące historię nie tylko francuskiej kolei. Przeróżne lokomotywy parowe, stare wagony pasażerskie oraz wagony motorowe pozwalają zwiedzającym poczuć klimat podróży w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Całość dopełnia makieta kolejowa oraz wyposażenie techniczne. Ofertę uzupełnia sklep z pamiątkami - książkami, filmami wideo i gadżetami o tematyce kolejowej.

Muzeum "Cité du Train" jest świetnie urządzone i cieszy się ogromną popularnością wśród turystów. Zwiedzanie warto połączyć z nieco oddalonym Muzeum Samochodowym, gdzie znajduje się równie duża kolekcja starych samochodów. Na początku lipca w mieście odbywa się tradycyjny Festiwal Automobilizmu. Przez miasto przejeżdża wtedy kawalkada zabytkowych samochodów. Liczne relacje z tego wydarzenia można znaleźć na polskich stronach internetowych.

Podstawowa cena dla osoby dorosłej za wstęp do Muzeum Kolejnictwa wynosi 10 euro. Za 18,5 euro można kupić bilet wstępu do Muzeum Kolejnictwa oraz Muzeum Samochodowego. Do Muzeum Kolejnictwa można dojechać z dworca kolejowego tramwajem nr 3 (przystanek "Musées"). Szczegóły: www.citedutrain.com

Muzeum w Miluzie (aut. Klaus Nahr, CC-BY-SA, flickr.com)

11.CHEMINS DE FER DE LA CORSE


Przewoźnik obsługujący regionalne połączenia kolejowe na Korsyce. Najważniejszym węzłem kolejowym na Korsyce jest miasto Ponte-Leccia, skąd prowadzą linie kolejowe do Ajaccio, Bastii i Calvi.

Decyzję o budowie linii kolejowej na Korsyce francuski parlament podjął już w czerwcu 1878 roku. W grudniu tego samego roku budowę rozpoczęto. W 1888 pierwszy pociąg przejechał trasę Bastia - Corte. Oprócz dzisiejszej sieci kolejowej na Korsyce została wybudowana linia kolejowa do Porto Vecchio, lecz podczas drugiej wojny światowej została zniszczona i nigdy nie została odbudowana. Podczas wojny zniszczeniu uległa większa część taboru korsykańskich kolei.

W ostatnich latach kupiono nowe pojazdy i zwiększono częstotliwość kursowania pociągów.

Obecnie czynne są następujące linie:

Ajaccio - Bastia przez Ponte-Leccia i Corte (158 km)
Calvi - Ponte-Leccia przez L'Île-Rousse (74 km)

Najciekawsza oferta to Pass Liberta - bilet sieciowy ważny przez tydzień w pociągach Chemin de Fer de La Corse, z wyłączeniem pociągów podmiejskich w okolicach Bastii.

Strona internetowa: www.cf-corse.fr

Pociąg Chemin de Fer de La Corse (aut. Didier Duforest, CC-BY-SA, flickr.com)

12. POCIĄGI OUIGO



Od kwietnia 2013 koleje francuskie SNCF uruchomiły nowe, niskokosztowe połączenia pomiędzy stacją Marne-la-Vallée Chessy (na przedmieściach Paryża) a Marsylią i Montpellier. Po drodze pociągi zatrzymują się na najważniejszych stacjach. Połączenia obsługiwane są przez składy TGV Duplex. W pociągach zwiększono liczbę foteli dla pasażerów kosztem miejsca na bagaż i części barowej. Nie ma podziału na klasy, każdy pasażer pociągów Ouigo może wziąć na pokład tylko jedną sztukę bagażu podręcznego, za drugą sztukę zapłacimy 5 euro.

Ceny biletów dla osób dorosłych zaczynają się od 10 euro, najdroższe kosztują 85 euro. Pociągi mają być konkurencją dla tanich linii lotniczych.

13. NAJPOPULARNIEJSZE POCIĄGI TURYSTYCZNE


We Francji kursuje kilkadziesiąt pociągów turystycznych, uruchamianych z reguły tylko w sezonie letnim, najczęściej w weekendy. Istnieje jednak kika pociągów kursujących codziennie, cieszących się ogromną popularnością wśród turystów i znanych na całym świecie. Oto ich lista:

Train de Jaune (Żółty pociąg)


Pociąg od ponad 100 lat przemierzający Pireneje w pobliżu granicy francusko-hiszpańskiej. Kursuje z Villefranche de Conflent do Latour-de-Carol. Trasę liczącą 63 kilometry pokonuje w ciągu około 90 minut. Po drodze mija 19 tuneli, 2 mosty, z których jeden to unikalny kolejowy most wiszący oraz zatrzymuje się na najwyżej położonej francuskiej stacji kolejowej - Bolquère-Eyne (1593 m n.p.m.). Na trasie kursuje urozmaicony tabor. Od wagonów retro, przez zabytkowe elektryczne zespoły trakcyjne, po nowoczesny elektryczny zespół trakcyjny Z152. Wśród turystów największą popularnością cieszy się skład złożony z niezadaszonych wagonów widokowych, dzięki czemu pasażerowie mogą podziwiać przepiękne widoki, robić najlepsze zdjęcia i kręcić najlepsze filmy. W dodatku ten klimat...

Kursuje 5 par pociągów dziennie. Do Villefranche de Conflent można dojechać pociągiem regio z Perpignan (ok. 50 km.). Należy się również przygotować na długie kolejki. Linia jest częścią francuskich kolei, więc nie ma problemu z kupnem biletu w kasach biletowych w największych francuskich miastach.

Train de Jaune/Żółty pociąg na You Tube cz.1/2 (09:16)(2012)
Train de Jaune/Żółty pociąg na You Tube cz.2/2 (09:16)(2012)

Train de Jaune (aut. Cristian Bortes, CC-BY-SA, flickr.com)

Petit Train D'Artouste


Kolejka wąskotorowa kursująca w Pirenejach w pobliżu granicy z Hiszpanią. Jedna z najbardziej znanych tamtejszych atrakcji turystycznych ze względu na nietypowe wagony oraz widoki roztaczające się z pociągu. Pociąg rozpoczyna swój bieg na stacji Artouste-Fabrèges, leżącej 55 kilometrów od miasta Pau. Łączna długośc linii wynosi około 10 kilometrów, a podróż trwa niemal godzinę.

Szczegóły: Strona oficjalna
Petit train d'Artouste na You Tube (29:20)(2012)

Petit Train d'Artouste (aut. Tulor Jones, CC-BY, flickr.com)

Petit Train de La Rhune


Ciesząca się dużą popularnością zabytkowa kolejka zębata w zachodnich Pirenejach. Trasa prowadzi z Col de Saint-Ignace na szczyt La Rhune. Kolejka kursuje codziennie od połowy lutego do połowy listopada. Pociąg odjeżdża co 30 minut w godzinach od 9:30 do 11:30 oraz od 14:30 do 16:00. Łączna długość stromej, pięknej linii to 4,2 kilometra. Przejazd trwa 35 minut. Do Col de Saint-Ignace można dojechać autobusem ze stacji kolejowej SNCF w oddalonej o około 10 kilometrów miejscowości Saint Jean de Luz.

Szczegóły: Strona oficjalna
La Petit train de La Rhune na You Tube (09:19)(2010)
La Petit train de La Rhune na You Tube (11:12)(2013)

Petit Train de La Rhune
(zdjęcie udostępnione przez zarządcę La Petit train de La Rhune)


Chemin de Fer de La Mure


Jedna z najbardziej znanych francuskich kolejek turystycznych. Kolej Mure łączy dwa małe miasteczka St Georges de Commiers i La Mure d'Isèr. Do obu miasteczek można z łatwością dotrzeć pociągiem SNCF z Grenoble. Linia została otwarta dla ruchu w 1888 roku, a dokładnie 100 lat później zaczęły po niej kursować pociągi turystyczne. Łączna długość trasy to około 30 kilometrów. Ze względu na przepiękne widoki linia należy do najpopularniejszych linii turystycznych we Francji. Podróż trwa niemal dwie godziny. Pociąg zatrzymuje się na kilka minut w miejscach, skąd rozpościerają się najpiękniejsze widoki. Na stacji La Motte d'Aveillans na turystów czeka krótka wizyta w muzeum pszczelarstwa połączona z degustacją miodu. Trasa uważana jest za jedną z najpiękniejszych w Europie.

Chemin de Fer de La Mure na You Tube (07:15)(2015)
Chemin de Fer de La Mure na You Tube (03:12)(2014)

Chemin de Fer de La Mure (aut. Archangel12, CC-BY, flickr.com)

Mont Blanc Railway


Bardzo popularna wśród turystów górska kolejka zębata. W sezonie letnim kursuje z Le Fayet do Nid d’Aigle . Podróż trwa godzinę, podróż powrotna godzinę i 10 minut. Z pociągu widać szczyt Mont Blanc. Cena biletu powrotnego na tej trasie dla osoby dorosłej wynosi 30,40 euro, podróż w jedną stronę to wydatek 20,30 euro. Le Nid d’Aigle jest jednocześnie najwyższym punktem na trasie (2380 m n.p.m.). W okolicach kursuje również górska kolejka zębata Montenvers Mer de Glace, mająca swoją stację początkową w Chamonix.

Szczegóły: Strona oficjalna
Tramway du Mont Blanc na You Tube (03:58)(2015)
Tramway du Mont Blanc na You Tube (12:52)(2014)

14. LIGNE DE PETITE CEINTURE


Petite Ceinture to jedna z mniej znanych, a moim zdaniem najciekawszych atrakcji turystycznych Paryża. Linia została wybudowana w latach 1852-1869 wokół paryskich fortyfikacji, ukończonych kilkanaście lat wcześniej. Jest to linia okrężna, licząca około 33-35 kilometrów i przez długi czas służyła do transportu ludzi oraz towarów wokół francuskiej stolicy.

Przewozy na całej linii odbywały się w latach 1862-1934, a złote czasy linia Petite Ceinture przeżywała około roku 1900, kiedy w ciągu jednego dnia przewożono 80-90 tysięcy pasażerów dziennie. Kursowały pociągi zestawione z parowozów i wagonów towarowych lub pasażerskich, a linią zarządzała firma Compagnie du Chemin de fer de Ceinture. Częścią Compagnie du Chemin de fer de Ceinture były cztery firmy zarządzające dworcami kolejowymi na linii:

Compagnie des Chemins de fer du Nord - stacja Paris Nord
Compagnie des Chemins de fer de l’Ouest - stacje Saint-Lazare i Montparnasse
Compagnie des Chemins de fer de l’Est - stacja Paris Est
Compagnie des Chemins de fer Paris Lyon Méditerranée - stacja Paris Lyon
Compagnie des Chemins de fer Paris-Orléans - stacja Paris Austerlitz

Formalnie wyróżnia się cztery odcinki tej linii, otwierane w różnych latach.

Kursowały również pociągi dookoła linii - około 1900 roku przejazd całej linii trwał półtorej godziny, w 1901 roku czas przejazdu zredukowano o 10 minut, wprowadzając połączenia ekspresowe.

Po 1934 roku regularne pociągi kursowały na odcinku Saint Lazare - Auteil do 1985 roku. Co jakiś czas przez linię przejeżdżały pociągi techniczne i podsyły wagonów. Co jakiś czas odbywały się też przejazdy specjalne dla miłośników kolei.

Część infrastruktury wyburzono, nad zachowaniem reszty toczą się od lat debaty, bowiem przez wielu jest traktowana jako francuskie dziedzictwo narodowe. Wzdłuż linii żyło sporo bezdomnych, była też popularnym celem miłośników zwiedzania opuszczonych miejsc.

Jak widać na zdjęciach z 2017 roku, wzdłuż linii swoje obozowiska utworzyli imigranci z krajów Azji i Afryki, co wróży powstanie wielkiego slumsu wokół Paryża.

Więcej informacji:

Interesujący artykuł o historii linii Petite Ceinture
Reportaż o linii na blogu "Stacja Filipa"

Linia Petite Ceinture (aut. Thomas Claveirole, CC-BY-SA, flickr.com)