Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

FILIPINY



Przewoźnik narodowy: Philippine National Railways (PNR)
Strona internetowa: www.pnr.gov.ph
Ostatnia aktualizacja: 8.6.2012

JECHAŁEŚ FILIPIŃSKIM POCIĄGIEM LUB ZWIEDZIŁEŚ FILIPINY? NAPISZ KRÓTKĄ RELACJĘ
Twoja opinia pomoże innym podróżnikom.


Koleje filipińskie to wyjątkowy przypadek w dziejach kolei. Historia kolei na Filipinach na stronie kolei filipińskich jest napisana w sposób bardzo niejasny, w innych źródłach różnią się daty, więc nie będę cytował niesprawdzonych źródeł. Pewne jest jedno: plany budowy filipińskiej sieci kolejowej powstały już w 1875 roku. 120 lat temu - 24 listopada 1892 roku otwarto dla ruchu linię z Manili do Dagupan (195 kilometrów). Rok wcześniej otwarto jednak 45 kilometrowy odcinek tej linii i według strony kolei filipińskich już wtedy przejechał tamtędy pociąg. Z kolei na angielskiej Wikipedii możemy zobaczyć zdjęcie przy pociągu datowane na ok. 1885 rok. Jak tu się w tym wszystkim połapać?

Połapać się trudno, podobnie jak w gąszczu przeczących sobie informacji o Filipinach. Historia tego kraju, a tym samym jego kolei ściśle jest powiązana z rewolucjami, wojnami i klęskami żywiołowymi - powodziami, tajfunami, czy wybuchami wulkanów. Los nie oszczędzał filipińskich kolei. Sieć kolejowa była wielokrotnie niszczona i wielokrotnie odbudowywana.

Koleje filipińskie mają bardzo złą reputację - uchodzą za brudne, powolne i jedne z najniebezpieczniejszych na świecie. To ostatnie nie jest jednak winą przewoźnika. Rząd Filipin w ostatnich latach próbuje poprawić wizerunek tamtejszych kolei - z Japonii sprowadzono stare, ale bardzo dobrze utrzymane i zmodernizowane pociągi Kiha, zakupiono także spalinowe zespoły trakcyjne Hyundai Rotem. Inwestuje się w infrastrukturę. Mimo wszystko sytuacja nie wydaje się poprawiać - problemem są zmiany demograficzne w Filipinach, np. rozrastające się slumsy w Manili.

Obecnie na Filipinach kursują następujące pociągi:

a) Pociągi podmiejskie:

Pociągi kursujące w okolicach miasta Bicol oraz stolicy Filipin - Manili. Stare, brudne zatłoczone pociągi.

b) pociąg nocny Mayon Limited

Najlepszy filipiński pociąg kursujący pomiędzy Manilą a Ligao przez Nagę (445 kilometrów). Pociąg dystans ten pokonuje w 10 godzin i 30 minut. Rozkład jazdy w 2012 roku:

Manila (odj. 20:30) - Ligao (przyj. 7:00)
(pn.,śr.,pt. - Deluxe; wt., czw., sb. - Ordinary) Ligao (odj. 19:15) - Manila (przyj. 5:30)
(ndz., wt., czw. - Deluxe; pn., śr., pt. - Ordinary) Pociąg jest podzielony na klasy Ordinary i Deluxe. Obie klasy są wygodne i klimatyzowane, z tym, że Deluxe jest dużo lepsza. Zresztą popatrzcie sami: Informacje o pociągu wraz ze zdjęciami wnętrz

W 2012 roku zapowiadano przedłużenie trasy pociągu do Legazpi, ale na stronach kolei filipińskich nie ma informacji o realizacji tej zapowiedzi.

c) pociąg nocny Bicol Express

Pociąg kursujący tą samą trasą co Mayon Limited, ale tylko w relacji Manila - Naga (377,5 kilometra).

Rozkład jazdy w 2012 roku:
Manila (odj. 18:30) - Naga (przyj. 4:30)
Naga (odj. 18:30) - Manila (przyj. 4:30)

Oba pociągi prowadzą wagony sypialne, wagony sypialne z przedziałami rodzinnymi (czteroosobowymi), wagony z fotelami wypoczynkowymi oraz wagony z miejscami do siedzenia.

PROBLEMY FILIPIŃSKICH KOLEI



Jak już wspominałem, koleje filipińskie uchodzą za jedne z najniebezpieczniejszych na świecie i nie wydaje się, żeby sytuacja miała się poprawić. Koleje filipińskie starają się poprawić reputację angażując się chociażby w internecie, na forach internetowych, a nawet prowadząc ciekawy profil na Facebooku. Mimo to pozostają trzy problemy, z którymi będzie trudno im się uporać:

a) warunki klimatyczne

O Filipinach często możemy przeczytać w związku z kataklizmami nawiedzającymi ten kraj. Obojętnie, czy jest to tajfun, powódź, czy cokolwiek innego - wszystko może spowodować zniszczenia infrastruktury, a odbudowa jest długa i kosztowna.

b) slumsy

Filipińskie pociągi muszą codziennie przejeżdżać przez slumsy Manili. To droga przez mękę. Slumsy gwałtownie się rozrastają, bowiem mnóstwo ludzi emigruje ze wsi do stolicy, która staje się coraz bardziej zaludniona i coraz bardziej niebezpieczna. Na torach jako środek transportu funkcjonują drezyny domowej produkcji, zajmując tory i spowalniając przejazd pociągów (oczywiście podczas przejazdów drezyny są zdejmowane z torów na czas przejazdu pociągu). Tory prowadzące przez slumsy są bardzo zniszczone.

Sytuację najlepiej ilustruję ten film:
Chaos na torach Manili - polecam ten film.

c) mentalność ludzka

Jeśli spojrzycie na zdjęcia filipińskich pociągów, rzuci wam się w oczy jedna rzecz - większość ma zakratowane okna. Dlaczego? Z prostego powodu. Mieszkańcy Filipin obrzucają pociągi czym się da. Począwszy na kamieniach, skończywszy na odchodach, o czym można przeczytać w relacjach podróżników. Przewodniki wszędzie ostrzegają o napadach i porwaniach w tym kraju, natomiast o obrzucaniu pociągów kamieniami nie ma ani słowa.

Trudno powiedzieć, jak potoczą się losy kolei filipińskich. Według mnie nie ma szans na poprawę, aczkolwiek cenię starania rządu i przewoźnika.

FILIPIŃSKIE KOLEJE NA YOU TUBE

Przejazd pociągiem podmiejskim w Manili (nie przez slumsy)
Slumsy w Manili wzdłuż torów
Pociągi podmiejskie
Pociąg Mayon Limited
Testy pociągu typu Kogane
Pociągi i wagony podarowane Filipińczykom przez Japonię
Bicol Express

Reportaż o sytuacji na torach w Manili w Al Arabiya