Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


KOLEJE W OCEANII



Jeśli widzisz błąd lub masz dodatkowe informacje, napisz: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Ostatnia aktualizacja: 29.11.2012



Zdecydowana większość krajów Oceanii nie ma i nigdy nie miała kolei. Istnieją jednak wyjątki, o których możecie przeczytać poniżej. Informacje o kolei na Hawajach pojawią się za jakiś czas w artykule o kolei w Stanach Zjednoczonych.

FIDŻI



Historia kolei na Fidżi jest ściśle związana z tamtejszym przemysłem cukrowniczym. Fidżi posiada gęstą sieć kolejową używaną do przewozu trzciny cukrowej już od końca XIX wieku. Pierwsze transporty trzciny cukrowej po torach uruchomiono w 1876 roku, było to jednak coś w stylu wagonów ciągniętych przez zwierzęta - konie lub woły. Pociągi z prawdziwego zdarzenia prawdopodobnie kursują na Fidżi od 1882 roku, kiedy została uruchomiona cukrownia Holmhurst Mill na wyspie Tavenui.

Pociągi kursujące po liniach cukrowniczych przewoziły nie tylko trzcinę cukrową. W pierwszej połowie dwudziestego wieku część wagonów przerobiono na wagony pasażerskie przez dodanie ławek i zadaszenia, a pociągi zestawione były zarówno z wagonów z trzciną cukrową, jak i wagonów pasażerskich. W najlepszym okresie działalności kolei cukrowniczych na Fidżi czynnych było około 700 kilometrów linii kolejowych.

Obecnie turyści na Fidżi często mogą się natknąć na koleje cukrownicze, jednak ich stan z roku na rok się pogarsza. Nikt nie inwestuje w utrzymanie infrastruktury, tory niszczeją, podobnie jak lokomotywy spalinowe, których wiek zamyka się w przedziale 20-40 lat.

Jeśli chodzi o przewozy pasażerskie, to na Fidżi kursuje pociąg turystyczny o nazwie "Coral Coast Railways". Do niedawna pociągi były ciągnięte przez lokomotywę parową, obecnie skład jest zestawiony z lokomotyw spalinowych i wagonów retro. Pociągi kursuje na krótkiej trasie Yanuca Island - Sigatoka. Jest to typowy pociąg turystyczny, a wycieczka jest połączona ze zwiedzaniem mijanych miejsc, obiadem i innymi atrakcjami. Na forach tripadvisor.com turyści bardzo sobie chwalą tę wycieczkę.

Na You Tube nie udało mi się znaleźć filmów z fidżijskimi pociągami pasażerskimi, ale jest kilka filmików z kolejami cukrowniczymi:

Pociąg przejeżdża przez Nadi
Manewry fidżijskiego pociągu
Inny film pokazujący manewry
Powolny przejazd fidżijskich pociągów z wagonami załadowanymi trzciną cukrową
Pokaz slajdów z wycieczki pociągiem na You Tube

Więcej informacji:
www.fijime.com - oficjalny rządowy portal turystyczny o Fidżi. Jest tam również artykuł o Coral Coast Railways.
www.fsc.com.fj - Fidżijska Kompania Cukrownicza - ciekawa galeria archiwalnych zdjęć>


Coral Coast Railways - zdjęcie aktualne
(źródło: http://www.fijime.com/ - za zgodą)

Coral Coast Railways - zdjęcie aktualne
(źródło: http://www.fijime.com/ - za zgodą)


Pociąg w Fidżi wiozący żołnierzy - II wojna światowa
(źródło: http://www.fsc.com.fj/ - Fiji Sugar Corporation)

Archiwalne zdjęcie pociągu Coral Coast Railways z parowozem
(źródło: http://www.fsc.com.fj/ - Fiji Sugar Corporation)

NAURU



Na Nauru od 1907 istnieje linia kolejowa o długości 3.9 kilometra służąca do transportu fosforytów z kopalni do portu. Po linii kursują wyłącznie pociągi towarowe ciągnięte przez lokomotywę spalinową. Los kolei na Nauru stoi pod dużym znakiem zapytania z powodu wyczerpywania się złóż surowca. Na Nauru nigdy nie kursowały pociągi pasażerskie. Na forach internetowych pojawiły się komentarze o zawieszeniu działalności kolejki w 2012 roku.

TONGA



Obecnie brak kolei, jednak według różnych źródeł kiedyś funkcjonowała linia wąskotorowa do portu w Nuku'alofa. Natrafiłem na kilka zdjęć drogi, która obecnie jest w miejscu dawnej linii kolejowej. Strona ze zdjęciami: industrialgwent.co.uk/wpacific2/apacificgallery.htm

WYSPY COOKA



Przeglądając internet w poszukiwaniu ciekawostek na temat kolei natknąłem się na informację o krótkiej linii kolejowej o długości jednego kilometra na wyspie Rarotonga w archipelagu Wysp Cooka. Rarotonga to największa z wysp archipelagu. Nie znam szczegółowych danych wspomnianej kolejki, natomiast jedna informacja jest wiarygodna: po wyspie Rarotonga do niedawna jeździła polska lokomotywa parowa Px47-1741 wyprodukowana w Chrzanowie w 1951 roku. Na Wyspy Cooka została sprzedana w 1991 roku i przez długi czas ciągnęła wagoniki tamtejszej kolejki. Niestety, od jakiegoś czasu kolejka nie kursuje, a lokomotywa stoi nieczynna w krzakach.

Informacje o lokomotywie na tabor.wask.pl
Artykuł na internationalsteam.co.uk