Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


ETIOPIA


Ostatnia aktualizacja: 25.12.2016

Etiopia to wielki kraj o bogatej historii, tradycji i kulturze. W ostatnich latach pojawia się w mediach głównie z powodu klęski suszy. W mediach branżowych głośno natomiast o planach budowy sieci kolejowej łączącej największe miasta Etiopii z sąsiednimi krajami oraz linii tramwajowych wokół Addis Abeby. Pierwszy krok został wykonany - w październiku 2016 roku rozpoczęły kursowanie pociągi pasażerskie pomiędzy Addis Abebą a Dżibuti.

Historia


Pod koniec XIX wieku cesarz Etiopii Menelik II udzielił Francuzom koncesji na budowę linii kolejowej łączącej Addis Abebę z portem w Dżibuti. Linia była priorytetowym zadaniem ze względu na konieczność szybkiego transportu towarów przez tereny pustynne, przez które przewożono ładunki na mułach, a cała wyprawa trwała kilka tygodni. Budowa kolei miała znacznie skrócić ten czas.

Budowa rozpoczęła się w 1897 roku, wybudowanie 785-kilometrowej linii zajęło 20 lat. Duży wpływ na opóźnienia przy pracach miały konflikty polityczne mocarstw i I wojna światowa. W 1917 roku zakończono budowę i pierwsze pociągi rozpoczęły kursowanie po nowo wybudowanej linii.

W 1929 roku oddano do użytku nowy dworzec kolejowy w Addis Abebie, zaprojektowany przez francuskiego architekta Paula Barriasa. Dworzec do dziś należy do najbardziej znanych zabytków tej części Afryki. [1]

Drugą wojnę światową linia przetrwała bez większych szkód, niestraszna była jej także rosnąca konkurencja ze strony samochodów ciężarowych, jadących znacznie szybciej po równolegle wybudowanej drodze łączącej Etiopię z Dżibuti.

W latach 1977-1978 - linia była zamknięta z powodu konfliktu etiopsko-somalijskiego. [2] Upadek linii nastąpił dopiero na przełomie wieków. Tory były w opłakanym stanie, tabor rozpadał się, a gwoździem do trumny stały się coraz częstsze wykolejenia pociągów.

Legendarną linię zamknięto.

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku ogłoszono, iż Chińczycy wybudują nową linię łączącą stolicę Etiopii z Dżibuti.

Pociąg Addis Abeba - Dżibuti


Pod koniec 2015 roku na części nowo wybudowanej linii zainaugurowano przejazdy testowe pociągów towarowych. Na początku października 2016 roku w trasę wyjechał pierwszy pociąg relacji Addis Abeba - Dżibuti. Nowo wybudowana linia jest zelektryfikowana. Pociągi pasażerskie kursują będą kursować regularnie od 1 stycznia 2017 roku.

Linia o długości 756 kilometrów została wybudowana przez dwie chińskie firmy. Do 2021 roku Chińczycy będą odpowiedzialni za obsługę techniczną linii, przez ten czas mają wyszkolić etiopskich techników i inżynierów. Obecnie Etiopczycy pracują jako obsługa pociągów.

Do obsługi linii wybudowano nowy dworzec kolejowy na przedmieściach Addis Abeby, zakupiono też nowy tabor produkcji chińskiej.

Odległość 750 kilometrów pociągi pokonują w około 10 godzin, po drodze zatrzymując się na stacjach Mieso, Dire Dawa i na stacji granicznej Dewele. [3][4]

Plany

Na terytorium Etiopii planowane jest wybudowanie następujących linii kolejowych:

Modjo-Shashemene-Arbaminch-Konso-Moyale Including Shashemene-Hawasa i Konso-Weyto (905 km)

Addis Ababa-Ijaji-Jimma-Guraferda-Dima - planowane późniejsze wydłużenie do Sudanu Południowego. (740 km)

Ijaji-Nekemet-Assosa-Kumruk (460 km)

Awash-Kombolcha-Mekele-Shire (757 km)

Fenoteselam-Bahirdar-Wereta-Weldia-Semera-Elidar (734 km)

Wereta-Azezo-Metema (244 km)

Adama-indeto-Gasera (248 km) [5]

Galerie zdjęć


Galeria zdjęć z wycieczki do Dżibuti, kilka zdjęć z przejazdu starym pociągiem
Zdjęcie pociągu z 2007 roku w Addis Abebie
Jedno ze zdjęć Erica Lafforgue - w galerii jest 6602 zdjęć z Etiopii, w tym kilkanaście zdjęć starego pociągu.

Koleje etiopskie na You Tube


Reportaż z inauguracji pociągu Addis Abeba - Dżibuti (04:17)(2016)
Reportaż o budowie sieci tramwajowej w Addis Abebie (04:58)(2015)
Stary pociąg Addis Adeba - Dżibuti (00:47)(opubl. 2014)
Stary pociąg Addis Adeba - Dżibuti (00:50) (opubl. 2014)

Mapa kolei Addis Abeba - Dżibuti (aut. skilla1st, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)