Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


ESTONIA



Przewoźnik narodowy: Elron
Strona internetowa: www.elron.ee
Ostatnia aktualizacja: 08.09.2014



Spis treści:
1. Jak dotrzeć - autokary grupy Lux Express
2. Pociągiem po Estonii
3. Połączenia międzynarodowe
4. Muzeum Kolejnictwa w Lavassaare
5. Wyspa Naissaar

Estonia to mały kraj z niewielką liczbą połączeń kolejowych. Na przejazdy po Estonii wystarczą tylko dwa dni, jest jednak kilka ciekawych miejsc, które warto zobaczyć i można wykorzystać Estonię jako bazę wypadową. Rozkłady jazdy kolei estońskich znajdziemy na stronach podanych na samej górze artykułu. Głównym środkiem transportu w Estonii są jednak autobusy i często podróż nimi jest, niestety, dużo lepszym wyborem niż podróż pociągiem. Koleje estońskie planują wymianę taboru - w najbliższych latach stare, poradzieckie spalinowe zespoły trakcyjne mają zostać zastąpione przez pociągi typu FLIRT montowane w Polsce.

1. JAK DOTRZEĆ - AUTOKARY GRUPY LUX EXPRESS



Wprawdzie jest to strona o podróżowaniu koleją, jednak podróżowanie pociągami po krajach bałtyckich nie należy do najłatwiejszych zadań i na niektórych odcinkach lepiej skorzystać z komunikacji autobusowej. Na szczęście istnieje możliwość podróży autokarami grupy Lux Express, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo pieniędzy i czasu.

Poniżej zamieszczam przykładowe trasy przejazdów autokarami. Od 1 czerwca 2012 nastąpiły zmiany w rozkładzie w związku z uruchomieniem linii Berlin - Wilno przez Warszawę. Na linii tej kursują najnowocześniejsze autokary z floty znanej pod nazwą "Simple Express". Na pokładzie autokaru podróżni mogą skorzystać m.in. z tabletów z dostępem do internetu. Co ważne, w autokarach grupy Lux Express znajduje się czynna toaleta, co jest rzadkością.

Wszystkie autokary są klimatyzowane i wyposażone w gniazdka, w których można podładować telefon. Najnowsze autokary kursujące na trasie Wilno - Berlin zostały wyprodukowane przez Scanię, co gwarantuje wysoką jakość wykonania, dobrze działające ogrzewanie w zimie i klimatyzację w lecie.

Nie jechałem autokarami grupy Lux Express, ale w internecie spotykam się z bardzo pozytywnymi opiniami zarówno na portalach specjalistycznych, jak i wśród samych internautów. Myślę, że ze względu na konkurencyjne ceny oraz bardzo dobrą siatkę połączeń oferta jest atrakcyjna nawet dla miłośników kolei.

Dokładny rozkład jazdy wraz z cenami można znaleźć na stronach:
www.simpleexpress.eu
www.luxexpress.eu

TRASA WILNO - RYGA - TALLIN

Na trasie Wilno - Ryga - Tallin kursują dwa rodzaje autokarów z grupy Lux Express. Pierwsze z nich to znane pod marką "Simple Express" tańsze połączenia. Autokary kursujące pod nazwą "Lux Express" są, jak sama nazwa wskazuje, luksusowe i odpowiednio droższe. Na ich pokładzie pasażerowie mają do dyspozycji m.in. prasę codzienną oraz napoje i drobne przekąski. Część siedzeń dostępna jest w klasie "Lounge". Autokary te nazywane są nawet "samolotami na kółkach".


Autokar Simple Express relacji Berlin - Wilno
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar relacji Berlin Wilno w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

TRASA RYGA - TALLIN

Na trasie Ryga - Tallin autobusy Lux Express muszą zmierzyć się z konkurencją w postaci jednego pociągu dziennie, który jedzie inną trasą, a przejazd trwa znacznie dłużej. Natomiast autokar należy brać pod uwagę jako zalecany środek transportu z Rygi do estońskiego Parnu, skąd dwa razy dziennie kursuje pociąg do Tallina. W poprzedniej liście ująłem tylko połączenia z Wilna do Rygi i Tallina. Tutaj dodaję wykaz połączeń Ryga - Tallin (stan na 21.9.2012)

TRASA RYGA - ST. PETERSBURG

Grupa Lux Express uruchomiła również połączenie bezpośrednie Ryga - Sankt Petersburg. Jest ono o tyle istotne, że pozwala w komfortowych warunkach dojechać do estońskiego Tartu. Chętni mogą dojechać także do Narwy.


Autokar Lux Express
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

Autokar Lux Express w środku
(materiały grupy Lux Express; za zgodą )

2. POCIĄGIEM PO ESTONII



W Estonii nie ma zbyt wielu połączeń kolejowych. Dla turysty chcącego pozwiedzać miasta i odpocząć godne polecenia są jedynie trzy miasta: Tallin, Tartu i Parnawa. Pomiędzy tymi miastami jeździ niewiele pociągów, ale przeciętnemu turyście zupełnie wystarczą. Można oczywiście dojechać szybszymi autobusami, lecz jazda pociągiem ma swój urok, którego brakuje autobusom.

1 stycznia 2014 roku nastąpiło połączenie dwóch estońskich przewoźników kolejowych, w wyniku czego powstała firma Elron. Tabor składa się już tylko z pociągów FLIRT. Z jednej strony to duży plus, z drugiej koleje estońskie straciły dużo ze swojego uroku. Dużym minusem jest również konieczność przesiadki przy podróżach z Tallina do Parnawy, przez co lepiej wybrać autokary grupy Lux Express, która uruchomiła również połączenia krajowe w Estonii - Tallin - Parnawa, Tallin - Tartu i Tallin - Narwa. .

Rozkłady jazdy:

Rozkłady jazdy na elron.ee - głównie tabele.
Rozkłady jazdy estońskich pociągów i autobusów na peatus.ee

Rozkład jazdy nie jest jeszcze ostateczny, niewiele się w nim zmieniło od ubiegłego roku, w przyszłości ma być natomiast więcej połączeń. Najważniejsze połączenia to Tallin - Tartu (4-5 par pociągów dziennie) i Tallin - Parnawa (2 pary pociągów dziennie). Pozostałe to raczej połączenia podmiejskie.

Przykładowe ceny biletów (sprawdzane 28.02.2014):
Tallin - Tartu (osobowy) - 8,90€ (II klasa); 11,60€ (I klasa)
Tallin - Tartu (pospieszny) - 9,90€ (II klasa); 12,90€ (I klasa)
Tallin - Parnawa - 6,10€ (tylko II klasa)

Podstawowe przepisy przewozowe:

- w pociągach kolei estońskich można przewozić rowery pod warunkiem wykupienia dodatkowego biletu. W pociągach są specjalnie wydzielone miejsca do przewozu rowerów.

- przewóz zwierząt możliwy jest po wykupieniu osobnego biletu dla zwierzęcia. Podróż ze zwierzęciem dozwolona jest jedynie w części dla rowerów i wózków inwalidzkich.

- pociągi Elron są klimatyzowane, monitorowane, pasażerowie mogą korzystać z darmowego wi-fi i gniazdek elektrycznych. We wszystkich pojazdach przygotowano wydzielone miejsce dla rowerów (do 10 jednośladów) i wózków inwalidzkich.

- w pociągach Elron są dwie klasy. W pierwszej klasie istnieje możliwość rezerwacji miejsca przy zakupie biletu przez internet. Pierwsza klasa różni się od drugiej wygodniejszymi siedzeniami oraz gniazdkami przy każdym siedzeniu.


Estoński Flirt
(aut. © Magdalena Łukowiak; za zgodą)

Estoński Flirt - wnętrze
(aut. © Magdalena Łukowiak; za zgodą)

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Estonia nie może się pochwalić bogatą siatką połączeń międzynarodowych. Szczególnie zaniedbane są połączenia z Łotwą, choć tutaj pociągi raczej nie mają szans z szybkimi, komfortowymi autokarami.

ŁOTWA:



Z Rygi do Tartu i Tallina można wygodnie i niedrogo dojechać raz dziennie przesiadając się na granicy łotewsko - estońskiej. Za przejazd odcinkiem łotewskim zapłacimy 5,60 euro (168 km), za przejazd odcinkiem estońskim około 12 euro. Za przejazd od granicy estońskiej do Tartu zapłacimy jedynie 4 euro.

We wrześniu 2014 rozkład wyglądał następująco:

Pociąg Tallin (odj. 08:16) --> Tartu (przyj. 10:16) - pociąg ekspresowy.
Pociąg Tartu (odj.10:20) --> Valga (przyj.11:20) - pociąg osobowy.
Pociąg łotewski Valga (odj. 11:34) --> Ryga (przyj. 15:55) - pociąg osobowy

Pociąg Ryga (odj. 12:13_ --> Valga (przyj. 15:57) - pociąg osobowy
Pociąg Valga (odj. 16:42 --> Tartu (przyj. 17:58) - pociąg osobowy
Pociąg Tartu (odj. 18:00) --> Tallin (przyj. 19:57) - pociąg ekspresowy

Ze względu na prace modernizacyjne rozkład bardzo często się zmienia (jak w Polsce) , a na części trasy za pociągi bywa wprowadzana zastępcza komunikacja autobusowa. Jeżeli jedziecie z Rygi do Tallina, lepiej wybrać autokary Simple Express lub Lux Express.

ROSJA:



Pomiędzy Tallinem a Moskwą codziennie kursuje pociąg nocny. Na estońskim odcinku połączenie obsługuje przewoźnik Go Rail. Pociąg przejeżdża przez przejście graniczne Narva - Ivangorod, wystarczy więc tylko wiza rosyjska. . Aktualny rozkład można znaleźć na stronie.

Przewoźnik Go Rail uruchomił również dzienne połączenie Tallin - Sankt Petersburg.

Aktualne informacje o cenach i rozkładzie jazdy znajdziecie na stronie: tickets.gorail.ee/sarex-ee/saraksts.asp

Na forach internetowych pojawiła się informacja, że bilety można kupić dużo taniej na stronie kolei łotewskich www.ldz.lv


Pociąg nocny Tallin - Moskwa
(aut. © Magdalena Łukowiak; za zgodą)

Pociąg nocny Tallin - Moskwa
(aut. © Magdalena Łukowiak; za zgodą)

4. MUZEUM KOLEI W LAVASSAARE



Dla miłośników kolei ciekawym miejscem będzie z pewnością muzeum v Lavassaare. W muzeum znajduje się ponad 70 różnych pojazdów - od lokomotyw parowych, przez stare wagony, kończąc na pojazdach technicznych. Dla zwiedzających przygotowano także wystawę dokumentującą historię kolei wąskotorowych jeżdżących po terytorium dzisiejszej Estonii - dokumenty, zdjęcia, mundury kolejarskie itp.

Dodatkową atrakcją jest pociąg retro kursujący w każdą sobotę od czerwca do sierpnia (5 razy dziennie) oraz w każdą sobotę września (3 razy dziennie). Trasa pociągu łączącego wioski Müramaa i Lavassaare liczy tylko dwa kilometry, a przejazd trwa jedynie 10 minut. Pociąg raz jest ciągnięty przez lokomotywę parową, innym razem przez spalinową. Nie ma reguły. Przejazd pociągiem tam i z powrotem kosztuje aż 8 euro.

Muzeum jest otwarte codziennie od czerwca do sierpnia. We wrześniu tylko w sobotę i niedzielę. W pozostałe dni września oraz w październiku wstęp tylko dla grup po wcześniejszej rezerwacji. Bilet wstępu dla osoby dorosłej kosztuje 4 euro, dla emerytów 3 euro, dla dzieci 2 euro.

Muzeum znajduje się 17 kilometrów od Pärnu. Można do niego dojechać autobusem nr 44 z Pärnu.

Szczegóły: www.museumrailway.ee
Kolejka wąskotorowa w Lavassaare na You Tube
Muzeum Kolejowe w Lavassaare na You Tube


Kolejka wąskotorowa w Lavassaare
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Muzeum Kolei w Lavassaare)

Kolejka wąskotoro wa w Lavassaare
(zdjęcie dzięki uprzejmości i za zgodą Muzeum Kolei w Lavassaare)

5. WYSPA NAISSAAR



Jedną z atrakcji estońskiej wyspy, na którą można dopłynąć promem z Tallina (10 km) jest kolejka wąskotorowa przecinająca wyspę z północy na południe.

Sama wyspa ma bardzo ciekawą historię. W 1917 roku zbuntowani marynarze utworzyli na niej mini-państwo zwane Sowiecką Republiką Naissaru. Dziś turyści mogą zobaczyć byłą bazę marynarki wojennej ZSSR, a sama wyspa została przekształcona w rezerwat przyrody. Szczegóły w odnośniku na górze strony.

Na tym filmiku od 4:45 do 6:07 widać opisywaną kolejkę.