Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

ERYTREA


Ostatnia aktualizacja: 26.12.2016

Erytrea dawniej była włoską kolonią i to Włosi wybudowali w tym kraju kilka linii kolejowych, przeznaczonych głównie do transportu towarów i sprzętu wojskowego. Obecnie jedną z największych atrakcji Erytrei są przewozy dla turystów na krótkich trasach w pobliżu Asmary.

Lokomotywa spalinowa i zabytkowy szynobus (fot. Reinhard Dietrich, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Historia


Budowa pierwszej linii kolejowej w Erytrei rozpoczęła się w sierpniu 1887 roku. Linia z miasta portowego Massawa do Saati została ukończona w marcu 1888 roku. Kontynuowano budowę linii w kierunku stolicy Erytrei - Asmary, co jednak nie było łatwe ze względu na ukształtowanie terenu i warunki klimatyczne, w związku z czym prace posuwały się bardzo powoli.

W 1904 roku linia kolejowa dotarła do miasta Ghinda, sześć lat później do Nefasit, dopiero w 1911 roku można było świętować doprowadzenie linii do Asmary. Na odcinku Nefasit - Asmara wybudowano 20 tuneli 65 mostów i wiaduktów. [1]

W założeniu kolej miała połączyć Erytreę z Sudanem, kontynuowano więc budowę linii. I wojna światowa oznaczała odsunięcie planów na przyszłość, po zakończeniu wojny prace nabrały tempa. W 1922 roku kolej dotarła do Kernat, w 1928 roku do Agordat. [2] W 1932 roku na kolejowej mapie kraju pojawiło się miasto Bishia. Nie udało się wydłużyć linii do Om Ager z powodu wojny z Etiopią w 1935 roku. [3] Linia Massawa - Biscia prosperowała bardzo dobrze do czasu ofensywy aliantów w 1942, kiedy została zniszczona infrastruktura pomiędzy Biscią a Agordet. Dwa lata później większość torów rozebrano, po czym wysłano do kolonii brytyjskich w celu naprawy zniszczeń wojennych.

W 1953 roku Etiopia anektowała Erytreę, linia kolejowa funkcjonowała do lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy została rozebrana. Koniec kolei erytrejskich przypada na lata 1975-1978. [1]

Następne dziesięciolecia to okres wojen etiopsko-erytrejskich.

Erytrea uzyskała niepodległość w 1993 roku, rok później prezydent kraju ogłosił odbudowę linii kolejowej za priorytet. Odrzucono ofertę zagranicznych pożyczek na budowę całkowicie nowej linii, stawiając za cel odbudowę starej kolei. [4] Fundusze na ten cel udało się pozyskać dopiero na początku XXI wieku i odbudowa ruszyła pełną parą.

Odbudowa odcinka Massawa - Asmara została zakończona w 2003 roku. Linia o rozstawie szyn 950 mm liczy 117 kilometrów. Wcześniej, bo w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, kursowały pociągi podmiejskie w Massawie. Plany rządu Erytrei sięgają daleko - linia ma zostać wydłużona aż do Tesenej (Tessenei) przy granicy z Sudanem. Jak podaje strona Railway Gazette, w czasie drugiej wojny światowej istniała linia kolejowa z Sudanu do tego miasta służąca do zaopatrywania wojsk alianckich. [5]

Współczesność


Obecnie koleje erytrejskie uruchamiają jedynie pociągi dla zorganizowanych grup turystów, zamiawiających wcześniej przejazd przez biuro podróży. Przejazdy możliwe są na trasie Massawa - Asmara lub na pojedynczych odcinkach Asmara - Ghinda, czy najbardziej malowniczym Asmara - Nefasit. Są to pociągi specjalne, stosunkowo drogie, ale podróż po pięknej trasie to niezapomniane przeżycie.

Tabor do obsługi linii pochodzi z lat trzydziestych XX wieku. Lokomotywa parowa Mallet, wagony retro oraz zabytkowe szynobusy Fiat Littorina.

Linia kolejowa cieszy się sporą popularnością nie tylko wśród miłośników kolei i jest chyba największą atrakcją turystyczną Erytrei.

Erytrejski pociąg parowy (Optimist on the run, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Koleje erytrejskie na You Tube


Na You Tube znajdziecie sporo filmów z przejazdów erytrejskich pociągów, niektóre mają po nawet po osiem części. Wybrałem tylko najciekawsze, moim zdaniem, z nich.

Radziecka ciężarówka przerobiona na pociąg (01:00)(2016)
Migawki z przejazdów składów z parowozem (22:27)(2014)
Prawdopodobnie film promocyjny (14:06)(2012)
Niemiecki program telewizyjny o kolei erytrejskiej (29:11)(2010)
Przejazd pociągiem Asmara - Massawa cz. 1/4 (06:02)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara - Massawa cz. 2/4 (06:48)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara - Massawa cz. 3/4 (07:43)(2009)
Przejazd pociągiem Asmara - Massawa cz. 4/4 (07:21)(2009)
Podróż Littoriną (08:34)(2009)
Źródła:

[1] www.shabait.com/about-eritrea/erina/15626-eritreas-ancient-and-historical-railway-system-part-i
[2] Edward Denison, Edward Paice, Eritrea: The Bradt Travel Guide, dostępne na Google Books.
[3] www.ferroviaeritrea.it/la-vita.html
[4] www.tesfanews.net/cnn-eritreas-railway-one-of-the-most-spectacular-in-the-world
[5] www.railwaygazette.com/news/single-view/view/eritrea-using-local-resources-to-revitalise-its-railway.html

Wnętrze szynobusu Littorina (fot. Reinhard Dietrich, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)