Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

EKWADOR



Przewoźnik narodowy: Ferrocarriles del Ecuador
Strona internetowa: www.ferrocarrilesdelecuador.gob.ec
Ostatnia aktualizacja: 05.10.2013



Spis treści:
1. Tren Crucero
2. Koleje turystyczne
3. Nariz del Diablo
4. Quito
5. Guayaquil
6. Cuenca

Ekwador posiadał dobrze funkcjonujące koleje, lecz podobnie jak w innych południowoamerykańskich krajach, stopniowo podupadały, a dzieła zniszczenia dopełniły klęski żywiołowe wywołane przez zjawisko El Niño. Obecnie kursuje tylko kilka pociągów turystycznych. Władze zapowiedziały jednak odbudowę kolei i uruchomienie nowych połączeń kolejowych, a w przyszłości rozbudowę sieci kolejowej. Większość remontów miała się zakończyć pod koniec 2012 roku, więc postaram się śledzić aktualną sytuację na kolejach ekwadorskich. Poniżej znajdują się krótkie informacje na temat pociągów turystycznych kursujących po Ekwadorze. Czas trwania podróży obejmuje przejazd tam i z powrotem oraz program towarzyszący, czyli najczęściej zwiedzanie konkretnych miejsc.

Do 2010 roku kursowały cieszące się dużą popularnością pociągi prywatnego przewoźnika Chiva Express, jednak ich kursowanie zostało zawieszone na czas nieokreślony.

1. TREN CRUCERO



Tren Crucero to luksusowy pociąg wycieczkowy kursujący przez niemal wszystkie czynne odcinki linii kolejowych w Ekwadorze. Niezapomniana wycieczka, ostatnio symbol turystyczny Ekwadoru. Przewoźnik oferuje podróż w komfortowych warunkach na trasie Quito - Guayaguil (Duran). Podróż trwa 4 dni i noce, pociąg w tym czasie pokonuje około 450 kilometrów, przy czym w cenę wliczony jest program towarzyszący i noclegi w hotelach.

Pociągi zestawione są z 4 nowoczesnych, klimatyzowanych wagonów pierwszej klasy. Na części trasy pociąg prowadzi odrestaurowana lokomotywa parowa, na części lokomotywa spalinowa. Oprócz wspomnianych wagonów pierwszej klasy w pociągu do dyspozycji pasażerów jest wagon restauracyjny, wagon salonowy i wagon obserwacyjny, który jest idealny dla fotografów chcących fotografować majestatycznie wznoszące się wzdłuż trasy Andy. Pociąg może jednorazowo przewieźć 54 pasażerów.

Przykładowy program czterodniowej wycieczki:
1. dzień - wyjazd rano z Guayaguil (stacja w Duran) pociągiem prowadzonym przez parowóz, później zwiedzanie Bucay, wizyta na ranczo San Rafael (jazda konna), spotkanie z Indianami z plemienia Shuar, kolacja i nocleg w D´ Franco Lodge w Bucay

2. dzień - rano śniadanie w hotelu, po czym wyjazd z Bucay. Przejazd do Riobamba najbardziej malowniczym odcinkiem trasy, gdzie na odcinku około 80 kilometrów pociąg "wspina się" na wysokość 2960 m n.p.m. . Krótki postój w Sibambie. Najdłużej trwa przejazd przez El Nariz del Diablo opisany niżej. Lunch na stacji kolejowej w Guamote, zwiedzanie miasta, spotkanie z przedstawicielami stowarzyszenia non-profit Inti Sisa. Później podróż do Riobamba, z krótkimi przystankami w Colta. Kolacja i nocleg w Abraspungo Hacienda.

3. dzień - po śniadaniu przejazd autobusem do Urbina, gdzie znajduje się najwyżej położona stacja kolejowa w Ekwadorze. Spotkanie z ostatnim handlarzem lodem. Następnie podróż pociągiem do Ambato na lunch w hotelu Roka Plaza. Po lunchu podróż pociągiem do Cunchibamba, na miejscu zwiedzanie plantacji róż ekwadorskich. Później pociąg jedzie z Cunchibamba do Latacunga. Tam przesiadka na autobus i podróż do Lasso na występy artystyczne lokalnych artystów. Kolacja i nocleg w La Cienega Hacienda.

4. dzień - po śniadaniu wycieczka autobusowa do Parku Narodowego Cotopaxi. Zwiedzanie parku połączone z obserwacją rzadkich gatunków dzikich zwierząt, w tym kondora andyjskiego. Lunch San Agustin del Callo Hacienda, po lunchu przejazd autobusem na stację El Boliche, skąd pociąg kontynuuje podróż do stolicy Ekwadoru - Quito. W Quito zakończenie podróży, podróżni zostają rozwiezieni do hoteli.

Brzmi zachęcająco? Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie ceny. Opisana wycieczka w 2013 roku kosztowała 1270 dolarów amerykańskich, osoby chcące spać w pokoju jednoosobowym musiały uiścić dopłatę 97 dolarów amerykańskich. W ofercie jest kilka tańszych wariantów wycieczek, ale to już nie to samo.

Strona internetowa: http://www.ecuadorbytrain.com/trainecuador/crucero/web/
Tren de Crucero na You Tube

2. KOLEJE TURYSTYCZNE



UWAGA!!! Podane rozkłady jazdy są orientacyjne. Godziny odjazdów były sprawdzane w październiku 2013 roku i mogą się nieznacznie różnić od aktualnych. Aktualny rozkład możecie sprawdzić na stronie www.ecuadorbytrain.com/trainecuador/.

Machachi Festivo



Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito - Machachi - Quito. Wyjazd z Quito o 8:15, powrót o 16:15. Cena za przejazd tam i z powrotem wynosi 15 dolarów, oraz 20 dolarów amerykańskich w klasie Standard Plus. Długość trasy to 40 kilometrów. W klasie Standard pasażerowie mają do dyspozycji dwujęzyczny wykład przewodnika oraz voucher na kawę o wartości 1 dolara amerykańskiego możliwy do zrealizowania w kawiarni w Machachi. W klasie Standard Plus wagony mają klimatyzację i wygodniejsze siedzenia. Możliwy jest także zakup produktów gastronomicznych.

Pociąg Machachi Festivo na You Tube - film promocyjny

Zabytkowy wagon pociągu do Machachi
(autor: Dogymho, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


Camino Al Boliche



Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito - Boliche - Quito. Wyjazd z Quito o 8:15, powrót o 16:15. Cena za przejazd tam i z powrotem wynosi 20 dolarów amerykańskich , oraz 25 dolarów amerykańskich w klasie Standard Plus. Pociąg pokonuje odległość 59 kilometrów. Prawdopodobnie jest to ten sam skład, co Machachi Festivo, jednak w ofercie kolei ekwadorskich oba pociągi są pod innymi nazwami.

Paramo Infinito



Pociąg kursujący w soboty, niedziele i święta na trasie Machachi - Boliche - Machachi. Odjazd z Machachi o 10:30, powrót o 14:30. Dostępna jest tylko klasa standard. Podróż w obie strony kosztuje 10 dolarów amerykańskich. Pociąg pokonuje 19 kilometrów.

Szynobus w Machachi na You Tube - podejrzewam, że to ten pociąg

Szynobus do Boliche
(autor: Fred Hsu, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


Avenida de los volcanes



Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Quito - Latacunga - Quito. Odjazd z Quito o 8:00, powrót o 18:00. Odległość między stacjami - 98 kilometrów. Przejazd odbywa się zmodernizowanym szynobusem. Jest to ta sama linia kolejowa, co w przypadku poprzednich pociągów. Bilet powrotny kosztuje 10 dolarów amerykańskich.

Pociąg Quito - Latacunga na You Tube - film promocyjny
Pociąg Quito - Latacunga na You Tube - film amatorski

Tren de la Libertad



Pociąg kursujący od środy do niedzieli i w święta na trasie Ibarra - Salinas - Ibarra. Pociąg odjeżdża z Ibarra o 10:30, wraca o 15:00. Dodatkowo od piątku do niedzieli i w święta o 08:00 kursuje pomiędzy tymi stacjami szynobus, który wraca do Ibarry o 12:30. Podróż szynobusem kosztuje 6,50 dolarów amerykańskich za bilet tam i z powrotem, natomiast podróż pociągiem kursującym od środy do niedzieli i w święta kosztuje 15 dolarów amerykańskich jeżeli kupujemy bilet w jedną stronę lub 20 dolarów amerykańskich, jeżli kupujemy bilet powrotny. Pokonywana odległość to 30 kilometrów.

Pociąg Ibarra - Salinas na You Tube - reportaż z inauguracji przejazdów
Pociąg Ibarra - Salinas na You Tube - reportaż z przejazdu szynobusem

Sendero de Arrozales



Pociąg kursujący od czwartku do niedzieli oraz w święta na trasie Duran - Yaguachi - Duran. Odjazdy o 9:00 i 13:15. Powroty o 12:45 i 17:00. Według rozkłady o 9:00 odjeżdżają dwa pociągi - jeden zestawiony z wagonów, drugi - szynobus. Bilet w jedną stronę kosztuje 8 dolarów amerykańskich, bilet powrotny 12 dolarów amerykańskich (na szynobus 3,50$). Dystans pomiędzy stacjami wynosi 22 kilometry.

Pociąg Duran - Yaguachi na You Tube

Los Baños del Inca



Pociąg kursujący na trasie El Tambo - Coyoctor - El Tambo. W środy, czwartki i piątki odjazdy z El Tambo o 9:30 i 11:00, natomiast w soboty, niedziele i święta o 12:30; 14:30 i 16:30. Cena biletu powrotnego to 5 dolarów amerykańskich. Pokonywany dystans to zaledwie 3,5 kilometra, a czas podróży powrotnej (z czasem na zwiedzanie) wynosi półtorej godziny. Połączenia są obsługiwane przez szynobus.

Sendero los Ancestros



Stosunkowo nowe połączenie na trasie Riobamba - Colta - Riobamba. Długość trasy 25 kilometrów, czas podróży połączonej ze zwiedzaniem 4 godziny i 14 minut. Podróż szynobusem, w 2013 roku bilet powrotny kosztował 15 dolarów amerykańskich.

Tren de la Dulzura



Pociąg zestawiony z wagonów retro przewożący pasażerów po trasie Guayaguil (Duran) - Bucay. Sama podróż jest krótka, dużo więcej czasu zajmuje program towarzyszący - występy artystyczne, zwiedzanie plantacji itp. Odległość 30 kilometrów, łączny czas podróży powrotnej 10 godzin. Bilet powrotny kosztuje 20 dolarów amerykańskich, w cenie zawarty jest transfer autobusem do atrakcji turystycznych.

Ekwadorski szynobus przejeżdża przez Simbambe
(autor: Jan Pesula, źródło: Wikimedia Commons)


3. NARIZ DEL DIABLO



Tym razem pociąg na innej linii kolejowej. Kursuje pomiędzy stacjami Alausi a Sibambe i z powrotem. Odjazdy z Alausi o 8:00, 11:00 oraz 15:00 od wtorku do niedzieli i w święta - kurs obsługiwany przez pociąg zestawiony z wagonów klasy Standard i Standard Plus. Od piątku do niedzieli i w święta kursuje dodatkowy pociąg z odjazdem o godzinie 9:00. Ten kurs obsługiwany jest przez szynobus. W przypadku składu wagonowego cena za przejazd tam i z powrotem wynosi 25 dolarów amerykańskich w klasie standard i 35 dolarów amerykańskich w klasie standard plus, natomiast w przypadku szynobusu koszt biletu powrotnego to 6,50 dolarów amerykańskich. Odległość pomiędzy stacją początkową a końcową to tylko 12 kilometrów, jednak jest to tylko najatrakcyjniejsza część o wiele dłuższej trasy pełnej serpentyn i niesamowitych widoków. Pociąg ten jest znany na całym świecie jako jedna z najbardziej przerażających tras kolejowych. Od kilku lat obowiązuje zakaz jazdy na dachu po tym, jak japońscy turyści zachwyceni pięknem trasy robili zdjęcia i nie zauważyli, że pociąg wjeżdża do tunelu. Przejazd opisywanym pociągiem to obowiązkowy punkt wizyty Ekwadoru dla każdego miłośnika kolei.

Przejazd przez Nariz del Diablo na You Tube

Jeden z ekwadorskich szynobusów - kiedyś kursował na tej linii
(autor: Dogymho, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


4. QUITO



Quito to stolica Ekwadoru i drugie pod względem wielkości miasto w kraju, położone na wysokości 2850 m n.p.m. . Dawniej było ważnym miastem Inków. Zniszczone przez Hiszpanów, powstało na ruinach inkaskiego miasta 6 XII 1534. Mimo trzęsień ziemi i różnych kataklizmów w Quito zachowało się dużo zabytków z czasów kolonialnych i można powiedzieć, że starówka tego miasta należy do najpiękniejszych w Ameryce Południowej. Zabytkowa część Quito została wpisana w 1978 roku na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Miasto zbiera bardzo dobre recenzje wśród turystów, można się tu zatrzymać na kilka dni, a spacer po zabytkowych uliczkach nadal będzie nas cieszył. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to nie jest zbyt dobrze, szczególną ostrożność należy zachować w drodze na wzgórze El Panecillo, skąd można podziwiać panoramę miasta, ponieważ fragment drogi prowadzi przez slumsy. W Quito znajdziemy sporo zabytków i atrakcji turystycznych, z których najważniejsze to:

Plaza Grande
Pałac Prezydencki
kościół La Compania
pomnik Simona Bolivara
Monasterio de San Francisco (najstarsza budowla kolonialna)
katedra z 1562 r.
kościół El Sagrano
klasztor San Augustin (miejsce podpisania deklaracji o niepodległości w 1809)
kościół św. Dominika
kościół La Merded
Santuario Guapulo (1644-88)
Teatro Sucre (1878)
Teatro Bolivar
Basilica del Voto (jedna z wież udostępniona turystom)
Muzeum Geograficzne
Muzeum Przyrodnicze
Museo del Banco Central (archeologiczne)
Dom Kultury Ekwadorskiej
Muzeum Sztuki Kolonialnej
Muzeum Sztuki i Historii

Do Quito można dolecieć samolotem z wielu miast Ameryki Południowej, ale również z Europy. Lotnisko międzynarodowe położone jest około 18 kilometrów od centrum miasta, z lotniska do centrum można dojechać autobusem miejskim lub droższym autokarem Aeroservicios, który jednak jest dużo bardziej komfortowy. W ostateczności pozostaje taksówka.

Wybrane połączenia lotnicze z Quito:
Quito - Guayaquil (LAN Ecuador, American Airlines, TAME, AeroGal)
Quito - Cuenca (TAME, COPA)
Quito - Manta (TAME, COPA)
Quito - Loja (TAME)
Quito - Coca (TAME)
Quito - Lago Agrio (TAME)
Quito - Esmeraldas (TAME)
Quito - Wyspy Galapagos (AeroGal)
Quito - Manaus (Brazylia) (Lufthansa)
Quito - Bogota (Martinair, AeroGal, Avianca)
Quito - Medellin (TACA, AeroGal)
Quito - Cali (TAMPA Cargo, LAN Peru, )
Quito - Buenos Aires (TAME)
Quito - San Salvador (LACSA, TACA)
Quito - Miami (LAN Chile Cargo, American Airlines, LAN Ecuador)
Quito - Atlanta (Delta Air Lines)
Quito - Santiago (Martinair)
Quito - Lima (LAN Airlines, TACA)
Quito - Panama (COPA)
Quito - Amsterdam (KLM, Air France)
Quito - Madryt (Iberia, LAN Airlines)

5. GUAYAQUIL



Największe miasto Ekwadoru, położone nad Oceanem Spokojnym. Stacja końcowa linii kolejowej wiodącej przez kraj oraz opisywanego wcześniej pociągu Tren Crucero. Jest to dynamicznie rozwijające się miasto, ośrodek handlowy, administracyjny i przemysłowy, w którym zachowało się niewiele zabytków z okresu kolonialnego. Zabudowa zróżnicowana, znajdziemy tu zaniedbane dzielnice, ulice z niską, zwartą zabudową, a także nowoczesne wieżowce. Miasto ma nie najlepszą opinię jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

Zabytki i atrakcje:
- kościół San Francisco
- cmentarz miejski
- dzielnica Las Penas z zabudową kolonialną
- dwa muzea archeologiczne
- Muzeum Miejskie

Najciekawszą, niedawno utworzoną atrakcją miasta jest Parque Histórico Guayaquil, w którym na powierzchni ośmiu hektarów planuje się odtworzenie wyglądu miasta sprzed stu lat. Park podzielono na trzy strefy - strefę dzikich zwierząt, strefę urbanistyki i architektury oraz strefę tradycji. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Jednym z najambitniejszych projektów realizowanych w ramach tego parku jest odbudowa linii tramwajowej, bowiem dawniej w Guayaquil kursowały tramwaje. Jak infromują przewodniki internetowe, uruchomiono już tramwaj konny, co widać zresztą na zdjęciach w oficjalnej galerii. Miejsce godne polecenia dla każdego.

Dworzec kolejowy w Guayaquil znajduje się na peryferiach miasta, w dzielnicy Duran, na drugim brzegu rzeki Rio Guayas. Na drugi brzeg rzeki można się dostać promem.

Port lotniczy w Guayaquil mieści się około 5 kilometrów od centrum miasta. Część samolotów ma tam międzylądowanie w drodze do Quito.

Wybrane połączenia lotnicze z Guayaquil:

Guayaquil - Quito (TAME, LAN Airlines, AeroGal)
Guayaquil - Cuenca (TAME)
Guayaquil - Baltra (Wyspy Galapagos)(TAME, LAN Airlines, AeroGal, Iberia, American Airlines)
Guayaquil - San Cristobal (Wyspy Galapagos) (LAN, AeroGal)
Guayaquil - Esmeraldas (TAME)
Guayaquil - Loja (TAME)
Guayaquil - San Salvador (TACA, LACSA)
Guayaquil - Bogota (AeroGal, AVIANCIA)
Guayaquil - Nowy Jork (LAN Airlines, American Airlines)
Guayaquil - Miami (UPS)
Guayaquil - Lima (LAN Airlines, LAN Ecuador)
Guayaquil - Panama (TAME, COPA)
Guayaquil - Madryt (LAN Airlines, Iberia, LAN Ecuador)
Guayaquil - Santiago (LAN Airlines)

6. CUENCA



Trzecie co do wielkości miasto Ekwadoru, uważane za jedno z najpiękniejszych miast w Ameryce Południowej. Zachowała się tu duża część zabudowy kolonialnej, a do tego malownicze, brukowane uliczki, czyniąc to miasto atrakcyjnym celem wypraw turystycznych. Najważniejsze miejsce to Parque Calderon, w zasadzie główny plac miasta, otoczony pięknymi kamienicami. Po wschodniej stronie placu znajduje się Stara Katedra wybudowana w 1557 roku. W samym mieście, podczas długiego, spokojnego spaceru, warto zajrzeć do Museo de las Culturas Aborigenos (eksponaty archeologiczne) oraz zakładu produkującego kapelusze typu panama. Miejsce idealne nawet na kilkudniowy pobyt.

Do miasta Cuenca docierają tory kolejowe, ale obecnie nie kursują tu pociągi. Miasto opisałem ze względu na fakt, iż bez dwóch zdań należy je odwiedzić. Można tu dojechać autobusami lub dolecieć samolotem z Quito lub Guayaquil. Lotnisko znajduje się okolo 2 kilometrów od centrum miasta.