Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

EGIPT




Przewoźnik narodowy: Egyptian National Railways
Strona internetowa: enr.gov.eg
Ostatnia aktualizacja: 08.08.2014

Egipt to bardzo duży kraj, z niezbyt gęstą siecią linii kolejowych. Ze względu na sytuację polityczną, często występują przerwy w kursowaniu pociągów, a same koleje nie uchodzą za bezpieczne. Dla cudzoziemców zwykle są wydzielone, znacznie droższe, chronione wagony, a na dworcach kolejowych lepiej nie robić zdjęć. Informacje w tym artykule mają jedynie charakter orientacyjny, sytuacja zmienia się w zależności od nastrojów społecznych. Wiele osób próbuje oszczędzać na kosztach biletów kupowanych przez pośredników, wsiadając do pociągu bez biletu i kupując bilet u konduktora za dopłatą, co z reguły rzeczywiście wychodzi taniej niż u pośrednika. Jednak ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się takich podróży.

Egipt jako pierwszy afrykański kraj doczekał się linii kolejowej. Pierwszy odcinek z Aleksandrii do Kafr-el-Zayat został oddany do użytku w 1854 roku, dwa lata później linię wydłużono do Kairu. Następnie linia została wydłużona do Suezu. Od czasu otwarcia Kanału Sueskiego znacznie wzrosło jej znaczenie. W 1874 roku dokończono budowę linii kolejowej do miasta Assiut - 230 mil od Kairu, w 1898 tory doprowadzono aż do Luksoru. [1]

Obecnie sieć kolejowa pozwala dotrzeć do największych egipskich miast (poza niektórymi kurortami), tabor jest raczej w kiepskim stanie, choć najlepsze pociągi zestawione są z wagonów odkupionych od kolei francuskich i hiszpańskich, a te są całkiem wygodne. Natomiast pociągi podmiejskie w Kairze są w opłakanym stanie, zatłoczone, a bezpieczeństwo pozostawia dużo do życzenia. Co jakiś czas w mediach pojawia się informacja o katastrofie kolejowej w Egipcie. Do najgorszej doszło w 2002 roku, od tamtej pory stopniowo wprowadza się nowe zabezpieczenia, ale tempo zmian jest dalekie od ideału.

Egipt nie posiada połączeń międzynarodowych. Podczas I wojny światowej utworzono połączenie międzynarodowe z Palestyną, zostało ono zlikwidowane po uzyskaniu niepodległości przez Izrael. W latach 1942-46 istniało również połączenie z libijskim Tobrukiem, dla celów wojskowych. W ostatnich latach mówiono o budowie połączeń kolejowych z Libią i Sudanem, lecz ze względu na sytuację polityczną we wszystkich zainteresowanych państwach trudno liczyć na realizację tych projektów.

Oprócz linii normalnotorowych, na terytorium Egiptu czynne są dwie przemysłowe linie wąskotorowe - w miejscowości Kurna oraz na przedmieściach Luksoru. Obie linie są bardzo krótkie, a pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe przewożą trzcinę cukrową. Więcej informacji znajdziecie w e-booku Hassan A. Abdel-Mawla - The Role of Light Railway in Sugarcane Transport in Egypt

Jedyny film na You Tube przedstawiający egipskie wąskotorowe koleje cukrownicze pochodzi z 2012 roku i jest dostępny pod adresem www.youtube.com/watch?v=_AlkUOPyaNE

ROZKŁAD JAZDY



enr.gov.eg/ticketing/public/smartSearch.jsf - wyszukiwarka połączeń z możliwością kupna biletu na stronie kolei egipskich. Najwięcej połączeń jest w wakacje pomiędzy Kairem a Aleksandrią. Najwygodniejsze pociągi to pociągi oznaczone w rozkładzie jazdy jako Spec Turbine oraz Spec Spanish. Zestawione są z wygodnych, klimatyzowanych wagonów odkupionych od kolei hiszpańskich. Oczywiście cena biletów na te pociągi jest odpowiednio wyższa.

WATANIA SLEEPING TRAINS



Watania Sleeping Trains to nazwa komfortowych nocnych pociągów cenowo osiągalnych raczej dla zamożnych turystów. Pociągi kursują na trasie Giza - Luksor - Asuan, a w drodze powrotnej Asuan - Luksor - Kair. Każdy pociąg zestawiony jest z 13 wagonów sypialnych z przedziałami dwuosobowymi (wagony odkupione od kolei niemieckich i hiszpańskich) oraz wagonu klubowego (salonowego). W każdym przedziale podróżni mają do dyspozycji umywalkę, gniazdko, ręczniki i mydło. Wszystkie przedziały są klimatyzowane. W wagonie klubowym można zamówić napoje lub przekąski. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo pociągi są bardzo popularne i nie ma się w nich czego obawiać. Odstraszać może jedynie cena - w 2014 roku cena biletu na przejazd w przedziale sypialnym dwuosobowym kosztowała 100 dolarów amerykańskich lub 120 jeżeli pasażer chciał mieć przedział tylko dla siebie. Jeżeli któryś z czytelników zdecyduje się na przejazd tym pociągiem, polecam wagon hiszpański.

Strona internetowa: www.wataniasleepingtrains.com

MUZEUM KOLEJNICTWA W KAIRZE



Muzeum Kolejnictwa w Kairze mieści się na stacji kolejowej Misr, przy Ramsis Square. Budowę muzeum rozpoczęto w 1932 roku, w październiku tego roku budynek był gotowy. 15 stycznia 1933 roku muzeum oddano do użytku. Utworzenie muzeum akurat w tym czasie nie było przypadkowe - w 1933 roku w Egipcie odbywała się międzynarodowa konferencja kolejowa. [2]

Muzeum mieści się w budynku dobudowanym do głównej stacji kolejowej w Kairze na końcu peronu 1. Zajmuje dwie kondygnacje (parter i 1 piętro), przy czym na parterze można obejrzeć najcenniejsze eksponaty - 3 odrestaurowane lokomotywy parowe oraz wagon królewski. Pozostałe eksponaty raczej nie zachwycą większości zwiedzających - są to głównie makiety i modele wagonów oraz lokomotyw, jakie jeździły po egipskich torach. Liczba modeli jest imponująca - ponad 700 - to jednak nie to samo, co prawdziwe wagony. Ponadto mnóstwo zdjęć, map, danych statystycznych itp. Dla osób bardziej zainteresowanych tematem przygotowano bibliotekę specjalistyczną. [3]

Muzeum przez lata było zaniedbane i niedofinansowane. Przez ostatnie lata remontowano główną stację kolejową w Kairze, w związku z czym placówka była nieczynna. Brak aktualnych informacji na jej temat.

DOKĄD POJECHAĆ KOLEJĄ W EGIPCIE?



Pociągi kolei egipskich dojeżdżają do najważniejszych miast kraju, jednak tory nie docierają do popularnych kurortów turystycznych jak Hurghada i Szarm el-Szejk, skąd biura podróży organizują wycieczki autokarowe np. do Luksoru za wygórowane ceny. Podróżując pociągiem warto zobaczyć następujące egipskie miasta:

ALEKSANDRIA - drugie pod względem wielkości egipskie miasto, według przewodników kulturalna stolica Egiptu, do której ściągają tłumy turystów. Największy egipski port morski, ośrodek handlowy, usługowy i administracyjny. Ze względu na liczbę atrakcji Aleksandrii, nie sposób ich wymienić w tej krótkiej notatce - to między innymi liczne obiekty sakralne - meczety i kościoły oraz synagoga. Do tego muzea, cytadela, a także słynna Biblioteka Aleksandryjska - stary i nowy gmach należą do najpopularniejszych atrakcji turystycznych tego miasta. Aleksandrię obowiązkowo należy odwiedzić podczas pobytu w Egipcie, w sezonie liczne połączenia kolejowe z Kairem.

ASUAN - miasto w południowym Egipcie, przy pierwszej katarakcie Nilu na jego wschodnim brzegu. Popularne wśród turystów przyjeżdżających nie tylko zwiedzać liczne zabytki, ale również zobaczyć położoną w pobliżu Wielką Tamę Asuańską. Wspomniana tama to popularna atrakcja turystyczna, najlepiej widoczna z wybudowanej tuż przy tamie wieży przyjaźni egipsko-radzieckiej. Najważniejsze atrakcje okolic Asuanu skupiają na wyspach na Nilu, jak choćby na Elefantynie znanej z wiosek nubijskich. Poza tym niedaleko centrum warto zwiedzić starożytne ruiny. Do Asuanu dojedziemy pociągami z Kairu, w tym pociągami nocnymi zestawionymi z komfortowych wagonów sypialnych. Asuan uchodzi za jedno z najsuchszych miejsc na planecie - niemal przez cały rok panują tu upały.

KAIR - stolica i największe miasto Egiptu. Ogromna, gęsto zaludniona i zanieczyszczona metropolia. Miasto z ogromną liczbą zabytków i atrakcji, ale jednocześnie uznawane za niebezpieczne. W Kairze każdy znajdzie coś dla siebie - fotografowie obowiązkowo powinni zrobić zdjęcia panoramy Kairu ze czytu Wieży Kairskiej na wyspie Zamalek, miłośnicy transportu mogą zobaczyć Muzeum Kolejnictwa (do niedawna nieczynne z powodu remontu dworca) lub przejechać się tramwajami i metrem, miłośnicy zabytków nie będą się nudzić w egipskiej stolicy - mnóstwo meczetów, muzeów, cytadela, dzielnica koptyjska z kościołami, a na koniec liczne muzea, w tym imponujące Muzeum Egiptu. Jest co robić, ale miasto stosunkowo drogie.

LUKSOR - miasto nad Nilem, wpisane na Listę świadowego dziedzictwa UNESCO. Najbardziej znaną atrakcją jest zespół świątyń w Karnaku. Jak podają przewodniki, Luksor to największe na świecie muzeum na wolnym powietrzu - jest co oglądać i należy poświęcić na zwiedzanie co najmniej kilka dni, przy czym większość turystów wyrusza na szlak wcześnie rano, bowiem w godzinach popołudniowych upały uniemożliwiają zwiedzanie. Miasto średniej wielkości, o niepowtarzalnej atmosferze, żyjące z turystów, przez co na każdym kroku turyści są zaczepiani przez handlarzy i naganiaczy. Bardzo popularne są przeloty balonem nad Luksorem. W Luksorze zatrzymują się pociągi jadące z Kairu do Asuanu, w tym pociągi nocne.

PORT SAID - niezbyt ładne miasto, dla Polaków ważne, bowiem tutaj rozgrywała się akcja powieści "W pustyni i w puszczy". Założone zostało w 1859 roku, a jego gwałtowny rozwój wiąże się z Kanałem Sueskim, w pobliżu którego leży. W Port Said mieszkało sporo Europejczyków, dzięki czemu gdzieniegdzie możemy zobaczyć zachowane domy z czasów kolonialnych. Pod względem zabytków Port Said ustępuje innym egipskim miastom, najbardziej rzucający się w oczy budynek to widoczna na widokówkach siedziba władz portu. Dla turystów przygotowano Muzeum Wojskowości i Muzeum Narodowe. Interesującą propozycją jest ponadto rejs promem do miasta Bur Fu’ad (Port Fuad), na drugim brzegu Kanału Sueskiego, leżącego w Egipcie, ale w Azji, na Półwyspie Synajskim. Do Port Said dojedziemy pociągiem z Kairu.

Kair
(aut. Gary Derham, licencja CC-BY-SA, źródło: flickr.com)
Luksor
(aut. DorenaWM, licencja CC-BY-ND, źródło: flickr.com)

KOLEJE EGIPSKIE NA YOU TUBE



Poniżej znajdziecie odnośniki do najciekawszych filmów na You Tube przedstawiających koleje egipskie. Filmów o tej tematyce jest oczywiście dużo więcej.

Reportaż z podróży pomiędzy Luksorem a Aswanem (08:50)(2014)
Reportaż z podróży pociągiem Kair - Aleksandria (25:15)(2013)
Pociągi podmiejskie w Aleksandrii (04:52)(2013)
Różne pociągi (01:01:17)(2011-2012)
Egipski pociąg nocny (03:51)(2011)
Zwykły pociąg do Luksoru (01:32)(2011)
Manewry pociągu dalekobieżnego (02:08)(2011)
Różne pociągi (07:21)(2010)
Pociągi podmiejskie w Aleksandrii (07:22)(2010)
Pociągi na głównym dworcu w Kairze (05:01)(2010)
Pociąg wjeżdżający do Asuanu (02:01)(2009)
Egipskie pociągi pasażerskie cz.1/3 (04:49)(2009)
Egipskie pociągi pasażerskie cz.2/3 (02:00)(2009)
Egipskie pociągi pasażerskie cz.3/3 (00:58)(2009)

Źródła:

[1]
mikes.railhistory.railfan.net/r050.html
[2]www.touregypt.net/featurestories/trainmuseum.htm
[3]cairobserver.com/post/30117632943/is-cairos-railway-museum-lost