Kolej na Podróż

Kolej w Egipcie – informacje ogólne

Kolej w Egipcie w ostatnich latach przeszła modernizację taboru, przynajmniej na trasach uczęszczanych przez turystów. Pojawiły się nowe wagony wyprodukowane w Rosji, jak również składy Talgo. Planowana jest budowa linii Kolei Dużych Prędkości do Sudany. Natomiast pociągi podmiejskie nadal są w fatalnym stanie.

Ostatnia aktualizacja 20.02.2023

Zastrzeżenie

Ze względu na znikome zainteresowanie artykuł jest aktualizowany raz na kilka lat i informacje mogą się zdezaktualizować. Jeśli wpis okaże się przydatny, będę wdzięczny za drobne wsparcie bloga, co pozwoli mi utrzymać i rozwijać projekt.

Rozkład jazdy i ceny

Rozkład jazdy teoretycznie powinien być dostępny na stronie kolei egipskich, gdzie można również sprawdzić ceny i zarezerwować bilet na niektóre pociągi, jednak kilkakrotnie w ostatnim czasie, podczas sprawdzania, strona nie działała.

Ceny dla cudzoziemców są dużo wyższe niż dla miejscowych.

Kolej w Egipcie

Egipski pociąg – druga klasa (fot. dreamstime.com)

Informacje ogólne

Egipt to bardzo duży kraj, z niezbyt gęstą siecią linii kolejowych. Ze względu na sytuację polityczną, często występują przerwy w kursowaniu pociągów, a same koleje nie uchodzą za bezpieczne. Dla cudzoziemców zwykle są wydzielone, znacznie droższe, chronione wagony, a na dworcach kolejowych lepiej nie robić zdjęć. Informacje w tym artykule mają jedynie charakter orientacyjny, sytuacja zmienia się w zależności od nastrojów społecznych. Wiele osób próbuje oszczędzać na kosztach biletów kupowanych przez pośredników, wsiadając do pociągu bez biletu i kupując bilet u konduktora za dopłatą, co z reguły rzeczywiście wychodzi taniej niż u pośrednika. Jednak ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się takich podróży.

Egipt jako pierwszy afrykański kraj doczekał się linii kolejowej. Pierwszy odcinek z Aleksandrii do Kafr-el-Zayat został oddany do użytku w 1854 roku, dwa lata później linię wydłużono do Kairu. Następnie linia została wydłużona do Suezu. Od czasu otwarcia Kanału Sueskiego znacznie wzrosło jej znaczenie. W 1874 roku dokończono budowę linii kolejowej do miasta Assiut – 230 mil od Kairu, w 1898 tory doprowadzono aż do Luksoru. [1]

Egipt pociąg

Pociąg nad Nilem (fot. dreamstime.com)

Obecnie sieć kolejowa pozwala dotrzeć do największych egipskich miast (poza niektórymi kurortami), tabor jest raczej w kiepskim stanie, choć najlepsze pociągi zestawione są z wagonów odkupionych od kolei francuskich i hiszpańskich, a te są całkiem wygodne. Natomiast pociągi podmiejskie w Kairze są w opłakanym stanie, zatłoczone, a bezpieczeństwo pozostawia dużo do życzenia. Co jakiś czas w mediach pojawia się informacja o katastrofie kolejowej w Egipcie. Do najgorszej doszło w 2002 roku, od tamtej pory stopniowo wprowadza się nowe zabezpieczenia, ale tempo zmian jest dalekie od ideału.

Egipt nie posiada połączeń międzynarodowych. Podczas I wojny światowej utworzono połączenie międzynarodowe z Palestyną, zostało ono zlikwidowane po uzyskaniu niepodległości przez Izrael. W latach 1942-46 istniało również połączenie z libijskim Tobrukiem, dla celów wojskowych. W ostatnich latach mówiono o budowie połączeń kolejowych z Libią i Sudanem, lecz ze względu na sytuację polityczną we wszystkich zainteresowanych państwach trudno liczyć na realizację tych projektów.

Oprócz linii normalnotorowych, na terytorium Egiptu czynne są dwie przemysłowe linie wąskotorowe – w miejscowości Kurna oraz na przedmieściach Luksoru. Obie linie są bardzo krótkie, a pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe przewożą trzcinę cukrową. Więcej informacji znajdziecie w e-booku Hassan A. Abdel-Mawla – The Role of Light Railway in Sugarcane Transport in Egypt

Jedyny film na You Tube przedstawiający egipskie wąskotorowe koleje cukrownicze pochodzi z 2012 roku i jest dostępny pod adresem www.youtube.com/watch?v=_AlkUOPyaNE

Egipt pociąg

Pociąg dalekobieżny w Egipcie (aut. Dennis Sylvester Hurd, CC-BY-SA, flickr)

Watania Sleeping Trains

Watania Sleeping Trains to nazwa komfortowych nocnych pociągów cenowo osiągalnych raczej dla zamożnych turystów. Wygodne, jak na kolej w Egipcie, pociągi kursują na trasie Giza – Luksor – Asuan, a w drodze powrotnej Asuan – Luksor – Kair. Każdy pociąg zestawiony jest z 13 wagonów sypialnych z przedziałami dwuosobowymi (wagony odkupione od kolei niemieckich i hiszpańskich) oraz wagonu klubowego (salonowego). W każdym przedziale podróżni mają do dyspozycji umywalkę, gniazdko, ręczniki i mydło. Wszystkie przedziały są klimatyzowane. W wagonie klubowym można zamówić napoje lub przekąski. Ze względu na komfort i bezpieczeństwo pociągi są bardzo popularne i nie ma się w nich czego obawiać.

Pociągi Watania Sleeping Trains obsługje firma Ernst. Ceny są bardzo wysokie.

Strona internetowa: www.wataniasleepingtrains.com

Muzeum Kolejnictwa w Kairze

Muzeum Kolejnictwa w Kairze mieści się na stacji kolejowej Misr, przy Ramsis Square. Budowę muzeum rozpoczęto w 1932 roku, w październiku tego roku budynek był gotowy. 15 stycznia 1933 roku muzeum oddano do użytku. Utworzenie muzeum akurat w tym czasie nie było przypadkowe – w 1933 roku w Egipcie odbywała się międzynarodowa konferencja kolejowa. [2]

Muzeum mieści się w budynku dobudowanym do głównej stacji kolejowej w Kairze na końcu peronu 1. Zajmuje dwie kondygnacje (parter i 1 piętro), przy czym na parterze można obejrzeć najcenniejsze eksponaty – 3 odrestaurowane lokomotywy parowe oraz wagon królewski. Pozostałe eksponaty raczej nie zachwycą większości zwiedzających – są to głównie makiety i modele wagonów oraz lokomotyw, jakie jeździły po egipskich torach. Liczba modeli jest imponująca – ponad 700 – to jednak nie to samo, co prawdziwe wagony. Ponadto mnóstwo zdjęć, map, danych statystycznych itp. Dla osób bardziej zainteresowanych tematem przygotowano bibliotekę specjalistyczną. [3]

Muzeum przez lata było zaniedbane i niedofinansowane. Przez ostatnie lata remontowano główną stację kolejową w Kairze, w związku z czym placówka była nieczynna. Brak aktualnych informacji na jej temat.

Planowane inwestycje

W najbliższych latach Koleje Egiptu planują następujące inwestycje:

– modernizacja taboru. W ciągu pięciu lat rosyjsko-węgierskie konsorcjum Transmashholding-Hungary ma dostarczyć 1300 wagonów pasażerskich.
– zakup nowych lokomotyw i pojazdów technicznych.
– budowa sieci tramwajowej.
– modernizacja sieci kolei aglomeracyjnej wokół Kairu.
– wydłużenie linii kolejowej z Asuanu do Wadi Halfa w Sudanie, skąd z przesiadką (inny rozstaw szyn) pasażerowie mogliby kontynuować podróż do Chartum.

Dokąd pojechać koleją w Egipcie?

Pociągi kolei egipskich dojeżdżają do najważniejszych miast kraju, jednak tory nie docierają do popularnych kurortów turystycznych jak Hurghada i Szarm el-Szejk, skąd biura podróży organizują wycieczki autokarowe np. do Luksoru za wygórowane ceny. Podróżując pociągiem warto zobaczyć następujące egipskie miasta:

ALEKSANDRIA – drugie pod względem wielkości egipskie miasto, według przewodników kulturalna stolica Egiptu, do której ściągają tłumy turystów. Największy egipski port morski, ośrodek handlowy, usługowy i administracyjny. Ze względu na liczbę atrakcji Aleksandrii, nie sposób ich wymienić w tej krótkiej notatce – to między innymi liczne obiekty sakralne – meczety i kościoły oraz synagoga. Do tego muzea, cytadela, a także słynna Biblioteka Aleksandryjska – stary i nowy gmach należą do najpopularniejszych atrakcji turystycznych tego miasta. Aleksandrię obowiązkowo należy odwiedzić podczas pobytu w Egipcie, w sezonie liczne połączenia kolejowe z Kairem.

ASUAN – miasto w południowym Egipcie, przy pierwszej katarakcie Nilu na jego wschodnim brzegu. Popularne wśród turystów przyjeżdżających nie tylko zwiedzać liczne zabytki, ale również zobaczyć położoną w pobliżu Wielką Tamę Asuańską. Wspomniana tama to popularna atrakcja turystyczna, najlepiej widoczna z wybudowanej tuż przy tamie wieży przyjaźni egipsko-radzieckiej. Najważniejsze atrakcje okolic Asuanu skupiają na wyspach na Nilu, jak choćby na Elefantynie znanej z wiosek nubijskich. Poza tym niedaleko centrum warto zwiedzić starożytne ruiny. Do Asuanu dojedziemy pociągami z Kairu, w tym pociągami nocnymi zestawionymi z komfortowych wagonów sypialnych. Asuan uchodzi za jedno z najsuchszych miejsc na planecie – niemal przez cały rok panują tu upały.

KAIR – stolica i największe miasto Egiptu. Ogromna, gęsto zaludniona i zanieczyszczona metropolia. Miasto z ogromną liczbą zabytków i atrakcji, ale jednocześnie uznawane za niebezpieczne. W Kairze każdy znajdzie coś dla siebie – fotografowie obowiązkowo powinni zrobić zdjęcia panoramy Kairu ze czytu Wieży Kairskiej na wyspie Zamalek, miłośnicy transportu mogą zobaczyć Muzeum Kolejnictwa (do niedawna nieczynne z powodu remontu dworca) lub przejechać się tramwajami i metrem, miłośnicy zabytków nie będą się nudzić w egipskiej stolicy – mnóstwo meczetów, muzeów, cytadela, dzielnica koptyjska z kościołami, a na koniec liczne muzea, w tym imponujące Muzeum Egiptu. Jest co robić, ale miasto stosunkowo drogie.

LUKSOR – miasto nad Nilem, wpisane na Listę świadowego dziedzictwa UNESCO. Najbardziej znaną atrakcją jest zespół świątyń w Karnaku. Jak podają przewodniki, Luksor to największe na świecie muzeum na wolnym powietrzu – jest co oglądać i należy poświęcić na zwiedzanie co najmniej kilka dni, przy czym większość turystów wyrusza na szlak wcześnie rano, bowiem w godzinach popołudniowych upały uniemożliwiają zwiedzanie. Miasto średniej wielkości, o niepowtarzalnej atmosferze, żyjące z turystów, przez co na każdym kroku turyści są zaczepiani przez handlarzy i naganiaczy. Bardzo popularne są przeloty balonem nad Luksorem. W Luksorze zatrzymują się pociągi jadące z Kairu do Asuanu, w tym pociągi nocne.

PORT SAID – niezbyt ładne miasto, dla Polaków ważne, bowiem tutaj rozgrywała się akcja powieści „W pustyni i w puszczy”. Założone zostało w 1859 roku, a jego gwałtowny rozwój wiąże się z Kanałem Sueskim, w pobliżu którego leży. W Port Said mieszkało sporo Europejczyków, dzięki czemu gdzieniegdzie możemy zobaczyć zachowane domy z czasów kolonialnych. Pod względem zabytków Port Said ustępuje innym egipskim miastom, najbardziej rzucający się w oczy budynek to widoczna na widokówkach siedziba władz portu. Dla turystów przygotowano Muzeum Wojskowości i Muzeum Narodowe. Interesującą propozycją jest ponadto rejs promem do miasta Bur Fu’ad (Port Fuad), na drugim brzegu Kanału Sueskiego, leżącego w Egipcie, ale w Azji, na Półwyspie Synajskim. Do Port Said dojedziemy pociągiem z Kairu.

 

Kair dworzec

Główny dworzec kolejowy w Kairze (fot. Mark Fischer, CC-BY-SA, flickr.com)

%d bloggers like this: