Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


DEMOKRATYCZNA REPUBLIKA KONGA




Przewoźnik narodowy: Société Nationale des Chemins de Fer du Congo (SNCC)
Strona internetowa: www.sncc.cd
Ostatnia aktualizacja: 11.05.2014

Demokratyczna Republika Konga to drugie pod względem powierzchni państwo Afryki, w w latach 1971-1997 znane jako Zair. Posiada rozbudowaną sieć linii kolejowych o różnym rozstawie torów, dawniej często funkcjonujących jako środek transportu zintegrowany z parowcami rzecznymi, tzn. część trasy pokonywało się pociągiem, jakiś odcinek parowcem, później znów pociągiem. Niektóre linie wybudowano wzdłuż niespławnych odcinków rzek. W wyniku wojny domowej trwającej od 1997 roku (mimo porozumień z 1999 i 2003 roku sytuacja nadal jest niestabilna) duża część infrastruktury kolejowej została zniszczona lub uszkodzona, torowiska są w fatalnym stanie, a kraj ma ważniejsze problemy niż inwestycje w kolej, choć widać światełko w tunelu.

Demokratyczna Republika Konga to także kraj niebezpieczny dla turystów. Wojna odcisnęła ogromne piętno na mentalności mieszkańców, tym bardziej, że w konflikcie brały udział tysiące uzbrojonych dzieci, a codziennością były gwałty, również na mężczyznach. Wszystko przy biernej postawie społeczności międzynarodowej. Kraj ma ogromne możliwości rozwoju, również pod względem transportu, ale historia pokazała, że pokój w Demokratycznej Republice Konga zawsze był kruchy.

Obecnie pociągi w Demokratycznej Republice Konga mają bardzo złą opinię, szczególnie pociągi kursujące w obrębie Kinszasy. Opinia jest jak najbardziej uzasadniona, co można zobaczyć na filmikach na You Tube. Pociągi są zatłoczone do granic możliwości, a sama Kinszasa uchodzi za najniebezpieczniejsze afrykańskie miasto, choć niektóre przewodniki twierdzą, że jest całkiem ładna. Co ciekawe, w Demokratycznej Republice Konga nie wolno robić zdjęć bez specjalnego, urzędowego zezwolenia, za które trzeba sporo zapłacić za granicy. Niektórzy próbują robić zdjęcia z ukrycia, ale niesie to ze sobą duże ryzyko nie tylko z powodu czujnych tajniaków, lecz również ze strony pospolitych przestępców. W dodatku można trafić do więzienia pod zarzutem szpiegostwa.

Przewozy pasażerskie prowadzone są na kilku liniach. Najważniejsza z nich to linia Kinszasa - Matadi, która do 2012 była jedyną linią kolejową w kraju, gdzie kursowanie pociągu odbywało się w miarę regularnie, według rozkładu jazdy. Na innych liniach awarie oraz odwoływane pociągi były i są codziennością, przez co planowanie podróży jest znacznie utrudnione. Od sierpnia 2012 roku trwa remont linii prowadzony przez chińskie konsorcjum i pociągi prawdopodobnie nie kursują lub kursują na części trasy. Przed remontem według rozkładu pociąg pokonywał 366 kilometrów w ciągu 12 godzin, co jest bardzo dobrym osiągnięciem, jak na Demokratyczną Republikę Konga.

Ponadto pociągi pasażerskie kursują (???) na następujących trasach:
Sakania - Kamina - Ilebo
Sakania - Kabale - Kalemie
Kamina - Kabale - Kindu
Kisangani - Ubundu
Bumba - Isiro - Mungbere
Aketi - Bondo

Są to właściwie 4 odrębne sieci kolejowe. Nie wiem, na ile informacje są wiarygodne i aktualne. Ponadto ze stacji Sakania poprowadzono linię kolejową do granicy angolskiej, skąd prowadzi linia kolejowa do portu w Lobito. Na wschód od Sakanii linia kolejowa prowadzi do Zambii, mamy więc połączenie Angola - Demokratyczna Republika Konga - Zambia. To linia przeznaczona głównie do transportu surowców mineralnych, ale jak podaje Wikipedia, a za nią inne strony, pomiędzy Lubumbashi (Demokratyczna Republika Konga) a Lobito (port w Angoli) kursują pociągi pasażerskie. Pomiędzy stolicą Zambii - Lusaką - a Lubumbashi kursują pociągi towarowe. 26 marca 2013 w Lubumbashi przedstawiciele kolei TAZARA, Zambia Railway Limited i Société Nationale des Chemins de Fer du Congo (SNCC) podpisali porozumienie, które przewiduje uruchomienie pociągów pasażerskich pomiędzy Demokratyczną Republiką Konga a Zambią.

Demokratyczna Republika Konga nie posiada bezpośredniego połączenia kolejowego z Tanzanią, ale z miejscowości Kalemie odpływa prom do tanzańskiej Kigomy, skąd kursuje pociąg pasażerski do Dar Es Salaam. Nie ma również bezpośredniego połączenia kolejowego z Kongiem, lecz po przekroczeniu granicy na rzece Konga pasażerowie mogą skorzystać z pociągu Brazzaville - Pointe Noire.

W ostatnich latach tabor Société Nationale des Chemins de Fer du Congo (SNCC) wzbogacił się o lokomotywy belgijskie, chińskie i australijskie.

W Demokratycznej Republice Konga często dochodzi do wypadków kolejowych i wykolejeń. W kwietniu 2014 roku pociąg towarowy wykoleił się w prowincji Katanga - zginęły co najmniej 63 osoby, podróżujące w wagonach towarowych. W podobnej katastrofie w 2007 roku zginęło ponad 100 osób.

Société Nationale des Chemins de Fer du Congo (SNCC) na You Tube



Reportaż o modernizacji kolei w okolicach Kinszasy (2013)(03:05)
Reportaż z podróży pociągami po Demokratycznej Republice Konga (2012)(04:35)
Krótki film dokumentalny o pociągu Kinszasa - Matadi (2012)(02:25)
Kinszasa - przyjazd pociągu (2012)(02:03)
Reportaż o pociągach w Kinszasie (2011)(02:29)
Reportaż o pociągach podmiejskich w Kinszasie (2011)(04:03)
Reportaż o planowanej modernizacji pociągów w Demokratycznej Republice Konga (2011)(07:30)
Zatłoczony pociąg w Kinszasie (2009)(00:43)
Pociągi w Kisangani - film archiwalny (nieznany)(03:43)

Société Nationale des Chemins de Fer du Congo (SNCC) na panoramio.com



Kinszasa - dworzec centralny
Wagony w Kinszasie
Zdewastowane wagony w Kinszasie
Linia kolejowa w Kinszasie
Przepełniony pociąg w Kinszasie
Dworzec kolejowy w Kimpese
Linia kolejowa w Mbanza Ngungu
Cmentarzysko kolejowe w Mbanza Ngungu
Drezyna w okolicach Mbanza Ngungu
Dworzec kolejowy w Lubumbashi
Dworzec kolejowy w Kabalo
Most kolejowy w Kongolo