Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

CZECHY



Przewoźnik narodowy: České dráhy
Strona internetowa: www.cd.cz
Ostatnia aktualizacja: 21.05.2017



SPIS TREŚCI:

1. Najważniejsze strony
2. Kategorie pociągów
3. Zniżka grupowa
4. In Karta
5. Połączenia z Polską
6. Połączenia międzynarodowe
7. Podróżowanie po Czechach - najlepsze oferty
8. Bilet sieciowy na wakacje (oferta wakacyjna)
9. Inne informacje
10. RegioJet
11. Leo Express
12. Pociągi retro
13. Dworce kolejowe
14. Koleje linowo-terenowe
15. Najważniejsze muzea transportu
16. Ciekawostki kolejowe
17. Noclegi w Czechach - informacje praktyczne

Republika Czeska wśród Polaków uchodzi za raj na ziemi. Piękne miasta, cudowne jedzenie, wspaniali ludzie nieznający takich słów jak zazdrość i przemoc, uczciwi politycy, brak afer, a za wszystko, co złe, odpowiadają Polacy. Nie da się wytłumaczyć takiego zaślepienia wśród Polaków, ale przyczyniają się do tego tendencyjne artykuły dziennikarzy-czechofilów, bajki opowiadane przez studentów imprezujących przez semestr lub dłużej na uczelniach w Brnie i Pradze za pieniądze podatników bez żadnych obowiązków lub po prostu zauroczenie turystów, widzących inną rzeczywistość. Niestety, dla Polaków nawet najbrzydsze czeskie miasto będzie lepsze niż najpiękniejsze polskie miasto, a najgorsze jedzenie będzie lepsze niż najsmaczniejsze i najzdrowsze dania polskiej kuchni.

Tak samo jest z czeskimi kolejami. Czeskie koleje uchodzą za superwygodne, superpunktualne i superszybkie. Rzeczywistość nie jest tak różowa, chociaż w wielu wypadkach warto brać przykład z czeskich rozwiązań. Pociągi osobowe i pospieszne nie są zbyt wygodne, lecz kursują bardzo często, a taryfa na pociągi osobowe, pospieszne, ekspresy, Intercity i Eurocity jest jednolita, dzięki czemu podróż pociągami wyższych kategorii jest bardziej dostępna niż w Polsce. Tańsze są również dopłaty do kuszetek i wagonów sypialnych. Zniżki ustawowe są honorowane w bardzo ograniczonym stopniu, ale można kupić niedrogą kartę uprawniającą do zniżek komercyjnych, co odciąża budżet państwa. Mitem są bajki o superszybkich pociągach. Poza magistralami oraz kilkoma wyremontowanymi odcinkami pociągi wcale nie kursują szybciej niż w Polsce, natomiast niektóre linie lokalne mają specyficzną atmosferę, dla której warto się nimi przejechać. Na uwagę zasługuje bardzo dobra siatka połączeń międzynarodowych i przystępne ceny w promocjach. Świetnie rozwiązane są też linie aglomeracyjne, zintegrowane z komunikacją miejską. Natomiast dworce nie robią takiego wrażenia jak polskie dworce po remontach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Jak wyglądają pociągi Leo Express
Brno dla ambitnych - najlepszy przewodnik o atrakcjach Brna
Ostrawa - wrażenia
Liberec - wrażenia z miasta
Pociąg Jelenia Góra - Trutnov w 2017 roku
Pociąg IC Cracovia - ceny biletów i informacje
Jízdenka na léto 2017 – informacje

1. NAJWAŻNIEJSZE STRONY



Każdemu podróżującemu po Czechach przydadzą się odnośniki do stron znacznie ułatwiających planowanie podróży po tym kraju:

www.jizdenka.idos.cz - rewelacyjny kalkulator cen biletów krajowych i międzynarodowych. Aby przejść do panelu, należy wybrać któryś z dolnych przycisków, po lewej znajdziemy przycisk do panelu cen krajowych, po prawej cen biletów międzynarodowych. Panele można przełączyć w dowolnym momencie.

www.idos.cz - internetowy rozkład jazdy pociągów, autobusów oraz komunikacji miejskiej w największych miastach.

www.cd.cz/eshop/ - sklep internetowy kolei czeskich.

www.cd.cz - strona internetowa kolei czeskich ( České dráhy ).

Mapa linii kolejowych Republiki Czeskiej

Od pewnego czasu kalkulator cen biletów międzynarodowych jizdenka.idos.cz nie uwzględnia większości tras z Polski do Czech, kierując pociągi z Warszawy przez Łódź i Wrocław. Przy innych krajach podobne problemy nie występują.

Przy wyszukiwaniu połączeń do czeskich miast należy pamiętać o używaniu czeskich nazw miejscowości, np.:

České Budějovice - Czeskie Budziejowice
Český Těšín - Czeski Cieszyn
Olomouc - Ołomuniec
Plzeň - Pilzno

W związku z licznymi kradzieżami należy zachować szczególną ostrożność w następujących pociągach:

TLK/D "Silesia" Kraków - Wiedeń/Praga - zagrożenie na całej długości trasy. Jeden z najbardziej zagrożonych przestępczością pospolitą europejskich pociągów międzynarodowych.
TLK/D "Chopin" Warszawa - Wiedeń/Budapeszt/Praga - od Zawiercia do stacji Brzecław, w wagonach do Pragi na całej długości trasy.
Pociągi nocne Koszyce - Praga. W stronę od Koszyc na odcinku Trzyniec - Kolin, w drodze powrotnej na odcinku Pardubice - Koszyce.
EN "Metropol" Budapeszt - Berlin - najwięcej kradzieży na odcinku Brno - Brzecław, czujność należy zachować od Bratysławy do stacji granicznej Decin.

Nie należy liczyć na pomoc ze strony czeskiej policji i polskiej ambasady. Czeska policja, podobnie jak cały czeski wymiar sprawiedliwości, traktują Polaków jak śmieci. Czesi w ten sposób leczą swoje kompleksy - wyżywanie się nad Polakiem, za którym nie wstawi się nikt, traktują jako dowód, że są niezwyciężonym mocarstwem. I dzięki postawie Polaków zafascynowanych tym krajem są w swoich poczynaniach bezkarni. Polscy dziennikarze i czechofile zachowują się w takich sprawach jak najgorsze szmaty.

RELACJE Z MOICH PODRÓŻY

Euro-Nysa 2016 - relacja z krótkiej, udanej podróży po pograniczu czesko-polsko-niemieckim.

PRZYDATNE E-BOOKI:

Poniżej odnośniki do moich darmowych, autorskich publikacji:

Rozmówki czesko-polskie - obszerne rozmówki dla każdego.
Rozmówki czesko-polskie dla niegrzecznych turystów - autentyczne zwroty przydatne w nietypowych sytuacjach.
Czesko-polski słownik tematyczny dla uczniów i studentów - przydatne słówka, również z zakresu podróży koleją.

CD 843 - mój ulubiony czeski pociąg

2. KATEGORIE POCIĄGÓW CD



W Czechach wyróżniamy następujące kategorie pociągów narodowego przewoźnika:
Os - osobní vlak (pociąg osobowy)
Zr - zrychlený vlak (pociąg przyspieszony - rzadko spotykany)
R - rychlík (pospieszny)
Rx - pociąg pospieszny zestawiony ze zmodernizowanych wagonów.
Ex - ekspres
Ic - InterCity
Ec - EuroCity
Sc - Supercity - pociągi Pendolino
RJ - Railjet
En - EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe

W pociągach Os, R, Rx, IC, EC i EX obowiązuje jedna taryfa, co w porównaniu do Polski stanowi bardzo miłą odmianę. Poza klasą business Railjet i pociągami Supercity miejscówki są fakultatywne. Wyjątkiem jest kilka pociągów Intercity, oznaczonych w rozkładzie jazdy jako pociągi objęte obowiązkową rezerwacją miejsc.

Osobną kategorią są pociągi SC - SuperCity obsługiwane przez Pendolino. Pociągi te na większości odcinków są objęte całkowitą rezerwacją miejsc. Miejscówka kosztuje od 35 do 250 koron czeskich. Cena miejscówek jest dynamiczna, zależy od popytu na konkretny pociąg, w praktyce za miejscówkę powinniśmy zapłacić 35-50 CZK. Dla posiadaczy kart IN (osobny artykuł później) cena miejscówki jest niższa. Dzięki promocjom miejscówki na wybrane odcinki obsługiwane przez pociągi Pendolino możemy kupić znacznie taniej.

Jeśli wybieramy się w podróż bez żadnych zniżek, to cena nie jest już tak atrakcyjna, jak możemy przeczytać w artykułach chwalących czeskie koleje. Oczywiście dostępne są oferty promocyjne pozwalające zakupić bilet z miejscówką w przedsprzedaży (Včasná jízdenka, Akční jízdenka, Super Akční jízdenka. ), a w wybranych dniach cena może być jeszcze niższa dzięki nowym promocjom, np. przy kupnie biletu na pociąg SC w sklepie internetowym kolei czeskich, możemy mieć miejscówkę za darmo. Szczegóły na stronie przewoźnika .

Miejscówki są obowiązkowe w pociągach SuperCity, w 90% pociągów dalekobieżnych istnieje możliwość fakultatywnej rezerwacji miejsca, czyli można dokupić rezerwację miejsca, ale nie trzeba. Według cennika z 19.03.2017 roku opłaty za miejscówki są dynamiczne, zależą od obłożenia konkretnego pociągu i wynoszą od 0 do 250 CZK. W pociągach niższej kategorii cena miejscówki będzie wynosiła 35 CZK.

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (6-osobowy) - 168 koron
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (4-osobowy) - 252 korony
Miejsce w wagonie sypialnym (3-osobowy) - 336 koron
Miejsce w wagonie sypialnym (2-osobowy) - 504 korony
Miejsce w wagonie sypialnym (1-osobowy, 1 klasa) - 1176 koron

Cennik miejsc w wagonach z miejscami do leżenia i wagonach sypialnych obowiązuje na połączenia krajowe. Połączenia międzynarodowe mają osobne cenniki.

Sprzedaż miejscówek w większości pociągów zostaje ukończona dwie godziny przed odjazdem pociągu ze stacji, z której chcemy mieć rezerwację, dzięki czemu można oznaczyć zarezerwowane miejsca. W pociągach SuperCity i Railjet rezerwacja jest możliwa do rzeczywistej godziny odjazdu pociągu. Dla grup do sześciu osób przygotowano osobny system rezerwacji, większe grupy powinny zgłaszać informację o przejeździe w kasach co najmniej 7 dni przed planowaną podróżą - za rezerwację jednego miejsca zapłacą wtedy 20 CZK, a przewoźnik podstawi dodatkowe wagony.

Zarezerwowane miejsce należy zająć do 15 minut po odjeździe ze stacji zaznaczonej, jako stacja początkowa na miejscówce. Po tym czasie rezerwacja miejsca już nie obowiązuje i miejsce może zająć pasażer bez rezerwacji.

Czeskie Pendolino - I klasa

3. ZNIŻKA GRUPOWA/SKUPINOVA SLEVA



Atrakcyjna oferta dla podróżujących w grupach. Przy podróży dwóch lub więcej osób tylko pierwsza osoba płaci cenę biletu według normalnej taryfy. Druga osoba otrzymuje zniżkę 25%, natomiast trzecia i każda następna 50%. Nie ma tutaj znaczenia wiek podróżujących ani ich narodowość. Ważne jest jedynie, żeby jechali do tej samej stacji. Zniżka obowiązuje tylko w drugiej klasie wszystkich kategorii pociągów. Grupy liczące 6 lub więcej osób, chcące zyskać zniżkę i dodatkową miejscówkę, muszą zgłosić swój przejazd najpóźniej 3 dni przed planowaną podróżą. Przepis wprowadzono, aby w przypadku zwiększonego zainteresowania przejazdem pociągiem zestawionym np. z wagonu motorowego i wagonu doczepnego, można było wcześniej doczepić jeszcze jeden wagon.

Wnętrze pociągu serii CD 460

4. IN KARTA



České dráhy oferują Czechom do 26 lat ulgi ustawowe tylko przy podróży z miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem. Na pozostałych trasach muszą płacić za bilet 100% ceny.

Problem przysługujących ulg został jednak wzorowo rozwiązany. Koleje czeskie w swojej ofercie mają szereg zniżek komercyjnych dostępnych dzięki wykupionej IN karcie z aplikacją, dzięki której posiadaczowi karty przysługuje prawo do zniżek we wszystkich pociągach. Oferta jest atrakcyjna dla regularnie podróżujących czeskimi pociągami na dłuższych trasach.

Na początek warto kupić kartę IN25 trzymiesięczną. Karta uprawnia do tych samych zniżek co karta roczna. Do 13.12.2015 roku była znana pod nazwą IN25 START. Kosztuje 150 CZK (osoby do ukończenia 26 roku życia) lub 190 CZK (osoby, które ukończyły 26 wiek życia). Od 13.12.2015 roku wszystkie karty mają wgraną aplikację.

Wybrane warianty karty:
IN 25 - 25% zniżki na wszystkie połączenia oraz tańsze miejscówki do pociągów Supercity. Karta imienna.

Ceny karty IN 25 w koronach czeskich (sprawdzane 19.03.2017) wyrabianej jako nowa karta:

3 miesiące1 rok3 lata
Dla osób w wieku 15-26 lat:150250490
Osoby, które ukończyły 26 lat190450990


IN 50 - 50% zniżki na wszystkie połączenia oraz tańsze miejscówki do pociągów Supercity. Karta imienna. Oprócz zniżki na połączenia krajowe posiadacze karty uzyskują uprawnienia do zniżki Rail Plus - tańsze połączenia międzynarodowe.

3 miesiące1 rok3 lata
Dla osób w wieku 15-26 lat:---14903990
Osoby, które ukończyły 26 lat---29908490


Dostępne są również karty IN 100 oraz IN Business. Ze względu na cenę są raczej nieosiągalne dla zwykłego pasażera. Najtańszy wariant karty IN 100 kosztuje 19 990 koron czeskich - ważność rok, od 15 grudnia 2013 roku tylko w drugiej klasie

Piętrowy pociąg Elefant spotykany w komunikacji regionalnej

5. POŁĄCZENIA Z POLSKĄ



W rozkładzie jazdy 2016/2017 po raz kolejny poprawiła się sytuacja z połączeniami pomiędzy Republiką Czeską a Polską. Pociągi Eurocity jadące przez Chałupki na polskim odcinku zmieniły kategorię na Intercity, dzięki czemu na odcinku krajowym są tańsze. Niestety, pomimo wielu uwag podróżnych, nie udało się uregulować kwestii biletów pomiędzy stacjami granicznymi dla pociągów TLK i IC obsługiwanych przez PKP Intercity. Problem znany od wielu lat wydaje się nie do rozwiązania.

Polregio (dawne) Przewozy Regionalne



Przewozy Regionalne w rozkładzie jazdy 2016/2017 obsługują kilka dogodnych połączeń na Dolnym Śląsku, dzięki którym z Wrocławia można dojechać do Usti nad Orlici lub Pardubic, a na stacjach docelowych przesiąść się na pociągi do Pragi, Brna i innych czeskich miast. Pociągi nie kursują w wybrane dni i święta, więc zawsze należy sprawdzić rozkład w wyszukiwarce połączeń.

Koleje Dolnośląskie


W rozkładzie jazdy 2016/2017 czeskie koleje wjeżdżają na stację Szklarska Poręba Górna, gdzie powstaje nowy peron dla pociągów z Czech. Osoby dojeżdżające z Dolnego Śląska do Szklarskiej Poręby mogą się natomiast przesiąść do pociągów Szklarska Poręba Górna - Harrachov - Jablonec nad Nisou - Harrachov.

Już od maja do końca sierpnia w weekendy i dni świąteczne kursują bezpośrednie pociągi Jelenia Góra - Lubawka - Trutnov, skomunikowane z pociągami Wrocław - Jelenia Góra przez Wałbrzych. Bilety Kolei Dolnośląskich do granicy państwa honorowane są do stacji Královec, gdzie czeski konduktor wystawia bilety do Trutnova bez dopłaty.

Planowane jest też uruchomienie całorocznych pociągów Lubawka - Trutnov bez dodatkowych skomunikowań na terenie Polski.

W kwietniu Koleje Dolnośląskie wprowadziły nową promocję - bilet do Pragi z Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby tam i z powrotem kosztuje tylko 50 złotych. Promocja trwa do połowy maja. Wadą jest bardzo długi czas podróży i konieczność przesiadek. Coś za coś. Więcej o ofercie Kolei Dolnośląskich

Koleje Śląskie


Koleje Śląskie w rozkładzie jazdy 2016/2017 uruchomiły dodatkowe pociągi relacji Katowice - Bogumin. Nadal obowiązuje umowa z kolejami czeskimi na wzajemne honorowanie biletów jednodniowych. Osoby podróżujące po regionie-morawskośląskim mogą więc zakupić imienny "Bilet sieciowy dobowy" Kolei Śląskich za 34 złote i podróżować po przygranicznych liniach w Republice Czeskiej. Osoby wracające z Republiki Czeskiej mogą w Czechach kupić bilet "Celodenni jizdenka pro Moravskoslezsky kraj" (cena 209 CZK) i podróżować pociągami Kolei Śląskich w dniu ważności biletu.

Bilety pomiędzy stacjami Chałupki - Bogumin oraz Cieszyn - Czeski Cieszyn kosztują 2 złote lub 16 CZK.

PKP Intercity


W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursuje kilka pociągów do Pragi oraz do Wiednia przez Republikę Czeską, na stacji Brzecław skomunikowanych z pociągami w stronę Bratysławy i Budapesztu lub Brna. Pociągi jadące przez Chałupki na odcinku krajowym mają kategorię IC, przez co są znacznie tańsze niż do tej pory dla osób podróżujących po Polsce.

Rozkład jazdy należy każdorazowo sprawdzać na stronach: rozklad.pkp.pl
oraz www.idos.cz. W różnych okresach i dniach pociągi kursują z różnicą kilku, a nawet kilkunastu minut.

Obowiązuje oferta promocyjna SparDay - najtańsze bilety w jedną stronę kosztują 29 euro. W przypadku podróży bez żadnych promocji, podróż pociągiem kosztuje zbyt dużo, jedynie podróż powrotna może się opłacać, dzięki zniżce "Most" przy kupnie biletu powrotnego. PKP Intercity oferuje również "ceny relacyjne", np. z Katowic do Ostrawy można dojechać za 13 euro, ale trzeba dopłacić 3,5 lub 4 euro za miejscówkę, co czyni podróż nieopłacalną. Dotychczas nie trzeba było kupować miejscówki przy podróży z Republiki Czeskiej do Polski, ale od jakiegoś czasu w wyszukiwarce "idos" pokazuje się informacja, iż rezerwacja jest obowiązkowa również przy podróżach z Republiki Czeskiej (nie wiem, jak jest w rzeczywistości).

13 kwietnia 2017 roku zostanie uruchomiony pociąg sezonowy "Cracovia" pomiędzy Pragą a Krakowem przez Czechowice-Dziedzice i Oświęcim. Po polskiej stronie będzie kursował jako pociąg IC.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Kraków Główny (odj. 10:20) --> Oświęcim (12:03-12:04) --> Ostrava hl.n. (14:16-14:18) --> Ołomuniec (15:19-15:21) --> Praga hl.n. (przyj. 17:39)

Praha hl.n. (odj 10:22) --> Ołomuniec (12:39-12:41) --> Ostrava hl.n. (13:42-13:44) --> Oświęcim (16:00-16:01) --> Kraków Główny (przyj. 18:05)

POCIĄGI NOCNE

Polskę i Czechy łączą dwa nocne bezpośrednie pociągi pospieszne na następujących relacjach:
Warszawa - Wiedeń (prowadzi wagony do Pragi)
Kraków - Praga (prowadzi wagony do Wiednia)

O pociągach tych krążą legendy ze względu na grasujące w nich gangi kieszonkowców. Dla własnego bezpieczeństwa warto zakupić miejsce w kuszetce lub w wagonie sypialnym. Warto również nadmienić, że czeskie koleje wysyłają do Polski swoje najgorsze wagony, dlatego np. w pociągu Kraków - Praga jedyny wagon z miejscami do siedzenia to czeski wagon z siedzeniami ze skaju - bardzo brudny i niewygodny. Poprawiła się jednak sytuacja z kuszetkami i wagonami sypialnymi - w składzie są wagony zakupione od kolei austriackich.
Kwestia dojazdu do Bogumina jest niejasna. Według doniesień internautów zostało zablokowane wydawanie biletów do stacji Zebrzydowice Granica, w związku z czym należy wykupić bilet międzynarodowy. Przejściówki nie są honorowane w pociągach EC i TLK.

Pociągami nocnymi nie można też dojechać do Bogumina z "Biletem Weekendowym" i "Biletem Weekendowym MAX". Oficjalnie bilet obowiązuje tylko na terytorium Polski, w praktyce nie ma żadnego rozwiązania, umożliwiającego niedrogą podróż na odcinku Zebrzydowice Granica - Bogumin, przez co wiele osób przejeżdża odcinek na gapę. Problem znany jest od lat, lecz PKP Intercity i koleje czeskie nie potrafią się dogadać i rozwiązać tej kwestii. Na forach internetowych pojawiły się doniesienia o zatrzymywaniu pociągu na stacji Petrovice u Karvine, gdzie wsiadają czescy rewizorzy polujący na osoby z "Biletem Weekendowym" bez biletów międzynarodowych na odcinek Zebrzydowice Granica - Bogumin. Ewentualna wpadka będzie słono kosztować.

W pociągach nocnych obowiązuje oferta SparNight. Najtańsze bilety na trasie Warszawa - Praga kosztują 29 euro (wagon z miejscami do siedzenia), 39 euro (kuszetka sześcioosobowa), 44 euro (kuszetka czteroosobowa), 49 euro (wagon sypialny T3).

W relacji Kraków - Praga najtańszy bilet SparNight kosztuje 19 euro (wagon z miejscami do siedzenia), 29 euro (kuszetka sześcioosobowa), 39 euro (wagon sypialny T3).

Dopłaty do wagonów z miejscami do leżenia i sypialnych (stan na 19.03.2017):

Warszawa - Praga i Kraków - Praga

Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (6-osobowy) - 9,40 EUR
Miejsce w wagonie z miejscami do leżenia (4-osobowy) - 14 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym (3-osobowy) - 14 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym (2-osobowy) - 21 EUR
Miejsce w wagonie sypialnym (1-osobowy) - 49 EUR

Koleje czeskie odkupiły od kolei austriackich wygodne kuszetki i wagony sypialne.

Leo Express


Nie sprawdziły się pogłoski o uruchomieniu przez Leo Express pociągu Praga - Warszawa. Przewoźnik rozbudowuje natomiast sieć międzynarodowych połączeń autobusowych na terytorium Polski, umożliwiającą dogodny dojazd na przykład do Pragi z przesiadką w Boguminie.

Przykładowe trasy:

Kraków - Katowice - Bogumin
Wiedeń - Brno - Ostrawa - Katowice - Warszawa
Wiedeń - Brno - Ostrawa - Katowice - Kraków - Rzeszów - Lwów

Czasami autobus bardzo długo przejeżdża przez Kraków ze względu na korki.

Więcej: www.le.cz
Autobus Kraków - Bogumin firmy Leo Express

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Dzięki swojemu położeniu geograficznemu Czechy mają bardzo dobrze utrzymane tranzytowe szlaki międzynarodowe oraz bogatą ofertę połączeń międzynarodowych.

Austria



Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga - Wiedeń ( --> Wiener Neustadt --> Villach lub --> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) - łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin minut, natomiast z Brna około półtorej godziny.

Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne:

Brzecław - Wiedeń
(Praga) - Czeskie Budziejowice - Linz
Znojmo - Retz - Wien Meidling - Payerbach-Reichenau
Ceske Velenice - Gmünd

Jeżeli będziecie podróżowali po Czechach, polecam krótką wycieczkę ze Znojma do ładnego miasteczka Retz. Z Czeskich Budziejowic przez Ceske Velenice warto pojechać do jeszcze ładniejszego Gmünd. Oba wypady w taryfach przygranicznych. Wycieczka do Linz jest znacznie droższa.

OFERTY PROMOCYJNE:

W rozkładzie jazdy 2016/2017 oferty promocyjne z Austrii do Czech zostały znacznie ograniczone, natomiast koleje czeskie nadal oferują szereg biletów promocyjnych z Czech do Austrii i z powrotem.

Kupując bilet na stronie kolei austriackich można trafić na perełki:

Wiedeń - Brno - 9 euro
Wiedeń - Ostrawa - 14 euro
Wiedeń - Praga - 19 euro

Včasná jízdenka Rakousko (dawniej: Sporo Tiket)

Včasná jízdenka Rakousko to odpowiednik oferty Spar Day. Jest to ograniczona liczba biletów dostępna w przedsprzedaży w promocyjnej cenie. Bilety można zakupić również przez sklep internetowy czeskich kolei. Przykłady cen (sprawdzane 19.03.2017) :
Praga - Wiedeń - 19 euro
Brno - Wiedeń - 9 euro
Praga - Linz - 19 euro

Bilety za 19 euro można kupić od dowolnej czeskiej stacji w systemie sprzedaży biletów międzynarodowych (np. Czeski Cieszyn, Bohumin, Liberec) do dowolnej stacji austriackiej w systemie sprzedaży biletów międzynarodowych (np. Bregencja, Feldkirch). Wychodzi wtedy bardzo tani przejazd.

EURRegio:

EURRegio to oferta specjalna umożliwiająca podróże powrotne na wybranych odcinkach na pograniczu czesko-austriackim. Jest ważna tylko w pociągach Os, R i REX, RSB, ER (CD i OBB). Czas ważności biletu powrotnego to 4 dni. W przeciwieństwie do oferty Wien Spezial nie ma wielkiej różnicy w cenie biletu dla osób nieposiadających karty z aplikacją Rail Plus.

Przykłady cen bez aplikacji Rail Plus (sprawdzane 19.03.2017) :
Znojmo - Wiedeń: 9,75 EUR
Czeskie Budziejowice - Linz: 10,55 EUR
Brno - Wiedeń Hbf: 11,55 EUR (NIE OBOWIĄZUJE W POCIĄGACH EC!!!)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Niemcy



Na zachodzie Republiki Czeskiej kursuje bardzo dużo pociągów regionalnych łączących miasta przygraniczne. Obowiązują specjalne taryfy dla pociągów korytarzowych (np. Rumburk - Děčín przez Bad Schandau), rozwiązaniem mogą być też oferty promocyjne umożliwiające niedrogie podróże na terenach przygranicznych, choć w związku z kryzysem imigracyjnym jest tam niezbyt bezpiecznie.

Oprócz połączeń regionalnych można skorzystać z bezpośrednich pociągów EuroCity w relacjach Budapeszt - Berlin (przez Brno i Pragę) lub ekspresów Praga - Norymberga (przez Pilzno). Posiadacze biletów Interrail nie muszą kupować miejscówek do pociągów dziennych, choć w wakacje jest to wskazane.

Przykłady ofert promocyjnych "Včasná jízdenka Německo" dostępnych w przedsprzedaży:
Praga - Berlin - 29 euro
Brno - Berlin - 39 euro
Przy kupnie biletu w kasie płaci się dodatkowo 50 koron czeskich "za obsługę".

W rozkładzie jazdy 2015/2017 kursują następujące pociągi:
Hamburg - Berlin - Praga - Brno - Wiedeń/Bratysława - Budapeszt (pociągi Eurocity)
Aš - Selb (pociągi lokalne)
Zittau - Liberec (pociągi lokalne)
Decin - Bad Schandau (pociągi lokalne)
Praga - Monachium (ekspres)
Cheb - Norymbergia (pociąg ALEX)
Cheb - Marktredwitz (przewoźnik VOGTLANDBAHN)

W sezonie letnim kursują dodatkowe pociągi na trasach lokalnych, szczegóły w późniejszym okresie.

Dodatkowo koleje niemieckie uruchomiły IC Busy, między innymi pomiędzy Pragą, Norymbergą, Mannheim a Strasburgiem.

EURO NYSA

Świetna oferta umożliwiająca niedrogie podróżowanie po euroregionie Nysa, czyli po części Dolnego Śląska, części niemieckiej Saksonii oraz Libereckiego kraju i wybranych miast Usteckiego kraju. Bilet dostępny dla osób podróżujących samotnie oraz dla rodzin lub grup. Osoba podróżująca samotnie za 25 złotych może zwiedzić pogranicze, przejechać się między innymi z Jeleniej Góry do Liberca, albo ze Zgorzelca do Varnsdorfu, po drodze zahaczając o Zittau i tamtejsze koleje wąskotorowe. W Czechach nie można kupić biletu w przedsprzedaży, więc jeżeli zdecydujemy się na nocleg w mieście, gdzie nie ma kasy biletowej kolei czeskich, a połączenia obsługują pociągi Trilex (np. w Varnsdorfie), lepiej kupić bilety z wyprzedzeniem w Polsce, bowiem u niemieckiego konduktora lub w Niemczech zapłacimy znacznie drożej.

Więcej o ofercie: www.kolejnapodroz.pl/2016/03/17/euro-nysa-najlepsza-oferta-w-ruchu-przygranicznym/

CELODENNÍ JÍZDENKA + NĚMECKO

Bilet sieciowy jednodniowy ważny na obszarze wybranego czeskiego regionu (kraju) oraz na wybranych trasach na terytorium Niemiec. Można w ten sposób przejechać z Gorlitz do Regensburga i dojechać na przykład do Domażlic za jedyne 279 CZK. Dopłata do roweru jest zryczałtowana i wynosi 90 CZK. Biletu nie można kupić przez internet, sprzedawany jest tylko w kasach lub u konduktorów w dzień podróży. Bilet NIE OBOWIĄZUJE w pociągach IC, EC, EX i ICE na terytorium Niemiec, na terytorium Republiki Czeskiej obowiązuje w tym samym zakresie, co zwykły bilet jednodniowy. Jest to o tyle istotne, że niektóre pociągi EC z Pragi do Monachium zmieniają kategorię po przekroczeniu granicy niemieckiej, więc podróżni z tym biletem mogą nimi podróżować dalej.

Słowacja



Pomiędzy Czechami a Słowacją kursują liczne pociągi. Począwszy od pociągów międzynarodowych uruchamianych przez koleje czeskie i słowackie, po pociągi międzynarodowe uruchamiane przez Regiojet i Leo Express. Wybór jest bardzo duży, więc informacje w dużym skrócie.

Najpopularniejszymi pociągami wśród Polaków są pociągi Praga - Żylina i Praga - Koszyce, do których przesiadają się polscy podróżni na przykład w Boguminie i w Czeskim Cieszynie. Kilka pociągów jedzie inną trasą, przez Horni Lidec - Puchov; kończą one najczęściej bieg na stacji Zvolen. Można do nich wsiąść np. w Ołomuńcu. Przejazdy według taryfy międzynarodowej nie są już takie tanie jak kiedyś, na szczęście można znacznie obniżyć koszty biletu.

Bez problemu dojedziemy również z Pragi i Brna do Bratysławy pociągami zmierzającymi do Budapesztu. Odnośnie cen biletów, to różnią się informacje podane aktualizacje na stronach internetowych kolei czeskich i słowackich. Koleje słowackie poinformowały o wprowadzeniu od połowy czerwca oferty Europa Express. Z artykułu wynikało, iż podobną ofertę wprowadziły koleje czeskie, lecz podczas weryfikacji na stronie kolei czeskich widniała nadal oferta Včasná jízdenka Slovensko. Nowa wersja cennika, opublikowana przez koleje czeskie, jest wyjątkowo nieczytelna dla pasażera. W każdym razie z Pragi do Koszyc można dojechać za 28 lub 29 euro w kuszetce 6-osobowej. Najtańszy bilet z Ostrawy do Koszyc kosztuje 14 euro.

Ze względu na fatalne opracowanie cennika przez koleje czeskie, polecam lekturę artykułu na blogu opracowaną według informacji podanych przez koleje słowackie. Ceny mogą się różnić o 1-2 euro.

Pociągi bezpośrednie pomiędzy Pragą a Koszycami uruchamia również Regiojet. Oprócz pociągu dziennego trzy razy w tygodniu kursują pociągi nocne. W pociągach nocnych nie ma wagonów z miejscami do leżenia ani wagonów sypialnych, natomiast duży plus za ochronę na pokładzie pociągów, zapewniającą pasażerom bezpieczeństwo na trasie znanej z kradzieży. Pociągi zatrzymują się w Czeskim Cieszynie; osoby planujące podróż pociągiem nocnym mogą poczekać na dworcu, bowiem czynny jest on przez całą dobę.

Posiadaczom kart ISIC do ukończenia 29. roku życia oraz posiadaczom kart EURO<26 przysługuje 10% zniżki. Dzieci do ukończenia 6. roku życia podróżują za darmo, dzieci i młodzież od 6 do 15 lat płacą 50% ceny biletu, dla grup od od 3 do 6 osób przygotowano 10% zniżki. Aktualne ceny dostępne są w systemie rezerwacyjnym firmy Regiojet. Bilety Regiojet można kupić w kasie na dworcu w Czeskim Cieszynie, lecz ze względu na duże obłożenie pociągów dziennych warto kupić je wcześniej przez internet.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 Regiojet uruchomił bezpośredni pociąg Praga - Brno - Bratysława.

Informacje o rozkładzie jazdy na stronie Regiojet

Także Leo Express uruchamia jeden pociąg dziennie pomiędzy Pragą a Koszycami. Do Koszyc dojeżdża on po godzinie 22, natomiast w drogę powrotną do Pragi jedzie jako pociąg nocny - jest to pociąg obsługiwany przez pojazdy typu Flirt, a więc bez miejsc do leżenia i miejsc sypialnych. Trudno polecić to połączenie, choć fotele w najwyższej klasie można wygodnie rozłożyć.

Pociąg zatrzymuje się między innymi w Czeskim Cieszynie. Ceny różnią się, w zależności od dnia i obłożenia pociągu. Przykładowo bilety na trasie Czeski Cieszyn - Koszyce zakupicie w cenach 339-399 CZK w najtańszej klasie Economy.

Więcej informacji: www.le.cz

Koleje czeskie i słowackie uruchamiają ponadto pociągi lokalne kursujące z różną częstotliwością na trasach: Czadca - Jablunkov-Návsí (Nawsie)/Bogumin
Kuty - Brzecław
Vrbovce - Hodonin

Na innych trasach (np. Makov - Roznov pod Radhostem, Holic nad Moravou - Hodonin) kursują autobusy komunikacji regionalnej.

Wagon bezprzedziałowy pociągu Praga - Żylina

Węgry:



Kilka razy dziennie kursują pociągi EC pomiędzy Pragą a Budapesztem (relacje: Hamburg/Berlin - Budapeszt.. Ofertę uzupełnia nocny pociąg Budapeszt - Berlin. Najtańszy bilet dostępny jest w promocji Včasná jízdenka Maďarsko. Najtańszy bilet na przejazd z Pragi do Budapesztu kosztuje 20 euro, z Brna do Budapesztu zaledwie 12 euro, a z Ostrawy do Budapesztu 16 euro. Bilety kupione z uwzględnieniem umowy dwustronnej kosztują na trasie Budapeszt - Praga i z powrotem 91 euro, Budapeszt - Brno i z powrotem 55,40 euro. (ceny sprawdzane 19.03.2017)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Na stronie kolei węgierskich dostępny jest również Trip Ticket na trasę Budapeszt - Praga (węgierska nazwa oferty: Kirándulójegy). To bilet powrotny ważny przez cztery dni, przy czym przez pierwsze trzy dni ważności biletu jest on honorowany również w środkach praskiej komunikacji publicznej. Bilet kosztuje 59 euro lub w wersji bez komunikacji publicznej 49 euro (sprawdzane 19.03.2017).

7. PODRÓŻOWANIE PO CZECHACH - NAJLEPSZE OFERTY



Jak już pisałem na wstępie, koleje czeskie likwidują najbardziej atrakcyjne oferty. Po zlikwidowaniu sieciowego biletu tygodniowego z ciekawych ofert wybrałem następujące:

CELODENNÍ JÍZDENKA (DAWNIEJ: CD Net)

Bilet sieciowy. Kiedyś był dostępny w wariancie dwudniowym i tygodniowym, teraz tylko w jednodniowym. Wersja na całą Republikę Czeską kosztuje 579 koron. Oprócz tego dostępne są warianty tego biletu na konkretne województwo /kraj/. Ceny wahają się od 159 do 239 koron (sprawdzane 14.05.2016). Przed zakupem wersji na konkretne województwo radzę zapoznać się z mapami na stronie przewoźnika, gdzie szczegółowo zaznaczone są linie oraz stacje, na których obowiązuje bilet. Bilet jest ważny na wszystkie pociągi, do pociągów SuperCity należy zakupić obowiązkową miejscówkę.

Ważne: bilet ten nie jest honorowany w pociągach firmy Trilex na odcinku Liberec - Zittau - Varnsdorf.

SKUPINOVÁ VÍKENDOVÁ JÍZDENKA (DAWNIEJ: SONE +)

Weekendowy bilet jednodniowy. Ważny jeden dzień w sobotę, niedzielę lub w święto. Na jednym bilecie mogą podróżować dwie osoby dorosłe i troje dzieci do ukończenia 15 roku życia. Podróżni nie muszą być ze sobą spokrewnieni, muszą tylko podróżować pomiędzy tymi samymi stacjami. Bilet ważny na cały kraj kosztuje 679 koron czeskich. Jeśli dopłacimy 150 koron, możemy podróżować również środkami komunikacji miejskiej w Pradze.
Podobnie jak w ofercie CD Net, można kupić bilet na konkretne województwo. Ceny wahają się od 259 do 319 koron czeskich.

BILETY W LIDLU

Od czasu do czasu koleje czeskie we współpracy z siecią Lidl organizują sprzedaż biletów jednodniowych ważnych jeden dzień, najczęściej w jakieś święto. Przy odrobinie szczęścia można wtedy kupić jednodniowe bilety sieciowe nawet za 149 koron czeskich. Promocje cieszyły się ogromnym powodzeniem i bilety bardzo szybko się rozchodziły.

W 2017 roku prawdopodobnie taka forma sprzedaży prawdopodobnie nie będzie kontynuowana, nie wiadomo, jak w następnych latach.

CD 810 - niewygodny pojazd uwielbiany przez miłośników kolei

8. BILET SIECIOWY NA WAKACJE 2017



W 2016 roku koleje czeskie po raz czwarty przygotowały promocję "Jizdenka na leto". To wakacyjny bilet sieciowy kolei czeskich. W 2017 roku bilety można zakupić w dwóch wariantach - ważny przez 7 lub 14 następujących po sobie dni. Ceny są stosunkowo niskie. Bez karty ISIC bilet kosztuje 790 CZK (7 dni) lub 1190 CZK (ważny 14 dni), posiadacze IN Karty zapłacą 100 CZK mniej. Zdecydowanie najlepsza oferta na wakacje. Bilet NIE JEST honorowany w pociągach Regiojet i Leo Express. Na podstawie tego biletu można podróżować w okresie 01.07-31.08.2017. Bilety można kupić od 15.06 w kasach kolei czeskich lub przez internet .

Jízdenka na léto 2017 – informacje

CD 460 - czeski odpowiednik polskiego EN57 w oryginalnym malowaniu

9. INNE INFORMACJE:



Na liniach lokalnych często zostaje wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa. Dzieje się tak ze względu na częste remonty linii, wypadki na przejazdach oraz samobójstwa przez rzucenie się pod pociąg, co w Czechach zdarza się stosunkowo często. Komunikacja zastępcza bardzo komplikuje podróż - często jest również niewygodna, szczególnie dla osób podróżujących z większym bagażem. Z organizacją bywa różnie - zdarzało się, że była dobrze zorganizowana, zdarzała się również fatalna organizacja (np. Przerów - Kojetin). Na szczęście przewoźnik na swoich stronach internetowych dużo wcześniej zapowiada wprowadzenie komunikacji zastępczej, a w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych podaje informacje na bieżąco.

Prawdziwy urok Republiki Czeskiej można poznać podróżując autobusami szynowymi po lokalnych, czasami zapuszczonych szlakach. Wierzcie mi, że Czechy wyglądają wtedy zupełnie inaczej niż widziane z okien pociągów międzynarodowych.

Przy niektórych dworcach kolejowych można za kaucją wypożyczyć rower, który możemy później oddać w innej wypożyczalni przy dworcu na terytorium Republiki Czeskiej. Podróżowanie z rowerami w Republice Czeskiej jest dużo łatwiejsze - w wielu pociągach pospiesznych kursuje wagon bagażowy, gdzie za stosunkowo niedrogą dopłatą możemy pozostawić bagaż lub rower tak, aby nie zajmował miejsca w wagonie pasażerskim. Dopłata wynosi od 4 do 15 złotych (za rower lub duży bagaż). Dla Czechów to często zbyt duży wydatek (są zbyt skąpi) i czasami zatłoczone pociągi rozwożące studentów do domów są zawalone bagażami.

Regionova jako pociąg regionalny

10. REGIOJET



Od kilku lat trasie Ostrawa/Hawirzów - Praga kursują pociągi RegioJet. Ten sam przewoźnik znany jest w Republice Czeskiej z dalekobieżnych połączeń autobusowych uruchamianych pod szyldem Student Agency. Regiojet uruchamia też pociągi do Żyliny i Koszyc.

Pociągi RegioJet mają konkurować z pociągami narodowego przewoźnika nie tylko pod względem ceny, ale także pod względem jakości usług. W cenie biletu, nawet dla pasażerów drugiej klasy, jest zawarta prasa, woda mineralna oraz kawa. Przekąski można zakupić po bardzo przystępnych cenach, niższych niż u innych przewoźników. W każdym wagonie jest steward. Pasażerowie mogą bezpłatnie korzystać z wi-fi.

Nie mam zdjęć wnętrz wagonów, lecz są to prawodpodobnie te same, które możecie obejrzeć w galerii austriackich pociągów Intercity - przedziałowe z wygodnymi siedzeniami oraz bezprzedziałowe. W 2014 roku przewoźnik dokupił nowoczesne wagony rumuńskiej firmy Astra

Po uruchomieniu pociągów RegioJet przewoźnik narodowy znacznie obniżył ceny biletów na tej trasie, w związku z czym dla zwykłego pasażera bez żadnych zniżek nie ma znaczenia, z czyich usług skorzysta. .



Strona internetowa: www.regiojet.cz

Wagon firmy Regiojet

11. LEO EXPRESS



Leo Express to czeski przewoźnik kolejowy, jeden z trzech przewoźników obsługujących połączenia Bohumin - Ostrawa - Praga. Pociągi po drodze zatrzymują się tylko w Pardubicach. Tabor firmy to pojazdy typu FLIRT w charakterystycznym, czarnym malowaniu.

W pociągach "Leo Express" pasażerowie mogą podróżować w jednej z trzech klas:
economy - najtańsza i najmniej wygodna .
business - dużo wygodniejsza i nieco droższa klasa. moim zdaniem klasa na dobrym poziomie. Układ siedzeń 2+1.
premium - luksusowe, skórzane siedzenia - najwyższa jakość.

Łącznie w każdym pociągu jest 237 miejsc; 212 w klasie economy, 19 miejsc w klasie business i 6 miejsc w klasie premium.

Z początku nie wróżyłem temu przewoźnikowi długiego życia, ale jak na razie radzi sobie całkiem nieźle. Klasa "economy" przegrywa w porównaniu z innymi przewoźnikami. W pociągach "Leo Express" większość siedzeń w klasie economy jest umieszczona w parze, tzn. 2 siedzenia znajdują się w kierunku jazdy, 2 siedzenia w kierunku przeciwnym, a pomiędzy nimi zamontowano rozkładany stołek na laptopy lub jedzenie. To rozwiązanie dobre dla podróżujących w czteroosobowych grupach, jednak osobom podróżującym samotnie raczej nie przypadnie do gustu. W recenzjach spotykałem się z opiniami, że jest za mało miejsca na nogi.

Do zalet z pewnością można zaliczyć fakt, że FLIRT to pojazd niskopodłogowy, przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Do potrzeb niepełnosprawnych przystosowano także jedną z toalet. Wszystkie toalety mają obieg zamknięty. Niestety, jedną z nich umieszczono bardzo niefortunnie - naprzeciw miejsca, w którym przygotowuje się żywność (kanapki itp.) dla podróżnych. W każdym z pociągów są tylko trzy toalety. Moim zdaniem FLIRT byłby dobry na trasę regionalną, ale nie na połączenie typu Praga - Ostrawa. Zobaczymy, co z tego będzie.

Strona internetowa: www.le.cz

Pociąg Leo Express

12. POCIĄGI RETRO



Podróżując po Czechach, nie tylko w sezonie, przy odrobinie szczęścia możemy przejechać się którymś z pociągów retro. W Czechach aktywnie działa wiele stowarzyszeń miłośników kolei. Dzięki zachowanemu taborowi oraz zaangażowaniu imprezy kolejowe odbywają się znacznie częściej niż w Polsce. Również ceny są bardziej przystępne dla zwykłego turysty. Większość imprez to przejazdy zamknięte, na które trzeba zgłaszać się odpowiednio wcześniej. W kalendarzach imprez kolejowych są jednak także przejazdy dostępne dla każdego.

Najwięcej pociągów retro tradycyjnie kursuje w sezonie wakacyjnym. W Pradze w weekendy można przejechać się pociągiem ciągniętym przez lokomotywę parową na trasie Praga - Lužná u Rakovníka, gdzie znajduje się muzeum kolei z bogatą kolekcją parowozów.

Z kolei osoby odwiedzające Brno w każdą sobotę i niedzielę od połowy czerwca do połowy września mogą przejechać się pociągiem retro z Brna do Lednic. Kursy obsługuje zabytkowy wagon motorowy znany pod nazwą "Hurvínek". Dodatkowo w wybrane dni roku (nie tylko w wakacje) kursują pociągi zestawione z lokomotywy parowej oraz wagonów retro. Jeżdżą one po różnych trasach w okolicach Brna z rozmaitych okazji.

Kalendarz imprez kolejowych w Czechach dostępny jest na stronie: www.zelpage.cz/kalendar

Najważniejsze imprezy kolejowe w Czechach:

DEN ŽELEZNICE - święto kolei w drugiej połowie września, zawsze organizowane w soboty. Najważniejsza część to Národní den železnice - największa impreza, odbywająca się każdego roku w innym mieście. Dzieli się na kilka bloków tematycznych - Świat Historii (wystawa zabytkowego taboru) Świat Zmiany (wystawa współczesnego taboru) oraz Świat Zabawy (program dla dzieci). Liczne przejazdy pociągami retro, bogaty program towarzyszący i nocne pokazy.

Jeżeli nie uda wam się dojechać na Národní den železnice, organizowane są również regionalne dni w każdym kraju (odpowiednik województwa) - program to wystawa taboru, przejazdy pociągami retro, zwiedzanie na co dzień niedostępnych obiektów, lecz w znacznie mniejszej skali.

Więcej informacji: www.denzeleznice.cz

PRZEJAZDY PO NIECZYNNYCH LINIACH - sezonowe przejazdy po nieczynnych na co dzień liniach, najczęściej odbywają się w weekendy od czerwca do września. Co roku lista tras różni się, najwięcej tego typu atrakcji można zaliczyć w kraju usteckim. Połączenia najczęściej obsługiwane przez stare wagony motorowe.

Najwięcej tego typu pociągów uruchamia Klub železničních cestovatelů

Pociąg retro w Brnie

13. DWORCE KOLEJOWE



Jakość dworców kolejowych w Czechach trudno jednoznacznie ocenić. Dużo dworców znajdujących się przy głównych trasach przeszło gruntowną przebudowę i większość z nich wygląda bardzo ładnie. Są również dworce przeciętne, a nawet okropne. Trzeba natomiast przyznać, iż sytuacja zmienia się na lepsze. Przykładem jest choćby dworzec główny w Pradze. Małe stacje są z reguły w dużo lepszym stanie niż w Polsce - czasami można spotkać poczekalnię oraz knajpę pozwalającą nam się poczuć niczym w latach osiemdziesiątych. Niestety, coraz rzadziej. Oczywiście również w przypadku małych stacji nie ma reguły. Jak przypomnę sobie stacje kolejowe np. w Adamowie, to nie różnią się one od najgorszych polskich stacji.

Na samych dworcach z bezpieczeństwem jest różnie. Po największych z nich snują się kieszonkowcy, bezdomni i różni podejrzani osobnicy. Widać policję oraz agencje ochroniarskie, ale w razie kłopotów nie liczyłbym na niczyją pomoc, szczególnie jeśli jest się Polakiem.

Obsługa w kasach i pociągach jest na wysokim poziomie, szczególnie jeśli chodzi o kulturę pracowników. Z marudzącymi, naburmuszonymi kasjerkami spotykałem się bardzo rzadko. Na szczęście w Polsce sytuacja zmienia się na lepsze i powoli zaczynamy doganiać Czechów pod tym względem. Z kolejkami do okienek kasowych na pewno spotkamy się w piątki i niedziele.

Toalety na czeskich dworcach kolejowych są przeważnie dostępne tylko po wypożyczeniu klucza z kasy - opłata 5 CZK + 20 CZK kaucji. Z czystością i jakością dworcowych toalet bywa różnie. Można spotkać się z czystymi toaletami na poziomie europejskim, jak i z okropnymi, brudnymi toaletami z niezamykanymi kabinami. Ważne jednak, że w ogóle są, w Polsce bowiem toalet nie ma na wielu stacjach, na których powinny być.

Prysznice znajdują się na praskim dworcu głównym, dworcu Praha-Holešovice, na dworcu głównym w Brnie, na ostrawskim dworcu głównym, a także na dworcach w Boguminie i Karwinie (dworzec główny). Skorzystanie z prysznica kosztuje ok. 5 zł.

Wybrane napisy na czeskich dworcach kolejowych:
čekárna - poczekalnia
jízdní řád - rozkład jazdy
mezinárodní pokladna - kasa międzynarodowa
nádraží - dworzec
nástupiště - peron
restaurace - restauracja
směnárna - kantor
sprcha - prysznic
úschovna zavazadel - przechowalnia bagażu
vlak - pociąg
vnitrostátní pokladna - kasa krajowa
záchod - toaleta

Dworzec kolejowy Ostrava Svinov

14. KOLEJE LINOWO-TERENOWE


W Republice Czeskiej czynne są 4 koleje linowo-terenowe. Dwie znajdują się w Pradze, dwie w Karlowych Warach. Od lat mówi się o budowie kolei linowo-terenowej w Brnie.

Kolej linowo-terenowa na Petřín
Kolej linowo-terenowa dobrze znana Polakom, działająca w ramach zintegrowanej komunikacji miejskiej w Pradze. Budowę rozpoczęto w 1890 roku, rok później po raz pierwszy funikular wyjechał na tory - był wtedy napędzany wodą. Po wybuchu I wojny światowej kolejka przestała kursować, w 1931 roku nastąpił remont, elektryfikacja i wydłużenie trasy. Kolejna przerwa w kursowaniu miała miejsce od roku 1965 z powodu ogromnego osuwiska. Dopiero 20 lat później udało się zabezpieczyć i wyremontować trasę. Od tamtej pory, z krótkimi przerwami w 1996 i 2006 roku kolej linowo-terenowa regularnie przewozi turystów na Petřín.

Długość trasy to 510 metrów. Kolejka ma trzy stacje - Újezd, Nebozízek i Petřín. W ciągu godziny może przewieźć 1400 osób.

Kolej linowo-terenowa hotelu NH Praha
Druga działająca kolej linowo-terenowa w Pradze należy do hotelu NH Praha w Pradze i bywa bardziej uważana za windę. Kolej kursuje od 1996 roku, łączy główny budynek hotelu z położoną na stromym pagórku restauracją. Z kolejki mogą za darmo korzystać nie tylko goście, ale również dowolne osoby, chcące na przykład udać się do restauracji. Długość trasy to 156 metrów, różnica poziomów pomiędzy dolną a górną stacją wynosi 51 metrów.

Kolej linowo-terenowa hotelu Imperial
Jedna z najbardziej znanych kolei linowo-terenowych, nazywana także "drugim czeskim metrem". Prowadzi z Placu Teatralnego do hotelu Imperial w Karlowych Warach. Kolejka została oddana do użytku w 1907 roku, kursowała głównie w sezonie. W 1981 roku została zamknięta ze względu na zły stan techniczny. Remont generalny przeprowadziła polska firma Budimex - kolejkę otwarto ponownie sześć lat później. Długość trasy wynosi 127 metrów, a czas przejazdu to minuta. Cała trasa znajduje się w tunelu. Funikular wchodzi w skład komunikacji miejskiej w Karlowych Warach , obowiązują takie same bilety jak na autobusy.

Kolej linowo-terenowa na wzgórze Diana
Inna kolej linowo-terenowa w Karlowych Warach. Wybudowana w latach 1911-1912, po uruchomieniu była najdłuższym funikularem na terenie Monarchii Austro-Węgierskiej. Obecnie przewozi pasażerów ze stacji Hotel Pupp na wzgórze Diana, gdzie wybudowano wieżę widokową. Długość trasy to 453 metry, przejazd pomiędzy stacjami zajmuje 6 minut. Kolej obsługuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Karlowe Wary, jednak obowiązuje taryfa specjalna. Uznawane są natomiast bilety całodniowe.

Kolej linowo-terenowa na Petřín (fot.Signe Brockmon, CC-BY-SA, flickr.com)

15. NAJWAŻNIEJSZE MUZEA TRANSPORTU


Muzea kolejowo-transportowe to jedna z dodatkowych atrakcji dla miłośników kolei. Na terenie Republiki Czeskiej działa kilkanaście mniejszych i większych muzeów, na niektórych stacjach urządzono Izby Pamięci. W pierwszej kolejności powinniście zobaczyć następujące muzea:

ŽELEZNIČNÍ MUZEUM ČESKÝCH DRAH LUŽNÁ U RAKOVNÍKA
Największe muzeum kolejnictwa w Republice Czeskiej, zarządzane przez České dráhy, zlokalizowane w pobliżu stacji kolejowej Lužná u Rakovníka. Spokojna okolica i eksponaty zgromadzone w dawnych lokomotywowniach nadają temu miejscu specyficzną atmosferę. Bogata kolekcja pojazdów szynowych - parowozy, lokomotywy elektryczne i spalinowe, stare elektryczne zespoły trakcyjne, zabytkowe wagony i tym podobne. Wokół muzeum wybudowano także krótką linię kolei wąskotorowej, czynną jedynie w sezonowe weekendy. Muzeum czynne jest od maja do końca października, najczęściej w soboty, niedziele i święta. W lipcu i sierpniu organizowane są przejazdy pociągami retro pomiędzy Pragą a stacją Lužná u Rakovníka.

Strona internetowa: www.cdmuzeum.cz

ŽELEZNIČNÍ MUZEUM ČESKÝCH DRAH - EKSPOZYCJA W OŁOMUŃCU
Oddział muzeum kolei czeskich niedaleko dworca głównego w Ołomuńcu z kolekcją pojazdów powiększającą się z roku na rok. Sporo lokomotyw różnego rodzaju. Niestety, brakuje dokładnych informacji. Według strony kolei czeskich muzeum czynne jest tylko kilka razy w roku, według innych stron oprócz dni podanych przez koleje czeskie również w soboty, niedziele i święta w lipcu i sierpniu.

NARODOWE MUZEUM TECHNIKI W PRADZE
Największa część kolekcji Narodowego Muzeum Techniki w Pradze poświęcona jest historii komunikacji na terytorium dzisiejszej Republiki Czeskiej. Wśród eksponatów są również zabytkowe parowozy i wagony.

Więcej informacji: www.ntm.cz/doprava/

MUZEUM KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ W PRADZE
Interesujące muzeum urządzone w dawnej zajezdni tramwajowej Praha-Střešovice. Na stałej wystawie prezentowane są różne eksponaty z historii komunikacji miejskiej w Pradze. Największa atrakcja to ponad 40 zabytkowych pojazdów - tramwajów i autobusów, ponadto liczne fotografie, bilety i różne urządzenia. Można obejrzeć również wnętrza zabytkowych pojazdów. Muzeum czynne tylko w soboty, niedziel i święta od marca do listopada.

MUZEUM W ZUBRNICACH
Małe muzeum kolejowe w Zubrnicach w kraju usteckim, polecane ze względu na bliskość malowniczego skansenu w tej miejscowości oraz weekendowe pociągi od maja do września kursujące na nieczynnej trasie Uście nad Łabą - Zubrnice. Wspomniane pociągi zestawione są z zabytkowego spalinowego zespołu trakcyjnego.

ŽELEZNIČNÍ MUZEUM VÝTOPNA JAROMĚŘ
Inne niewielkie muzeum kolejowe położone niedaleko granicy czesko-polskiej. Mieści się przy stacji kolejowej Jaroměř, w budynku dawnej parowozowni. Przyzwoita kolekcja zabytkowych lokomotyw, nie tylko parowych, różne inne eksponaty, kilka razy w roku uruchamiane są pociągi retro Stara Paka - Jaroměř lub Turnov - Jaroměř. Muzeum czynne w weekendy i święta od kwietnia do października, w lipcu i sierpniu otwarte codziennie.

Więcej informacji: www.vytopnajaromer.cz

Pociąg do skansenu i muzeum w Zubrnicach (fot. Tom Danita, CC-BY, flickr.com)

16. CIEKAWOSTKI KOLEJOWE


Czechy dla miłośników kolei i nie tylko są rajem bez wad, gdzie wszystko tak naprawdę jest ciekawostką o bogatej historii, o której można napisać opasłą książkę. Jeśli chodzi o mnie, to tak naprawdę znam tylko kilka godnych uwagi ciekawostek kolejowych. Doświadczeni podróżnicy kolejowi pewnie je znają, zwykli turyści raczej nie.

PRZYSTANEK KOLEJOWY PRZY BROWARZE
W miasteczku Varnsdorf są trzy stacje kolejowe. Wszystkie trzy są interesujące z punktu widzenia miłośnika kolei. Dwie można określić słowami "rozpadająca się ruina", natomiast trzecia to przystanek kolejowy, którego utworzenie odbiło się szerokim echem w mediach branżowych Europy Środkowej.

Przystanek Varnsdorf Pivorvar Kocour to przystanek kolejowy przy miejscowym browarze. Przystanek należy do właściciela browaru i jest to jeden z dwóch prywatnych przystanków kolejowych w Republice Czeskiej, a w założeniu pociągi mają dowozić ludzi na piwo. Jak twierdzą znawcy, browar produkuje bardzo smaczny złocisty trunek.

Dodatkową atrakcją są noclegi w wagonach sypialnych w sezonie letnim. Przy browarze przez cały rok czynny jest dość drogi hotel, natomiast w sezonie letnim dodatkowo możliwy jest nocleg w dwóch wagonach sypialnych, aczkolwiek ceny nie należą do niskich.

Więcej informacji: www.pivovar-kocour.cz

POCIĄGI LIBEREC - ŻYTAWA
Czechy posiadają bardzo dobrze rozwiniętą sieć pasażerskich połączeń przygranicznych, szczególnie na pograniczu czesko-niemieckim. Jednym z najciekawszych połączeń jest połączenie z czeskiego Liberca do niemieckiego miasta Żytawa (Zittau), obsługiwane przez pociągi kursujące pod nazwą Trilex. Trasa pociągu prowadzi również przez terytorium Polski, pociąg jednak nie zatrzymuje się po polskiej stronie. Z okien widać wieś Porajów, jednak wrażenie nie jest najlepsze. Podczas przejazdu przez Polskę znacznie spada prędkość pociągu - linia nie była remontowana od lat i nie zanosi się na remont.

Warto jednak przejechać się tym pociągiem, bowiem trasa ogólnie obfituje w bardzo ładne widoki.

KOLEJ ZĘBATA TANVALD - HARRACHOV
Kolejna z kolejowych atrakcji Czech także leży tuż przy polskiej granicy. Jedyna czynna czeska kolej zębata kursuje w wybrane dni sezonu letniego na trasie Tanvald - Harrachov. Odległość pomiędzy stacjami wynosi jedynie 12 kilometrów, pociągi kolei zębatej pokonują tę trasę w pół godziny. Pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i wagonów motorowych retro. Poza sezonem składy stoją na bocznicy przy dworcu kolejowym w Tanvaldzie.

Linia znana jest także pod nazwą "Polubenka". Pociąg przejeżdża między innymi przez dolinę rzeki Jizery, tunel o długości 940 metrów, a różnica wysokości pomiędzy stacjami Tanvald i Kořenov wynosi 235 metrów. Na stacji Kořenov urządzono niewielkie Muzeum Kolei Zębatej.

Na co dzień na tej trasie kursują normalne pociągi z Liberca w stronę Harrachova i Szklarskiej Poręby.

Więcej informacji: www.zubacka.cz

Pociąg kolei zębatej Tanvald - Harrachov

LINIA KOLEJOWA TÁBOR - BECHYNĚ
Jedną z najciekawszych czeskich linii kolejowych, zarówno pod względem krajobrazowym, jak i historycznym, jest linia kolejowa Tábor - Bechyně.

Znana także pod nazwami "Bechyňka" i "Elinka" była pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową w Republice Czeskiej. Co ciekawe, już podczas projektowania linii i jej budowy nie brano pod uwagę napędu parowego, o co zasłużył się czeski wynalazca František Křižík. Pierwsza jazda testowa odbyła się 1 lub 2 czerwca 1903 roku, pierwsze rozkładowe pociągi wyjechały na tory 21 czerwca 1903 roku.

Początkowo linia kończyła się na lewym brzegu rzeki Lužnice, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się tzw. "stary dworzec". Dopiero budowa nowego mostu w 1928 roku pozwoliła na przedłużenie linii do centrum miasta Bechyně.

Trasa liczy 24 kilometry, w letnie weekendy organizowane są przejazdy pociągami retro - zabytkowym elektrycznym zespołem trakcyjnych oraz składami prowadzonymi przez lokomotywę elektryczną.

Największą atrakcją dla pasażerów jest most drogowo-kolejowy nad wspomnianą wcześniej rzeką Lužnicą, samochody i pociągi jeżdżą tam obok siebie.

Bechyně - most kolejowo-drogowy (fot. palickap, GNU, Wikimedia Commons)

CMENTARZYSKO KOLEJOWE (ČESKÁ TŘEBOVÁ)
Česká Třebová to ważny węzeł kolejowy i niewielkie miasteczko, którego centrum można obejść w godzinę. Niedaleko dworca znajduje się jedyne znane mi w Czechach cmentarzysko kolejowe. Na rozległym obszarze czekają na pocięcie lokomotywy, motoraczki, różne zespoły trakcyjne, podobno można też natrafić na wagony o dużej wartości historycznej, jak również na elektryczne zespoły trakcyjne 470 "Kraken", które w latach 1993-2003 kursowały na trasie Praga - Beroun oraz przez krótki czas także z Pragi do Pardubic, ale okazały się niewypałem.

Cmentarzysko kolejowe na co dzień jest niedostępne dla zwiedzających, ale widoczne z okien pociągu. Zwiedzanie możliwe jest jedynie raz w roku, podczas Regionalnego Dnia Kolei w drugiej połowie września.

Česká Třebová - pociąg typu Kraken na cmentarzysku (fot. Dezidor, CC-BY, Wikimedia Commons)

17. NOCLEGI W CZECHACH - INFORMACJE PRAKTYCZNE


Republika Czeska posiada dobrze rozwiniętą sieć obiektów noclegowych różnych kategorii. Większość nazw określających kategoryzację obiektu jest zrozumiała dla Polaków, należy jednak zwrócić uwagę na następujące nazwy:

kolej - akademik. Niektóre akademiki udostępniają pokoje turystom w okresie wakacyjnym (lipiec-sierpień). Obiekty tego typu często położone są daleko od dworców kolejowych i centrów miast, a ceny czynią je atrakcyjnymi jedynie dla uczniów i studentów.

domov mládeže - internat. Niedrogie noclegi w internatach możliwe są w różnych terminach. Kilka obiektów oferuje noclegi dla turystów indywidualnych w dni robocze, inne w weekendy, jeszcze inne tylko w wakacje. Zawsze należy rezerwować z wyprzedzeniem. W przypadku oferty wakacyjnej noclegi w 95% obiektów zarezerwowane są z wielomiesięcznym wyprzedzeniem przez grupy zorganizowane.

ubytovna - tłumaczy się jako "dom noclegowy", w praktyce może oznaczać cokolwiek. Najczęściej to hotel robotniczy, ale trafiają się "ubytovny" na wysokim poziomie. Planując korzystanie z tego typu obiektów należy czytać negatywne opinie, bo można bardzo źle wybrać.

Obiekty oferujące noclegi za niskie ceny zwykle odpowiadają na zapytanie mailowe o dostępność pokoi dopiero na następny dzień, w związku z czym lepiej skorzystać z portali rezerwacyjnych. Polecam czeski portal rezerwacyjny www.hotel.cz. Może się zdarzyć, że wbrew informacjom w ofercie okaże się, iż dostępne są tylko droższe pokoje.

POLECANE NOCLEGI NISKOBUDŻETOWE:
Beroun - Penzion a ubytovna Sport
Czeskie Budziejowice - Ubytovna u nádraží
Kopřivnice - Hotel Stadion
Kutna Hora - Penzion Sedlec
Litoměřice - Hostel u svateho Stepana
Semily - hotel "Obecni dum"
Uście nad Orlicą - hotel "Poprad"

Pamiętajcie, że wyposażenie większości tanich obiektów noclegowych odpowiada ich niskiej cenie. Brałem pod uwagę lokalizację oraz ceny dla osób podróżujących samotnie.

POLECANE NOCLEGI ŚREDNIEJ KATEGORII CENOWEJ:
Cheb - hotel "Slavie"
Čáslav - Penzion Aviatik
Kadan - Penzion "U Johanky"
Kutna Hora - hotel "U kata"
Lanzhot - Penzion Soutok
Liberec - Residence Salvia
Louny - Hotel "Merlot"
Pilzno - hotel "Slovan"
Sokolov - hotel "Global">
Trebon - Romantic Design Hotel
Vimperk - hotel "Zlata hvezda"

Wybór obiektów według kryteriów subiektywnych, na podstawie lokalizacji, oferty, opinii internautów, a także stosunku jakości do ceny. Niestety, nie znalazłem więcej obiektów, które mógłbym polecić po lekturze ofert. W Pradze, Ostrawie i Ołomuńcu trudno było sklasyfikować obiekty noclegowe, ponieważ ceny często różnią się w zależności od pory roku i umieszczenie ich na liście nie byłoby miarodajne.

Niemal wszystkie z wymienionych hoteli mają swoje profile na www.hotel.cz oraz www.booking.com, gdzie można zapoznać się ze szczegółami.

Za polecenie hoteli nie otrzymałem żadnej gratyfikacji, wszystko robię bezinteresownie.

Praga to najpopularniejsze czeskie miasto