Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

CZARNOGÓRA



Przewoźnik narodowy: Željeznički prevoz Crne Gore
Strona internetowa: www.zcg-prevoz.me
Ostatnia aktualizacja: 23.01.2016


DATA PUBLIKACJI ARTYKUŁU : 6 LUTY 2012


W Czarnogórze infrastruktura kolejowa jest bardzo zaniedbana, składy w większości stare, zmodernizowane wagony również nie powalają na kolana. W pociągach oficjalnie obowiązuje zakaz palenia, lecz nikt go nie przestrzega. Planuje się wybudowanie linii kolejowej łączącej Czarnogórę z Bośnią i Hercegowiną. W maju 2013 roku do Czarnogóry dotarły nowe hiszpańskie pociągi mające zastąpić wysłużone składy podmiejskie.

Jeśli chodzi o połączenia krajowe, to poza główną linią kolejową Bar - Bijelo Polje pociągi kursują tylko z Podgoricy do miasta Nikšić. Obie trasy warto przejechać ze względu na widoki. Ceny biletów są niskie, szczegóły na stronie kolei czarnogórskich www.zcg-prevoz.me

Mapa kolejowa Czarnogóry (aut. Arbalete, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)


POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Albania


Z Podgoricy prowadzi linia kolejowa do odległego o ok. 65 kilometrów albańskiego miasta Szkodra. Po linii kursują jedynie pociągi towarowe. O uruchomieniu przewozów pasażerskich mówi się od kilku lat, jednak nic z tego nie wynika. Tradycyjnie do Albanii można było dojechać busem przez Ulcinj lub taksówką do granicy i dalej busem.

Latem 2016 roku w internetowych rozkładach jazdy pojawiły się bezpośrednie autobusy z Podgoricy do Szkodry i Tirany firm Old Town Travel, Drita Travel i Bjelopavlia Trans. Autobusy kursują nieregularnie i dla pewności należy sprawdzać rozkład jazdy na stronach:

busticket4.me
http://waytomonte.com/en/static/bus-schedule

Ceny za przejazd Pogdorica - Szkodra wynosiły 13-18 euro w jedną stronę.

Serbia


Trasa Belgrad - Bar uważana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie (odcinek Bijelo Polje - Podgorica). Jednak nie nastawiajcie się na piękne widoki i zdjęcia, bowiem pociąg dzienny z Belgradu do Baru z reguły najpiękniejszy odcinek pokonuje po zmroku. Za to w drodze powrotnej można podziwiać piękne widoki, jednak trzeba mieć trochę szczęścia i dostać właściwą miejscówkę lub siedzieć tak, aby móc wyjść na korytarz zrobić zdjęcia. Nie zawsze jest to możliwe, ponieważ zdarzają się pociągi z klimatyzowanymi wagonami, w których nie można otworzyć okien, a czasami tłok nie pozwala na poruszanie się po pociągu. Pociągi często nabierają opóźnień sięgających nawet sześciu i więcej godzin, dlatego nie należy planować przesiadek lub wypoczynku w oparciu o rozkład jazdy.

W rozkładzie jazdy 2016/2017 planowany jest remont części trasy Belgrad - Bar, w związku z czym część pociągów będzie kursować okrężną trasą, za inne zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Nie są znane terminy zamknięcia linii ani zamknięciowy rozkład jazdy, więc rozkład jazdy należy każdorazowo sprawdzać na stronach kolei serbskich lub chorwackich.

Rozkład jazdy kolei serbskich
Rozkład jazdy na stronie kolei czarnogórskich

Pociągi w sezonie letnim są zatłoczone i zwykle doznają nawet kilkugodzinnych opóźnień (podobno nie zawsze). Należy pamiętać o utrudnieniach na dworcu kolejowym w Belgradzie, gdzie w związku z realizacją projektu „Belgrad na wodzie” trwa rozbiórka torowiska oraz przebudowa stacji i okolic.

W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Cena biletu to : 21,00 euro + 3 euro (2 klasa) i 31,80 euro + 3 euro (1 klasa). 3 euro to koszt rezerwacji w wagonie z miejscami do siedzenia. W pociągach obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc. Koszt rezerwacji miejsca do siedzenia to 3 euro. W pociągach nocnych warto wykupić miejsce leżące - dopłata za miejsce w sześcioosobowym przedziale to tylko 6 euro, natomiast miejsce w trzyosobowym przedziale wagonu sypialnego kosztuje 15 euro. (ceny sprawdzane 21.06.2016)

Przewóz samochodu na trasie Belgrad-Bar: 30 euro

Kilka razy w tygodniu w pociągu Belgrad - Bar kursują bezpośrednie wagony kolei czeskich. Według stron z zestawieniami są to wagony zmodernizowane i klimatyzowane, ponadto wagon sypialny wyposażony jest w prysznic. Czeskie wagony jadą z Pragi przez Brno, Bratysławę i Budapeszt. Cena jest znacznie wyższa, ale jeżeli zależy wam na komforcie, należy wybrać właśnie te wagony. Bilety można kupić w kasach kolei czeskich.

Bilet Subotica - Bar z rezerwacją miejsca do siedzenia kosztuje 30 euro, z Nowego Sadu do Baru 26,80 euro. Dopłaty do kuszetek i wagonów sypialnych wynoszą tyle samo, co w przypadku pociągu Belgrad - Bar. Do pociągu Subotica - Bar kilka razy w tygodniu dołączane są węgierskie wagony bezpośrednie z miejscami do leżenia i wagon sypialny. Są to wagony starego typu, bez klimatyzacji. Bilet z Budapesztu do Baru i z powrotem w ofercie specjalnej kosztuje 66 euro, natomiast dopłata za miejsce w kuszetce sześcioosobowej wynosi 9,40 euro, w czteroosobowej 14 euro. Miejsce w trzyoosobowym przedziale w wagonie sypialnym 15,40 euro.

Poza sezonem letnim obowiązuje oferta promocyjna Bar Special - bilety sprzedawane w ramach promocji z Belgradu do Baru kosztują 9,90 euro (wagon z miejscami do siedzenia), 14,90 euro (kuszetka sześcioosobowa), 24,90 (wagon sypialny, przedział trzyosobowy). Pula biletów w promocyjnych cenach jest ograniczona.

Kupno biletów na pociągi do Baru jest skomplikowane. Jak donoszą fora internetowe, bilety należy kupować na miejscu. Można poprosić o pomoc obiekty noclegowe lub couchsurferów, u których się zatrzymamy.

Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon pociągu Belgrad-Bar
Pociąg Belgrad - Bar
Czarnogórski wagon sypialny w Belgradzie


W pociągach nocnych jadą serbskie lub czarnogórskie kuszetki i wagony sypialne. Oficjalnie obowiązuje w nich zakaz palenia, lecz nikt się nim nie przejmuje. Na Bałkanach palenie jest częścią kultury, więc przez całą drogę wagony są spowite dymem. W sezonie wakacyjnym można mieć szczęście i trafić na czeski, węgierski lub rosyjski wagon sypialny i przejechać trasę w wagonie dla niepalących.

CZARNOGÓRSKIE MIASTA



Najładniejsze czarnogórskie miasta to Kotor i Budva. Niestety, nie dociera tam kolej. Pozostaje tylko przejazd autobusem z Podgoricy lub Baru. Koleją można się dostać do następujących miast:

PODGORICA

Stolica kraju, której nazwa pochodzi od słów "pod Goricou" w języku czarnogórskim. Gorica to wzniesienie o wysokości 107 metrów, z którego można podziwiać panoramę miasta. Tłumacząc nazwę na język polski powiedzielibysmy "Podgórka". Wcześniej miasto nosiło nazwę Birziminium, a w średniowieczu było znane jako Ribnica. Obecna nazwa używana jest od 1326 roku. W latach 1946-1992 stolica Czarnogóry nazywała się Titovgrad.

Zabudowa Podgoricy to mieszanka różnych stylów architektonicznych. Próżno tu jednak szukać jakichś wspaniałych dzieł architektury i pięknych zabytków. Z współczesnych obiektów architektonicznych uwagę zwraca Most Tysiąclecia oraz budynek Teatru Narodowego.

Miłośników historii z pewnością zaciekawi Stara Varoš, czyli stara część Podgoricy, w której zachowało się trochę budynków z czasów osmańskich. Znajdziemy tu uliczki pamiętające dawne czasy, zapomniane, opuszczone budynki oraz meczet. Centralnym punktem dzielnicy jest Trg Vojvode Bećir-Bega Osmanagića z piętnastometrową wieżą Sahat-kula.

Najważniejszym punktem miasta jest Trg Republike. W roku 2006 plac został zrewitalizowany. W pobliżu znajduje się parlament, ratusz i teatr. Przy Placu Republiki znajduje się Ulica Wolności będąca najważniejszą ulicą handlową w Podgoricy i jednocześnie deptakiem. Znajdziemy na niej dużo markowych sklepów.

Stacja kolejowa znajduje się niedaleko centrum miasta. Nie robi najlepszego wrażenia, jednak planowany jest remont dworca.

BAR

Bar to końcowa stacja linii kolejowej Belgrad - Bar. Miasto znane jest z portu, plaż (według informacji na forach niezbyt czystych), szerokich bulwarów oraz Starego Baru leżącego kilka kilometrów od centrum miasta. Stary Bar jest nazywany "miastem duchów". Zarówno stara jak i nowa część Baru zostały częściowo zniszczone podczas silnego trzęsienia ziemi w 1979 roku.

Na zdjęciach miasto nie prezentuje się zbyt ładnie. Na pewno warto pojechać do Baru chociażby ze względu na widoki z pociągu na odcinku Podgorica - Bar.

NIKŠIĆ

Drugie co do wielkości miasto Czarnogóry nie oferuje turystom szczególnych atrakcji. Miasto jest w zasadzie dużym blokowiskiem z nielicznymi zachowanymi, całkiem ładnymi kamieniczkami. Centrum znajduje się niedaleko od dworca kolejowego, więc Nikšić polecam miłośnikom kolei chcącym przejechać się linią Podgorica - Nikšić .

BIJELO POLJE

Czwarte co do wielkości miasto Czarnogóry znajduje się na szlaku kolejowym Bar - Belgrad. Jest również stacją początkową i końcową kilku pociągów lokalnych Belgrad - Bijelo Polje. Miasto raczej nieatrakcyjne dla turystów. Może za to posłużyć jako świetna baza wypadowa do wycieczek w góry albo pieszych wypraw po okolicy.

Tutaj opisałem tylko najważniejsze miasta, do których można dojechać koleją. W Czarnogórze najpiękniejsza jest przyroda, a zwłaszcza góry.

Nowy pociąg kolei czarnogórskich (fot. Željeznički prevoz Crne Gore)