Świat Podróży Kolejowych

Polub nas na Facebooku

Mapa odwiedzin


CHORWACJA




Przewoźnik narodowy: Hrvatske željeznice
Strona internetowa i rozkład jazdy: www.hzpp.hr
Ostatnia aktualizacja: 13.12.2014



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać?
3. Połączenia krajowe
4. Połączenia międzynarodowe
5. Ciekawostki kolejowe
6. Chorwackie miasta - dokąd pojechać pociągiem

Chorwacja jest znana głównie z Morza Adriatyckiego i pięknych miasteczek położonych nad jego brzegami. Turyści przyjeżdżający do tego kraju preferują podróż samochodem lub autokarem. Osobiście nie miałem okazji podróżować chorwackimi pociągami po Chorwacji. Wielokrotnie jechałem w chorwackich wagonach w pociągach międzynarodowych. Zmodernizowane wagony bezprzedziałowe są bardzo wygodne, lecz przy upale klimatyzacja niewiele pomaga i jeśli słońce świeci na nas przez okno, to nie pomagają nawet zasłony - pasażer może poczuć się jak w saunie. Nie wiem dlaczego, ale wagony z przedziałami bez klimatyzacji wydawały mi się dużo lepsze.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Podróż po Chorwacji bardzo łatwo zaplanować korzystając z następujących stron internetowych:

Strona kolei chorwackich (ostatnio zmieniła się struktura strony i jej adres, więc nie podaję szczegółowych odnośników.
Kalkulator cen biletów krajowych
www.autobusni-kolodvor.com - rozkład jazdy autobusów (połączenia krajowe i międzynarodowe)

2. JAK DOJECHAĆ?



Nie kursują bezpośrednie pociągi z Polski do Chorwacji. Można jednak dojechać przesiadając się na stacji Wien Meidling. Orientacyjny rozkład jazdy w rozkładzie 2013/2014 (rozkłady się wciąż zmieniają) :

Warszawa Centralna (odj. 6:50) --> Wien Hbf (przyj. 13:59) (EC 103 POLONIA)
Wien Hbf (odj. 19:55) --> Maribor (19:38-19:55) --> Zagrzeb (przyj. 22:43) (EC 159 CROATIA)

Podróż powrotna:

Zagrzeb (odj. 7:25) --> Maribor (10:14-10:19) --> Wien Hbf (przyj. 14:04) (EC 158 CROATIA)
Wien Westbhn (odj. 22:12) --> Wien Hbf (odj. 22:39) --> Warszawa Centralna (przyj. 7:20)(D406 CHOPIN)

Pamiętajmy jednak, że to bardzo droga podróż. Najtaniej wyjdzie nas zakup biletu w ofercie SparSchiene na stronie kolei austriackich www.oebb.at/. Dzięki tej ofercie można jechać wybranymi pociągami z Warszawy do Wiednia za 39 euro i z Wiednia do Zagrzebia 29 euro. W cenie biletu jest miejscówka. Łącznie przejazd w jedną stronę kosztuje wtedy 58-68 euro w jedną stronę, co nie jest wygórowaną opłatą. Niestety, biletów w tej ofercie jest bardzo mało.

Orientacyjne ceny biletów na pociąg Zagrzeb - Wiedeń za stroną putovnica.net (sprawdzane 17.12.2013 - w czasie opracowywania artykułu nie było aktualnych):
Bilet w jedną stronę: 497 HRK (ok. 271 zł)
Bilet powrotny: 930 HRK (ok. 507 zł)
Weekendowy bilet powrotny: 520 HRK (ok. 283 zł)
Bilet promocyjny kupowany z wyprzedzeniem: 222 HRK (ok. 121 zł)

3. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Sama Chorwacja widziana poprzez pryzmat infrastruktury kolejowej nie powala na kolana. Największe dworce są podobne do polskich, większość toalet to toalety tureckie, a prysznic na dworcu w Zagrzebiu to wydatek około 20 złotych. Publiczne toalety to bolączka Chorwacji - jest ich bardzo mało, a w weekendy trudno znaleźć czynną - w 2006 roku szukałem czynnego szaletu w Zagrzebiu przez 3 godziny. Właściciele lokali gastronomicznych niechętnie umożliwiają turystom skorzystanie z toalety. Toalety w pociągach są brudne.

Niedogodności rekompensują piękne widoki z okien pociągów, stosunkowo szybka, komfortowa podróż oraz piękne miasta. Bardzo smakowały mi artykuły spożywcze wszelkiego rodzaju kupowane w Chorwacji - od zwykłych kanapek, poprzez wody i napoje po piwo. Ceny są wysokie, lecz niższe niż np. w sąsiedniej Słowenii.

Z bezpieczeństwem jest różnie. Od wielu lat mówi się nieoficjalnie o nieprzyjemnych incydentach w nocnych pociągach na trasach Zagrzeb - Split oraz Zagrzeb - Rijeka (sezonowy). Przez Chorwację podróżowałem tylko pociągami nocnymi do Sarajewa oraz Monachium - nigdzie nie stało mi się nic złego.

Nie miałem okazji szczegółowo poznać klimatu podróży chorwackimi kolejami i moim marzeniem jest, żeby tam jeszcze kiedyś pojechać.


Nowy chorwacki pociąg podmiejski wyprodukowany przez "Končar"
(aut. Branimir Butković; materiały prasowe kolei chorwackich)

Nowy chorwacki pociąg podmiejski wyprodukowany przez "Končar" - wnętrze
(aut. Branimir Butković; materiały prasowe kolei chorwackich)

Standard pociągów w Chorwacji jest podobny do standardu pociągów w Polsce, podobnie jak ceny i prędkości szlakowe. Poza sezonem większość ruchu kolejowego skupia się na liniach podmiejskich wokół Zagrzebia. W sezonie największą popularnością cieszą się pociągi do Splitu i Rijeki. Przykładowe ceny biletów (stan na 13.12.2014):
Zagrzeb Gł. - Karlovac - 53 km = 36,20 kun (osobowy) = 19,6 zł
Zagrzeb Gł. - Rijeka - 229 km = 127,10 kun (intercity) = 70,6 zł
Zagrzeb Gł. - Split - 423 km = 206 kun (intercity) = 113 zł
Zagrzeb Gł. - Vinkovci - 256 km = 138,80 kun (intercity) = 76,56 zł

Kategorie pociągów:
putnički vlak - zwykły pociąg osobowy (REGIO)
brzi vlak - pociąg pospieszny
intercity - pociąg intercity
icn - intercity nagibni. Specjalne składy z wychylnym nadwoziem. Pociągi kursowały na trasie Zagrzeb - Split do czasu tragicznej katastrofy kolejowej pod Splitem w 2009 roku. Potem na jakiś czas zostały wycofane z użytkowania. Na pociągi ICN obowiązuje odrębna taryfa.

Zniżki:

Młodzież do ukończenia 26 roku życia może liczyć na zniżkę 25% na podstawie ważnej karty ISIC lub EURO -26.

Na odcinku Pula - Rijeka nie kursują wprawdzie pociągi, ale koleje chorwackie zapewniają zastępczą komunikację autobusową w postaci wygodnych, czystych i szybkich autokarów. Trasa jest bardzo malownicza i warta przejechania.


Najczęściej spotykany chorwacki przedział II klasy

Przedział II klasy w pociągu Rijeka - Zagrzeb (2008)

4. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



W rozkładzie jazdy 2014/2015 przywrócono kilka połączeń międzynarodowym w ruchu przygranicznym. Z pociągów dalekobieżnych powrócił nocny pociąg do Belgradu. Poza tym bez większych zmian

Austria, Słowenia, Niemcy


W połączeniach z Austrią nie nastąpiły większe zmiany. Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb - Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię.

Orientacyjny rozkład jazdy:
Zagrzeb (odj. 7:25) --> Maribor (odj. 10:19) --> Wien Hbf (przyj. 14:07) Wien Hbf (odj. 19:55) --> Maribor (19:38-19:55) --> Zagrzeb (przyj. 22:43)

Ceny biletów na pociąg Zagrzeb - Wiedeń za stroną putovnica.net (sprawdzane 17.12.2013 - w czasie opracowywania artykułu nie było nowych cen.)
Bilet w jedną stronę: 497 HRK (ok. 271 zł)
Bilet powrotny: 930 HRK (ok. 507 zł)
Weekendowy bilet powrotny: 520 HRK (ok. 283 zł)
Bilet promocyjny kupowany z wyprzedzeniem: 222 HRK (ok. 121 zł)

Wśród turystów najpopularniejsze są połączenia Lublana - Rijeka (2x dziennie) i Lublana - Zagrzeb (4x dziennie). Nie chce mi się wypisywać wszystkich połączeń, bo i tak mało osób z nich korzysta, a w wyszukiwarkach łatwo znaleźć.

Ceny biletów międzynarodowych z Lublany (sprawdzane 13.12.2014)
Lublana - Zagrzeb - 16,40 euro (tam), 26,20 euro (tam i z powrotem)
Celje - Zagrzeb - 12,20 euro (tam), 19,60 euro (tam i z powrotem)
Maribor - Zagrzeb - 21 euro (tam), 33,60 euro (tam i z powrotem)
Lublana - Rijeka - 17 euro (tam), 27,20 euro (tam i z powrotem)

EN LISINSKI 498/499 (Zagrzeb/Rijeka - Monachium) - wybrane stacje

Pociąg EN LISINSKI to bardzo dobre nocne połączenie z Monachium. Kursuje od wielu lat, ze względu na remonty torów czasami jedzie objazdem lub zostaje zastąpiony autobusową komunikacją zastępczą. Orientacyjny rozkład jazdy:

Zagrzeb (odj. 21:20) --> Lublana (23:37-23:55) --> Villach (01:31-01:46) --> Monachium (przyj. 06:10)

Monachium (odj. 23:36) --> Villach (3:51-4:15) --> Lublana (5:59-6:20) --> Zagrzeb (przyj. 8:37)br>
Do Rijeki pociąg nie kursuje codziennie (w wakacje kursuje każdego dnia), dlatego każdorazowo należy sprawdzać godziny odjazdów. Pociąg zestawiony jest z wagonów z miejscami do siedzenia, chorwackiego wagonu z miejscami do leżenia (niezbyt wygodny) i chorwackiego wagonu sypialnego (bardzo wygodny - przedziały dwuosobowe, klimatyzacja, prysznic). Oprócz pociągu EN Lisinski kursuje pociąg dzienny EC relacji Frankfurt nad Menem - Zagrzeb, ponadto koleje niemieckie uruchamiają IC Busy pomiędzy Monachium a Zagrzebiem przez Lublanę.

Rozkłady jazdy i ceny w wyszukiwarce połączeń kolei niemieckich: reiseauskunft.bahn.de

POŁĄCZENIA PRZYGRANICZNE ZE SŁOWENIĄ

W rozkładzie jazdy 2014/2015 przywrócono połączenia przygraniczne ze Słowenią w następujących relacjach: .

Čakovec – Lendava (2 pary pociągów dziennie)
Čakovec – Ormož (3 pary pociągów dziennie)
Đurmanec – Rogatec/Celje (3 pary pociągów dziennie)

Ze stacji Ormož można dojechać np. do Ptuja, Murskiej Soboty i Maribora.

Ponadto kursuje kilka pociągów dziennie relacji Metlika - Bubnjarci - Karlovac. Ze stacji Metlika można przez Novo Mesto dojechać do Lublany, a z Karlovca łatwo dojedziemy do Zagrzebia.

Bośnia i Hercegowina



W rozkładzie jazdy 2014/2015 kursuje tylko pociąg dzienny Sarajewo - Zagrzeb. Pociąg Sarajewo - Ploče pozostał skrócony do miejscowości Capljina.
B396/397 SARAJEWO - ZAGRZEB - wybrane stacje

Sarajewo (odj. 10:43) --> Doboj (13:38-13:48) --> Banja Luka (15:24-15:31) --> Zagrzeb (przyj. 19:51)
Zagrzeb (odj. 09:18) --> Banja Luka (13:34-13:42) --> Doboj (15:12-15:22) --> Sarajewo (przyj. 18:17)

W rozkładzie jazdy 2012/2013 pociąg miał być zestawiony ze słynnego bośniackiego składu Talgo, który nigdy nie wyjechał w trasę, skończyło się tylko na zapowiedziach. Według dostępnych informacji w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociąg zestawiony jest z wagonów bośniackich (ZFBH + 1 ZRS).

Jak podaje strona putovnica.net, cena biletu Zagrzeb - Sarajewo wynosi 234 kuny, czyli około 125 zł, natomiast bilet powrotny kosztuje 375 kun chorwackich, w przeliczeniu około 204 zł, czyli opłaca się kupić bilet powrotny (cena na 2014 rok,w czasie aktualizacji nie było aktualnej ceny). Moim zdaniem cena niezbyt atrakcyjna.

Serbia



W rozkładzie jazdy, oprócz wagonów bezpośrednich pociągu EN Belgrad - Zurych, uruchomiono bezpośredni pociąg nocny Beograd - Lublana, skomunikowany w Lublanie z pociągiem IC Emona do Villach.

Rozkład jazdy pociągu nocnego 2014/2015:

Belgrad (odj. 21:30) --> Zagrzeb (04:28-04:50) --> Lublana (przyj.07:21) -
Lublana (odj.21:05) --> Zagrzeb (23:30-23:48) --> Belgrad (przyj. 05:52)

Rozkład jazdy grupy wagonów bezpośrednich w pociągu EN Zurych - Belgrad

Belgrad (odj. 11:03) --> Zagrzeb (18:11-18:37) --> Lublana (20:56-21:10) --> Zurych (przyj. 09:20)
Zurych (odj. 20:40) --> Lublana (08:12-08:25) --> Zagrzeb (10:45-11:05) --> Belgrad (przyj. 17:32)

Cena biletu Zagrzeb - Belgrad w okresie obowiązywania rozkładu jazdy wynosi około 173 HRK w jedną stronę (ok. 94 zł) lub 321 HRK tam i z powrotem (ok. 175 zł).

Węgry



Według rozkładu jazdy dostępnego na stronach kolei węgierskich, w rozkładzie jazdy 2013/2014 pomiędzy Budapesztem a Zagrzebiem kursują dwa bezpośrednie pociągi 1 pospieszny i 1 Intercity. Ponadto w sezonie wakacyjnym kilka razy w tygodniu uruchamiany jest pociąg Budapeszt - Split.

B204/205 "AGRAM" Zagrzeb - Budapeszt (wybrane stacje)

Zagrzeb (odj. 10:02) --> Budapeszt Deli (przyj. 16:57)
Budapeszt Deli (odj. 06:00) --> Zagrzeb (przyj. 12:47)

IC204/205 "RIPPL-RONAI" Zagrzeb - Budapeszt (wybrane stacje)

Zagrzeb (odj. 14:30) --> Budapeszt Deli (przyj. 21:14)
Budapeszt Deli (odj. 14:45) --> Zagrzeb (przyj. 20:44)

W rozkładzie jazdy kursują również pociągi lokalne przez przejście graniczne Magyarboly - Beli Manastir. Trzy razy dziennie (w niedzielę dwa razy) można przemieścić się pomiędzy miastami Pecs a Osijek z przesiadkami w Villany i Belim Manastirze. Brak informacji o taryfie.

Według strony kolei węgierskich bilet powrotny w relacji Zagrzeb - Budapeszt kosztuje równowartość 33,20 euro w drugiej klasie i 48,80 euro w pierwszej klasie. Bilet Zagreb Special w jedną stronę kosztuje 29 euro


Chorwacki wagon w pociągu Villach - Zagrzeb

Chorwacki wagon bezprzedziałowy w pociągu Villach - Zagrzeb

6. CIEKAWOSTKI KOLEJOWE



Stopniowo będę zamieszczał ciekawostki kolejowe dotyczące Chorwacji. Śledząc tamtejsze fora kolejowe co chwila natrafiam na ciekawe informacje dotyczące nieistniejących linii w całej byłej Jugosławii. Przygotowanie materiałów trochę potrwa, lecz postaram się co jakiś czas uzupełniać materiały.

Parenzana


Obecnie do miasta Poreč nie dociera kolej, lecz nie zawsze tak było. Od 1902 do 1935 miasto było końcową stacją linii kolejki wąskotorowej z Triestu. Dzisiaj ta kolejka przejeżdżałaby przez trzy państwa, a po drodze zatrzymywałaby się m.in. na stacjach Koper, Izola, Portorož.

Pierwsza petycja dotycząca budowy linii została wysłana do Wiednia (Monarchia Austro-Węgierska) już w 1880 roku. Osiem lat później tamtejsza władza przyjęła projekt budowy linii. Pod koniec 1902 roku linia w całości została dopuszczona do ruchu, planowano nawet jej przedłużenie do miejscowości Kanfanar. Rozkwit linii nastąpił w 1904 po otwarciu stacji kolejowej w Portorožu - słoweńskim mieście dzisiaj słynącym raczej z drogich hotelów i kasyn. Po rozpadzie Monarchii Austro-Węgierskiej kolejka została przejęta przez Włochów i włączona we włoską sieć kolejową.

12 grudnia 1934 na trasie doszło do groźnie wyglądającego wypadku, który na szczęście obył się bez ofiar. Ten wypadek oraz plany budowy rafinerii dokładnie w miejscu, gdzie wiodła trasa, doprowadziły do upadku. 31 sierpnia 1935 roku odjechał ostatni pociąg do Triestu.

Lokomotywy i wagony zostały przeniesione na inne trasy kolei włoskich lub sprzedane. O torach krąży legenda. Miały zostać rozebrane na polecenie rządu Benita Mussoliniego, załadowane na statek i wysłane do niedawno skolonizowanej Etiopii. Statek transportujący tory miał zatonąć na Morzu Śródziemnym. Nie wiadomo, ile jest w tym prawdy.

Dzisiaj szlak kolejki został zamieniony na ścieżki rowerowe, a o dawnych czasach przypominają nieliczne ślady, w tym lokomotywa parowa na stacji Koper.

Szczegóły: www.parenzana.net



Linia Kanfanar - Rovinj


Rovinj jest uważany za klejnot Istrii. Dzisiaj do miasta możemy szybko dojechać autobusem z Puli, lecz jeszcze 40 lat temu mogliśmy dojechać pociągiem z Kanfanaru. Licząca około dwudziestu kilometrów linia kolejowa łączyła wymienione stacje już od 20 września 1876 roku, kiedy to pierwszy pociąg dojechał do Rovinja. W pięćdziesiątych latach 20 wieku linia zaczęła tracić swoje znaczenie, co zaowocowało jej zamknięciem. Ostatni pociąg wyjechał z Rovinja do Kanfanaru 20 października 1966 roku.

Pozostałością po linii są zarośnięte i zardzewiałe tory na całej długości trasy. Zachował się również budynek stacji kolejowej w Rovinju.

Litorina/Gomułka


Od lat 60. ubiegłego wieku do roku 2010 chorwackie linie przemierzały polskie pociągi EN 57 zwane tutaj "Litorina" lub"Gomulka". W roku 2010 na forach internetowych pojawiały się informacje o dwóch sztukach polskich pociągów - jeden miał stać odstawiony w Zagrzebiu, drugi kursować na trasie Rijeka - Moravice. Stare, wysłużone pociągi zostały z powrotem sprzedane do Polski i po modernizacji obecnie stoją w halach NEWAG-u w Nowym Sączu. Prawdpodobnie zostaną wyremontowane i przez kolejne kilkadziesiąt lat będą jeździć po naszych torach jako nowoczesne pociągi. Prawdopodobnie od 9 grudnia 2012 dawne chorwackie "Gomułki" znajdą się w taborze Kolei Śląskich.

Katastfora pod Splitem- 2009


24 lipca 2009 pod miejscowością Kasztel Stary wykoleił się pociąg ICN relacji Zagrzeb - Split. Zginęło 6 osób, ponad 50 zostało rannych. Pociąg wykoleił się z powodu wylania na szyny płynu zapobiegającemu powstawaniu iskier podczas przejazdu pociągu. Od takiej właśnie iskry w 1992 zaczął się pamiętny pożar lasu w Kuźni Raciborskiej. Tu natomiast doprowadziło do katastrofy pociągu. Wiadomość o katastrofie obleciała cały świat. Natomiast portale internetowe obleciał film, na którym widać, jak ekipy ratunkowe w ostatniej chwili uciekają z torowiska przed drezyną ratunkową, w której również doszło do awarii hamulców. Jeden ze strażaków dosłownie o włos uniknął śmierci. Później okazało się, że maszynista drezyny był pod wpływem substancji odurzających.

FILM
Cały reportaż z miejsca katastrofy

Samoborček


Samoborček to kolejka wąskotorowa, która przez ponad siedemdziesiąt lat łączyła Zagrzeb z Samoborem. Pierwszy pociąg wyjechał w trasę 16 stycznia 1901 roku. Była to linia jednotorowa o długości 19 kilometrów i rozstawie szyn 760 mm. W latach 50 ubiegłego wieku została przedłużona do Bregany na potrzeby nowo otwartej fabryki. Bregana dzisiaj znajduje się na terytorium Słowenii, a w miejscu dawnej fabryki działa inkubator przedsiębiorczości. Pociągi były prowadzone przez lokomotywy parowe, a od 1959 połączenia obsługiwał również spalinowy zespół trakcyjny znany pod nazwą "Srebrna strzała". W odróżnieniu od klasycznych składów poruszających się po linii ze średnią prędkością 20 kilometrów na godzinę, mógł osiągać prędkość 50 km/h.

Od 1970 roku zanotowano znaczny spadek przewozów towarowych, co doprowadziło do nierentowności kolejki przegrywającej ze znacznie szybszymi ciężarówkami. Kolejne 8 lat to stopniowy upadek. Ostatni pociąg przejechał trasę 31 grudnia 1979. Kolejka ta była jedyną kolejką w byłej Jugosławii, która nie była częścią sieci kolei jugosłowiańskich (poza latami 1945-50, kiedy właścicielem były właśnie koleje jugosławiańskie) i operowała samodzielnie. Dzisiaj po dawnej trasie pozostało mało śladów. W Somoborze znajduje się pomnik kolejki - lokomotywa i dwa wagony. W zagrzebskim Muzeum Techniki można zobaczyć jedną z lokomotyw parowych obsługujących tę trasę.

Ciekawy artykuł w języku chorwackim ilustrowany licznymi zdjęciami znajduje się na stronie http://nepoznatizagreb.blog.hr/2010/02/1627285347/font-colorcc0000samoborek-nekadfont.html

Kolej wąskotorowa Čapljina -Dubrownik



Obecnie Dubrownik jest jedynym z największych chorwackich miast, do którego nie dociera kolej. Podobnie jak w przypadku Rovinja, nie zawsze tak było, zresztą w niektórych zagranicznych rozmówkach chorwackich można znaleźć wśród zwrotów pytanie "O której odjeżdża pociąg do Dubrownika?". Z historycznego punktu widzenia wszystko jest w porządku.

W czasach Monarchii Austro-Węgierskiej, pod koniec 19 wieku, na terytorium dzisiejszej Bośni i Hercegowiny istniała sieć kolei wąskotorowych. Jedną z nich była linia z Gabeli (dziś Bośnia) do Zeleniki (dziś Czarnogóra) z odgałęzieniem z Uskoplja (dziś Bośnia) do dubrownickiego portu. Linia została uroczyście otwarta 15 czerwca 1901 roku. W latach 70 XX wieku, podobnie jak większość linii, również ta linia przegrywała rywalizację z transportem samochodowym i 1 czerpca 1976 został wstrzymany ruch na odcinku Čapljina (dziś Bośnia) - Dubrownik. Dubrownik od tamtej pory nie ma połączenia kolejowego.

W ostatnich latach pasjonaci kolei starają się doprowadzić do odbudowy i reaktywowania linii. Po kolejce pozostało dużo śladów, nasyp pozostał niezagospodarowany. Kolejka biegnie przez malownicze tereny w niektórych miejscach tuż nad morzem i ma ogromny potencjał turystyczny, co zdają się dostrzegać nie tylko miłośnicy kolei, ale również władze. Wypada im życzyć powodzenia w walce o odbudowę i reaktywowanie linii.

Połączenia były obsługiwane między innymi przez spalinowe zespoły trakcyjne (DMU JZ 802) wyprodukowane w fabryce "Đuro Đaković" w Slavonskim Brodzie, które później zostały sprzedane do Portugalii, gdzie jeździły przez długi czas. Portugalia sprzedała je niedawno do Mozambiku i Peru. W Peru obecnie obsługują linię Cusco - Machu Picchu.

Przy pisaniu artykułu korzystałem z informacji na chorwackich forach internetowych.

Odnośniki:
Jedno ze zdjęć znalezionych na forach
Jeszcze jedno zdjęcie
Strona stowarzyszenia walczącego o odbudowę i reaktywację kolejki

7. CHORWACKIE MIASTA - DOKĄD POJECHAĆ POCIĄGIEM



Chorwacja, a szczególnie jej wybrzeże, słynie z pięknych miast i miasteczek. Będąc w tym kraju na pewno warto zwiedzić przynajmniej część z nich. Niestety, nie wszędzie docierają pociągi. Na szczęście są promy i stosunkowo niedrogie autobusy. Autobusy łączące chorwackie miejscowości turystyczne są wygodne, szybkie oraz coraz częściej klimatyzowane. Oprócz przystanków przewidzianych w rozkładzie jazdy kierowcy często robią postoje na papierosa, bowiem palenie w Chorwacji, podobnie jak w innych krajach bałkańskich, jest częścią tamtejszej kultury. Palą niemal wszyscy.

Poniżej zamieściłem króciutkie opisy najciekawszych chorwackich miast, do których można dojechać pociągiem. W przyszłości planuję napisać dłuższe, osobne artykuły na temat każdego z miast.

Zagrzeb


Stolica Chorwacji i jednocześnie główny węzeł komunikacyjny. Miasto leżące nad rzeką Sawą - 170 kilometrów od wybrzeża Adriatyku liczy 792 185 mieszkańców (2011). Jest największym chorwackim miastem, jak również centrum życia kulturalnego Chorwacji.

W Zagrzebiu byłem w 2007 roku, później przejeżdżałem przez to miasto w 2009 roku. Z okien pociągu oraz w okolicach dworca było widać znaczącą poprawę na lepsze. Nie jest to wielka metropolia, na zwiedzanie której należałoby przeznaczyć tydzień, lecz warto poświęcić jeden dzień na spacer po mieście, choćby w oczekiwaniu na nocny pociąg do Splitu lub będąc w Słowenii zrobić sobie jednodniową wycieczkę. Miasto jest ładne, nie należy jednak oczekiwać jakichś cudownych, wielkich budowli ani spektakularnych osiągnięć techniki.

Zagrzeb dzieli się na Dolne Miasto i Górne Miasto. Obie części miasta, oprócz ładnych uliczek i stromych schodów łączy osobliwa kolejka. Zagrzebska kolejka nazywana jest na stronach kolejką linową, w rzeczywistości jest to tzw. funikular, czyli kolejka linowo-terenowa (chorw. Uspinjača). Jest to najstasrszy środek komunikacji publicznej w Zagrzebiu, gdyż została wybudowana w 1890 roku, rok przed wprowadzeniem tramwajów konnych. Długość trasy to tylko 66 metrów, a czas przejazdu 64 sekundy. Kolejka kursuje codziennie od 6:30 do 22:00 co 10 minut. Koszt przejazdu to 5 kun chorwackich (ok. 2,85 zł). Ze względu na swój charakter jest to atrakcja turystyczna oraz chroniony zabytek. Z Górnego Miasta rozpościera się piękny panorama Zagrzebia. W tej części Zagrzebia ma swoją siedzibę większość najważniejszych instytucji państwowych - kiedyś bowiem Górne Miasto było miejscem tylko dla zamożnych, uprzywilejowanych warstw społecznych.

Zagrzeb można wygodnie zwiedzać korzystając z komunikacji miejskiej. Bilety są bardzo drogie - w 2012 roku bilet jednorazowy kupiony w automacie lub kiosku kosztował 12 kun chorwackich, czyli prawie 7 złotych. Mieszkańcy Zagrzebia mogą korzystać z kart elektronicznych. Dla posiadaczy kart bilet kosztuje 10 kun chorwackich, czyli około 5,5 złotego. Turystom opłaci się kupno biletu jednodniowego na wszystkie linie kosztującego 40 kun (ok. 23 zł).

Szczegółowe informacje o zabytkach i atrakcjach:Informacja turystyczna

Orientacyjne czasy przejazdu pociągami z Zagrzebia:
Zagrzeb --> Split - 6:30 (IC)
Zagrzeb --> Wiedeń - 6:20 (EC)
Zagrzeb --> Lublana - 2:20 (EC)
Zagrzeb --> Belgrad - 6:30 (Pospieszny)
Zagrzeb --> Banja Luka - 4:20 (Pospieszny)
Zagrzeb --> Sarajewo - 9:00 (Pospieszny)
Zagrzeb --> Osijek - od 4:30 (różne)

Orientacyjne czasy przejazdu autobusami z Zagrzebia:
Zagrzeb --> Wiedeń - 5 godzin (Croatia Bus)
Zagrzeb --> Sarajevo - 8:20
Zagrzeb --> Graz - 4:00
Zagrzeb --> Split - 6:30
Zagrzeb --> Dubrownik - 11:00
Zagrzeb --> Szybenik - 5:20
Zagrzeb --> Zadar - 3:30 (ekspres)


Zagrzeb

Zagrzeb

Pula


Do Puli można było w wakacje dojechać pociągiem z Lublany. Niestety, w tym roku prawdopodobnie połączenie nie zostanie uruchomione. Największą atrakcją miasta jest rzymski amfiteatr. Miasto jest również doskonałą bazą wypadową na jednodniowe wycieczki autobusowe do przepięknych nadmorskich miasteczek - Rovinj i Poreč.
Jest to jedno z miast, do którego od dawna pragnę pojechać.

Orientacyjne czasy przejazdu autobusami ze Splitu:
Pula - Rijeka - ok. 2 godzin
Pula - Triest (Włochy) - 2:20
Pula - Rovinj - 45 minut
Pula - Poreč - ok. 90 minut

Rijeka


Rijekę umieściłem tylko dlatego, że jest jednym z największych i najbardziej rozreklamowanych chorwackich miast. Jest też jednym z dwóch chorwackich miast, w których byłem. Niestety, muszę to napisać - Rijeka jest brzydkim miastem portowym. Wrażenia nie ratuje ładny deptak. Nie polecam.


Rijeka - dworzec kolejowy

Rijeka - deptak

Split


Drugie pod względem wielkości miasto Chorwacji leżące nad Morzem Adriatyckim. Największe miasto w Dalmacji. Słynie z malowniczych uliczek, śródziemnomorskiej architektury oraz pięknych nadmorskich promenad. Najważniejszym zabytkiem jest Pałac Dioklecjana z 4 wieku. Miasto bardzo popularne w okresie wakacyjnym. Noclegi są drogie, poza sezonem nie ma większych problemów ze znalezieniem kwater prywatnych w centrum miasta. Do Splitu można dojechać pociągiem z Zagrzebia kilka razy w ciągu dnia lub pociągiem nocnym. Polecam podróż pociagiem dziennym ze względu na bardzo ładną trasę.

Obecne Split ma jedno podmiejskie połączenie kolejowe z miejscowością Kasztel Stary, w planach jest rozbudowa tej linii do kolejnych miejscowości. Dla osób lubiących podróżować autobusami to świetna baza wypadowa do pięknych, nadmorskich miejscowości. Zamożniejsze osoby mogą skorzystać z połączeń promowych i wybrać się na którąś z chorwackich wysp lub zafundować sobie rejs do włoskiej Ancony. Do najładniejszych chorwackich wysp z pewnością należy zaliczyć Hvar i Korczulę, dokąd można dopłynąć ze Splitu.

Orientacyjne czasy przejazdu autobusami ze Splitu:
Split - Dubrownik - ok. 6 godzin
Split - Szybenik - 1:40
Split - Mostar (BiH) - 3:35
Split - Trogir - 0:40
Split - Zadar - 3:00

Szybenik


Do Szybenika można dojechać pociągiem przesiadając się na stacjach Knin lub Perković (tylko kilka połączeń dziennie) z pociągów Zagrzeb - Split. Szybenik to typowe nadmorskie miasto ze śródziemnomorską architekturą. Atutem jest dogodne położenie - pomiędzy Splitem, Trogirem a Zadarem - jest więc również świetną bazą wypadową.

Zadar


Podobnie jak Szybenik niewielkie miasto pełne marin - idealne dla miłośników żeglarstwa i nurkowania. Poza sezonem tylko dwie pary pociągów dziennie do Knina, w sezonie pomiędzy tymi stacjami kursują codziennie cztery pary pociągów. Warto zobaczyć choćby ze względu na małe, spokojne, zabytkowe centrum.