Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

CHILE




Przewoźnik narodowy: Empresa de los Ferrocarriles del Estado (EFE)
Strona internetowa: www.efe.cl
Ostatnia aktualizacja: 20.03.2014



Spis treści:
1. Połączenia krajowe dalekobieżne
2. Połączenia międzynarodowe
3. Pociągi turystyczne
4. Chilijskie pociągi na You Tube
5. Santiago
6. Valparaiso
7. Temuco
8. Arica

Niewielu polskich podróżników zapuszcza się do Chile, a niewielu spośród tych, którzy tam pojadą, korzysta z chilijskich pociągów. A szkoda, bowiem tamtejsze pociągi mogą pozytywnie zaskoczyć niejednego Europejczyka. W ostatnich latach sprowadzono nowoczesne, klimatyzowane pojazdy hiszpańskiej produkcji, dzięki czemu komfort podróży znacznie się podniósł.

W czasach kolonialnych kolej w Chile odgrywała bardzo dużą rolę. Później, podobnie jak w innych krajach Ameryki Łacińskiej, kolej stopniowo traciła na znaczeniu. Na szczęście nie doszło do całkowitego zniszczenia infrastruktury, jednak dzisiejszy jej stan jest tylko cieniem tego, co było kiedyś. Obecnie kursują głównie pociągi miejskie i podmiejskie w stolicy kraju - Santiago. Połączeń dalekobieżnych jest bardzo mało, jednak będąc w Chile warto z nich skorzystać. Kolej w Chile jednoznacznie przegrywa z komunikacją lotniczą.

1. POŁĄCZENIA KRAJOWE DALEKOBIEŻNE



Najpopularniejszym chilijskim połączeniem kolejowym jest połączenie Santiago - Chillan. Stacja kolejowa w Santiago na mapach i niektórych rozkładach jazdy występuje pod nazwą "Alameda". Pomiędzy tymi miastami kursują trzy pociągi dzienne. W roku 2012 podróż klasą "saloon" kosztuje 8000 peso chilijskich, czyli około 55 złotych, natomiast podróż klasą "preferente" 19000 peso, czyli około 150 złotych.

Ponadto pomiędzy miastami Talca a Constitución kursuje autobus szynowy.

Wcześniej kursowały pociągi Santiago - Temuco oraz Temuco - Puerto Montt. Malownicze trasy stanowiły ciekawą atrakcję turystyczną. W 2013 roku, pojawiła się informacja o wznowieniu ruchu na trasie Santiago - Temuco, ale były to tylko przejazdy turystyczne i nieregularne. Obecnie do Temuco nie kursują pociągi.

Rozkład jazdy i cennik chilijskich pociągów dalekobieżnych (odnośnik może nie działać)

Pociąg Terrasur
(autor: Terra Chilean, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Chile posiada kilka linii kolejowych łączących ten kraj z krajami ościennymi. Niestety, na wszystkich liniach prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy.

ARGENTYNA

Chile połączone jest z Argentyną linią Antofagasta - Salta znaną jako Huaytiquina. Po chilijskiej części linii prowadzone są przewozy towarowe, natomiast po stronie argentyńskiej oprócz pociągów towarowych kursują pociągi podmiejskie w mieście Salta oraz pociąg turystyczny Tren a las Nubes.

Oprócz wspomnianej linii Chile z Argentyną łączą dwie nieużywane linie kolejowe: Lonquimay - Zapala oraz Valparaiso - Mendoza. Można spotkać się z opiniami, że linie zostaną odbudowane.

Unidad Super Salon
(autor: Terra Chilean, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


BOLIWIA

Przez wiele lat pomiędzy Chile a Boliwią kursowały luksusowe pociągi pasażerskie na jednej z najpiękniejszych linii kolejowych świata Arica - La Paz. Pociągi te zostały z czasem zastąpione przez autobusy szynowe. Obecnie na linii nie kursują pociągi pasażerskie, poza bardzo rzadkimi przejazdami specjalnymi na części trasy. Część infrastruktury została zniszczona przez powódź w Boliwii w 2005 roku. W latach 2011-2013 linia została odbudowana i oddana do użytku na całej długości. Prawdpodobnie będzie jednak przeznaczona tylko dla przewozów towarowych.

Pociąg specjalny Arica - La Paz

Druga linia kolejowa prowadzi z boliwijskiego Oruro do chilijskiego portu Antofagasta. Przez malowniczą trasę po pustyni Atakama przejeżdżają tylko pociągi towarowe.

PERU

Sytuacja z kursowaniem pociągu pomiędzy Peru a Chile jest niejasna. Według informacji z 2011 roku dwa razy dziennie kursuje pociąg międzynarodowy w stylu retro pomiędzy chilijską stacją Arica oraz peruwiańską stacją Tacna. Podróż na dystansie 60 mil zajmuje około 75 minut. Pociąg kursuje dwa razy dziennie - odjazdy z Tacna o 5:45 oraz 16:00 od poniedziału do soboty. Jest to jedyny pociąg międzynarodowy w Peru. (źródło: http://archive.peruthisweek.com/news/15222). Na forach internetowych ostrzega się przed złodziejami w pociągach i busach kursujących pomiędzy wspomnianymi miastami. Warto wspomnieć, że w Tacna znajduje się muzeum kolei.

Reportaż o pociągu Arica - Tacna na You Tube

3. POCIĄGI TURYSTYCZNE



W Chile, oprócz regularnie kursujących pociągów pasażerskich, możemy skorzystać z usług któregoś z pociągów turystycznych. Nie jest ich dużo i nie ma aktualnych informacji o rozkładzie jazdy.

TRNSPACIFICO

Jeden z najbardziej znanych chilijskich pociągów wycieczkowych kursujący okazyjnie na trasie Valparaiso - Puerto Varas. Wycieczka trwa aż 12 dni. 8 nocy pasażerowie spędzają na pokładzie pociągu, 3 noce w czterogwiazdkowych hotelach. Po drodze przewidziane jest zwiedzanie mijanych miast, jest to więc okazja do poznania największych chilijskich miast.

Niestety, nie udało mi się znaleźć szczegółowych informacji na temat terminów kursowania pociągu ani cen.

Pociąg Transpacifico na You Tube


Pociąg Transpacifico
(aut. Rafael (extraporttrenes, licencja Creative Commons 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Pociąg Transpacifico
(aut. Rafael (extraporttrenes, licencja Creative Commons 2.0 BY, źródło: flickr.com)

TREN DEL VINO

Pociąg zestawiony z parowozu i stylowych wagonów retro kursujący w każdą sobotę szlakiem uprawy winorośli San Fernando (Valle de Colchagua) - Santa Cruz. Podróżni dojeżdżają do San Fernando autobusem z Santiago, następnie jadą pociągiem do Santa Cruz. Na pokładzie pociągu odbywa się degustacja win.

Pociąg porusza się ze średnią prędkością 35 kilometrów na godzinę. Autobus z Santiago do San Fernando odjeżdża o 8:00, pociąg ze stacji początkowej rusza o 10:15. O 12:00 pasażerowie docierają do Santa Cruz, gdzie na stacji mogą podziwiać pokaz tańców ludowych. O 13:00 przewidziany jest lunch w winnicy Premium w Dolinie Colchaqua, zwiedzanie upraw winorośli oraz kolejna degustacja wina. Cztery godziny później następna wizyta na miejscu upraw winorośli połączona z degustacją wina. O 18:30 odjazd powrotnym autobusem do Santiago, który dojeżdża do Santiago o 20:15.

Warto wspomnieć, że lokomotywa parowa prowadząca pociąg jest jedną z ostatnich lokomotyw parowych wyprodukowanych w Chile. Rok produkcji tego egzemplarza to 1913.

Według ostatnich informacji kursowanie pociągu zostało zawieszone na czas nieokreślony.

El Tren del Vino na You Tube


Tren del Vino
(aut. Rafael (extraporttrenes, licencja Creative Commons 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Tren del Vino
(aut. Rafael (extraporttrenes, licencja Creative Commons 2.0 BY, źródło: flickr.com)

NARODOWE MUZEUM KOLEJNICTWA PABLO NERUDA W TEMUCO

Narodowe Muzeum Kolejnictwa w Temuco zainaugurowało swoją działalność 24 lutego 2004 roku. Znajduje się niedaleko zabytkowej stacji kolejowej Temuco. Zbiory muzeum to 12 zabytkowych lokomotyw parowych, dziewięć wagonów, dwa szynobusy oraz lokomotywy.

Muzeum okazyjnie uruchamia pociąg retro "Tren de la Araucanía" na trasie Temuco - Victoria. Pociąg ciągnięty jest przez parowóz wyprodukowany w 1930 roku. Pasażerowie podróżują w dwóch wagonach produkcji niemieckiej z 1954 roku, a na końcu składu umieszczono niemiecki wagon restauracyjny z 1930 roku.

Ponadto dwa autobusy szynowe należące do muzem zostały wyremontowane i posiadają zezwolenie na wycieczkowe przewozy pasażerskie do 80 osób.

Strona internetowa: www.museoferroviariotemuco.cl
Zabytkowy pociąg muzealny na You Tube

Muzeum Kolejnictwa w Temuco
(autor: Alex Juorio, licencja Creative Commons BY źródło: flickr.com)


TREN EL VALDIVIANO

Pociąg turystyczny kursujący okazyjnie pomiędzy stacjami Valdivia a Antilhue. W składzie pociągu znajdziemy parowóz, dwa wagony klasy pierwszej, wagon restauracyjny oraz dwa wagony "Eco". Podróż w jedną stronę trwa godzinę i 47 minut. Ze stacji Valdivia pociąg odjeżdża o 12:00, po drodze zatrzymuje się na dziesięciominutowe postoje na stacjach Huellelhue i Pishuinco, aby o 13:47 dojechać do Antilhue.

W Antilhue pasażerowie mają ponad ponad dwie godziny wolnego czasu. Podróż powrotna rozpoczyna się o 16:10, a pociąg wraca na stację Valdivia już o 17:37, bowiem w podróży powrotnej nie ma dziesięciomiutowych postojów.

Odległość dzieląca obie stacje to 28 kilometrów. Jak informuje oficjalna strona pociągu, trasa jest bardzo malownicza, a podróż romantyczna, na zawsze pozostająca w pamięci.

Strona oficjalna: www.trenelvaldiviano.cl
Tren El Valdiviano na You Tube

Pociąg El Valdiviano
(autor: Ignacio Olmedo Goboy, licencja Creative Commons BY źródło: flickr.com)


GONDÓLA CARRIL

Zabytkowy autobus szynowy kursował do niedawna po pięknej, górskiej trasie pomiędzy Los Andes a Río Blanco. Pasażerów dowożono autobusem z Santiago, odjazd z Rio Blanco miał miejsce o 10:30, do Los Andes pociąg dojeżdżał o 13:00. Długość pokonywanej trasy to tylko 34 kilometry, więc przypuszczam, że po drodze przewidziano fotostopy. Niestety, w 2008 roku regularne kursowanie pociągu zostało zawieszone do odwołania. Prawdopodobnie istnieje możliwość zamówienia przejazdu dla grup.
Autobus szynowy Los Andes - Rio Blanco na You Tube

Fragment trasy z Rio Blanco do Los Andes
(autor: Rafael (xtraportrenes), licencja Creative Commons BY źródło: flickr.com)


ASOCIACIÓN CHILENA DE CONSERVACIÓN DEL PATRIMONIO FERROVIARIO

Stowarzyszenie zajmujące się ochroną dziedzictwa chilijskiej kolei uruchamia okazyjnie pociągi wycieczkowe zestawione z parowozu oraz wagonów retro. Pociągi najczęściej kursują na trasie Valparaíso - Puerto Mont, ale nie jest to regułą. Stowarzyszenie wydaje również czasopismo "En Tren".

Strona internetowa: www.accpf.cl

Jeden z pociągów uruchamianych przez accpf
(autor: Ignacio Olmedo Goboy, licencja Creative Commons BY źródło: flickr.com)


4. CHILIJSKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Wnętrze pociągu Santiago - Chillan, klasa Preferente
Wnętrze chilijskiego pociągu dalekobieżnego (obie klasy)
Fragment komercyjnego filmu na DVD pt. "Kolej w Chile" (2006)
Film o kolejach chilijskich z 1989
Pociąg Santiago - Temuco (1994)
Pociąg retro "El Valdiviano"
Autobus szynowy Talca - Constitución
Pociąg retro w Santiago
Chilijski pociąg kupiony w Japonii
Chilijski pociąg podmiejski
Niezidentyfikowany chilijski pociąg (1997)
Pociągi towarowe na północy Chile
Różne chilijskie pociągi

ODNOŚNIKI

Galeria zdjęć i filmów chilijskich pociągów

Stary pociąg EFE
(autor: German Saavedra Rojas, licencja Creative Commons źródło: flickr.com)


5. SANTIAGO



Santiago to stolica Chile, ogromna, dynamicznie rozwijająca się metropolia, licząca ponad 4 miliony mieszkańców. W centrum dominuje nowoczesna zabudowa, choć część zabytków przetrwała liczne trzęsienia ziemi. Miasto zadbane, z zaskakująco dobrze rozwiniętą infrastrukturą, ale w niektórych miejscach niebezpieczne, choć daleko mu pod tym względem do dużo bardziej niebezpiecznych największych miast Peru, Ekwadoru, czy Brazylii. Centralnym placem Santiago jest Plaza de Armas, wokół którego skupione są najstarsze budynki w mieście. Santiago to również doskonała baza wypadowa do wycieczek w rejony górskie, jak również wyprawy do innych miast Chile.

Najważniejsze zabytki i muzea:
- kościół św. Dominika
- kościół św. Franciszka
- Pałac Prezydencki (Palacio de la Moneda)
- Teatr Miejski
- Pałac Edwardsów
- Pałac Mennicy
- Posada del Correaidor (budynki z 1780 r.)
- zabytkowa hala targowa
- Kongres (siedziba parlamentu)
- Chilijskie Muzeum Sztuk Prekolumbijskich
- Muzeum Santiago
- cmentarz z 1821 r. - nekropolia narodowa

Popularną atrakcją turystyczną są dwa wzgórza górujące nad miastem. Mniejsze z nich - Cerro Santa Lucia - od lat znane jest jako miejsce schadzek miłosnych i wraz z otaczającym je parkiem uchodzi za niebezpieczne miejsce. Drugie wzgórze jest częścią największego parku miejskiego i oferuje o wiele więcej atrakcji. Cerro San Cristobal to góra o wysokości 860 m n.p.m., z której rozpościera się panorama Santiago i okolic, przy czym należy pamiętać, że nie zawsze coś widać, bowiem nad miastem często unosi się smog. Dla miłośników kolei to tym bardziej atrakcyjna propozycja, że na wzgórze można wyjechać dwiema kolejkami - funikularem (koleją linowo-terenową) oraz koleją gondolową (linową). Stacja kolejki gondolowej (linowej) znajduje się w pobliżu stacji metra Pedro de Valdivia.

Większość turystów dociera do Santiago samolotem. Międzynarodowy port lotniczy obsługujący chilijską stolicę położony jest w Pudahuel, około 26 kilometrów od Santiago. Pomiędzy lotniskiem a centrum miasta kursują mikrobusy, autobusy lub taksówki. Na stronie internetowej lotniska podano przewoźników autobusowych Turbus i nieco tańszy Centro Puerto. Przejazd do centrum Santiago trwa około godzinę. Największe chilijskie lotnisko ma bardzo dobrą opinię wśród podróżnych.

Wybrane połączenia lotnicze z lotniska Arturo Merino Benitez Airport w Pudahuel:
Santiago - Arica (LAN Airlines)
Santiago - Punta Arenas (LAN Airlines)
Santiago - Antofagasta (LAN Airlines, TAM Linhas Aereas, LanExpress )
Santiago - Calama (Sky Airline, LanExpress, LAN Airlines)
Santiago - Concepcion (Sky Airline, LanExpress, TACA, TAM Linhas Aereas)
Santiago - Copiapo (LAN Airlines)
Santiago - Puerto Montt (LanExpress, Sky Airline)
Santiago - Valdivia (LanExpress)
Santiago - Balmaceda (LanExpress)
Santiago - La Serena ( LanExpress, Sky Airline, LAN Airlines, TAM Linhas Aereas)
Santiago - Temuco (TAM Linhas Aereas, Lan Airlines)
Santiago - Lima (LACSA, TACA, LAN Airlines, Cathay Pacific Airways, JAL)
Santiago - Buenos Aires (Sky Airline, Aerolineas Argentinas, Austral)
Santiago - Cordoba (LAN Airlines, Iberia)
Santiago - Mendoza (Aerolineas Argentinas, Austral)
Santiago - Sao Paulo (TAM Linhas Aereas, LAN Airlines, Swiss, Lufthansa)
Santiago - Rio de Janeiro (TAM Linhas Aereas, Lan Airlines)
Santiago - Panama City (COPA, United Airlines, KLM)
Santiago - Iquique (LAN Airlines)
Santiago - Bogota (AVIANCA)
Santiago - Meksyk (Aeromexico, LAN Airlines)
Santiago - Miami (American Airlines, Lan Chile Cargo, Martinair )
Santiago - Nowy Jork ( American Airlines)
Santiago - Dallas (American Airlines)
Santiago - Atlanta (Delta Air Lines)
Santiago - Toronto (Air Canada)
Santiago - Madryt (Iberia, LAN Airlines, British Airways)
Santiago - Paryż (Air France, Alitalia, KLM)
Santiago - Auckland (Cathay Pacific Airways, Qantas, LAN Airlines)
Santiago - Montevideo ( LAN Airlines)
Santiago - Asuncion ( LAN Airlines, TAM)
Santiago - Guayaguil (Lan Ecuador)
Santiago - Caracas ( LAN Airlines)
Santiago - Wyspa Wielkanocna (LAN Airlines, Iberia, TAM Linhas Aereas)

Jak widać, najlepszym sposobem podróżowania po Chile jest podróż drogą lotniczą. Najlepiej w jedną stronę polecieć samolotem, w drugą pociągiem lub autobusem, widać wtedy piękne krajobrazy Chile z góry i z lądu.

6. VALPARAISO



Valparaiso to jedno z największych i najbardziej interesujących miast Chile, położone ponad sto kilometrów na północ od Santiago. Część przewodników wspomina, iż jest drugie pod względem wielkości i liczby ludności miasto kraju, natomiast portal geonames.com wymienia je dopiero na piątym miejscu. Przez miejscowych zwane Valpo słynie ze skomplikowanej topografii miasta, wzgórz, labiryntu wąskich uliczek oraz bazy marynarki wojennej.

Turystom na pewno spodobają się drewniane domki, murale i graffiti na niektórych domkach oraz fakt, że w mieście nie ma jeszcze zbyt wielu turystów. Z zabytków oraz muzeów najważniejsze to siedziba Kongresu, Muzeum Marynarki i Morza, Muzeum Morskie im. Lorde Cochrone'a, Miejskie Muzeum Sztuk Pięknych, a także La Sebastiana - dom Pabla Nerudy.

Valparaiso zachwyci miłośników kolei i transportu publicznego. Po mieście wciąż kursują stare, zabytkowe trolejbusy, a ewenementem w skali światowej jest szesnaście funikularów wwożących mieszkańców na dzielnice położone na wzgórzach. Obecnie czynnych jest tylko osiem z nich, ale to i tak nie lada gratka. Na koniec można pojeździć po Valparaiso koleją miejską, zwaną metrem.

Do miasta dociera linia kolejowa z Santiago de Chile, ale od 1986 roku po linii prowadzone są tylko przewozy towarowe. Według informacji na forach internetowych planowane jest wznowienie przewozów pasażerskich w najbliższych latach.

Valparaiso to idealne miejsce na jednodniową wycieczkę i każdy, kto odwiedził Chile, powinien pojechać do tego miasta. Jedyna wada to bezpieczeństwo. Pod tym względem Valparaiso ma bardzo złą opinię.

Z Santiago do Valparaiso można dojechać komfortowymi autokarami firmy Tur-Bus (www.turbus.cl. Przejazd trwa od półtorej godziny do dwóch godzin, w zależności od pory dnia.

7. TEMUCO



Temuco to ośrodek administracyjny chilijskiego regionu Araukania, końcowa stacja niedawno przywróconego pociągu nocnego Santiago - Temuco. Z Temuco odjeżdżały pociągi do Puerto Montt, obecnie ta piękna linia kolejowa jest zamknięta, choć według różnych informacji czasami kursują tam pociągi specjalne. Jeżeli ktoś będzie w Chile i wybierze się w podróż w tym kierunku, warto połączyć podróż z Santiago pociągiem dziennym i nocnym, a po drodze zwiedzić miasta Chillean i Talca. W Temuco działa także niezbyt duże Muzeum Kolejnictwa Pabla Nerudy, które opisane jest przy informacjach o pociągach turystycznych.

Pod względem zabytków Temuco nie ma zbyt wiele do zaoferowania. To głównie ośrodek przemysłowy, handlowy i administracyjny oraz doskonała baza wypadowa do wycieczek w góry. Do najciekawszych miejsc należy Park Przyrody Góra Nielol utworzony w miejscu, gdzie w 1881 roku araukańscy wodzowie przekazali ziemię pod budowę Temuco. Obecnie to ulubione miejsce wypoczynku mieszkańców miasta, pełne ścieżek prowadzących przez malownicze tereny zielone. Poza Muzeum Kolejnictwa, można też odwiedzić Muzeum Regionalne Araukanii. Popularne są również odbywające się w tym mieście targi rękodzielnicze.

Poza pociągiem, do Temuco można również dolecieć samolotem. Lotnisko położone jest w Maquehue, około 5 kilometrów od Temuco. Odlatują stąd samoloty do Santiago obsługiwane przez LAN Airlines, LanExpress, Sky Airline oraz TAM Linhas Aereas.

Z Temuco można także kontynuować podróż na południe do Valdivii i Osorno autokarami Tur-Bus (www.turbus.cl. Natomiast jeszcze dalej, bo do Puerto Montt, 11 razy dziennie z Temuco odjeżdżają równie komfortowe autokary JAC www.jac.cl

8. ARICA



Arica to chilijskie miasto położone 18-20 kilometrów od granicy z Peru i niedaleko granicy z Boliwią. Niezbyt duże miasto, w czasach preinkaskich leżało na szlaku handlowym, w czasach kolonialnych, eksportowano stąd boliwijskie srebro. Obecnie to strefa wolnego handlu i ciekawe miejsce pod względem linii kolejowych. Odjeżdżają stąd pociągi międzynarodowe do peruwiańskiej Tacny, w tym przypadku pociąg międzynarodowy to stary, zdezelowany skład, a w latach 2011-2013 zrewitalizowano trasę z Arici do boliwijskiej stolicy La Paz. Trasa ta uznawana jest za jedną z najpiękniejszych na świecie. Kiedyś kursował po niej popularny wśród turystów szynobus, na który trzeba było rezerwować miejsca nawet z kilkutygodniowym wyprzedzeniem. Linia przeznaczona jest raczej dla pociągów towarowych, które będą tamtędy jeździć z maksymalną prędkością 40 km/h . Przewozy będzie obsługiwał któryś z prywatnych przewoźników, bowiem chilijskie EFE nie dysponuje lokomotywami odpowiednimi dla tej trasy.

Pod względem zabytków Arica nie ma się czym pochwalić, choć trudno odmówić jej urody patrząc na szerokie ulice, bulwary i zabudowę. Jedyny bardziej znany zabytek to kościół św. Marka zaprojektowany przez Eiffela. Atakama jest w dużej części otoczona przez pustynię Atakama, natomiast w okolicy warto wybrać się na piękne plaże. Bardzo dobrze oceniany jest punkt widokowy El Moro de Arica.

Lotnisko w Arice, skąd odlatują samoloty do Santiago, położone jest na północ od miasta. Jak można wyczytać w różnych przewodnikach, odjeżdżają stąd autokary do boliwijskiego La Paz i argentyńskiej Salty, ale na stronie przewoźnika "Geminis" nie ma żadnej informacji o połączeniach, rozkładzie jazdy, ani o cenach biletów.