Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


BUŁGARIA




Przewoźnik narodowy: BDZ (Bâlgarski Dârzhavni Zheleznitsi)
Strona internetowa: www.bdz.bg
Ostatnia aktualizacja: 03.03.2017



Spis treści:
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Połączenia międzynarodowe
3. Połączenia krajowe
4. Linia wąskotorowa Septemvri - Dobrinishte
5. Kolej dziecięca w Płowdiwie
6. Muzeum Transportu i Komunikacji w Ruse

W Bułgarii, wbrew pozorom, jest dużo ciekawych miejsc osiągalnych dla niezamożnego podróżnika. Sieć kolejowa jest dobrze rozbudowana, ceny niezbyt wysokie, a turyści podróżujący dla upicia się jeszcze omijają ten kraj, a przynajmniej miejsca poza nadmorskimi kurortami.

W internecie pojawiają się informacje o bardzo trudnej sytuacji finansowej bułgarskich kolei - zapowiada się likwidację wielu połączeń. Według rozkładu jazdy nie jest najgorzej.

W Bułgarii byłem krótko - dwie wycieczki jednodniowe do Sofii. Cokolwiek złego mógłbym powiedzieć, na pewno pojechałbym tam jeszcze raz.


Bułgarski pociąg pospieszny - II klasa

Bułgarski pociąg pospieszny - I klasa

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



https://bdz.transportinfo.bg/en/ - wyszukiwarka połączeń krajowych wraz z możliwością sprawdzenia cen połączeń. Informacje dotyczące pociągów międzynarodowych na stronie kolei bułgarskich są nieaktualne.

Rozkład jazdy autokarów międzynarodowych

2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano nocny pociąg z Belgradu do Sofii oraz pociąg z Budapesztu do Sofii przez Vidin.

Grecja



Pomiędzy Grecją a Bułgarią kursuje bezpośredni pociąg dzienny z Sofii do Salonik, skomunikowany z pociągiem nocnym Saloniki - Ateny

Orientacyjny rozkład jazdy:

Saloniki (odj. 06:55) --> Sofia (przyj. 14:07)
Sofia (odj. 15:00) --> Saloniki (przyj. 22:22)

Cena biletu w jedną stronę w relacji Saloniki - Sofia w czasie opracowywania artykułu wynosiła 16,80 EUR, bilet powrotny kosztował 33,60 EUR. Rezerwacja miejsc obowiązkowa. Cena miejscówki to 1 EUR.

Rozkład jazdy podaję za stroną kolei bułgarskich, natomiast ceny za stroną kolei greckich. Na stronie kolei greckich rozkład jest trochę inny.

Od 2 czerwca 2017 roku do 2 października 2017 roku ma kursować międzynarodowy pociąg nocny Sofia - Saloniki z wagonami bezpośrednimi z Bukaresztu. Pociąg będzie kursował w wybrane dni, prawdopodobnie w piątek, sobotę i niedzielę (informacje w rozkładzie jazdy nie są zbyt zrozumiałe).

Orientacyjny rozkład jazdy:

Bukareszt (odj. 12:45) --> Sofia (22:25-23:50) --> Saloniki (przyj. 06:30)

Saloniki (odj. 23:10) --> Sofia (05:50-09:00) --> Bukareszt (przyj. 08:58)

Pociąg będzie zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia 2 klasy i wagonów sypialnych.

Rumunia


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg Sofia - Vidin - Krajowa - Budapeszt. Kursuje natomiast dzienny pociąg Sofia - Bukareszt.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Sofia (odj. 09:00) --> Bukareszt (przyj. 18:58)

Bukareszt (odj. 12:45) --> Sofia (przyj. 22:20)

W wyszukiwarce kolei niemieckich widnieje jeden pociąg Vidin - Krajowa przez most Danube 2. Na stronie internetowej kolei bułgarskich nie ma tego pociągu.

Węgry


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg bezpośredni Budapeszt - Vidin - Sofia kursujący przez most Danube 2. Trudno się dziwić, ponieważ czas przejazdu pociągiem i ceny biletów nie pozwalały na konkurowanie z przewozami autobusowymi (24 godziny jazdy pociągiem, w porównaniu do 7-9 godzin jazdy autobusem).

W związku z zawieszeniem pociągu międzynarodowego Belgrad - Sofia na odcinku Nisz - Dimitrovgrad od 1 lutego 2017 roku, dotarcie do Sofii przez Belgrad jest możliwe, lecz niełatwe (szczegóły niżej).

Cena biletu powrotnego Budapeszt - Sofia - Budapeszt to 115 euro, większe grupy osób mogą liczyć na zniżkę City Star, na przykład cztery osoby dorosłe zapłacą za bilet powrotny 287,5 euro.

Serbia


W rozkładzie jazdy 2016/2017 kursuje tylko dzienny pociąg bezpośredni Belgrad - Nisz - Sofia. Pociąg nocny został zlikwidowany. W jego miejsce uruchomiono pociąg osobowy Nisz - Dimitrovgrad

Orientacyjny rozkład jazdy pociągu dziennego:

Belgrad (odj. 09:25) --> Nisz (13:42-14:15) --> Sofia (przyj. 20:10)
Sofia (odj. 09:40) --> Nisz (13:38-14:08) --> Belgrad (18:14

Rozkład jazdy jest orientacyjny i godziny odjazdów mogą się różnić o kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.


1 lutego 2017 roku koleje serbskie poinformowały o zawieszeniu kursowania pociągu dziennego Belgrad - Sofia na odcinku Nisz - Dimitrovgrad. Nie ma więc możliwości dotarcia do Sofii z Belgradu bez przesiadek.

Istnieje jeszcze jedna możliwość dostania się do Serbii koleją, ale nie bezpośrednio. Z Sofii należy dojechać pociągiem pospiesznym do miasta Vidin, stamtąd autobusem do przejścia granicznego Bregovo (ok. 30 kilometrów), następnie pieszo lub busem około 8 kilometrów do serbskiej stacji "Kobisznica". Blisko granicy jest inna stacja, ale nie zatrzymują się na niej pociągi. Ze stacji Kobisznica można dojechać pociągiem do miasta Zajeczar, a stamtąd do Niszu. Ze względu na specyfikę serbskich kolei jest to jednak bardzo trudne zadanie, przeznaczone raczej dla fanatycznych miłośników kolei.

Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny
Bułgarski wagon sypialny w środku


Turcja


Pod koniec lutego 2017 roku koleje tureckie przywróciły połączenie bezpośrednie Sofia - Stambuł, przy czym pociąg dojeżdża do stacji Halkali na przedmieściach Stambułu, 20 kilometrów od centrum miasta. Dalej należy jechać busem.

Informacje o pociągu Sofia - Stambuł na blogu "Kolej na Podróż".

Macedonia


Nie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Bułgarią a Macedonią, ale miłośnicy kolei lub ambitni podróżnicy mogą pojechać pociągiem regionalnym do Kjustelndil, skąd trzy razy w tygodniu (środa, sobota, niedziela) kursują pociągi regionalne do stacji Gjueshevo, gdzie znajduje się przejście graniczne z Macedonią. Dalej stopem do Kumanowa. Oczywiście nie polecam tej opcji, przejazd z Sofii do Gjuesheva zajmie co najmniej sześć godzin, potem przejście przez granicę, podróż do Kumanova i stamtąd do Sofii. Autokarem z Sofii do Skopje dojedziemy natomiast w sześć godzin. W roku 2014 Macedończycy mieli rozpocząć budowę linii kolejowej z Kumanowa do Gjuesheva.

3.POŁĄCZENIA KRAJOWE



Nie udało mi się przejechać po Bułgarii pociągami krajowymi, lecz na pierwszy rzut oka nie wyglądają źle. Nie ma jakichś rewelacji, lecz nie jest tak źle, jak się można spodziewać, kierując się stereotypowymi wyobrażeniami tego kraju. Problemem jest jakość toalet - zarówno w pociągach, jak i na dworcach.

Najbardziej oblegane są pociągi nad Morze Czarne: Sofia - Warna i Sofia - Burgas. W kwietniu 2010 na trasie do Burgas koleje bułgarskie uruchomiły pociąg ekspresowy złożony z poniemieckich, zmodernizowanych wagonów. Pociąg ten prezentował się naprawdę ładnie, a ja miałem okazję obserwować uroczyste oddanie składu do użytku.

Nad morze jeżdżą również pociągi nocne. Ze względu na bezpieczeństwo i komfort radzę dopłacić do miejsca w wagonie sypialnym. Dopłaty są bardzo niskie, a np. w pociągach do Warny jeżdżą poniemieckie, bardzo wygodne wagony z prysznicem (takie jak w Rumunii).

Przykładowe ceny w drugiej klasie (sprawdzane 23.12.2015):
Posp: Sofia - Vidin (269 km) - 13,80 BGN (ok. 30 zł)
Posp: Sofia - Varna (543 km) - 23,60 BGN (ok. 50 zł)
Posp: Sofia - Burgas (450 km) - 18,90 BGN (ok. 43 zł)
EX: Sofia - Burgas (450 km) - 23,10 BGN (ok. 49 zł)
Osobowy: Sofia - Płowdiw (156 km) - 7,90 BGN (ok. 17 zł)
Posp: Sofia - Płowdiw (156 km) - 9 BGN (ok. 19 zł)
EX: Sofia - Płowdiw (156 km) - 13,70 BGN (ok. 29 zł)

Dopłata do miejsca w wagonie z miejscami do leżenia - 5 lewów.
Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym 2 klasy (3-osobowy) - 10 lewów
Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym 1 klasy (2-osobowy) - 12 lewów
Dopłata do miejsca w wagonie sypialnym klasy business (1-osobowy) - 18 lewów
Nie znalazłem informacji o wagonach sypialnych.
Obowiązuje zniżka powrotna - bilet powrotny jest wtedy ważny 24 godziny.
Obowiązuje zniżka dla małych grup - od 3 do 6 osób.
Ceny podaję za stronami internetowymi kolei bułgarskich


Wagon ekspresu Sofia - Burgas

Ekspres Sofia - Burgas I klasa

4. LINIA WĄSKOTOROWA SEPTEMVRI - DOBRINISHTE



Linia wąskotorowa Septemvri - Dobrinishte to zarazem jedna z najbardziej malowniczych bułgarskich linii kolejowych. Po linii kursują pociągi pasażerskie kolei bułgarskich, co dla podróżników jest o tyle dobre, że nie trzeba uiszczać żadnych dopłat, jeżeli podróżuje się z biletami typu Balkan Flexipass lub Interrail.

Do Septemvri bardzo łatwo dojechać, ponieważ znajduje się na głównej magistrali kolejowej pomiędzy Sofią a Płowdiwem. Jest to czasochłonna wycieczka, ale sądząc po opisach, zdecydowanie warto poświęcić jeden dzień na przejazd tą linią kolejową. Na 125 kilometrach zobaczymy różnorodne krajobrazy - góry, lasy, rzeki - wszystko jakby z dala od zgiełku i tłumów. Pociąg jedzie powoli - podróż trwa około pięciu godzin w jedną stronę.

Po drodze nie zobaczymy wielkich miast ani zatłoczonych kurortów, zobaczymy jednak Bułgarię z lepszej strony.

Pociąg Septemvri - Dobrinishte na You Tube

5. KOLEJKA DZIECIĘCA W PŁOWDIWIE



Inną bułgarską atrakcją dla miłośników kolei jest kolejka dziecięca w Płowdiwie. Kolejka została ponownie uruchomiona w 2007 roku po ośmiu latach przerwy, kiedy wydawało się, że nic nie uratuje niszczejącej kolejki. Tabor przeszedł gruntowną modernizację. Kolejka znajduje się 3 kilometry od centrum Płowdiwu. Informacje o długości trasy są rozbieżne. Według doniesień prasowych na bułgarskich portalach informacyjnych długość to 890 metrów, z kolei niektóre portale kolejowe informują o 1200 metrach. Na trasie kolejki są trzy stacje. Pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej oraz trzech wagonów, z których każdy może pomieścić 24 dzieci. Podróż tam i z powrotem trwa około dwudziestu minut. Kolejka nie ma własnej strony internetowej, więc nie mogę podać żadnych informacji na temat terminów kursowania oraz cen. Współrzędne kolejki: 42°8'6"N 24°43'46"E .

Kolejka dziecięca w Płowdiwie na You Tube

6. MUZEUM TRANSPORTU I KOMUNIKACJI W RUSE



Jedyne bułgarskie muzeum, w którym możemy zobaczyć eksponaty dotyczące historii tamtejszej kolei, nie znajduje się w stolicy kraju, tylko w zupełnie innym miejscu w Ruse. Mieści się ono w budynku pierwszej stacji kolejowej w Bułgarii. Sama stacja została wpisana na listę zabytków.

Muzeum zostało otwarte dla zwiedzających w 1996 roku z okazji setnej rocznicy powstania Kolei Bułgarskich. Na wystawie mieszczącej się w budynku stacji można zobaczyć liczne zdjęcia, dokumenty, sprzęt komunikacyjny oraz elementy wyposażenia pracowników kolei. Na dworze natomiast znajduje się wystawa lokomotyw parowych i zabytkowych wagonów jeżdżących niegdyś po bułgarskich torach.

Muzeum znajduje się nad brzegiem Dunaju i według informacji w przewodnikach czynne jest od poniedziałku do soboty od 9:00 do 17:30. Nie mogę jednak zweryfikować tych informacji, ponieważ nie znalazłem strony internetowej tego muzeum.

Zobacz lokalizację muzeum na maps.google.com
Muzeum Transportu i Komunikacji w Ruse na You Tube