Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

BUŁGARIA


Przewoźnik narodowy: Balgarski darzhavni zheleznitsi (Български държавни железници)
Strona internetowa: www.bdz.bg
Ostatnia aktualizacja: 27.05.2017 (data publikacji: 14.02.2012)



SPIS TREŚCI:

1. Kolej w Bułgarii - najważniejsze strony.
2. Połączenia międzynarodowe.
3. Podróż koleją po Bułgarii.
4. Kolej doliną rzeki Iskyr.
5. Kolej wąskotorowa Septemvri - Dobrinishte.
6. Koleje dziecięce.
7. Koleje linowo-terenowe.
8. Najważniejsze połączenia kolejowe.
9. Muzeum Komunikacji i Transportu w Ruse.
10. Sofia
11. Płowdiw
12. Wielkie Tyrnowo
13. Warna
14. Burgas

Koleje bułgarskie od lat borykają się z poważnymi problemami finansowymi, pomimo tego jakość usług jest przyzwoita. Bułgarskie pociągi nie należą do najpiękniejszych i najszybszych. Podróżowanie po kraju ma jednak swój urok - w artykule krótko opisałem trasy i miejsca, które koniecznie powinniście przejechać lub zwiedzić podczas podróży po tym kraju.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Pociąg Budapeszt - Warna/Burgas - rozkład jazdy i ceny.
Pociąg Belgrad - Sofia w 2017 roku - informacje
Pociąg Sofia - Halkali (Stambuł) - szczegółowe informacje

1. KOLEJ W BUŁGARII - NAJWAŻNIEJSZE STRONY


razpisanie.bdz.bg - wyszukiwarka połączeń kolei bułgarskich z cenami.

Rozkład jazdy pociągów międzynarodowych na stronie kolei bułgarskich.

Mapa kolejowa Bułgarii na bueker.net

Wagon bułgarskiego pociągu ekspresowego

2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano nocny pociąg z Belgradu do Sofii oraz pociąg z Budapesztu do Sofii przez Vidin.

Grecja



Pomiędzy Grecją a Bułgarią kursuje bezpośredni pociąg dzienny z Sofii do Salonik, skomunikowany z pociągiem nocnym Saloniki - Ateny

Orientacyjny rozkład jazdy:

Saloniki (odj. 06:55) --> Sofia (przyj. 14:07)
Sofia (odj. 15:00) --> Saloniki (przyj. 22:22)

Cena biletu w jedną stronę w relacji Saloniki - Sofia w czasie opracowywania artykułu wynosiła 16,80 EUR, bilet powrotny kosztował 33,60 EUR. Rezerwacja miejsc obowiązkowa. Cena miejscówki to 1 EUR.

Rozkład jazdy podaję za stroną kolei bułgarskich, natomiast ceny za stroną kolei greckich. Na stronie kolei greckich rozkład jest trochę inny.

Od 2 czerwca 2017 roku do 2 października 2017 roku ma kursować międzynarodowy pociąg nocny Sofia - Saloniki z wagonami bezpośrednimi z Bukaresztu. Pociąg będzie kursował w wybrane dni, prawdopodobnie w piątek, sobotę i niedzielę (informacje w rozkładzie jazdy nie są zbyt zrozumiałe).

Orientacyjny rozkład jazdy:

Bukareszt (odj. 12:45) --> Sofia (22:25-23:50) --> Saloniki (przyj. 06:30)

Saloniki (odj. 23:10) --> Sofia (05:50-09:00) --> Bukareszt (przyj. 08:58)

Pociąg będzie zestawiony z wagonów z miejscami do siedzenia 2 klasy i wagonów sypialnych.

Rumunia


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg Sofia - Vidin - Krajowa - Budapeszt. Kursuje natomiast dzienny pociąg Sofia - Bukareszt.

Orientacyjny rozkład jazdy:

Sofia (odj. 09:00) --> Bukareszt (przyj. 18:58)

Bukareszt (odj. 12:45) --> Sofia (przyj. 22:20)

Rozkład jazdy na stronie kolei bułgarskich

Jak podaje strona kolei rumuńskich, bilet Bukareszt - Sofia w jedną stronę kosztuje 27 euro, bilet powrotny 51 euro.

W wyszukiwarce kolei niemieckich widnieje jeden pociąg Vidin - Krajowa przez most Danube 2. Na stronie internetowej kolei bułgarskich nie ma tego pociągu.

Węgry


W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano pociąg bezpośredni Budapeszt - Vidin - Sofia kursujący przez most Danube 2. Trudno się dziwić, ponieważ czas przejazdu pociągiem i ceny biletów nie pozwalały na konkurowanie z przewozami autobusowymi (24 godziny jazdy pociągiem, w porównaniu do 7-9 godzin jazdy autobusem).

W związku z zawieszeniem pociągu międzynarodowego Belgrad - Sofia na odcinku Nisz - Dimitrovgrad od 1 lutego 2017 roku, dotarcie do Sofii przez Belgrad jest możliwe, lecz niełatwe (szczegóły niżej).

Cena biletu powrotnego Budapeszt - Sofia - Budapeszt to 115 euro, większe grupy osób mogą liczyć na zniżkę City Star, na przykład cztery osoby dorosłe zapłacą za bilet powrotny 287,5 euro.

W sezonie kursują bezpośrednie wagony Budapeszt - Warna.

Serbia


W rozkładzie jazdy 2016/2017 doszło do zamieszania z pociągami na trasie Belgrad - Sofia. Od 1 lutego 2017 roku został zlikwidowany pociąg dzienny.

Pociąg dzienny został przywrócony na okres od 1 czerwca 2017 roku do 17 września 2017 roku. Później będzie można dojechać do Sofii z przesiadkami. Orientacyjny rozkład jazdy pociągu dziennego:

Belgrad (odj. 09:25) --> Nisz (13:42-14:15) --> Sofia (przyj. 20:10)
Sofia (odj. 09:40) --> Nisz (13:38-14:08) --> Belgrad (18:14)

Rozkład jazdy jest orientacyjny i godziny odjazdów mogą się różnić o kilkanaście lub kilkadziesiąt minut.

Istnieje jeszcze jedna możliwość dostania się do Serbii koleją, ale nie bezpośrednio. Z Sofii należy dojechać pociągiem pospiesznym do miasta Vidin, stamtąd autobusem do przejścia granicznego Bregovo (ok. 30 kilometrów), następnie pieszo lub busem około 8 kilometrów do serbskiej stacji "Kobisznica". Blisko granicy jest inna stacja, ale nie zatrzymują się na niej pociągi. Ze stacji Kobisznica można dojechać pociągiem do miasta Zajeczar, a stamtąd do Niszu. Ze względu na specyfikę serbskich kolei jest to jednak bardzo trudne zadanie, przeznaczone raczej dla fanatycznych miłośników kolei.

Krajobraz na trasie Sofia - Belgrad (aut. Graeme Churchard, CC-BY-SA, flickr.com)

Turcja


Pod koniec lutego 2017 roku koleje tureckie przywróciły połączenie bezpośrednie Sofia - Stambuł, przy czym pociąg dojeżdża do stacji Halkali na przedmieściach Stambułu, 20 kilometrów od centrum miasta. Dalej należy jechać busem.

Informacje o pociągu Sofia - Stambuł na blogu "Kolej na Podróż".

Macedonia


Nie kursują bezpośrednie pociągi pomiędzy Bułgarią a Macedonią, ale miłośnicy kolei lub ambitni podróżnicy mogą pojechać pociągiem regionalnym do Kjustelndil, skąd trzy razy w tygodniu (środa, sobota, niedziela) kursują pociągi regionalne do stacji Gjueshevo, gdzie znajduje się przejście graniczne z Macedonią. Dalej stopem do Kumanowa. Oczywiście nie polecam tej opcji, przejazd z Sofii do Gjuesheva zajmie co najmniej sześć godzin, potem przejście przez granicę, podróż do Kumanova i stamtąd do Sofii. Autokarem z Sofii do Skopje dojedziemy natomiast w sześć godzin. W roku 2014 Macedończycy mieli rozpocząć budowę linii kolejowej z Kumanowa do Gjusheva.

3. PODRÓŻ KOLEJĄ PO BUŁGARII


Koleje bułgarskie prezentują nie najgorszy poziom, aczkolwiek daleko im do polskich kolei po modernizacji taboru i remontach linii kolejowych. Na najważniejszych trasach pociągi jeżdżą z predkością 50-80 km/h, na regionalnych ze znacznie niższą. Na przykład na trasie Kjustendil - Gjushewo prędkość pociągu wynosi 15-25 km/h.

- przy podróżach pociągami nocnymi zaleca się wykupienie miejsca w wagonach sypialnych.

- wagony sypialne są wygodne, ceny niewygórowane, podróżnicy nie potwierdzają informacji o prysznicach w niektórych wagonach.

- dworce kolejowe są bardzo zaniedbane, wyjątki to wyremontowany dworzec główny w Sofii oraz dworzec Trapezica w Wielkim Tyrnowie.

- komfort pociągów pospiesznych podobny jak w polskich pociągach TLK, pociągi ekspresowe zestawione są z komfortowych wagonów zakupionych od kolei niemieckich.

- w pociągach podmiejskich najczęściej spotyka się pojazdy Siemens Desiro, być może przy odrobinie szczęścia można gdzieś jeszcze spotkać RVR.

Siemens Desiro kolei bułgarskich

PRZYKŁADOWE CENY BILETÓW W POŁĄCZENIACH KRAJOWYCH:

Ceny biletów na wybranych połączeniach krajowych za stroną kolei bułgarskich (stan na 23.04.2017):

Sofia - Widyń (269 km) - 13,80 BGN = 30 PLN (II klasa) / 17,30 BGN = 37,7 PLN (I klasa) - pociąg pospieszny
Sofia - Płowdiw (156 km) - 7,90 BGN = 17,2 PLN (II klasa / 9,90 BGN = 21, 6 PLN (I klasa) - pociąg osobowy
Sofia - Płowdiw (156 km) - 9 BGN = 19,6 PLN (II klasa / 11,30 BGN = 24,6 PLN (I klasa) - pociąg pospieszny
Sofia - Burgas (418 km) - 18,90 BGN = 41,2 PLN (II klasa) / 23,60 BGN = 51,5 PLN (I klasa) - pospieszny dzienny
Sofia - Burgas (450 km) - 20,40 BGN = 44,5 PLN (II klasa)/ 25,50 BGN = 55,6 PLN (II klasa) - pospieszny nocny
Sofia - Varna (543 km) - 31,80 BGN = 69,4 PLN (II klasa) / 39,60 BGN = 86,4 PLN (I klasa) - ekspres dzienny
Sofia - Varna (543 km) - 23,60 BGN = 51,5 PLN (II klasa) / 29,50 BGN = 64,5 PLN (I klasa) - pospieszny nocny
Septemvri - Dobrinishte (125 km) - 6,50 BGN = 14.19 PLN (II klasa) - kolej wąskotorowa

Na trasach Sofia - Burgas pojawiają się pociągi kursujące innymi, trochę krótszymi trasami, w związku z czym podane ceny mogą się nieznacznie różnić.

DOPŁATY DO WAGONÓW SYPIALNYCH:

W Bułgarii dopłaty do miejsc w wagonów sypialnych nie są wygórowane i wynoszą (stan na 23.04.2017):

łóżko w przedziale trzyosobowym druga klasa - 10 BGN = 21,8 PLN
łóżko w przedziale pierwszej klasy - 12 BGN = 26,2 PLN
łóżko w przedziale jednosobowym klasa Biznes - 18 BGN = 39,3 PLN

Wagon bułgarskiego pociągu pospiesznego

WYBRANE ZNIŻKI:

- przy zakupie biletu powrotnego podróżny automatycznie otrzymuje 10% zniżki. Dzieci w wieku od 7 do 10 lat ze specjalną kartą otrzymują dodatkowo 50% zniżki.

- na wybranych odcinkach pasażerowie kupujący bilet powrotny na pociągi pospieszne i ekspresowe automatycznie otrzymują 20% zniżki.

- zniżkę 15% otrzymują pasażerowie podróżujący w małych grupach od 3 do 6 osób. Zniżka obowiązuje przy zakupu biletu w jedną stronę we wszystkich kategoriach pociągów i nie łączy się z innymi promocjami.

- w weekendy i święta państwowe na podróże powrotne pociągami podmiejskimi w strefach podmiejskich Sofii obowiązuje zniżka 20%.

- dzieci w wieku do 7 lat, o ile nie potrzebują osobnego miejsca, podróżują bezpłatnie pod opieką osoby dorosłej, przy czym konieczne jest posiadanie dokumentu potwierdzającego wiek dziecka.

Bułgarski pociąg pospieszny - II klasa, wagon bezprzedziałowy

4. KOLEJ DOLINĄ RZEKI ISKYR


Odcinek linii kolejowej Sofia - Gorna Orjachowica pomiędzy stacjami Sofia a Czerwony Brzeg bywa zaliczany do najpiękniejszych linii kolejowych w Europie. Tory wiodą wzdłuż rzeki Iskyr, otoczonej przez góry, a potem piękne formacje skalne. Linią warto się przejechać dla pięknych widoków. Przez najładniejszy odcinek przejeżdżają pociągi pospieszne Sofia - Bukareszt i Sofia - Warna, osoby wysiadające na stacjach pośrednich mogą skorzystać z pociągów osobowych Sofia - Mezdra oraz Mezdra - Pleven. Trasę przejeżdżałem dwa razy. Raz w nocy, drugi raz pod wieczór, kiedy zapadał zmrok i lał ulewny deszcz, więc zdjęć nie mam. Szczerze mówiąc nie zrobiła na mnie takiego wrażenia jak na miłośnikach kolei.

Widoki z pociągu Sofia Mezdra na You Tube (03:35) (2013)

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

SVOGE - duża gmina; dobry punkt początkowy do wycieczek górskich.

LAKATNIK - mała wieś. Dworzec kolejowy Lakatnik leży około 8 kilometrów od wsi, natomiast tuż przy dworcu znajdują się malownicze skały (Лакатнишки скали), popularne wśród Bułgarów i zagranicznych turystów. Skały poprzecinane są szlakami turystycznymi, a z góry rozpościera się piękna panorama doliny rzeki Iskyr.

ZVERINO - wieś nad rzeką Iskyr. Brak atrakcji, można stąd natomiast rozpocząć wycieczkę w góry.

LJUTIBROD - kolejna wieś nad rzeką. Godna uwagi ze względu na charakterystyczne formacje skalne powstałe na miejscu dawnej twierdzy Ritlite oraz pozostałości po średniowiecznej osadzie Korinten.

MEZDRA - ważny węzeł kolejowy. Brak atrakcji turystycznych.

SINJO BARDO - nic ciekawego pod względem architektonicznym; w pobliżu formacje skalne, monastyr i nieczynny most pośrodku niczego.

KUNINO - na takie wioski mówią "wiocha zabita deskami". Ze stacji bardzo blisko do skał, po których można w samotności wędrować. Najsłynniejsza skała to "Николов Чукар".

KARLUKOVO - wieś znana z jaskini krasowej "Prochodna", przebijającej jedno ze wzniesień na wylot. Również formacje skalne, dodatkowo średniowieczna cerkiew.

CZERWONY BRZEG - czternastotysięczne miasto bez atrakcji turystycznych.

5. KOLEJ WĄSKOTOROWA SEPTEMVRI - DOBRINISHTE


Jedną z największych atrakcji turystycznych Bułgarii jest kolej wąskotorowa Septemvri - Dobrinishte w pasmie górskim Rodopów. Stacja początkowa kolejki - Septemvri - leży pomiędzy Sofią a Płowdiwem, więc z obu tych miast bardzo łatwo można dojechać na przesiadkę. Teoretycznie przejazd wąskotorówką można potraktować jako wycieczkę jednodniową, jednak trasa liczy aż 125 kilometrów, a pociąg w jedną stronę jedzie około pięciu godzin, warto więc przynajmniej jeden dzień przenocować, a drugiego dnia na przykład pozwiedzać Bansko.

Rozstaw torów na linii wynosi 760 mm - wybór rozstawu wąskotorowego podyktowany był względami ekonomicznymi przy budowie łuków i tuneli, a także oszczędnością czasową skomplikowanych prac inżynieryjnych. Pierwszy odcinek o długości 38,5 kilometra z Septemvri do Velingradu otwarto 1 sierpnia 1926 roku, ostatni pomiędzy stacjami Bansko a Dobrinishte (6,6 km) dopiero 9 grudnia 1945 roku. Planowano wydłużenie trasy z Dobrinishte do Goce Delčev, ale do realizacji planów nigdy nie doszło. Ze stacji Varvara wybudowano ponadto odgałęzienie do miasta Pazardżik (16 km) - na tej trasie pociągi kursowały do 2002 roku.

Pociąg Septemvri - Dobrinishte - wnętrze (aut. Spasimir, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

Podróżnicy opisują linię Septemvri - Dobrinishte jako piękną linię z serpentynami, górami, lasami, wodospadami i tunelami. Najpiękniejszy odcinek to Varvara - Velingrad, gdzie najpierw pociąg wjeżdża do kanionu rzeki Czepinskiej, po przejeździe torami po nasypie wijącym się wzdłuż rzeki następuje przejazd tunelami. Za stacją Cepina pociąg powoli wjeżdża pod górę aż do stacji Konstandovo. Później niewielki zjazd aż do Velingradu - coraz bardziej popularnego miasta uzdrowiskowego. Do Avramova kolejny podjazd. Avramovo to stacja położona na wysokości 1267 metrów, co czyni ją najwyżej położoną stacją kolejową na Bałkanach.

Na odcinku pomiędzy stacjami Sveta Petka a Avramovo (10 km) wybudowano aż 17 tuneli. Różnica wysokości pomiędzy stacjami to 224 metry, a w linii prostej dzieli je 3,5 km. Tunele są wąskie i w razie wypadku lub osunięcia się ziemi byłby problem z ewakuacją pasażerów.

Jak podają różne strony, w tej części Bułgarii widoczne są wpływy muzułmańskie, można też spotkać Pomaków - muzułmańskich Słowian zamieszkujących tę część Rodopów.

Z pozostałych stacji i stacyjek najbardziej interesująca to Bansko - podobno bardzo ładne średniowieczne miasto. W sezonie zimowym sporo turystów przyjeżdża do Banska i okolic na narty. Dawniej przy dworcu znajdowało się cmentarzysko lokomotyw i wagonów; nie mam informacji, jak jest obecnie.

Ostatnie sześć kilometrów do Dobrinishte to łagodny zjazd i piękne widoki.

Bansko i Dobrinishte to także świetne bazy wypadowe do wycieczek po szlakach górskich i Parku Narodowym Pirin.

Pociągi zestawione są z lokomotywy spalinowej i starych wagoników. W wagonach znajduje się toaleta turecka. Nie ma klimatyzacji; należy się także przygotować na sporą różnicę temperatur na trasie oraz zaopatrzyć się w prowiant, bowiem kolejka przejeżdża przez tereny rzadko zaludnione, a na stacjach pośrednich nie będzie możliwości zakupu artykułów spożywczych.

Kolej wąskotorowa Septemvri - Dobrinishte to z pewnością świetna propozycja dla miłośników podróżowania koleją i nie tylko.

Co jakiś czas uruchamiane są pociągi turystyczne zestawione z lokomotywy parowej i dwóch wagonów retro, na co dzień stacjonujących w Septemvri. Pociąg zwykle jedzie tylko na odcinku Septemvri - Velingrad. Co ciekawe - lokomotywa parowa 609.76 obsługująca pociągi turystyczne na tej linii została wyprodukowana w 1949 roku w Chrzanowie. Informacje na podstawie strony www.spvd.cz/index.php/bulharsko/uzkorozchodna-trat-septemvri-dobriniste

Kolej Septemvri - Dobrinishte na You Tube (23:19) (2016)
Kolej Septemvri - Dobrinishte - ładne ujęcia na You Tube (09:33)(2016)
Pociąg retro z polską lokomotywą parową na You Tube (10:30)(2016)
Długi, ale interesujący filmik z podróży kolają Septemvri - Dobrinishte (01:10:42)(2014)
Kolej Septemvri - Dobrinishte zimą na You Tube (46:24)(2012)

Kolej Septemvri - Dobrinishte (aut. bdz43r, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

6. KOLEJE DZIECIĘCE


W Bułgarii czynne są dwie koleje dziecięce - w Płowdiwie i w Kyrdżali. Kolej w Płowdiwie kursuje przez cały rok, natomiast nie posiadam informacji na temat kursowania kolei w Kyrdżali.

Kolej dziecięca w Płowdiwie


Płowdiw to jedno z najczęściej odwiedzanych przez turystów bułgarskich miast i trudno się dziwić, bowiem na tle reszty kraju prezentuje się solidnie. Jedną z mało znanych atrakcji Płowdiwu jest kolejka dziecięca w parku przy Wzgórzu Młodzieży (Младежки хълм) w parku miejskim.

Budowa kolei dziecięcej rozpoczęła się w 21 kwietnia 1979 roku w 35 rocznicę powołania do życia organizacji pionierskiej "Septemvrishte". Linię kolejową budowali uczniowie z pomocą dorosłych pracujących w czynie społecznym. Tabor do obsługi linii pochodził z zamkniętej w 1954 roku wąskotorowej linii kolejowej Kocherinovo - Rylski Monastyr.

Kolej została uroczyście otwarta 23 września 1979 roku.

W 1997 roku kolej zamknięto, jej los stał pod dużym znakiem zapytania. Ponowne otwarcie nastąpiło 10 lat później - w 2007 roku. W 2013 roku linia została wyremontowana.

Obecnie kolej kursuje przez cały rok - sześć pociągów dziennie poza poniedziałkami i wtorkami, kiedy pociągi nie wyjeżdżają w trasę. Trasa liczy 1090 metrów długości; pociąg przejeżdża przez mostek i pięćdziesięciometrowy tunel. Rozstaw torów to 600 mm. Przejazd tam i z powrotem trwa 25 minut, a prędkość maksymalna to 8,5 km/h. Pociąg zestawiony jest z lokomotywy i trzech wagoników, mogących pomieścić łącznie 50 pasażerów.

Kolej dziecięca w Płowdiwie na You Tube (05:00)(2016)
Kolej dziecięca w Płowdiwie na You Tube (09:43)(2016)

Rozkład jazdy kolei dziecięcej w Płowdiwie (po bułgarsku)

Kolej dziecięca w Kyrdżali


Według bułgarskich stron internetowych kolej dziecięca w Płowdiwie nie jest jedyną koleją dziecięcą w Bułgarii. Druga kolej została wybudowana w Kyrdżali - średniej wielkości mieście przemysłowym w południowo-wschodniej części kraju. Kolej dziecięca w Kyrdżali jest starsza niż kolej w Płowdiwie - została oddana do użytku 30 września 1962 roku w Parku "Prostor" w centrum miasta. Kolej przez dziesięciolecia była symbolem miasta; później podobnie jak w płowdiwska kolej dziecięca popadała w ruinę po przemianach ustrojowych i pod koniec lat dziewięćdziesiątych XX wieku została zamknięta.

Ponowne otwarcie po remoncie linii i wymianie taboru nastąpiło w 2006 roku. Trasa kolei liczy 1210 metrów. W internecie jest bardzo mało informacji na jej temat.

Kolej nie jest zaznaczona na mapach Google, jednak pociąg i trasę widać na Google Street View - niektóre ścieżki w parku Prostor zostały zarejestrowane przez samochód koncernu.

Do Kyrdżali dojedziemy z Dimitrovgradu pociągiem relacji Stara Zagora - Podkova w kierunku stacji Podkova.

Jedyny film na You Tube z kolei dziecięcej w Kyrdżali (04:16)(2016) - niemal cały czas widać jakąś kobietę zamiast kolejki.

7. KOLEJE LINOWO-TERENOWE


Według listy kolei linowo-terenowych na świecie opublikowanej w Wikipedii, na terytorium Bułgarii powinny znajdować się dwie koleje linowo-terenowe (tzw. funikulary). Co ciekawe, obie krótkie linie zostały otwarte niedawno i zostały wybudowane, aby ułatwić turystom dostęp do popularnych atrakcji turystycznych.

Kolej linowo-terenowa w Wielkim Tyrnowie


Wielkie Tyrnowo to prawdopodobnie najpiękniejsze bułgarskie miasto, w ostatnich latach przeżywające najazd młodych turystów z plecakami. Do niedawna problemem było dotarcie do centrum ze stacji kolejowej oddalonej około 5 kilometrów od centrum; dawała się również we znaki wspinaczka i długie spacery po krętych i stromych uliczkach w centrum. Szczególnie męczący był spacer na wzgórze Trapezica z ruinami obwarowań i licznymi cerkwiami. Dlatego już w 2008 powstał projekt budowy kolei linowo-terenowej.

Kolej linowo-terenową na wzgórze Trapezica uroczyście otwarto pod koniec 2014 roku. Dolna stacja kolejki położona jest tuż przy dworcu kolejowym Trapezica, a tor o długości 135 metrów ma nachylenie 30 stopni. Kabina może pomieścić 25 osób. Przejazd na szczyt wzgórza trwa około dwóch minut. Funikular nie będzie kursował w temperaturach powyżej 35 stopni Celsjusza i poniżej 5 stopni Celsjusza. Jak informują bułgarskie media, sprzedawane są tylko bilety na przejazd w dwie strony, czyli jeżeli ktoś wjedzie na wzgórze koleją, a zejdzie pieszo, nie będzie mógł liczyć na zwrot części biletu za spacer na piechotę w dół.

W 2016 roku wyremontowano zabytkowy dworzec kolejowy Trapezica i obecnie dojazd pociągiem do największych atrakcji Wielkiego Tyrnowa jest znacznie łatwiejszy niż dawniej.

Kolej linowo-terenowa w Belchinie


Druga bułgarska kolej linowo-terenowa jest mniej znana - łączy wieś Belchin w obwodzie sofijskim z położoną na wzgórzu twierdzą Tsari Mali Grad. O tym funikularze niewiele napisano, natomiast samo miejsce ma bogatą historię.

Ze względu na niewielką odległość od Sofii (najbliższa stacja kolejowa Samokov położona jest 50 km od stolicy) zdecydowano się na rewitalizację twierdzy, budowę kolei linowo-terenowej i stworzenie infrastruktury mającej przyciągnąć turystów. Prace prowadzono w latach 2013-2016 w ramach partnerstwa prywatno-publicznego. Samokov znany jest także ze źródeł wód mineralnych.

Funikular na Tsari Mali Grad jednorazowo może przewieźć 6 osób i jak donoszą internauci, jedzie bardzo powoli. Kolejka nie kursuje w poniedziałki i wtorki, w pozostałe dni kursuje od 08:00 lub 09:00 do 19:00, przy czym od 12:00 do 13:00 jest przerwa techniczna. Kolej nie kursuje, jeśli temperatura spadnie poniżej -7 stopni Celsjusza.

Kolej linowo-terenowa w Albenie


Kolej linowo-terenowa w Albenie na razie jest w fazie planów. Ma połączyć dwa końce nadmorskiego miasta.

8. NAJWAŻNIEJSZE POŁĄCZENIA KOLEJOWE


Poniżej znajdziecie opisy tras najważniejszych połączeń kolejowych w Bułgarii. Pomimo trudności finansowych kolei bułgarskich siatka połączeń lokalnych jest dobrze rozbudowana, aczkolwiek rozkład jazdy pozostawia dużo do życzenia.

Sofia - Svilengrad


Magistrala kolejowa w kierunku granicy-tureckiej. Wysoka prędkość szlakowa.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

ISKARSKO SHOSE - stacja na przedmieściach Sofii, można się przesiąść na metro na lotnisko międzynarodowe w stolicy Bułgarii.

BELOVO - w okolicach miasteczka ładne widoki z pociągu - wzgórza, formacje skalne i rzeka Marica.

SEPTEMVRI - stacja początkowa opisywanej wcześniej kolei wąskotorowej Septemvri - Dobrinishte.

PAZARDŻIK - średniej wielkości miasto; przeciętne pod względem atrakcji turystycznych i architektury. Atrakcje to stara wieża zegarowa, niewielkie muzea - Muzeum Historyczne i Muzeum Etnograficzne. Centrum daleko od dworca kolejowego.

PŁOWDIW - drugie pod względem wielkości miasto Bułgarii, popularne wśród turystów ze względu na zabytkowe centrum, między innymi z pozostałościami po starożytnym teatrze. Sporo zabytków sakralnych, parki oraz kolej dziecięca.

PYRVOMAJ - czternastotysięczne miasteczko. Zabudowa współczesna, brak atrakcji. Zabytki zostały zniszczone podczas potężnego trzęsienia ziemi w 1928 roku.

DIMITROVGRAD - węzeł kolejowy. Miasto wybudowane pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku przez władze komunistyczne. Blokowiska, szerokie aleje i ulice, kilka parków z rzadkimi gatunkami roślin. Jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast Europy.

SVILENGRAD - miasto przy granicy bułgarsko-tureckiej. Szare, ponure, brak atrakcji turystycznych.

Bułgarski pociąg ekspresowy - I klasa

Dimitrovgrad - Gorna Orjahovica


Miejscami bardzo ładna linia kolejowa z przyzwoitą prędkością szlakową. Po drodze między innymi Wielkie Tyrnowo.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

STARA ZAGORA - jedno z najstarszych miast w Europie, założone jako twierdza przez Traków. Po czasach historycznych pozostał amfiteatr romański, natomiast dzisiejsza Stara Zagora to przede wszystkim proste, szerokie ulice na planie kratki. Zabudowa brzydka, niemal same blokowiska. Muzeum Historyczne oraz Muzeum Browaru Zagorka. W parku Ayazmo zwierzyniec.

JAGODA - popularne miasteczko uzdrowiskowe.

TULOVO - nic ciekawego, lecz kilka kilometrów dalej leży Magliż, czterotysięczne miasteczko malowniczo położone wśród gór. Zabytki sakralne - kościół św. Demetriusza, klasztor św. Mikołaja i cerkiew Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. W miejscowym domu kultury można zobaczyć największą w Bułgarii kolekcję rud i minerałów. W pobliżu dwa wodospady, znane pod nazwą "Skokovete" oraz pozostałości fortecy Gornenski Grad. Dla miłośników pieszych wędrówek w sam raz.

TRJAWNA - miasteczko z małym, zabytkowym centrum. Warto zobaczyć Muzeum Drzeworytu i Rzemiosł Etnograficznych.

DRJANOWO - Niebrzydkie miasto, w którym zachowało się kilka starych domów oraz ładne wille. Niedaleko słynny klasztor, ładne formacje skalne, jaskinia Bacho Kiro i szlaki spacerowe wzdłuż rzeki, czyli coś dla piechurów.

WIELKIE TYRNOWO - prawdopodobnie najpiękniejsze miasto Bułgarii. Wysiadamy na stacji Trapezica.

GORNA ORJAHOWICA - ważny węzeł kolejowy, samo miasto przeciętne - zabudowa typowo socjalistyczna.

Dimitrovgrad - Podkova


Trasa mało interesująca pod względem pięknych miast i zabytków, natomiast bardzo atrakcyjna widokowo - za Chaskowem zaczynają się wzgórza niemal cały czas otaczające linię. Do Kyrdżali wjeżdża się wzdłuż zbiornika retencyjnego, a podczas przejazdu przez miasto pociąg przejeżdża po zaporze.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

CHASKOVO - średniej wielkości miasto (ok. 75 tys. mieszkańców). Ośrodek przemysłu tytoniowego, centrum przeciętne, podobne do wielu innych bułgarskich miast. Największe atrakcje to grobowiec aleksandrowski z czasów trackich oraz pomnik Marii Panny. Z charakterystycznych budynków należy wymienić teatr im. Ivana Dimova.

KYRDŻALI - pięćdziesięciotysięczne miasto przemysłowe. Na miłośników kolei czeka kolej dziecięca opisana wyżej. W Kyrdżali i okolicach znajduje się ogromny zbiornik retencyjny i zapora.

PODKOVA - wieś pośrodku niczego. Nie wiem, dlaczego akurat tam poprowadzono linię kolejową.

Sofia - Widyń


Kolejna z bardzo ładnych linii kolejowych. Pierwsza część biegnie doliną rzeki Iskyr, opisaną już wcześniej. Niektóre pociągi zmieniają czoło w Mezdrze, inne przejeżdżają łącznicą z pominięciem tej stacji. Druga część trasy podobno równie ładna, choć pociąg jedzie 40-50 km/h. Po drodze sporo przystanków w maleńkich osadach.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

WRACA - średniej wielkości miasto przemysłowe, pod względem architektonicznym ani ładne, ani brzydkie. W pobliżu góry pasma Wraczańska Planina oraz słynna jaskinia krasowa Ledenika.

BOJCHINOVCI - węzeł kolejowy. Przesiadka na pociągi do stacji Berkovica (większość kończy bieg w stacji Montana).

BRUSARCI - węzeł kolejowy. Odgałęzienie do miejscowości Lom.

WIDYŃ - miasto liczące ok. 48 tysięcy mieszkańców, położone nad Dunajem tworzącym granicę bułgarsko-rumuńską. Największa atrakcja miasta to dobrze zachowana twierdza, samo centrum zaniedbane, natomiast godne uwagi są zabytki sakralne - kościoły, meczet i synagoga, przy czym ta ostatnia jest w opłakanym stanie. Oczywiście warto też zobaczyć most Danube 2.

Pociąg Sofia - Widyń - przedział drugiej klasy

Sofia - Blagoevgrad


Linia w kierunku granicy bułgarsko-greckiej. Prędkość przyzwoita, widoki ładne, czasami widać rozpadające się domy w romskich osiedlach.

NAJWAŻNIEJSZE STACJE:

PERNIK - ośrodek przemysłu górniczego i hutniczego. Liczne zakłady przemysłowe, kombinaty, kopalnie, bardzo zanieczyszczone powietrze i blokowiska. Jedyne atrakcje to twierdza Krakra na przedmieściach z punktem widokowym na miasto oraz Muzeum Górnictwa.

DUPNICA - przeciętne miasto u podnóża masywu górskiego Riła, dobra baza wypadowa do wycieczek górskich.

BLAGOJEWGRAD - średniej wielkości miasto (ponad 70 tys. mieszkańców), w pobliżu wyciąg narciarski i trasy zjazdowe. Pod względem architektonicznym przeciętne, uzdrowisko i jednocześnie główne miasto zagłębia węgla brunatnego.

Bułgarski pociąg pospieszny - przedział I klasy

9. MUZEUM TRANSPORTU I KOMUNIKACJI W RUSE



Jedyne bułgarskie muzeum, w którym możemy zobaczyć eksponaty dotyczące historii tamtejszej kolei, nie znajduje się w stolicy kraju, tylko w zupełnie innym miejscu w Ruse. Mieści się ono w budynku pierwszej stacji kolejowej w Bułgarii. Sama stacja została wpisana na listę zabytków.

Muzeum zostało otwarte dla zwiedzających w 1996 roku z okazji setnej rocznicy powstania Kolei Bułgarskich. Na wystawie mieszczącej się w budynku stacji można zobaczyć liczne zdjęcia, dokumenty, sprzęt komunikacyjny oraz elementy wyposażenia pracowników kolei. Na dworze natomiast znajduje się wystawa lokomotyw parowych i zabytkowych wagonów jeżdżących niegdyś po bułgarskich torach.

Muzeum znajduje się nad brzegiem Dunaju i według informacji w przewodnikach czynne jest od poniedziałku do soboty od 9:00 do 17:30. Nie mogę jednak zweryfikować tych informacji, ponieważ nie znalazłem strony internetowej tego muzeum.

Zobacz lokalizację muzeum na maps.google.com
Muzeum Transportu i Komunikacji w Ruse na You Tube

10. SOFIA


Sofia uważana jest za jedną z najbrzydszych stolic Europy. Z lotniska do centrum dojedziemy metrem, dworzec kolejowy został wyremontowany, a dworzec autobusowy prezentuje się bardzo dobrze.

Z dworca kolejowego do centrum idzie się około 15 minut. Polecam wykupienie biletu jednodniowego komunikacji miejskiej.

Na zwiedzanie Sofii spokojnie wystarczy jeden dzień. Najważniejsze zabytki skupione są na niewielkim obszarze, który można obejść w ciągu kilku godzin. Co zwraca uwagę - szara, zaniedbana zabudowa, ulice wyłożone starą kostką brukową, smutni ludzie. Jakkolwiek główne ulice jeszcze jakoś wyglądają, to boczne są już w bardzo złym stanie i czasami można odnieść wrażenie, że przenieśliśmy się w czasy tzw. komuny. Targowisko również zaniedbane. Turyści raczej bardzo negatywnie oceniają Sofie za wygląd, natomiast jako zalety wskazują niedrogie kluby nocne, bary, czy lokale gastronomiczne. Moim zdaniem, te niby brzydkie, zaniedbane ulice mają duży urok, jeszcze ten charakterystyczny bruk. Bułgarska stolica jest bardzo zaniedbana, ma spory potencjał, ale sytuacja ekonomiczna jest, jaka jest.

Jeżeli chodzi o dobre, niedrogie noclegi, to trudno coś polecić. Hostele w centrum mają raczej niski standard i są przeznaczone dla młodych, żądnych rozrywek imprezowiczów, natomiast porządne hotele oznaczają bardzo wysoki wydatek. Zamiast zatrzymywać się w Sofii, można pojechać np. nocnym pociągiem do Warny lub Burgas , wykupując miejsce w wagonie sypialnym.

Sofię trudno polecić z czystym sumieniem. Nie każdemu się spodoba, dla wielu osób wizyta w tym mieście będzie sporym rozczarowaniem. Natomiast osoby, które nie przywiązują wagi to urody zabytków mogą być zadowoleni.

Najważniejsze zabytki i atrakcje:



- katedra Aleksandra Newskiego
- cerkiew św. Zofii
- Cerkiew Bojańska
- Cerkiew Mądrości Bożej
- rotunda św. Jerzego
- meczet Bania Baszi Dżamija
- zabytkowe łaźnie tureckie
- Narodowe Muzeum Historyczne
- Muzeum Archeologiczne
- Narodowe Muzeum Przyrodnicze

Wybrane połączenia kolejowe



POŁĄCZENIA REGIONALNE:
Sofia - Pernik
Sofia - Lakatnik
Sofia - Septemvri - Płowdiw
Sofia - Karlovo
Sofia - Bankja
Sofia - Dupnica
Sofia - Kjustendil
Sofia - Vraca - Lom
Sofia - Blagoevgrad

POŁĄCZENIA DALEKOBIEŻNE KRAJOWE:
Sofia - Widin
Sofia - Płowdiw - Stara Zagora - Burgas
Sofia - Mezdra - Pleven - Warna

POŁĄCZENIA NOCNE KRAJOWE:
Sofia - Burgas
Sofia - Warna (dwie trasy)

Sofia - brudno, szaro i ponuro, ale swój urok ma.

11. PŁOWDIW


Płowdiw to drugie pod względem wielkości i liczby ludności miasto Bułgarii, często niesłusznie pomijane przez polskich turystów, należy bowiem do najładniejszych bułgarskich miast i może być doskonałą bazą wypadową. Ważny węzeł komunikacyjny, ośrodek gospodarczy, administracyjny; znany także jako miasto targów.

Podobnie jak inne bułgarskie miasta, Płowdiw ma bardzo długa historię. Już w I wieku p.n.e. istniała tu osada tracka Eumolpia. Później miasto wielokrotnie zmieniało nazwę i przechodziło z rąk do rąk, w 1364 roku zdobyte przez Turków - w czasach tureckich nosiło nazwę Filibe. W 1876 r. wyzwolone przez armię rosyjską, od tamtego czasu rozwój miasta, pod koniec XIX wieku wybudowano wiele pięknych budynków w charakterystycznym stylu płowdiwskim, większość z nich przetrwała do dziś, a w niektórych urządzono muzea.

Płowdiw najlepiej zwiedzać pieszo. Z dworca do ścisłego centrum idzie się ponad kilometr. Nie warto korzystać z usług taksówkarskich, zbyt duże ryzyko oszustwa. Stare Miasto położone na wzgórzach - największe atrakcje to właśnie wspomniane budynki, pozostałości po zabytkach z czasów rzymskich, a także tętniąca życiem ulica Kniaz Aleksander I. W parku miejskim w sezonie kursuje kolej dziecięca. Po zmroku należy omijać nieoświetlone parki, na niektórych osiedlach występuje zwiększone zagrożenie przestępczością pospolitą.

Na zwiedzanie miasta warto przeznaczyć cały dzień. Płowdiw to także doskonała baza wypadowa, można stąd łatwo dojechać do Septemvri, gdzie rozpoczyna swój bieg jedyna czynna bułgarska kolej wąskotorowa. Inne możliwości to wycieczki w piękne, bułgarskie góry. Jeśli będę miał kiedyś okazję pojechać do Bułgarii, to Płowdiw będzie obowiązkową pozycją.

Zabytki i atrakcje:



- meczet Dżumaja
- dom Danowa
- cerkiew św. Mikołaja
- rzymskie kolumny
- rzymski teatr
- dom Lamartine'a
- meczet Imaret
- kolej dziecięca
- pozostałości rzymskiego forum
- Muzeum Historyczne
- Muzeum Etnograficzne

Wybrane połączenia kolejowe



Płowdiw - Septemvri - Sofia (różne kategorie pociągów)
Płowdiw - Warna
Płowdiw - Stara Zagora - Jambol - Burgas
Płowdiw - Stara Zagora - Jambol - Warna
Płowdiw - Asenovgrad
Płowdiw - Panagyriste
Płowdiw - Karlovo
Płowdiw - Pesthera

Rzymski amfiteatr w Płowdiwie (aut. peanut 99, CC-BY-SA, flickr.com)

12. WIELKIE TYRNOWO


Wielkie Tyrnowo to jedno z najpiękniejszych miast nie tylko w Bułgarii, ale zaryzykowałbym stwierdzenie, że i na całych Bałkanach. Położone na trzech wzgórzach - Carevec, Trapezica i Sveta Gora - z wijącą się pomiędzy nimi rzeką Jantrą, zachwyca swoją architekturą i śladami historii.

Miasto osiedlone już w epoce Traków, w czasach drugiego państwa bułgarskiego było rezydencją carów i stolicą państwa, na te lata przypada okres największego rozwoju miasta, kiedy stało się znaczącym w Europie ośrodkiem handlowym i politycznym. Zdobycie miasta przez Turków 17 lipca 1393 oznaczało kres ery świetności, mimo to Wielkie Tyrnowo nadal było znaczącym ośrodkiem. W 1877 roku wyzwolone, dwa lata później to właśnie tutaj zatwierdzono tzw. "Konsytucję Tyrnowską", a 22.09.1908 r. ogłoszono niepodległość Bułgarii, co do dziś przypominają huczne obchody rocznicy połączone z paradami i inscenizacjami tamtych wydarzeń.

Wielkie Tyrnowo to także znaczący ośrodek akademicki. Działa tu prestiżowy Uniwersytet św. Cyryla i Metodego, oraz Akademia Wojskowa. W czasie roku akademickiego w mieście roi się od studentów.

Wizyta w Wielkim Tyrnowie powinna być obowiązkowym punktem każdej podróży po Bułgarii. Piękna, zwarta zabudowa, znaczenie historyczne oraz atmosfera czynią to miasto niemal magicznym miejscem. Jeżeli chodz o wady, to jedną z nich jest na pewno położenie na bocznej linii kolejowej. Aby dojechać do Wielkiego Tyrnowa, należy się przesiąść w Górnej Orjahowicy - ważnym węźle kolejowy, gdzie zatrzymują się między innymi pociągi Sofia - Warna i Sofia - Bukareszt. W Wielkim Tyrnowie zatrzymują się pociągi regionalne relacji Górna Orjahowica - Stara Zagora, a przejazd z Górnej Orjahowicy trwa zaledwie 15 minut. Tyrnowski dworzec kolejowy leży daleko od centrum miasta, należy wysiąść na stacji Trapezica.

Pobyt w Wielkim Tyrnowie można zakończyć wycieczką do oddalonego o 5 kilometrów miasteczka Arbanasi.

Zabytki i atrakcje



- twierdza Carevac
- Kościół Czterdziestu Męczenników
- piękne domy
- malownicze, brukowane uliczki
- stanowiska archeologiczne na Trapezicy
- Muzeum Współczesnej Historii Bułgarii
- Narodowe Muzeum Sztuki
- Muzeum Archeologiczne

13. WARNA


Warna to trzecie pod względem liczby ludności miasto Bułgarii, z racji położenia nad Morzem Czarnym w lecie ściągają tu tłumy turystów, przez co nosi miano letniej stolicy Bułgarii. 9 kilometrów od centrum miasta znajduje się lotnisko.

Warna zapisała się również w historii Polski - 10 listopada 1444 pod Warną miała miejsce bitwa armii węgierskiej dowodzonej przez króla Polski Władysława III Warneńczyka z armią turecką. Bitwa zakończyła się porażką chrześcijan i śmiercią młodego króla. Przez wieki, podobnie jak inne bułgarskie miasta, miasto należało do Imperium Osmańskiego. W latach 1949-1956 znane pod nazwą Stalin. Historia osadnictwa na tutejszych ziemiach sięga 570 r. p.n.e., kiedy istniała tu osada o nazwie "Odessos", czyli "miasto na wodzie".

Dzisiejsza Warna to miasto portowe i ośrodek turystyczny. Przyjeżdża tu sporo polskich turystów, choć część z nich jedzie do Złotych Piasków, co jest dobrym wyborem. Sama Warna zbiera raczej negatywne recenzje, zabudowa w centrum miasta nie powala na kolana, osiedla są bardzo zaniedbane, ceny stosunkowo wysokie, a zagrożenie przestępczością pospolitą wyższe niż w innych bułgarskich miastach. Na forach internetowych odradza się między innymi wypoczynek na plaży miejskiej oraz wizytę w miejscowym akwarium. Wydaje się więc, że Warny nie sposób polecić, a dużo lepszym wyborem na wypoczynek jest na przykład Burgas. W Warnie natomiast znajdziemy sporo lokali rozrywkowych na każdą kieszeń.

Dworzec kolejowy w centrum miasta. Do Warny najlepiej dojechać dziennym lub nocnym pociągiem z Sofii. W sezonie kursuje ponadto pociąg lub grupa wagonów Warna - Budapeszt. Wagony bezpośrednie z Polski od dawna nie kursują.

Zabytki i atrakcje turystyczne



- delfinarium
- Muzeum Morskie
- Mauzoleum Władysława Warneńczyka
- ruiny term rzymskich
- Park Nadmorski
- Muzeum Marynarki Wojennej
- cerkiew Zaśnięcia Bogurodzicy
- Muzeum Archeologiczne
- resztki fortyfikacji bizantyjskich z VI wieku

Połączenia kolejowe


Warna - Gorna Orjahowica - Stara Zagora
Warna - Ruse
Warna - Gorna Orjahowica - Pleven - Mezdra - Sofia (IC i nocny)
Warna - Stara Zagora - Płowdiw - Sofia (IC)
Warna - Kardam
Warna - Komunari
Warna - Burgas (pociąg 5 godzin, autobus 2,5 godziny)
Wielkie Tyrnowo (aut. María Renée Batlle Castillo, CC-BY-ND, flickr.com)

14. BURGAS


Burgas to jedno z najczęściej odwiedzanych przez turystów bułgarskich miast. Położone nad brzegiem Morza Czarnego i pomiędzy czterema jeziorami. Liczy około 200 tysięcy mieszkańców, czwarte pod względem liczby ludności w Bułgarii. W ostatnich latach gwałtowny rozwój i napływ turystów. Dobra baza wypadowa do zwiedzania innych nadmorskich miast, jednak mniej zamożnych zniechęcają wysokie ceny hoteli. Pod względem zabytków Burgas ma niewiele do zaoferowania, centrum to głównie kawiarnie, restauracje, hotele, czy markowe sklepy wybudowane wzdłuż szerokich bulwarów, natomiast już 15 kilometrów od centrum znajduje się uzdrowisko. Dla większości turystów Burgas to miejsce, gdzie można zrobić zakupy i dobrze się zabawić.

Jak każde miasto portowe, Burgas ma charakter przemysłowy. Obecność zakładów przemysłowych oznacza zanieczyszczenie powietrze i wody, co zagraża np. wspomnianym jeziorom, nad którymi gniazdują rzadkie gatunki ptaków, a okolica to raj dla ornitologów. Niestety, idyllę czterech jezior i pięknej przyrody psują niedalekie zakłady chemiczne.

Burgas to także ważny węzeł komunikacyjny. Posiada lotnisko międzynarodowe. Z lotniska do dworca autobusowego kursuje autobus linii 15 (nie wjeżdża na lotnisko, ale odjeżdża z przystanku przed bramą lotniska), a przejazd trwa około 30 minut. Z dworca autobusowego odjeżdżają autobusy do wszystkich ważniejszych bułgarskich miast, bowiem w Burgas swoje bazy ma wielu przewoźników. Często są to autokary wysokiej klasy. Dworzec kolejowy położony jest tuż przy dworcu autobusowym. Najważniejsze połączenie to pociąg nocny Burgas - Sofia. Pomiędzy tymi miastami kursuje również komfortowy pociąg dzienny oraz dzienne pociągi pospieszne. Z Burgas można dojechać do Warny - autobus jedzie około 2:30, natomiast pociąg aż 5 godzin, ze względu na przebieg linii kolejowej.

Zabytki i atrakcje



- kościół ormiański
- Muzeum Archeologiczne
- Park Nadmorski
- pomnik Adama Mickiewicza
- katedra prawosławna św. Cyryla i Metodego
- Muzeum Historii Miasta

Propozycje wycieczek z Burgas



Jak wspominałem, z Burgas można dojechać do interesujących miejscowości położonych nad Morzem Czarnym. Oto dwie z nich. Do obu możemy dojechać autobusami podmiejskimi.

NESEBYR - bardzo ładne miasteczko należące do najstarszych miast w Europie. Zostało założone już w około 1000 r. p.n.e. przez Traków pod nazwą Mesemwrija. Dawniej było ważnym, starożytnym ośrodkiem handlowym konkurującym z pobliskim Sozopołem. Przechodziło w ręce Rzymian, Bizancjum i Bułgarów, do dziś zachowało się sporo budowli z czasów Imperium Osmańskiego. Od 1956 roku Nesebyr jest rezerwatem archeologicznym, został również wpisany na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Warto zobaczyć piękne cerkwie. Odległość od Burgas to około 37 kilometrów.

SOZOPOŁ - drugie z nadmorskich miasteczek, do którego warto przyjechać z Burgas. Ma równie długą historię jak Nesebyr, ślady osadnictwa Traków datuje się już na czwarte tysiąclecie p.n.e. Starożytna nazwa miasta to Apollonia. Miasto popularne wśród turystów, bo oprócz zabytków ma do zaoferowania dwie zadbane, rozległe plaże. Największe atrackej to cerkwie i stare domy. Odległość od Burgas - około 31 kilometrów