Kolej na Podróż

Kolej w Botswanie – informacje

Kolej w Botswanie obecnie składa się z pociągu krajowego, pociągu międzynarodowego i luksusowych pociągów wycieczkowych wjeżdżających co jakiś czas na teren tego kraju. Poza tym służy do przewozu towarów, co nie jest tematyką naszej strony.

22 marca 2016 roku w Botswanie reaktywowano krajowe przewozy pasażerskie. O 10:00 rano po raz pierwszy od siedmiu lat wyruszył w trasę pociąg Lobatse – Francistown. Na uroczystości z okazji przywrócenia pociągu pasażerskiego pojawił się prezydent Botswany – Ian Khama.

Pociąg zestawiony jest z wagonów wyprodukowanych przez firmę Transnet z Republiki Południowej Afryki. Od czasu dostarczenia wagonów do uruchomienia pociągu minęły niecałe 3 tygodnie. Wszystkie wagony są klimatyzowane i wyposażone w toalety z obiegiem zamkniętym. Pasażerowie mogą podróżować w klasach Standard, Business i First. W składzie pociągu znajduje się też wagon barowy oraz wagon konferencyjny.  Firma Transnet dostarczyła 22 z 37 wagonów.  W specyfikacji zamówienia widnieje również dostawa luksusowych wagonów sypialnych. Nie wiadomo jednak, kiedy będą dostępne dla pasażerów.

Pociąg odjeżdża z Lobatse, w drodze do Francistown zatrzymuje się na stacjach Gaborone, Mahalapye, Palapye i Serule. Według informacji prasowych wszystkie wspomniane stacje zostały odnowione. Z Francistown do Lobatse pociąg kursuje jako nocny.

Koleje Botswany (Botswana Railways) ogłosiły zawieszenie krajowych przewozów pasażerskich 25 lutego 2009 roku, 1 kwietnia 2009 roku ostatni pociąg przejechał trasę. Jako przyczynę zawieszenia kursowania pociągu podaje się zły stan taboru oraz nierentowność połączenia. Od tamtej pory jedynym regularnym połączeniem był pociąg międzynarodowy Francistown – Bulawayo, kursujący 2-3 razy w tygodniu i obsługiwany przez koleje Zimbabwe. Kilka razy w roku przez Botswanę przejeżdżają również luksusowe pociągi wycieczkowe, między innymi Rovos Rail.

Trans Kalahari Railway

W kwietniu 2013 roku rządy Namibii i Botswany podpisały porozumienie o budowie linii kolejowej o długości 1500 kilometrów, łączącej botswańskie Morupule z namibijskim portem Walvis Bay. W Morupule odkryto ogromne złoża węgla kamiennego, których eksploatacja ma w przyszłości przynieść ogromne zyski. Budowa linii kolejowej oraz praca w kopalni oznaczają tysiące miejsc pracy dla miejscowej ludności. Morupule leży niedaleko miejscowości Palapye – obecnie kopalnia połączona jest bocznicą z linią kolejową do południowoafrykańskiego Durbanu i Bulawayo w Zimbabwe. Budowę nowej linii kolejowej dofinansuje Bank Światowy. Pomoc przy budowie zaoferowały Indie i Chiny, dokąd będzie eksportowany wydobyty węgiel.

Linia kolejowa Botswana – Mozambik

W 2010 roku podpisano memorandum o budowie linii kolejowej łączącej botswańskie miasto Serule z nowo budowanym portem morskim Technobanine w pobliżu stolicy Mozambiku – Maputo. Linia miałaby przebiegać przez terytorium Zimbabwe, którego władze również podpisały porozumienie. Linia o długości 1100 kilometrów będzie przeznaczona do przewozów węgla kamiennego. Budowę dofinansuje australijski kombinat górniczy Walkabout Resources.

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

Botswana Railways

Botswana Railways – klasa First

%d bloggers like this: