Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


BOLIWIA




Ostatnia aktualizacja: 05.10.2013

Spis treści:
1. Empresa Ferroviaria Oriental
2. Empresa Ferroviaria Andina
3. Cmentarzysko lokomotyw w Uyuni
4. Boliwijskie pociągi na You Tube
5. La Paz
6. Santa Cruz
7. Sucre
8. Potosi
9. Oruro

Boliwia może nie jest tak popularnym krajem, jak choćby sąsiednie Peru, czy Ekwador, ale jest tu sporo ciekawych miejsc do zobaczenia. Wielu osobom kraj kojarzy się z tzw. "Drogą śmierci", czyli podobno najniebezpieczniejszą drogą świata. Mowa o liczącej 80 kilometrów drodze z La Paz do Coroico. Droga wykuta w skałach, przez większą część prowadzi nad ogromnymi przepaściami. Niedawno wybudowano dodatkową drogę pozwalającą ominąć najniebezpieczniejszy odcinek. Jeżeli pojedziecie do La Paz, możecie w którymś z biur podróży wykupić wycieczkę rowerem po tej drodze.

Pod względem kolei Boliwia wypada raczej blado. Kursuje kilka pociągów przeznaczonych głównie dla turystów, ale mogłoby być lepiej. Dużo bardziej popularne są podróże samolotem, autobusem po stromych, krętych drogach, albo ciężarówkami. Miłośnicy kolei nie powinni być jednak rozczarowani. Boliwijskie linie kolejowe prowadzą przez piękne tereny, a same pociągi albo szynobusy są wygodne. Może być jedynie problem z kupnem biletów na szynobusy, ponieważ miejsc jest mało, a chętnych b.dużo, szczególnie w sezonie.

1. EMPRESA FERROVIARIA ORIENTAL



Empresa Ferroviara Oriental to przewoźnik sprywatyzowany w 1996 roku, w którym 50% udziałów mają fundusze emerytalne. Prowadzi przewozy pasażerskie z Santa Cruz do granicy brazylijskiej i argentyńskiej, a dodatkowo na tych trasach obsługuje również przewozy towarowe. Firma zatrudnia 463 pracowników, posiada 28 lokomotyw i około 750 wagonów towarowych. Pociągi Empresa Ferroviara Oriental każdego roku przewożą mniej więcej 500 000 pasażerów, z których większość korzysta z połączenia do granicy z Brazylią. Sieć linii kolejowych obsługiwanych przez tego przewoźnika liczy 1243 kilometry. (za stroną www.gwrr.com

Pociąg Santa Cruz - Quijarro (w pobliżu granicy z Brazylią). Na trasie kursują trzy rodzaje pociągów: Regional (klasa Pullman i Primera), Express Oriente (klasa Super Pullman) i szynobus (ferrobus). Co ciekawe, najdroższy jest szynobus, ale również najszybszy. Jak wynika z rozkładu jazdy, wszystkie pociągi część trasy pokonują nocą. W szynobusie podane są klasy wagonów "cama", czyli coś w rodzaju kuszetki. Składy wagonowe kursujące po tej linii znane są jako "Pociąg śmierci" ze względu na śmiertelne wypadki pasażerów podróżujących na dachu w przeszłości. Z Quijarro można dojść lub dojechać taksówką do przejścia granicznego z Brazylią. Tuż za granicą leży brazylijskie miasto Corumbá, skąd kursują autobusy między innymi do Sao Paulo, Rio de Janeiro i miast południowej Brazylii. Z Corumby można dojechać do Santa Cruz autobusem, ale przecież kiedy do wyboru jest pociąg i autobus, to jak można wybrać autobus?

Drugi z pociągów tego przewoźnika kursuje na trasie Santa Cruz - Yacuibas (do granicy z Argentyną), również część trasy pokonując nocą. Pociągi te w rozkładzie jazdy oznaczone są jako "Mixto". Po drodze pociąg zatrzymuje się na stacjach Charagua, Boyuibe i Villamontes. Dużo osób jedzie do Yacuibas, aby przekroczyć granicę boliwijsko-argentyńską i kontynuować dalej podróż. Nie jest to łatwe. Autobusy do Salty i Jujuy odjeżdżają z miasteczka Tartagal oddalonego 58 kilometrów od przejścia granicznego. Nigdzie nie znalazłem informacji o połączeniach z Yacuibas do Tartagal.

Szczegółowy rozkład jazdy i ceny powinny być dostępne na stronie przewoźnika, jednak w czasie pisania artykułu strona nie działała www.ferroviariaoriental.com. Rozkład jazdy i ceny podane w bardzo ładnej szacie graficznej znalazłem natomiast na stronie www.boliviaentusmanos.com. Nie wiem, czy są to aktualne informacje.

2. EMPRESA FERROVIARIA ANDINA



Empresa Ferroviaria Andina to przewoźnik uruchamiający pociągi na zachodzie kraju. Jak zapewnia przewoźnik, pociągi są wygodne, bezpieczne, a pasażerowie zadowoleni. Oprócz pociągów pasażerskich Empresa Ferroviaria Andina obsługuje również przewozy towarowe. Pociągi pasażerskie dzielą się na kilka kategorii: local, turistico, wara-wara (pociąg osobowy zatrzymujący się na wszystkich stacjach i przystankach osobowych oraz Bus - Carril, czyli szynobus.

W pociągach Empresa Ferroviaria Andina z wyróżniamy trzy klasy (na podstawie pociągu wara-wara, w szynobusach oczywiście nie ma takiego podziału):

Clase Popular:
- najniższy komfort
- brak rozkładanych foteli
- tapicerka ze sztucznej skóry
- toaleta (papier toaletowy i mydło w płynie)
- podłogi winylowe i gumowe
- ogrzewanie

Clase Salon:
- siedzenia obrotowe (???)
- ogrzewanie
- telewizor 21 cali, na którym wyświetlane są filmy
- podłogi winylowe i gumowe
- toaleta (papier toaletowy, mydło w płynie, ręczniki papierowe)
- lampki do czytania

Clase Ejecutivo:
- najwyższy komfort
- rozkładane fotele wypoczynkowe (semi-cama)
- ogrzewanie
- telewizor 29 cali, na którym wyświetlane są filmy
- podłoga pokryta dywanem
- toaleta (papier toaletowy, mydło w płynie, ręczniki papierowe)
- wentylatory
- lampki do czytania
- napoje
- steward
- koce i poduszki w cenie

Pociągi kursują na następujących trasach:

Oruro - Uyuni - Tupiza - Villazon (Expreso del Sur, Wara Wara del Sur)
El Alto – Guaqui (Tren Turìstico a Guaqui)
Avaroa – Uyuni (brak informacji)
Cochabamba-Aiquile (szynobus)
Sucre-Potosí (szynobus)

Ciekawą propozycją jest Tren Turìstico a Guaqui kursujący w co drugą niedzielę miesiąca z El Alto, przedmieść La Paz. Jest to pociąg typowo turystyczny, po drodze zatrzymuje się na półtoragodzinny postój w Tiwanacu, a potem pasażerowie mają dwie godziny na zwiedzanie Guaqui.

Dużą popularnością cieszą się także szynobusy, wyglądające z daleka jak zwykły autobus na szynach. Na zdjęciach nie zauważyłem toalety w środku pojazdu i nie wiem, czy tam jest. Szczególnie polecam linię Sucre - Potosi.

Przewoźnik okazyjnie uruchamia pociągi wycieczkowe, a dla biur podróży przygotowano możliwość wyczarterowania pociągu.

Uwaga!!! W 2013 roku tymczasowo zawieszono kursowanie pociągów do Villazon. Nie podano, czy chodzi o całą trasę, czy tylko o odcinek Tupiza - Villazon

Szczegółowe informacje na stronie: www.fca.com.bo


Pociąg do Uyuni
(aut. Leonora Lenking, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Pociąg do Uyuni w środku
(aut. Chris Feser, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)


3. CMENTARZYSKO LOKOMOTYW W UYUNI



Około 3 kilometrów od popularnego miasta Uyuni, na największym solnisku świata, można zobaczyć cmentarzysko lokomotyw parowych. Lokomotywy parowe kursowały kiedyś po Boliwii i sąsiednich krajach, obecnie stoją zdezelowane, często oszpecone bazgrołami pozostawionymi przez turystów na pamiątkę. Natrafimy tu między innymi na kilka lokomotyw brytyjskich, a nawet parowóz z Belgii. Pociągi stoją na zardzewiałych torach, po których od dawna nic nie jeździ.

Uyuni kiedyś było ważnym węzłem komunikacyjnym. W XIX wieku za brytyjskie pieniądze wybudowano linię kolejową z chilijskiego portu Antofagasta do Uyuni. Linia służyła głównie do transportu surowców i minerałów przeznaczonych na eksport. Kiedy górnictwo traciło na znaczeniu, również linia kolejowa zaczęła podupadać i lokomotywy wraz z wagonami towarowymi zostały porzucone. Dziś są atrakcją turystyczną, jako element surrealistycznego krajobrazu. Cmentarzysko jest sławne na całym świecie, natomiast spotkałem się z opiniami, że jest przereklamowane.


Cmentarzysko lokomotyw w Uyuni
(aut. Jimmy Harris, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Cmentarzysko lokomotyw w Uyuni
(aut. Valdiney Pimenta, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)


4. BOLIWIJSKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Reportaż z podróży pociągiem Santa Cruz - Yacuiba
Pociąg Sucre - Potosi
Reportaż z podróży pociągiem Oruro - Villazon
Film z podróży pociągiem Santa Cruz - Quijarro
Film z podróży pociągiem Santa Cruz - Quijarro
Reportaż z podróży pociągiem Santa Cruz - Quijarro zwanym "Pociągiem śmierci"
Przejazd pociągu "Wara Wara"
Pociąg "Wara Wara"
Reportaż z podróży pociągiem La Paz - Guaqui
Pociąg La Paz - Guaqui
Pociągi w Boliwii cz.1/2
Pociągi w Boliwii cz.2/2
Podróż szynobusem Cochabamba - Aiquile

5. LA PAZ



La Paz to jedno z największych miast Boliwii, założone w 1548 roku przez Alonsa de Mendoza podczas panującej w okolicy gorączki złota. Rozwojowi miasta sprzyjało położenie na szlaku z Potosi na Pacyfik, ale dopiero w X wieku notuje się masową migrację ze wsi do La Paz. Ośrodek administracyjny, finansowy i handlowy. Wśród turystów uchodzi za miasto hałaśliwe, ruchliwe i zanieczyszczone spalinami, są również uwagi co do bezpieczeństwa. Leżące na wysokości 3600-4100 m n.p.m. , u podnóża góry Illimani (ponad 6400 m n.p.m., podaje się różne wysokości) La Paz może pochwalić się stronymi, wybrukowanymi uliczkami, ale również slumsami El Alto na przedmieściach. Wrażenia z miasta w relacjach podróżniczych są mieszane, niektórzy polecają to miasto, inni nie. Jest tu kilka atrakcji, z których najważniejsze to:

- Targ Czarownic (Mercado de Hechiceria)
- kościół św. Franciszka (1549 - XVIII wiek)
- kościół św. Dominika
- Muzeum Etnografii i Folkloru
- Narodowe Muzeum Sztuki
- Muzeum Archeologiczne Timbanaku

Dworzec kolejowy w La Paz (FFCC) znajduje się blisko centrum miasta, lecz obecnie nic rozkładowego stamtąd nie kursuje. Z dworca będą odjeżdżały pociągi do chilijskiej Arici, o ile zostaną na tej linii wznowione przewozy pasażerskie. Pociąg turystyczny Tren Turìstico a Guaqui odjeżdża z El Alto, ale nigdzie nie znalazłem adresu dworca. Być może chodzi o dworzec FFCC, ale nie jestem pewien.

Lotnisko międzynarodowe w La Paz również znajduje się na przedmieściach El Alto, około 10 kilometrów od centrum miasta. Lotnisko zbiera kiepskie recenzje. Wybrane połączenia lotnicze:

La Paz - Trinidad (Boliwia)(Aerocon)
La Paz - Santa Cruz (BoA, LAN Peru, Aerocon)
La Paz - Rurrenabaque (Amaszonas)
La Paz - Uyuni (Amaszonas)
La Paz - Cochabamba (Amaszonas, BoA)
La Paz - Tarija (Amaszonas)
La Paz - Iquique (Argentyna) ( LAN Airlines)
La Paz - Lima (TACA)
La Paz - Bogota (AVIANCIA)
La Paz - Miami (American Airlines)

6. SANTA CRUZ DE LA SIERRA



Santa Cruz zostało założone w 1561 roku 220 kilometrów na wschód od dzisiejszej siedziby. Położone na pustkowiu, rozwinęło się z prowincjonalnego miasteczka w metropolię. Sprawdzałem na Wikipedii i Geonames, na obu stronach jest podane jako największe miasto Boliwii, a liczba ludności rośnie rocznie średnio o 4,79% . Dla wielu turystów jest to pierwszy przystanek w Boliwii, bowiem tutejsze lotnisko posiada połączenia lotnicze z Europą. Jeśli chodzi o zabytki, nie ma tu nic ciekawego, w relacjach podróżników również nie znalazłem jakiegoś odkrywczego opisu na ten temat. Szerokie ulice, nowoczesna zabudowa, niezbyt bezpiecznie - tak można w skrócie opisać Santa Cruz.

Jak pisałem wcześniej, z Santa Cruz odjeżdżają pociągi do Quijarro przy granicy boliwijsko-brazylijskiej i Yacuibas przy granicy boliwijsko-argentyńskiej. Dworzec kolejowy jest oddalony od ścisłego centrum o jakieś 3-5 km, w zależności, co przyjmiemy jako centrum miasta. Jeżeli będziemy szukali dworca na mapach Google, do wyszukiwarki należy wpisać "Hotel Jenecheru". Jest to popularny hotel położony tuż przy dworcu kolejowym i autobusowym.

W Santa Cruz są dwa lotniska. Pierwsze z nich to stare lotnisko "El Trompillo", znajduje się blisko centrum miasta, zaledwie 2 kilometry od placu centralnego i stosunkowo niedaleko do dworca kolejowego i autobusowego. Obecnie obsługuje loty krajowe. Drugie - Viru Viru International Airport leży około 17 kilometrów na północ od Santa Cruz. To największy boliwijski port lotniczy, oddany do użytku w 2005 roku.

Wybrane połączenia lotnicze z lotniska El Trompillo:

Santa Cruz - La Paz (Aerocon)
Santa Cruz - Potosi (Aerocon)
Santa Cruz - Sucre (Aerocon)
Santa Cruz - Tarija (Aerocon)
Santa Cruz - Yacuiba (Aerocon)

Wybrane połączenia lotnicze z lotniska Viru Viru:

Santa Cruz - La Paz ( Lan Airlines, Amaszonas, BoA)
Santa Cruz - Cochabamba (BoA, Amaszonas)
Santa Cruz - Tarija (Amaszonas, BoA)
Santa Crus - Sucre (Amaszonas)
Santa Cruz - Buenos Aires (Aerolineas Argentinas)
Santa Cruz - Iquique (LAN Airlines)
Santa Cruz - Asuncion (TAM)
Santa Cruz - Sao Paulo (Gol)
Santa Cruz - Lima (TACA Peru)
Santa Cruz - Panama (COPA)
Santa Cruz - Madryt (BoA)

7. SUCRE



Sucre to konstytucyjna stolica Boliwii, siedziba wielu instytucji administracyjnych. Miasto położone na wysokości 2700 m n.p.m. uchodzi za jedno z najładniejszych i najbardziej przyjaznych dla turystów w tym kraju, aczkolwiek nie należy do najtańszych. Sucre zostało założone w 1538 roku jako La Plata. Początkowo było stolicą hiszpańskiego regionu Charcas. W 1776 roku zmieniło nazwę na Chuquisaca. Nazwa Sucre wprowadzona została kilka lat po ogłoszeniu w tym miejscu niepodległości Boliwii - 6 sierpnia 1825 roku. Miasto bardzo ładne, zadbane, mogące pochwalić się wieloma zabytkami sakralnymi i muzeami. Na pewno warto odwiedzić, choć roczny wzrost ludności średnio o 5% może wkrótce przyczynić się do wzrostu zagrożenia przestępczością pospolitą.

Jedyne połączenie kolejowe z Sucre to szynobus Sucre - Potosi. Warto przejechać się tą trasą dla przepięknych widoków z okien pociągu. Do innych miast Boliwii można stąd dotrzeć autobusem (niezalecane) lub samolotem.

Najważniejsze zabytki i atrakcje:
- katedra z XVI wieku
- kościół św. Michała
- kościół La Merced
- kościół św. Franciszka
- kościół św. Dominika
- kościół św. Teresy
- Pałac Arcybiskupi
- siedziba Sądu Najwyższego
- Dom Wolności
- Biblioteka Narodowa
- Museo de Santa Clara (sztuka sakralna)
- Muzeum Uniwersyteckie (zespół trzech muzeów)
- Muzeum Historii Naturalnej
- Muzeum Tkanin Etnograficznych

8. POTOSI



Potosi to całkiem ładne miasto, które zdobyło sławę jako najwyżej położone miasto świata, leży bowiem na wysokości ok. 4070 m n.p.m. (Wikipedia podaje 4067). Miasto rozwinęło się w czasach, kiedy w okolicy rozkwitało wydobycie srebra. Pod koniec XVIII wieku było nawet najbogatszym miastem w Ameryce Łacińskiej. Choć wydobycie srebra jest obecnie symboliczne, z czasów kolonialnych przetrwało dużo zabytków, a o czasach świetności przypominają bogato zdobione kościoły. Interesujące miasto z pięknymi widokami, wąskimi uliczkami oraz odbywającym się każdego roku pod koniec sierpnia festiwalem folklorystycznym Chutillos. Na pewno warto tu przyjechać, niekoniecznie szynobusem z Sucre, aczkolwiek według mnie to najlepszy sposób podróży.

Najważniejsze zabytki:
- katedra
- kościół św. Wawrzyńca
- klasztor św. Franciszka
- klasztor św. Teresy
- Mennica Królewska

25 kilometrów od Potosi leży uzdrowisko Tarapaya z gorącymi źródłami - organizowane są tam wycieczki jednodniowe z miejscowymi biurami podróży.

9. ORURO



Oruro to typowo górnicze miasto położone na wysokości 3702 m n.p.m. (według Wikipedii 3706). Dla miłośników kolei ważne jest z dwóch powodów: po pierwsze krzyżują się tu linie kolejowe do Cochabamby, La Paz, Chile i Argentyny. Po drugie niektóre pociągi przejeżdżają przez centrum miasta, w tym przez bazar, na którym kupcy na czas przejazdu pociągu zwijają stragany, a potem rozkładają. Poza tym ciekawostką jest fakt, że 90% mieszkańców Oruro to Indianie. Z zabytków znajdziemy tu niewiele ciekawego, choć samo miasto jest całkiem przyjemne. Do największych atrakcji należy zwiedzanie kopalni Las Mina de San Jose i Muzeum Archeologicznego, poza tym można zobaczyć Dom Kultury z wystawą starych mebli, Muzeum Górnictwa i Muzeum Minearologiczne