Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

BIRMA




Przewoźnik narodowy: Myanmar Railways
Strona internetowa: http://www.myanmarailways.com (nie wiem czy oficjalna)
Ostatnia aktualizacja: 17.11.2013

Spis treści:
1. Informacje konsularne
2. Ważne odnośniki
3. Informacje praktyczne
4. Kolej dookoła Rangunu
5. Rangun
6. Mandalay
7. Bagan
8. Jezioro Inle
9. Koleje przemysłowe w Namtu
10. Birma na You Tube

Birma jest intrygującym krajem. Z jednej strony słyszymy o juncie wojskowej łamiącej prawa człowieka, z drugiej strony ten tajemniczy kraj przyciąga. Na forach internetowych znajdziemy skrajnie różne opinie dotyczące podróżowania birmańskimi pociągami. Od przesadzonych, hurraoptymistycznych po pełne przerażenia. Jak to zwykle bywa, prawda pewnie leży pośrodku. Poprzednio miałem wątpliwości, czy uda mi się rozbudować ten artykuł, ale Birma staje się coraz bardziej otwarta i coraz bardziej osiągalna dla europejskich, w tym polskich turystów, a w 2013 sporo blogerów z całego świata odwiedziło ten kraj, dzięki czemu powstały liczne relacje, które pomogły mi opracować szczegółowe informacje, a dzięki uprzejmości Magdaleny i Pawła Kowalskich możecie obejrzeć zdjęcia birmańskich pociągów i dworców.

Birma zaskakuje gęstą, ciągle rozbudowywaną siecią kolejową. Pociągi łączą najważniejsze miasta, aczkolwiek stan torów i taboru na większości linii pozostawia dużo do życzenia; często kursują wagony podarowane kiedyś przez Chiny lub Indie. Kursują zarówno pociągi dzienne jak i nocne. Ponadto wokół Yangon (Rangun) kursują pociągi podmiejskie. Pociąg dookoła Yangon jedzie ponad 3 godziny

Najwygodniejsze wagony kursują w pociągu "Ekspres", przeznaczonym dla turystów na trasie Yangon (Rangun) - Mandalay. Jest to również główny szlak kolejowy kraju. Wbrew informacjom podawanych na innych stronach różowych, stan taboru nie jest taki dobry, jak mogłoby się wydawać. z opisów

Podczas podróży większością pociągów należy liczyć się z tłokiem, handlarzami na każdej ze stacji oraz tragicznym stanem toalet. Niedogodności rekompensują piękne widoki. W birmańskich pociągach nie ma klimatyzacji, okna normalnie można otwierać, więc możemy liczyć również na piękne zdjęcia. Nie wolno jednak zapomnieć o repelentach - komary dają się we znaki.

1. INFORMACJE KONSULARNE



Obywatele polscy udający się do Birmy muszą posiadać ważną wizę birmańską. Wizę można wyrobić w ambasadzie birmy w stolicy Tajlandii - Bangkoku, co wiąże się z koniecznością dłuższego pobytu w tym mieście, albo w ambasadzie Birmy w Berlinie - można przez pośrednika lub osobiście, jeżeli ktoś ma czas i mieszka na zachodzie Polski.

Dane adresowe ambasady Birmy w Berlinie:

Embassy of the Republic of the Union of Myanmar Berlin
Thielallee 19, 14195 Berlin. Telefon: (030) 2061570, Fax- (030) 20615720 Strona internetowa: www.botschaft-myanmar.de
e-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Jak donoszą fora internetowe, cały proces załatwiania wizy pocztą kurierską trwa 14-21 dni. Występują kłopoty z płatnościami bankowymi z terenu Polski. Podczas wizyty osobistej można załatwić wizę w ciągu jednego dnia, należy się jednak ustawić w kolejce długo przed otwarciem ambasady, ponieważ później jest dużo chętnych.

Do niedawna jedynym sposobem na dotarcie do Birmy była podróż drogą lotniczą. 28 sierpnia 2013 r. zmieniły się przepisy i do Birmy można się dostać drogą lądową przez następujące przejścia graniczne:

Tachilek – Maisai
Myawaddy – Mesok
Htee Kee – Phunaron
Kawthoung – Ranong

Obowiązują ograniczenia w poruszaniu się turystów po kraju, jednak z każdym rokiem Birma staje się coraz bardziej otwarta na turystów i sytuacja wydaje się zmierzać ku lepszemu. Nie warto zapuszczać się w północne rejony kraju, gdzie rząd nie ma rzeczywistej kontroli, ani w miejsca niedawnych starć pomiędzy buddystami a muzułmanami. Birma wydaje się spokojnym, stabilnym krajem, lecz to tylko pozory. Kraj zmaga się z rosnącą liczbą muzułmanów, a także z możliwą zmianą rządzących. Ludność pokłada nadzieje w wyborach powszechnych w 2015 roku nie zdając sobie sprawy, jak naprawdę wygląda polityka.

2. WAŻNE ODNOŚNIKI



Aktualny (???) rozkład jazdy birmańskich pociągów
Inny rozkład jazdy
Cennik biletów - należy pamiętać, że turyści w Birmie płacą w dolarach amerykańskich.
Relacje z podróży koleją po Birmie na blogu Magdaleny i Pawła Kowalskich.
Relacja z podróży birmańskim pociągiem na innym polskim blogu "Pączki w podróży".

3. INFORMACJE PRAKTYCZNE



W Birmańskich pociągach spotkacie się z następującymi klasami wagonów:

Ordinary class - zwykła, najtańsza i najczęściej wybierana przez miejscowych klasa wagonów. Drewniane ławki, w wagonach nie ma wiatraków.
First class - wyższa klasa, w wagonach nie ma wiatraków, ale drewniane ławki posiadają obicia, dzięki czemu podróżowanie jest bardziej komfortowe
Upper class - najwyższa klasa przygotowana głównie dla turystów - fotele komfortowe jak na birmańskie warunki, choć daleko im do standardów najlepszych pociągów w sąsiednich krajach. W wagonach są wiatraki.
sleeper - wagony sypialne z przedziałami czteroosobowymi, bez korytarza, do każdego przedziału prowadzą osobne drzwi z peronu. Nie można przechodzić z przedziału do przedziału. Nie wiem, jak jest z toaletami. Spotykane w pociągu nocnym Rangun - Mandalay, obecnie nie wiadomo, czy kursują regularnie.
upper class sleeper - wagony sypialne z przedziałami dwuosobowymi. Tylko w pociągu nocnym Rangun - Mandalay. Nie wiadomo, czy kursują regularnie.

- wszystkie birmańskie pociągi dalekobieżne objęte są całkowitą rezerwacją miejsc. Bilety wydawane są na konkretną osobę. Rezerwacja odbywa się bez udziału systemu komputerowego, w związku z czym może się zdarzyć, że kilka osób będzie posiadało miejscówki na to samo miejsce. Miejsca oznaczone są birmańskimi cyframi, jednak obsługa pociągu lub personel stacji kolejowej pomaga obcokrajowcom zająć właściwe miejsce.

- tory kolejowe są w fatalnym stanie, pociągi jeżdżą bardzo powoli, podskakują, jakby miały się wykoleić, podróż dłuży się w nieskończoność i może być nużąca.

- za bilety płaci się w dolarach amerykańskich. Należy pamiętać, aby mieć przy sobie odliczoną kwotę, bowiem najczęściej reszta nie jest wydawana. Kasjerzy nie przyjmują również pomiętych i pobrudzonych banknotów.

- obcokrajowcy płacą za bilet dużo więcej niż Birmańczycy, przez co cena przestaje być konkurencyjna w stosunku do autobusów. Bilet autobusowy często kosztuje tyle samo lub mniej, niż bilet kolejowy w najtańszej klasie "ordinary", a autobus jedzie dużo szybciej. Autobusy często są również wygodniejsze.

- pociągi mają przewagę nad autobusami w postaci toalety. Toalety są w każdym wagonie. Podobnie jak w innych krajach regionu, są to toalety tureckie, wprawdzie niezbyt czyste, ale jak najbardziej funkcjonalne.

- na każdej stacji przez wagon przechodzą sprzedawcy z najróżniejszymi towarami. Natomiast żebracy nie są tak powszechnym zjawiskiem, jak gdzie indziej.

- na większości linii kolejowych obcokrajowcy nikogo już nie dziwią. Minęły czasy, kiedy cudzoziemiec nie mógł rozmawiać z Birmańczykami, a próba sfotografowania widoków za oknem kończyła się interwencją służb bezpieczeństwa.

- widoki za oknem to głównie wsie, pola, łąki, na trasie Mandalay - Lashio dochodzą jeszcze góry. Podczas powolnej podróży pociągiem podróżnik może się poczuć, jakby odbywał podróż w czasie, obserwując ludzi ciężko pracujących na polach, miasteczka wyglądające jak sprzed kilkudziesięciu lat oraz wioski z bambusowych chat. Ciekawostką jest most drogowo-kolejowy na trasie Mandalaya - Bagan. Spróbuję ustalić, gdzie dokładnie się znajduje.

- w Birmie napotkamy na problemy z noclegiem. Turyści nie mogą przenocować u birmańskich rodzin, nocleg można wykupić jedynie w hotelach posiadających specjalną licencję na pobyt obcokrajowców. Liczba takich hoteli, poza Rangunem i Mandalay, jest niewielka, a nocleg często kosztuje bardzo dużo.

- przed podróżą koleją należy zadbać o odpowiednią ilość napoi przy sobie. Birmańskie upały dają się we znaki podczas podróży, ze względu na prędkość 20-30 km/h wiatr zbytnio nie chłodzi wnętrza wagonu, a kiedy rozpada się deszcz, wszyscy zamykają okna i wnętrze wagonu zaczyna przypominać saunę

- spanie na dworcach nie jest zalecane. Na największych dworcach kolejowych przygotowano specjalne poczekalnie dla obcokrajowców, na mniejszych jest brudno, a na peronach i w okolicach dworców wałęsają się hordy bezpańskich psów mogących stanowić poważne zagrożenie.

- w wagonach nie obowiązuje zakaz palenia. Palenie lokalnych cygar w pociągu to coś normalnego, jednak przy otwartych oknach wagony nie są zadymione. Natomiast wszędzie w Birmie spotkacie czerwone ślady przypominające krew. To ślady po splunięciach, bowiem najpopularniejszą używką jest tu betel.

- Birmańczycy są przyjaźnie nastawieni do obcokrajowców, nie występuje większe zagrożenie przestępczością pospolitą. Należy się przygotować na poczęstunek od obcych ludzi - należy przyjmować wszystko z uśmiechem, dobrze też przygotować zapas widokówek z Polski lub innych pamiątek związanych z naszym krajem.

- Birmańczycy przewożą w pociągach mnóstwo bagażu. Niech was nie zdziwi widok toreb wyładowanych po brzegi różnymi rzeczami.

- Birma bardzo ładnie wychodzi na zdjęciach. Widziałem wiele relacji podróżniczych i zdjęcia z tego kraju zawsze wydawały mi się najpiękniejsze i najlepiej oddające atmosferę tej części Azji. Życie tu nie jest jednak tak piękne, jak na zdjęciach. Podróż do Birmy to zadanie dla osób, które potrafią wytrzymać jakiś czas bez luksusów i chcą poznać zupełnie inną kulturę. Niestety, komercja i masowa turystyka mogą wkrótce sprawić, że również ten kraj straci swoją specyficzną atmosferę.

- Birma nie posiada obecnie kolejowych połączeń międzynarodowych. W najbliższej przyszłości planuje się wybudowanie linii kolejowej łączącej Birmę z Chinami, odbudowę dawnej "Kolei Śmierci" łączącej Birmę i Tajlandię. Granica z Bangladeszem jest zaminowama, więc trudno snuć jakieś plany. Nie udało mi się znaleźć informacji dotyczących planów połączeń kolejowych z Indiami.


Klasa Ordinary
(aut. Magdalena i Paweł Kowalscy, źródło: mpkpoland.weebly.com)

Klasa Upper
(aut. Magdalena i Paweł Kowalscy, mpkpoland.weebly.com)


4. POCIĄG DOOKOŁA RANGUNU



Stolice państw świata można podziwiać na różne sposoby - pieszo, z okien tramwaju lub autobusu, czy też wynająć rower i pojeździć po mieście. Osoby przybywające do stolicy Birmy - Rangunu mogą wybrać ciekawy sposób spokojnej podróży dookoła miasta - Kolej Dookoła Rangunu, znaną pod nazwą Yangon Circle Line.

Yangon Circle Line to linia kolejowa dookoła birmańskiej stolicy, służąca mieszkańcom jako podstawowy środek transportu. Na trasie kursują różne pociągi - od zwykłych składów wagonowych po zespoły trakcyjne sprowadzone z Japonii. Pociągi jeżdżą bardzo często, ale podróż jest bardzo powolna, a wagony zatłoczone. Podróżując tym pociągiem, przejeżdżamy przez centrum Rangunu, jak i obrzeża miasta. Z okien pociągu widać między innymi wysypisko śmieci, wille w dzielnicy najzamożniejszych mieszkańców oraz samoloty startujące z lotniska. Oprócz tego warto zobaczyć bazar na stacji Danyingon, podobny do bazarów kolejowych w Tajlandii.

Podróż pociągiem dookoła Rangunu trwa około 3 godzin. To świetna okazja do obserwowania życia codziennego mieszkańców stolicy. Bilet w 2013 roku kosztował 1 USD, ale kupno biletu wymagało trochę czasu. Do większości pociągów doczepiany jest jeden wagon wyższej klasy, więc jeśli ktoś ceni sobie komfort i prywatność, może za trochę wyższą cenę jechać właśnie takim wagonem. Łączna długość trasy to ponad 45 km, a po drodze znajduje się 39 stacji kolejowych.


Dworzec w Rangunie
(aut. Ken Marshall, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)

Pociąg dookoła Rangunu w środku
(aut. Ken Marshall, licencja Creative Commons, źródło: flickr.com)


5. RANGUN



Miasto założone w VI wieku na miejscu rybarskiej wioski Dagon. Największe miasto Birmy liczące ponad 5 milionów mieszkańców, do 2005 roku stolica kraju. Dla turystów to najczęściej pierwsze miejsce, jakie zobaczą w Birmie. Charakterystyczna dla Rangunu jest różnorodność - znajdziemy tu ciekawe zabytki, liczne świątynie - stojące niedaleko siebie pagody, meczety, kościoły baptyjskie i XIX wieczną katedrę Najświętszej Marii Panny. Można się pospacerować postkolonialnymi ulicami lub zaniedbanymi dzielnicami. W ekskluzywnych sklepach, podobnych do dawnych polskich "Pewexów", można kupić nowoczesny sprzęt elektroniczny. Piękna zabudowa kontrastuje z zaniedbanymi dzielnicami, dzielnice biedoty kontrastują z ogrodzonymi osiedlami najzamożniejszych Birmańczyków. Kontrasty społeczne świetnie widoczne są z okien pociągu kursującego dookoła Rangunu.

Jeśli chodzi o zabytki, to najważniejszym z nich jest pagoda Shwedagon w centrum miasta, która pięknie wygląda zarówno w dzień, jak i w nocy. Warto jednak wiedzieć, że w birmańskiej stolicy na porządku dziennym są długie przerwy w dostawie prądu.

Ogólnie Rangun nie powala pod względem zabytków. Zabudowa, jak pisałem, jest zróżnicowana, to dobre miejsce na długie spacery. W pobliżu centrum miasta warto zwiedzić park z jeziorem Kandawgyi. Na jeziorze zwraca uwagę pałac Karaweik.

Z zewnątrz bardzo ładnie prezentuje się dworzec główny w Rangunie. Odjeżdżają stąd pociągi do najważniejszych miast Birmy. Turyści najczęściej wybierają trasę do Mandalay, a później kontynuują podróż do Bagan i wiaduktu Gotheik, ewentualnie dalej do Hsipaw.

Lotnisko międzynarodowe Yangon położone jest około 15 kilometrów od śródmieścia, w miejscowości Mingaladon. Lotnisko po modernizacji uważane jest za jedno z najnowocześniejszych w tej części Azji. Jeśli chodzi o dojazd z lotniska do centrum, to w internecie pojawiają się sprzeczne opinie. Według jednych forów do centrum można dojechać tylko taksówką, według innych można złapać pick-upa przerobionego na środek transportu zbiorowego. Jeżeli spojrzycie na mapy Google, to w pobliżu lotniska zobaczycie małą stację kolejową Wai Bar Gi, przez którą przejeżdżają pociągi kursujące dookoła Rangunu. Według pomiarów Google z terminalu międzynarodowego do stacji trzeba iść 3 kilometry. W pobliżu znalazłem również stację Pa Ywet Seik Kone oddaloną od terminau 2 kilometry.

Wybrane połączenia krajowe z lotniska w Rangunie:

Rangun - Bagan (Air Bagan, Air Mandalay, Air Kanbawza, Asian Wings)
Rangun - Heho (Myanma Airways)
Rangun - Naypyidaw (Golden Myanmar Airlines - prawd. nie dla cudzoziemców)
Rangun - Sittwe (Air Mandalay)
Rangun - Dawe (Air Kanbawza)
Rangun - Loikaw (Myanma Airways)
Rangun - Mazin (Myanma Airways, Air Bagan, Air Kanbawza)
Rangun - Thandwe (Air Kanbawza, Air Bagan, Air Mandalay)
Rangun - Mandalay (Asian Wings Airways, Yangon Airways)
Rangun - Lashio (Air Bagan)

Wybrane połączenia międzynarodowe z lotniska w Rangunie:

Rangun - Bangkok (Thai Airways International, Golden Myanmar Airlines, Bangkok Airways)
Rangun - Mae Sot (Nok Air)
Rangun - Phnom Penh (Myanmar Airways International)
Rangun - Kuala Lumpur (Malaysia Airlines, Air Asia)
Rangun - Singapur (Golden Myanmar Airlines, Singapore Airlines, Jetstar Asia)
Rangun - Tokio (Ana)
Rangun - Seul (Korean Air Lines, Air Asia)
Rangun - Dauha (Qatar Airways)
Rangun - Hanoi (Vietnam Airlines)
Rangun - Bangkok - Frankfurt/Berlin (Lufthansa)
Rangun - Kunming (Air China Limited)
Rangun - Hongkong (Dragon Air)
Rangun - Guangzhou (China Southern Airlines)
Rangun - Taipei (China Airlines)
Rangun - Pekin (China Airlines)

6. MANDALAY



Mandalay to drugie miasto Birmy pod względem liczby ludności. Zamieszkuje je ponad milion osób. Bardzo popularne wśrod turystów, a przez to bardzo drogie i żyjące z turystyki. Spotkacie tu mnóstwo naganiaczy. Charakterystyczne dla tego miasta są wielokulturowość i wieloreligijność, gwar, ruch na ulicach przypominający największe miasta w innych krajach regionu oraz wygórowane ceny. Mimo wszystko to miasto warte odwiedzenia i doskonała baza wypadowa do zwiedzania okolicznych miast i miasteczek. W samym Mandalay jest sporo atrakcji turystycznych. Najważniejsza z nich to bez wątpienia Wzgórze Mandalay (Mandalay Hill) położone na peryferiach miasta. Dawniej święta góra, dziś turyści przybywają na wzgórze, aby zobaczyć świątynię i piękną panoramę miasta rozpościerającą się ze wzgórza.

Mandalay to także postkolonialna architektura, labirynt uliczek i bazar w centrum. W niektórych miejscach można spotkać coś w stylu łaźni publicznych, gdzie mieszkańcy piorą pranie i myją się na oczach przechodniów. Inny popularny zabytek to odrestaurowany Pałac Królewski. Pomiędzy Pałacem Królewskim a wzgórzem utworzono nieduży ogród zoologiczny, gdzie można zobaczyć między innymi birmańskiego żółwia rzecznego.

Warto wybrać się też na wycieczkę po okolicach Mandalay. W bliskiej odległości położone są cztery starożytne stolice Birmy: Mingun, Amarapura (najdłuższy na świecie most tekowy na jeziorze Taungthamam), Inwa i Sagaing.

Dworzec kolejowy w Mandalay położony jest w centrum miasta. Najpopularniejsze połączenia kolejowe to Mandalay - Rangun, Mandalay - Bagan oraz Mandalay - Hsipaw - Lashio. Oprócz wspomnianych pociągów z Mandalay odjeżdżają pociągi na północ do miasta Myitkyina. Odległość pomiędzy miastami to 539 kilometrów, codziennie kursuje tamtędy pięc par pociągów, ale ze względu na prędkość trasa nie jest popularna wśród turystów, ani miłośników kolei. Pociągi przez cały czas jadą około 25 km/h, a podróż, w zależności od wybranego połączenia, trwa od 16 do 20 godzin. Jak podaje Wikipedia, tory na tej trasie nie były remontowane od ponad stu lat. Sama Myitkyina ma niewiele do zaoferowania turystom, a rejony te uchodzą za niespokojne.

Lotnisko w Mandalay położone jest 48 kilometrów od miasta. Po drodze na lotnisko mijamy miasto Inwa, które warto zwiedzić.

Przez Mandalay przepływa rzeka Irawad, po której kursują promy rzeczne. Jeżeli macie czas i trochę pieniędzy, warto w ten sposób odbyć podróż np. do opisanego poniżej Bagan.

7. BAGAN



Bagan to również jedno z najczęściej odwiedzanych przez turystów miast. Dworzec kolejowy w tym mieście jest znacznie oddalony od atrakcji turystycznych. Jak można przeczytać w relacjach internetowych, na dworcu nie powinien nas zdziwić widok krów pasących się na torach, ani zapach krowiego łajna. Dla obcokrajowców wydzielono specjalne pomieszczenie, gdzie mogą zaczekać na pociąg. Największe atrakcje oddalone są o około 9 kilometrów. Przy wjeździe do miasta (na lotnisku i w porcie) od turystów pobierana jest specjalna opłata rządowa - w 2013 roku wynosiła ona 15 USD.

Bagan słynie z ponad 3 tysięcy zachowanych świątyń i stup. Dzieli się na trzy części - Old Bagan z najlepiej zachowanymi świątyniami, zwykle tam tłok, oblegane przez tłumy turystów i handlarzy usiłujących sprzedać cokolwiek, New Bagan - miasto, gdzie przesiedlono mieszkańców Old Bagan oraz Nyaung U - małe miasteczko na wschód od Old Bagan, kilka kilometrów od stacji kolejowej Bagan. To właśnie tam najlepiej wykupić nocleg.

Jeżeli chcemy zwiedzać Bagan, najlepiej wypożyczyć rower i pedałować po mieście i okolicy. Poza Old Bagan można znaleźć setki urzekających, opuszczonych świątyń, idealmnych na sesję fotograficzną.

Do Bagan można dojechać pociągiem nocnym z Mandalay. Z Bagan do Mandalay pociąg natomiast odjeżdża o 7:00 rano. To bardzo powolny pociąg, dlatego wiele osób wybiera autobus lub samolot. Lotnisko znajduje się na terenie Nyaung U, bliżej Bagan niż dworzec kolejowy.

Połączenia lotnicze z Bagan:

Bagan - Rangun
Bagan - Mandalay
Bagan - Heho
Bagan - Kengtung
Bagan - Thandwe
Bagan - Naypyidaw

Loty obsługują lokalne linie lotnicze: Myanma Airways, Asian Wings Airways, Air Bagan, Air Mandalay, Yangon Airways.

8. JEZIORO INLE



Jezioro Inle to jedno z najpiękniejszych miejsc w Birmie, tłumnie odwiedzane przez turystów mimo nieco utrudnionego dojazdu. Jezioro ze wszystkich stron otoczone górami wygląda jak z bajki, a dodatkową atrakcją są piękne wioski na wodzie. Życie toczy się tu swoim rytmem a wioski wyglądają, jakby czas zatrzymał się tu wiele lat temu. Na wodzie postawiono nawet świątynie i niewielkie pola uprawne.

Jezioro najlepiej zwiedzać rowerem. Rowery można wypożyczyć w Nyaungshwe, popularnej bazie noclegowej i wypadowej w pobliżu jeziora. Najbliższa stacja kolejowa oddalona jest o 11 kilometrów od jeziora - w Shwenyaung. Dojazd do tej stacji jest utrudniony. Aby do niej dojechać, trzeba wsiąść do pociągu nocnego Rangun - Mandalay i wysiąść na stacji Thazi późno w nocy. Z Thazi o szóstej rano odjeżdża zwykły pociąg do Yaksauk, po drodze zatrzymujący się między innymi właśnie w Shwenyaung. Przejazd z Thazi do Shwenyaung trwa bardzo długo (ok. 10 godzin), ale jest to bardzo malownicza linia kolejowa. Większość podróżnych wybiera podróż samolotem Rangun - Heho lub Mandalay - Heho i stamtąd autobusem nad jezioro Inle.

Bez względu na środek transportu, warto tu przyjechać.

9. KOLEJE PRZEMYSŁOWE W NAMTU



Przeglądając filmy o tematyce kolejowej, przypadkowo natrafiłem na filmy przedstawiające birmańskie lokomotywy parowe. Na mapach sieci kolejowej Birmy nie ma żadnej informacji na ten temat, natomiast podczas przeszukiwania specjalistycznych serwisów znalazłem tylko podstawowe informacje.

W Namtu znajdują się jedne z największych na świecie złóż ołowiu. Przed I wojną światową miejsce to było znane z ogromnych złóż srebra, srebro wydobywano już w XIX wieku. Obecnie w Namtu i okolicach czynne są kopalnie ołowiu, cynku i niklu, pracujące pod kontrolą birmańskiego rządu. Duża część cynku idzie na eksport do Japonii i Chin.

Kopalnie połączone są ze sobą siecią starych, zaniedbanych torów kolejowych, na których do dziś można spotkać parowozy ciągnące drewniane wagoniki po malowniczych teranach. Podobne koleje widziałem jedynie na filmach z Chin, ale w Chinach są one systematycznie likwidowane.

Namtu jest niedostępne dla turystów. Raz na rok lub raz na kilka lat biuro podrózy Far Rail organizuje wycieczki w tamte rejony. Są to drogie wyjazdy, mimo to przyciągają zamożnych fanów kolei z całego świata. Wycieczka w grudniu 2013 roku kosztowała od 1570 funtów brytyjskich do 2220 funtów. Sporo, ale biuro organizuje transport, zakwaterowanie i wszystkie zezwolenia.

Trzeba jednak wiedzieć, że Namtu i okolice to niezbyt stabilne rejony. W przeszłości dochodziło tam do starć na tle etnicznym. Wikipedia podaje, że Lashio i Namtu łączy linia kolejowa, lecz nie udało mi się zweryfikować tej informacji.

Filmy na You Tube:
Namtu Mines Railways - dzień 1
Namtu Mines Railways - dzień 2
Namtu Mines Railways - dzień 3
Namtu Mines Railways - dzień 4
Namtu Mines Railways - dzień 5

10. BIRMA NA YOU TUBE



Odnośniki do najciekawszych filmów przedstawiających Birmę na You Tube:

Birmańskie miasta



Bagan
Dawei
Kalaw
Lashio
Mandalay
Myitkyina
Naipydaw
Przejazd przez Rangun
Rangun w godzinach szczytu - komunikacja miejska
Rangun - ciekawy film
Rangun - spacerek po mieście

Birmańskie pociągi



Rangun - ciekawy dokument łączący opowieść o mieście, ludziach i pociągach.
Pociąg dookoła Rangun -
Ciekawy reportaż o podróży koleją przez Birmę
Ciekawy reportaż o podróży pociągiem Mandalay - Pyin U Lwin
Reportaż z podróży pociągiem Kalaw - Shwe Nyaung
Ciekawy film o birmańskich kolejach
Pociąg Bagan - Mandalay
Birmański pociąg podmiejski
Pociąg Thazi - Kalaw
Kolejny reportaż o podróży birmańskim pociągiem
Przejazd przez słynny wiadukt Gokteik
Scenki z podróży pociągiem Myitkyina - Mandalay
Scenki z podróży pociągiem Myitkyina - Hopin
Przejazd Thazi - Kalaw (ponad 4 godziny)