Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


BIAŁORUŚ



Przewoźnik narodowy: Белорусская железная дорога
Strona internetowa: www.rw.by
Ostatnia aktualizacja: 10.01.2017



Spis treści:

1. Wizy
2. Rozkład jazdy
3. Pociąg Warszawa-Mińsk
4. Pociągi z Warszawy do Moskwy przez Białoruś
5. Wybrane połączenia międzynarodowe
6. Pociągiem po Białorusi
7. Kolej dziecięca w Mińsku
8. Co zobaczyć na Białorusi?

Białoruś jest chyba najmniej znanym sąsiadem Polski. Wizerunek medialny negatywnie rzutuje na skojarzenia Polaków. Może dlatego w internecie bardzo trudno znaleźć informacje na temat tego kraju, podobnie jak na temat podróżowania koleją po nim. Oczywiście należy wziąć pod uwagę, że to tylko doniesienia medialne, rzeczywistość może wyglądać zupełnie inaczej. Z relacji podróżników wynika zupełnie co innego, niż z artykułów w mediach - kraj jest czysty, bezpieczny, a ludzie przyjaźnie nastawieni. Nigdy nie byłem na Białorusi, chociaż jest to jedno z moich marzeń podróżniczych i chciałbym zwiedzić ten kraj, sfotografować tamtejsze pociągi oraz skonfrontować wizerunek medialny Białorusi z rzeczywistością. Skupię się więc tylko na podstawowych informacjach.


Białoruski pociąg podmiejski
(materiały prasowe kolei białoruskich )

Białoruski pociąg podmiejski
(materiały prasowe kolei białoruskich )

1. WIZY



Turyści podróżujący do Białorusi lub przejeżdżający przez Białoruś muszą mieć ważną wizę wydawaną przez Ambasadę Białorusi w Warszawie lub Konsulat Generalny Białorusi w Gdańsku. Oprócz ważnej wizy turysta musi mieć wykupione określone ubezpieczenie. Od kilku lat turyści przejeżdżający przez Białoruś do Rosji muszą mieć wykupioną wizę tranzytową. Cennik wiz oraz dodatkowe informacje znajdują się na stronie internetowej AMBASADY BIAŁORUSI W POLSCE.



26 października 2016 roku wszedł w życie dekret umożliwiający bezwizowy wjazd do Grodna i kilku miejsc w okolicy pod warunkiem wcześniejszego wykupienia w którymś ze wskazanych biur podróży wycieczek. Niestety, bezwizowy wjazd nie obejmuje połączenia kolejowego Kraków - Grodno.

9 lutego 2017 roku wejdzie w życie dekret znoszący obowiązek wizowy na pobyt do 5 dni dla obywateli 80 krajów, w tym Polski, jednak granica musi zostać przekroczona w Międzynarodowym Porcie Lotniczym w Mińsku, czyli nadal nie da się dojechać pociągiem do wizy. W komunikacie prasowym nie było informacji, czy powrót również musi nastąpić drogą lotniczą.

Więcej informacji na blogu "Kolej na Podróż"
Komunikat prasowy Kancelarii Prezydenta Białorusi

2. ROZKŁAD JAZDY



Na stronie kolei białoruskich można bez problemów wyszukać interesujące nas połączenie lub zapoznać się z rozkładem dla wybranej stacji.

www.rw.by/schedule/suburban/ - rozkład jazdy pociągów podmiejskich i regionalnych.

Rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych i międzynarodowych - niestety, wyszukiwarka nie rozpoznaje alfabetu łacińskiego. Istnieje możliwość dokonania zakupu biletów online. Mogą wystąpić problemy przy płatnościach kartami wydanymi przez zagraniczne banki.

www.ticketbus.by - rozkład jazdy autobusów.

www.poezda.net/en/index - rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych w krajach byłego ZSRR

3. POCIĄGI POLSKA - BIAŁORUŚ



W rozkładzie jazdy 2016/2017 pomiędzy Polską a Białorusią kursują pociągi nocne z Warszawy. Jeden to pociąg nocny z Warszawy do Mińska, Pociąg zestawiony jest tylko z wagonów sypialnych.

Rozkład każdorazowo należy sprawdzać na stronie rozklad-pkp.pl.

Cena biletu z Warszawy do Mińska (stan na 10.01.2017):
Miejsce sypialne w przedziale 3 osobowym - 64,60 euro
Kursują pociągi REGIO Terespol - Brześć. Od 4 września 2016 roku w składzie pociągu TLK Hańcza będą kursowały bezpośrednie wagony relacji Kraków - Białystok - Grodno. Do Grodna z PKP Intercity dojedziemy codziennie.

PKP Intercity przygotowało dla podróżnych ofertę Grodno Specjal. Przykłady cen w ofercie:

Kraków Główny - Grodno - 21,40 euro (10,70 euro dziecko w wieku 4-12 lat)
Warszawa - Grodno - 15,70 euro (7,90 euro dziecko w wieku 4-12 lat)
Białystok - Grodno - 7,50 euro (3,80 euro dziecko w wieku 4-12 lat)
Kuźnica Białostocka - Grodno - 6,10 euro (3,10 euro dziecko w wieku 4-12 lat)

Cena bazowa za przejazd Warszawa - Grodno wynosi w przeliczeniu 29,90 euro, z Krakowa dojedziemy za 39,80. Dzieci w wieku 4-12 lat płacą 15 euro (Warszawa - Grodno) i 19,80 euro (Kraków - Grodno)

W cenie biletu zawarta jest rezerwacja miejsca. Dzieci w wieku do 4 lat podróżują bezpłatnie, natomiast dzieci, które nie ukończyły dwunastego roku życia są uprawnione do podróży ze zniżką 50%. Bilety dostępne są tylko w kasach biletowych.

Rozkład jazdy na stronie PKP Intercity:

Sprawdź rozkład jazdy Warszawa Centralna - Mińsk
Sprawdź rozkład jazdy Kraków Główny - Grodno
Sprawdź rozkład Warszawa Centralna - Grodno
Sprawdź rozkład Białystok - Grodno

5. WYBRANE POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Białoruś posiada połączenia kolejowe ze wszystkimi sąsiednimi krajami. Nie ma jednak szczegółowych informacji o cenach. Ceny połączeń z Łotwą pochodzą ze strony kolei łotewskich.

Litwa



W rozkładzie jazdy 2014/2015 kursują bezpośrednie pociągi międzynarodowe Wilno - Mińsk zestawione z litewskiego autobusu szynowego. Ponadto przez Wilno kursują pociągi Moskwa - Mińsk - Kaliningrad. Cena wynosi około 68 złotych.

Rozkładów jazdy należy szukać na stronach:
www.litrail.lt

Łotwa



W rozkładzie jazdy 2015/2016 przewidziany jest pociąg bezpośredni Ryga - Mińsk. W sezonie letnim kursuje codziennie, poza sezonem kilka razy w tygodniu. W lecie należy się liczyć z trudnościami z rezerwacją miejsca, bowiem z pociągu korzystają białoruscy urlopowicze masowo wyjeżdżający na urlop nad morzem w łotewskiej Jurmali. W skład pociągu wchodzą wagony z przedziałami oraz wagony sypialne (według ldz.lv). Jakość wagonów zależy od dnia, w jeden dzień w pociągu kursują wagony łotewskie, w drugi wagony białoruskie. Odległość 655 kilometrów pociąg pokonuje w 12 godzin



Liczne połączenia z Mińska, Grodna i Brześcia do Moskwy, Sankt Petersburga i innych rosyjskich miast, nawet tak dalekich jak Archangielsk.

Pozostałe



Z Mińska odjeżdżają bezpośrednie wagony m.in. do Sofii, Pragi, Kiszyniowa, Bazylei, Berlina i wielu innych miejsc.

Typowy białoruski pociąg dalekobieżny
(aut. Artem Svetlov, lic. CC-BY, flickr.com)


6. POCIĄGIEM PO BIAŁORUSI



W 2012 roku koleje białoruskie obchodziły 150-lecie, w związku z czym ogłoszono plany restrukturyzacji i modernizacji taboru oraz wprowadzenia nowej jakości usług. Pierwszym krokiem było zakupienie pociągów typu "Flirt".

Pociągi najczęściej dzielą się na:
kupiejny - wagon sypialny z zamykanymi przedziałami 2- i 4-osobowymi
plackartny - wagon sypialny bez przedziałów
obszczij - wagon z miejscami do siedzenia najczęściej w postaci drewnianych ławek
sidiaszczij - wagon z miejscami do siedzenia.

W każdym wagonie jest "prowadnik", do którego obowiązku należy sprawdzanie biletów, wydawanie pościeli, czy sprzedaż napojów.

W miastach obowiązują tzw. strefy sanitarne i toalety są zamykane kilkanaście minut przed wjazdem do miasta. Pozostają zamknięte przez ok. 10 minut od odjazdu pociągu z danego miasta. Zarządzenie nie dotyczy pociągów prowadzących wagony z toaletami z obiegiem zamkniętym.

Na Białorusi nie ma biletów sieciowych umożliwiających nieograniczone podróże turystom, ale ceny biletów nie powinny zbytnio obciążyć biletów.

W 2016 roku koleje białoruskie wprowadziły pakiety wycieczkowe obejmujące podróż pociągiem połączoną z podróżą autobusem, noclegiem w hotelach oraz dodatkowymi atrakcjami. Grupą docelową w założeniu mają być rosyjscy turyści, jednak oferta jest dostępna również dla turystów z innych krajów.


Pociąg Mińsk - Gomel
(aut. David Haraldson, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Pociąg Mińsk - Gomel
(aut. David Haraldson, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

7.KOLEJ DZIECIĘCA W MIŃSKU



Jak w niemal wszystkich krajach byłego ZSRR, również na Białorusi działały koleje dziecięce, zwane również pionierskimi. Pierwsza z nich krótko kursowała w Homelu, natomiast druga - w białoruskiej stolicy - przetrwała do dziś. Kolej znana również pod nazwą "Малая Белорусская" została oddana do użytku 9 lipca 1955 roku. Początkowo pociągi były prowadzone przez lokomotywy parowe, później zastąpione przez lokomotywy spalinowe. Obecnie kolejka kursuje sezonowo, a pasażerowie mogą się przejechać po malowniczej trasie o długości 3,79 kilometra. Łączna długość torów, łącznie z zapleczem wynosi 4,5 km . Rozstaw 750 mm, tabor to lokomotywy spalinowe ТУ7А-2782 ТУ7А-3350 i wagony PV51 (jak podaje railways.id.ru, produkcji polskiej PAFAWAG) . Kolejka rozpoczyna i kończy bieg na stacji Заслоново, po drodze zatrzymując się na stacji Сосновый Бор. Według informacji na stronie kolei białoruskich na szlaku działa także stacja Пионерская, jednak z artykułu wynika, iż znajdują się tam tylko urządzenia techniczne i zaplecze.

Będąc w Mińsku na pewno warto przejechać się tą malowniczą kolejką wąskotorową. Kolej mieści się przy dużym parku, trochę daleko od głównych atrakcji centrum, ale przy głównej ulicy, więc nietrudno tam trafić. Adres: пр. Независимости, 86

Kolej dziecięca w Mińsku na mapach Google

Kolej dziecięca w Mińsku na You Tube (10:54)(2013)
Kolej dziecięca w Mińsku na You Tube (01:32)(2013)
Kolej dziecięca w Mińsku na You Tube (03:08)(2011)
Kolej dziecięca w Mińsku na You Tube (01:20)(2010)


Stacja kolei dziecięcej w Mińsku
(materiały prasowe kolei białoruskich )

Pociąg kolei dziecięcej w Mińsku
(materiały prasowe kolei białoruskich )

8. CO ZOBACZYĆ NA BIAŁORUSI



Białoruś to interesujący kraj. Liczba miast nie jest może imponująca, ale warto poświęcić tydzień na wycieczkę kolejową po najważniejszych miejscach kraju. Oczywiście lista jest subiektywna, a kolejność według popularności wśród Polaków. Na końcu listy dodałem szczególnie interesujące miejsca, do których nie da się dojechać pociągiem, ale wypadałoby je zwiedzić. Co jest charakterystyczne dla wszystkich białoruskich miejsc: brak dresiarzy na ulicach, czystość, liczne symbole dawnego ZSRR. Jak pisałem, chciałbym kiedyś skonfrontować wizerunek medialny Białorusi z rzeczywistością, dlatego podaję tylko lakoniczne opisy miast.

MIŃSK - stolica Białorusi i jej największe miasto. Położony nad Świsłoczą, ważny węzeł transportowy i ośrodek przemysłowy. Pod względem liczby zabytków ustępuje najważniejszym europejskim stolicom, mimo to warto odwiedzić białoruską stolicę, aby zobaczyć chociażby Górne Miasto. Turyści odwiedzający Mińsk zdziwieni są panującą czystością, szerokimi ulicami, tanią komunikacją miejską i brakiem korków oraz graffiti na budynkach. Dużą atrakcją jest także kursująca sezonowo kolejka dziecięca. Dworzec kolejowy prezentuje się bardzo ładnie, jedyna wada to brak prysznica. W wolnym czasie można się przejechać metrem. Turystów zainteresują także zabytki sakralne, w postaci cerkwi, soborów, kościołów i synagog. Miasto spokojne jak na stolicę. Można się przyczepić do stosunkowo wysokich cen dla obcokrajowców, natomiast warto poświęcić co najmniej 5-6 godzin na zwiedzanie miasta, ewentualnie pojechać do innego miasta nocnym pociągiem.

GRODNO - bardzo ładne miasto tuż za polską granicą, coraz bardziej popularne wśród Polaków. Dzięki zachowanym zabytkom bywa nawet wymieniane jako kulturalna stolica Białorusi. Spośród zabytków najbardziej charakterystyczne to Stary Zamek i Nowy Zamek połączone mostem, natomiast w śródmieściu bardzo ładnie prezentuje się deptak. W całym mieście znajdziemy liczne zabytki religijne - kościoły, cerkwie i synagogę. Uczniów oraz miłośników literatury z pewnością zainteresuje Dom Elizy Orzeszkowej oraz jej grób na cmentarzu farnym. Obowiązkowa pozycja podczas pobytu na Białorusi; z Grodna można także dojechać pociągiem do najważniejszych białoruskich miast.

BRZEŚĆ - Pierwsze białoruskie miasto, które mijamy po przekroczeniu przejścia granicznego w Terespolu. Z racji położenia często odwiedzane przez Polaków. Na zwiedzanie Brześcia należy poświęcić kilka godzin + kolejne kilka na zakupy, o ile to jest naszym celem. Najważniejsze miejsce to fragmenty twierdzy, wśród których zbudowano piękną cerkiew. Inny ciekawy zabytek - kościół katolicki z 1856 roku znajdziemy na Placu Lenina, czyli białoruskim odpowiedniku rynku głównego. Miłośników kolei z pewnością zainteresuje niewielkie Muzeum Techniki Kolejowej przy dworcu kolejowym, gdzie można obejrzeć parowozy-pomniki.

LIDA - nieduże, przyjemne miasteczko, znane z Zamku Książąt Litewskich. Niestety, poza zamkiem nie zachowała się średniowieczna zabudowa , aczkolwiek trudno odmówić Lidzie swoistego uroku. Oprócz zamku turyści fotografują Dom Oficerów, drewniane domki i parowóz-pomnik przy stacji kolejowej. Zadbane miasteczko, dobre jako przystanek w podróży z Grodna do Mińska.

BARANOWICZE - Baranowicze również należą do miejsc często odwiedzanych przez Polaków. Dzięki stosunkowo niedrogim hotelom w centrum (nie oznacza to "tanim hotelom"), są traktowane jako baza wypadowa do innych białoruskich miast. Jak dla mnie, najważniejszym powodem przyjazdu do Baranowicz jest Muzeum Kolei z licznymi pojazdami szynowymi - lokomotywami, wagonami, drezynami oraz pojazdami technicznymi. Miejsce z pewnością godne polecenia, można poczuć "duszę" starych lokomotyw i nie tylko. Baranowicze to młode miasto, więc nie znajdziecie tu zabytków, może poza soborem i kościołem katolickim. Zabudowa współczesna, warto wybrać się na miejscowe targowisko.

NOWOGRÓDEK - piękne miasteczko w obwodzie grodzieńskim; dawna stolica Wielkiego Księstwa Litewskiego i Rzeczypospolitej. Na turystów czeka sporo atrakcji. Wśród nich najpopularniejsza to Dworek Mickiewicza, ruiny zamku Mendoga i polski kościół. Ale to nie wszystko. Na Placu Lenina, czyli białoruskim odpowiedniku rynku, pięknie prezentują się kamieniczki, a miłośnicy zabytków sakralnych w tak niewielkim miasteczku mogą zwiedzić kościół, meczet i sobór. Zadbana zabudowa, zadbane uliczki, piękna przyroda otaczająca miasteczko, czynią je idealną propozycją dla turystów. Niestety, Nowogródek ma jedną wadę - brak połączeń kolejowych. Najbliższa stacja kolejowa (Navajelnia) oddalona jest od Nowogródka o około 20 kilometrów, więc zawitają tu raczej turyści z własnym samochodem.

MOHYLEW - duże miasto o charakterze przemysłowym ze współczesną zabudową, składającą się głównie z wielkich blokowisk, ogromnych zakładów przemysłowych, a wszystko to otoczone piekną zielenią. Na tle osiedli wyróżniają się cerkwie i sobory. Centrum Mohylewa niezbyt duże; wizytówką miasta jest Plac Zwycięstwa z ładnym ratuszem i zadbanym deptakiem. Można również odpocząć w pobliskim parku Gorkiego. Zwraca uwagę również budynek teatru. Dużo kamienic w centrum jest zaniedbanych, lecz widać pierwsze remonty, co daje nadzieję, iż Mohylew będzie kiedyś miastem częściej odwiedzanym przez turystów. Obecnie warto tu przyjechać, aby poczuć specyficzną atmosferę wielkiego ośrodka przemysłowego, która pozwoli niektórym cofnąć się w czasie o ileś tam lat, kiedy polskie miasta nie były jeszcze zakorkowane, na osiedlach nie przesiadywali dresiarze, duża część ludności pracowała w przemyśle, a okropne reklamy nie szpeciły budynków w całym mieście.

GOMEL - drugie pod względem wielkości miasto Białorusi, położone nad rzeką Sor. Ośrodek przemysłowy liczący ponad pół miliona mieszkańców. Niemal wyłącznie współczesna zabudowa; zabytki nieliczne - najważniejszy z nich to Pałac Paskiewiczów z XVIII wieku, wielokrotnie rozbudowywany i przebudowywany. Bardzo ładnym dworzec kolejowy z pomnikiem Lenina witającym podróżnych. Miasto raczej nieciekawe dla turystów chcących oglądać muzea i zabytki, natomiast dla osób chcących posmakować atmosfery Białorusi - punkt obowiązkowy. Gomel i okoliczne tereny należą do najbardziej skażonych po katastrofie w Czarnobylu w 1986 roku.

WITEBSK - duże miasto przemysłowe z niewielkim centrum. Zachowało się kilka zabytków sakralnych, na uwagę zasługuje też Pałac Gubernatora oraz ratusz. Witebsk to przede wszystkim dynamicznie rozwijający się ośrodek przemysłowo-usługowy, znany także z kilku popularnych festiwali.

DUDUTKI - wioska z bardzo ładnym skansenem rzemiosła domowego - na miejscu można spróbować między innymi tradycyjnych serów, dań i bimbru. Dodatkową atrakcją jest kolekcja samochodów typu "oldtimer". Miejsce warte odwiedzenia, ale nie dojeżdża tu kolej - z Mińska jedzie się około 40 kilometrów. Na zwiedzanie należy przeznaczyć 3-5 godzin.

NIEŚWIEŻ - jedno z najładniejszych miasteczek tej części Europy, z zespołem parkowo-pałacowym wpisanym na Listę światowego dziedzictwa UNESCO. Tutejszy Zamek Radziwiłłów to jedna z największych atrakcji turystycznych Białorusi. Przewodnik turystyczne pozytywnie opisują rynek z ratuszem, ale na zdjęciach widać, że nie jest to szczególnie piękne miejsce. Co do zamku - wszyscy zgodnie polecają jako obowiązkowy punkt wizyty na Białorusi. Do Nieświeża nie dojeżdżają pociągi, dojedziemy tu autobusem z Mińska.

MIR - kolejne z miasteczek z bardzo ładnym zamkiem, położone na granicy obwodu grodzieńskiego z obwodem mińskim. Mir był miastem wieloetnicznym, dzięki czemu zachowały się zabytki sakralne kilku wyznań - kościół katolicki, cerkiew i synagoga. Do tego malutki, przyjemny Ryneczek. Najbliższa stacja kolejowa to Stołpce, miejscowość leży w pobliżu głównych dróg.


Panorama centrum Mińska
(aut. Artem Svetlov; CC-BY; flickr.com )

Centrum Grodna
(aut. Dzmitry Kadenda; CC-BY-ND; flickr.com )