Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

BELGIA




Przewoźnik: SNCB (Société Nationale des Chemins de Fer Belges)
Strona internetowa: www.b- rail.be
Ostatnia aktualizacja: 13.12.2016.



Spis treści
1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać do Belgii
3. Dojazd na lotnisko
4. Wybrane zniżki i oferty promocyjne
5. Wybrane bilety wieloprzejazdowe
6. Połączenia międzynarodowe
7. Pociągi Thalys
8. Pociągi Eurostar
9. Pociągi turystyczne
10. Inne informacje

Belgia ma bardzo rozbudowaną sieć kolejową. Połączeń jest mnóstwo - pomiędzy większymi miastami pociągi kursują w takcie półgodzinnym lub godzinnym. Ceny biletów w stosunku do zarobków są stosunkowo niskie. Niezmodernizowane pociągi osobowe nie odbiegają komfortem podróży od polskich pociągów. Bardzo dobry poziom prezentują pociągi Intercity - są szybkie, wygodne i kosztują tyle samo, co osobowe. Belgia jest idealnym miejscem dla osób lubiących podróżować na biletach sieciowych. Dzięki niewielkim odległościom, dogodnym połączeniom oraz wysokim prędkościom szlakowym można w jeden dzień zwiedzić kilka pięknych miast. W opisie podróżowania po kraju skupię się na przejazdach z określonych miast służących jako baza wypadowa.

Na pociągi przewoźnika narodowego nie trzeba kupować miejscówek.

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Krajowy rozkład jazdy i ceny można sprawdzić pod adresem: www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs-routeplanner/query.exe/en

Międzynarodowy rozkład jazdy wraz z cenami jest dostępny na stronie www.b-europe.com/Travel

Ze strony mobility-brochures.b-rail.be/en/timetable-brochures można pobrać liniowe rozkłady jazdy.

Przykłady cen biletów (bez zniżek i promocji - sprawdzane 13.12.2016):
Bruksela Midi - Antwerpia: 7,40 euro; weekendowy powrotny 8,40 euro.
Bruksela Midi - Mechelen: 4,60 euro; weekendowy powrotny 5,60 euro.
Bruksela Midi - Liege Guillemins; 15 euro; weekendowy powrotny 16 euro.
Bruksela Midi - Ostenda; 16,90 euro; weekendowy powrotny 18 euro.

Na stronie kolei belgijskich przeczytałem, że bilet kupowany w kasie jest droższy o prowizję - 3,50 lub nawet 7 euro.

W pociągach kolei belgijskiej można przewozić zwierzęta domowe, przy czym dla pupila trzeba wykupić osobny bilet - cena takiego biletu to maksymalnie 2,30 euro. Bilet jednorazowy na przewóz roweru kosztuje 5 euro, natomiast bilet jednodniowy na przewóz roweru kosztuje 8 euro

2. JAK DOJECHAĆ DO BELGII


Nie ma bezpośrednich pociągów z Polski do Belgii. W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano nocny pociąg EN Jan Kiepura, w związku z czym dotarcie do Belgii jest znacznie utrudnione. Nadal jednak kursuje nocny pociąg Berlin - Kolonia, skąd można kontynuować podróż w stronę Brukseli.

Obecnie najlepiej dojechać z Polski do Belgii w następujący sposób:

a) z Polski do Berlina pociągami (PKP Intercity, Koleje Dolnośląskie, Deutsche Bahn, NEB).
b) z Berlina do Kolonii pociągiem nocnym
c) z Kolonii do Brukseli pociągiem ICE Deutsche Bahn lub pociągiem Thalys

Możliwe są również podróże dzienne z przesiadką w Kolonii.

Bilety należy kupować na stronach:

www.intercity.pl - strona internetowa PKP Intercity.
reiseankunft.bahn.de - wyszukiwarka połączeń Deutsche Bahn. Kupimy tu bilety na pociągi z Warszawy i Poznania do Berlina i dalej, z wyjątkiem pociągów Thalys.
www.thalys.com - strona firmy Thalys, obsługującej połączenia Kolonia - Lille przez Brukselę.

Ceny są bardzo wysokie, dlatego bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Czasami najlepiej wyjdzie kupno biletu na pociągi Warszawa - Berlin na stronie PKP Intercity, biletu Berlin - Kolonia na stronie Deutsche Bahn, a biletu na pociąg Kolonia - Bruksela na stronie Thalys. Trzeba poświęcić trochę czasu i poszukać biletów.

W weekendy miłośnicy kolei mogą wyjechać w nocy z Berlina z biletem Schones-Wochenende-Ticket i z kilkoma przesiadkami dojechać za 13-15 godzin do Aachen, stamtąd do Liege i dalej do Brukseli. Wprawdzie podróż potrwa niemal całą dobę, ale dzięki temu można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt euro.

3. DOJAZD NA LOTNISKO


Pasażerowie podróżujący do Belgii samolotami mogą skorzystać z następujących połączeń kolejowych w drodze z/na lotnisko.

Bruxelles National Airport


Koleje belgijskie niedawno uruchomiły linię kolejową łączącą najważniejsze brukselskie dworce kolejowe z lotniskiem w Brukseli. Przejazd z dworca Bruxelles Midi na lotnisko trwa jedynie 20 minut, ale pasażerowie muszą uiścić specjalną dopłatę. W ofercie na stronie przewoźnika jest opisana pod nazwą "Standalone ticket" a dopłata nazywa się "Diabolo Fee" (5,07 euro). Sam bilet na lotnisko kosztuje 8,50 euro, a bilet weekendowy powrotny kosztuje 14,60 euro (sprawdzane 09.12.2014). Dopłatę muszą uisczać również pasażerowie podróżujący z biletami Interrail.

Lotnisko w Charleroi


Do lotniska w Charleroi nie da się bezpośrednio dojechać pociągiem. Z dworca kolejowego w Charleroi kursuje bezpośredni autobus na lotnisko. Koleje belgijskie oferują w sprzedaży bilet łączony pociąg + autobus. Bilet Bruksela Midi - Charleroi South Airport kosztuje około 15 euro i obejmuje przejazd autobusem TEC.

4. WYBRANE ZNIŻKI I OFERTY PROMOCYJNE



Koleje belgijskie oferują szereg zniżek i ofert promocyjnych na podróżowanie pociągami. Oto niektóre z nich.

Weekendowy bilet powrotny


Bilet dostępny dla każdego pasażera, pozwalający zaoszczędzić 50% (według reklamy przewoźnika) w stosunku do ceny biletu powrotnego według normalnej taryfy (według cennika mniej). Bilet można zakupić na przejazd pomiędzy dwoma wybranymi belgijskimi stacjami (pociąg nie może przekroczyć belgijskiej granicy) dla jednej lub większej liczby osób. Podróż musi się rozpocząć najwcześniej w piątek po 19:00, a podróż powrotna zakończyć najpóźniej do końca niedzieli. Podczas długich weekendów ważność biletu jest wydłużana. Bilet jest dostępny na przejazd pociągiem w pierwszej i drugiej klasie. Jest to bilet na okaziciela; można go również kupić u konduktora.

Bilet Seniora


Bilet dla osób, które ukończyły 65 rok życia. Umożliwia odbycie dowolnej podróży powrotnej pociągiem w Belgii za cenę 6 euro w drugiej klasie lub 13 euro w pierwszej klasie, przy czym od poniedziałku do piątku podróż można rozpocząć dopiero po 09:00. W weekendy oferta obowiązuje przez całą dobę.

Zniżka dla rodzin wielodzietnych


Rodziny podróżujące z trojgiem lub więcej dzieci, z których żadne nie ukończyło 25 roku życia, mogą wyrobić sobie i swoim dzieciom specjalną kartę uprawniającą do zniżkowych przejazdów dla rodziców i dzieci. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz (opłata 6 euro) i dostarczyć fotografie dla każdej z osób. Szczegółowe informacje na stronie przewoźnika.

Do bezpłatnych lub zniżkowych przejazdów uprawnieni są także bezrobotni aktywnie poszukujący pracy, dziennikarze (przejazdy w 2 klasie bezpłatne, w pierwszej ze zniżką 75%) oraz osoby niedowidzące i niewidome, policjanci i żołnierze. Szczegółowy wykaz uprawnień można znaleźć na stronie przewoźnika.


Belgijski pociąg Intercity

Belgijski pociąg Intercity


Belgijski pociąg Intercity (I klasa)

Belgijski pociąg Intercity (II klasa)

5. WYBRANE BILETY WIELOPRZEJAZDOWE



Wszystkie ceny zostały sprawdzone na stronie kolej belgijskich w angielskiej wersji językowej dnia 14.12.2013)

Go Pass 1


Bilet przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 podróży pociągiem na konkretnej trasie w drugiej klasie dowolnego pociągu SNCB. Kupowany przez internet kosztuje 60 euro. Bilet imienny.

Go Pass 10


Bilet przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 dowolnych podróży pociągiem w drugiej klasie dowolnego pociągu SNCB. Jest ważny rok od daty zakupu. Kosztuje 50 euro. Uwaga: korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy, tzn. odpadają pociągi przez Lille. Przed rozpoczęciem podróży wpisujemy stację początkową i docelową - bilet uwzględnia wszystkie przesiadki. Bilet na okaziciela. Go Pass 10 można również dostać bezpłatnie na szesnaste urodziny w prezencie od kolei belgijskich.

Rail Pass


Bilet przeznaczony dla osób powyżej 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 dowolnych podróży pociągiem pomiędzy konkretnymi miastami. Kosztuje 76 Euro, jeśli podróżujemy drugą klasą i 117 euro, jeśli podróżujemy pierwszą klasą. W tygodniu bilet jest ważny od 9 rano. Uwaga: korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy, tzn. odpadają pociągi przez Lille. Przed rozpoczęciem podróży wpisujemy stację początkową i docelową - bilet uwzględnia wszystkie przesiadki. Podróż na jednym bilecie może odbyć kilka osób.

Key Card


Bilet umożliwiający odbycie dziesięciu krótkich podróży (bez przesiadek). Kosztuje 20 euro (czyli 2 euro za przejazd) i jest ważny 6 miesięcy od daty zakupu, jeżeli kupujemy bilet na stacji. Jeżeli natomiast kupimy u pośrednika, okres ważności wynosi 6 miesięcy od pierwszego przejazdu. Biletu nie można kupić u konduktora. Nie ma żadnych restrykcji odnośnie wieku pasażera. Jeżeli chcemy podróżować pierwszą klasą, musimy zapłacić 30 euro. Korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy.

Jump Card


Jeden bilet łączony na przejazdy po Brukseli. Ważny w pociągach, metrze, tramwajach oraz u wybranych przewoźników autobusowych. Sprzedawany w wariantach: 1 przejazd (2,1 euro) , 5 przejazdów (8 euro) , 10 przejazdów (14 euro), jednodniowy (7 euro). Podróż musi zostać ukończona godzinę od skasowania/legalizacji biletu.

Network Railcard



Bilet do specjalnej karty (imiennej, ważnej 5 lat - z tego, co zrozumiałem na stronie przewoźnika) umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągiem po belgijskiej sieci kolejowej w okresie ważności biletu. Bilet sieciowy Network Railcard dostępny jest w następujących wariantach:

Tydzień: 86 euro (2 klasa); 133 euro (1 klasa)
Miesiąc: 288 euro (2 klasa); 444 euro (1 klasa)
Kwartał: 807 euro (2 klasa); 1243 euro (1 klasa)
Rok: 2883 euro (2 klasa); 4439 euro (1 klasa)

Jak widać bilet na rok kosztuje tyle, co 10 biletów miesięcznych.

Inne oferty


Kolej belgijska, podobnie jak inne koleje, oferuje również bilety tygodniowe i miesięczne. Ciekawostką jest Part-Time Railcard przeznaczona dla osób dojeżdżających do pracy 2-3 razy w tygodniu. Dostępne są również bilety okresowe kombinowane, umożliwiające w ramach jednego biletu podróż pociągiem, autobusem, metrem i tramwajem. Szczegóły na stronie kolei belgijskich.


Belgijski pociąg podmiejski

Belgijski pociąg podmiejski - II klasa

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Belgia posiada szereg dogodnych połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez różnych przewoźników. Niestety, część z nich jest nieatrakcyjna dla podróżujących na biletach Interrail ze względu na bardzo wysokie dopłaty. Mimo to pozostaje sporo ciekawych połączeń dostępnych bez dopłat lub z minimalną dopłatą.

Holandia


W rozkładzie jazdy 2014/2015 pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągi Thalys kursujące na trasie Paryż - Amsterdam (więcej w dolnej części artykułu) lub bezpośrednie pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela. Pociągi Intercity powróciły na trasę po spektakularnej klapie związanej z uruchomieniem pociągów Fyra i chaosie spowodowanym koniecznością przesiadek. Pociągi Thalys pokonują trasę pomiędzy miastami w godzinę i 50 minut, natomiast pociągi Intercity jadą 3 godziny i 30 minut. O ile nie uda się nam kupić biletów promocyjnych na pociągi Thalys w przedsprzedaży, lepiej wybrać pociąg Intercity. Bilety na Intercity mają stałą cenę 39 euro. Pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc, natomiast w Thalysie rezerwacja jest konieczna

Okresowo trafiają się promocje umożliwiające podróż pomiędzy Brukselą a Amsterdamem za 19 euro.

Ponadto kursują pociągi Liege - Maastricht.

Wyszukiwarka połączeń wraz z kalkulatorem cen i możliwością kupna biletu dostępna jest na stronie kolei belgijskich www.b-europe.com.

Luksemburg



Do Luksemburga można łatwo dojechać pociągiem bezpośrednim z Brukseli przez Namur lub z Liege innym pociągiem. Podróż z Brukseli trwa 3 godziny i 7 minut. Według cennika kolei belgijskich podróż na trasie Bruksela - Luksemburg pociągiem bezpośrednim bez żadnych zniżek i promocji kosztuje 38,60 euro w drugiej klasie i 58,60 euro w pierwszej klasie. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zniżka "Escapade". Bilet powrotny zakupiony z dowolnej stacji w Belgii do dowolnej stacji w Luksemburgu kosztuje tyle samo niezależnie od stacji - 43 euro. Za tyle możemy pojechać tam i z powrotem np. z Ostendy do Luksemburga. Dwie osoby zapłacą za bilet Escapade 63 euro, trzy 83 euro (w drugiej klasie).

Francja


Z Belgii do Francji lub w drugą stronę można dojechać na wiele sposobów. Dla osób podróżujących na zwykłych biletach kolejowych najlepszą opcją są pociągi Thalys kursujące na trasach Kolonia - Bruksela - Paryż oraz Amsterdam - Bruksela - Paryż. Są wprawdzie stosunkowo drogie, lecz przy zakupie z odpowiednim wyprzedzeniem cena jest bardzo konkurencyjna, a komfort podróży wysoki. Posiadacze biletów Interrail mogą bez problemu dojechać do Francji przez Luksemburg lub bezpośrednimi belgijskimi pociągami IC z Liege i Antwerpii do Lille.

Pociągi TGV na tych trasach nie kursują codziennie przez cały rok, więc należy się każdorazowo upewnić co do terminów i godzin odjazdu.

Niemcy


Pomijając pociągi regionalne Liege - Aachen, liczba połączeń z Niemcami nie wygląda imponująco. Część połączeń między Brukselą a Kolonią lub Essen obsługuje THALYS, dlatego godne zainteresowania są tylko połączenia obsługiwane przez pociągi ICE. Ze względu na duże zapełnienie warto zakupić miejscówkę.

Pociągi ICE kursują na trasie Bruksela - Kolonia - Frankfurt nad Menem.

Wielka Brytania


Pomiędzy Brukselą a Londynem kursują pociągi EUROSTAR. Czas przejazdu wynosi dwie godziny i jedenaście minut. Oferta nie zainteresuje jednak posiadaczy biletów sieciowych Interrail ze względu na gigantyczne dopłaty, które przekraczają promocyjną cenę przejazdu dla osoby bez biletu Interrail. O pociągach Thalys i Eurostar piszę poniżej.

7. POCIĄGI THALYS



Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu, np. 14.12.2013 ceny na przejazd pociągiem Thalys na trasie Paryż - Amsterdam w dniu 18.12.2013 wynosiły od 119 euro do 205 euro. Pociągi Thalys są zupełnie nieopłacalne dla pasażerów podróżujących pociągami z biletem Interrail - dopłaty wynoszą 40 euro i więcej za jedną podróż.

Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Kilka razy w roku przewoźnik organizuje promocje, dzięki którym podróże mogą być duuużo tańsze niż normalnie, np. w grudniu, dla podróży w styczniu. W 2014 roku, dzięki takiej promocji można było pojechać z Paryża do Amsterdamu w klasie Comfort 2 za 35 euro.

Dla osób często podróżujących pociągami Thalys wprowadzono "Thalys Pass", a od 2013 roku obowiązują specjalne oferty na przejazdy weekendowe klasą Comfort 1.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na swoje miejsce albo zamówienia z pokładu pociągu taksówki w Brukseli lub Paryżu.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com


Pociąg Thalys

Pociąg Thalys - klasa Comfort 2

8. POCIĄGI EUROSTAR



Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę podam tylko kilka przykładowych cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas - Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej. Przy odrobinie szczęścia z Londynu do Paryża i Brukseli możemy pojechać za 43 euro.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.

Pociągi Eurostar są nieopłacalne dla posiadaczy biletów Interrail. Posiadacze tych biletów mogą podróżować tylko w klasie Standard Premier, a dopłata za podróż w jedną stronę kosztuje aż 127 euro lub 225 euro za podróż powrotną.

Strona internetowa: www.eurostar.com

Przed wejściem w życie rozkładu jazdy 2014/2015 wielokrotnie zapowiadano uruchomienie bezpośredniego pociągu Eurostar Londyn - Marsylia, ale w czasie opracowywania artykułu nie było o nim żadnej informacji na stronie przewoźnika.


Pociąg Eurostar na francuskiej stacji Lille

Pociąg Eurostar - klasa Standard Premier

9. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Podczas poszukiwań informacji o kolejach w Belgii udało mi się natrafić na następujące pociągi turystyczne:

Chemin de Fer des 3 Vallees


Linia turystyczna z Mariembourg do Treignes. Kolejka kursuje od kwietnia do końca października w soboty i niedziele oraz codziennie w lipcu i sierpniu. Przejazd tam i z powrotem po dwunastokilometrowej trasie kosztował 12 euro. Pociągi są ciągnięte przez lokomotywy parowe lub spalinowe, czasami w trasę wyjeżdżają zabytkowe szynobusy. Tabor zarządcy kolejki jest różnorodny i warto obejrzeć galerię zdjęć na oficjalnej stronie internetowej kolejki.

Strona internetowa: cfv3v.in-site-out.com


Chemin de Fer des 3 Vallees na You Tube (15:01)(2014)
Chemin de Fer des 3 Vallees na You Tube (13:48)(2013)

Chemin de Fer du Bocq


Trasa pociągu liczy 14 kilometrów. Szczegółowy terminarz przejazdów wraz z opisem taboru dostępny jest na stronie oficjalnej.

Strona internetowa: www.cfbocq.be

Chemin de Fer du Bocq na You Tube (10:00)(2014)
Chemin de Fer du Bocq na You Tube (07:42)(2013)
Chemin de Fer du Bocq na You Tube (07:50)(2007)

Rail Rebecq - Rognon


Kolejka wąskotorowa (600 mm) kursująca pomiędzy Rebecq a Rognon. Jest to trasa o długości około 3 kilometrów. Pociągi kursują od maja do września w niedziele (lokomotywa parowa) oraz w soboty od lipca do września (lokomotywa spalinowa). W związku z awarią lokomotywy parowej obecnie wszystkie pociągi są ciągnięte przez lokomotywę spalinową. W 2014 roku cena za przejazd dla osoby dorosłej wynosiła 5 euro (lokomotywa parowa) lub 4 euro (lokomotywa spalinowa).

Strona internetowa: www.rail-rebecq-rognon.eu

Rail Rebecq - Rognon na You Tube (07:19)(2014)

Stoomcentrum Maldegem


Przejażdżki pociągami pociągami turystycznymi wybrane niedziele od maja do końca września oraz w wybrane niedziele w pozostałe miesiące. Pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową lub spalinową kursują na dwóch trasach: Maldegem - Eeklo (około 10 km), Maldegem - Donk (około 1,5 kilometra). W maju w Maldegem organizowany jest "Steamfestival", czyli odpowiednik polskiej "Parowozjady". Przy kolejce działa muzeum kolei. Wśród zbiorów jest polska lokomotywa parowa TKh 5387 "Generał Maczek". Lokomotywa została wyprodukowana w 1959 dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach, gdzie kursowała do 1994 roku. W tym samym roku została odkupiona przez brytyjskich miłośników kolei, wyremontowana i przez kilka lat woziła turystów pociągami turystycznymi w pobliżu Northampton. Niestety, w Wielkiej Brytanii lokomotywa nie stała w krytym pomieszczeniu, przez co szybko niszczała. Brytyjczycy zdecydowali się wystawić ją na sprzedaż. Kupili ją zarządcy kolejki w Maldegem, wyremontowali i polska lokomotywa do tej pory kursuje na tamtejszych trasach turystycznych.

Inną polską lokomotywą parową używaną na tej trasie jest Ol-4912 wyprodukowana w 1952 w Chrzanowie. Lokomotywa Ol-4912 kursowała do 2012 roku, od tamtej pory stoi jako eksponat.

Spośród zgromadzonego taboru uwagę przykuwa również mała lokomotywa parowa "Yvonne" wyprodukowana w 1893 roku w Liege. Jest to prawdopodobnie najstarsza lokomotywa parowa w Belgii. Ponadto turyści mogą zobaczyć zabytkowe wagony, stare lokomotywy i zabytkowe szynobusy, z których część jest jeszcze "na chodzie". W 2014 roku cena za bilet na obie trasy dla osoby dorosłej wynosiła 10 euro.

Strona internetowa: www.stoomcentrum.be

Stoomcentrum Maldegen na You Tube (10:48)(2013)
Stoomcentrum Maldegen na You Tube (07:21)(2012)
Stoomcentrum Maldegen na You Tube (12:39)(2011)

Stoomspoorljin Dendermonde - Puurs


Pociągi turystyczne kursujące na trasie o długości 14 kilometrów pomiędzy Dendermonde a Puurs. Pociągi zestawione są z lokomotywy parowej lub spalinowej oraz wagonów retro. Okazjonalnie można na linii spotkać zabytkowe szynobusy. Kursy odbywają się w niedziele od lipca do końca września oraz w wybrane dni. Kolejka jest popularna wśród producentów reklam i filmów.

Strona internetowa: www.stoomtrein.be

Zabytkowy tramwaj w Han-Sur-Lesse


W Han Sur Lesse znajduje się kompleks jaskiń o długości około 14 kilometrów, z czego 2 kilometry od ponad stu lat udostępnione są zwiedzającym. Jaskinie często polecane są w przewodnikach jako budząca zainteresowanie atrakcja turystyczna. Na forach internetowych można wyczytać, że zwiedzanie tych jaskiń pozostawia niezapomniane wrażenia.

Z centrum Han Sur Lesse do jaskiń kursuje zabytkowy skład, którego zabytkowe wagoniki przypominają raczej tramwaj niż pociąg. Kolejka albo tramwaj, jak kto woli, kursuje codziennie oprócz poniedziałków na czterokilometrowej trasie. Po dojeździe do jaskiń zwiedzający przechodzą przez jaskinie 3 kilometry pieszo, aby potem wyjść z jaskiń 500 metrów od centrum miasta. W jaskiniach przez cały rok temperatura wynosi 13 stopni Celsjusza. W 2014 bilet do jaskiń dla osoby dorosłej kosztował 16 euro. W okolicy znajduje się również kilka ciekawych atrakcji, na które można zakupić bilet łączony. Więcej informacji na stronie oficjalnej.

Strona internetowa: www.grotte-de-han.be

Tramwaj w Han-Sur-Lesse na You Tube (07:13)(2013)

Powyższa lista nie wyczerpuje możliwości skorzystania z zabytkowego transportu szynowego w Belgii. Koleje belgijskie co jakiś czas uruchamiają specjalne pociągi retro kursujące przy granicy z Niemcami, a w Thuin w wybrane niedziele i święta można się przejechać zabytkowymi tramwajami, podobnie zresztą jak przy Muzeum Tramwajów w Brukseli.

10. INNE INFORMACJE


Możecie być zaskoczeni stanem większości belgijskich dworców kolejowych. Niewiele się różnią od zaniedbanych polskich dworców, nie grzeszą także czystością. Honor ratuje piękny dworzec w Antwerpii i wyremontowany dworzec Liege Guillemins.

W Belgii bardzo trudno znaleźć toalety publiczne. Poza dworcami ich znalezienie graniczy z cudem - czasami, jak w Tournai, możecie znaleźć wolnostojące toalety na żetony, lecz często są zepsute (tzn. połkną monetę, ale nic więcej). Pewnym rozwiązaniem są "miejsca do sikania" na wolnym powietrzu - osobiście krępowałbym się skorzystać z czegoś takiego. Jeśli złapie nas biegunka, mogą być poważne problemy.

Zakupy warto robić w sklepach Carrefour Express. Mogą nas wprawdzie poprosić o pozostawienie plecaka przy kasie, jednak oszczędność jest bardzo duża w porównaniu z innymi sklepami. Po 20:00 otwarte są sklepy nocne - jest tam ok. 30% drożej, często towary na półkach są wystawione bez cen. Odradzam kupowanie w automatach na dworcach - ceny są bardzo wygórowane.

Polecam bagietki z sieci "Panos" sprzedawane na większych belgijskich dworcach. Są świeże, chrupiące, przepyszne. Trochę kosztują, ale to najlepsza rzecz, jaką jadłem w Belgii.