Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

BELGIA




Przewoźnik: SNCB (Société Nationale des Chemins de Fer Belges)
Strona internetowa: www.b- rail.be
Ostatnia aktualizacja: 11.06.2017



Spis treści

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać do Belgii
3. Dojazd na lotnisko
4. Wybrane zniżki i oferty promocyjne
5. Wybrane bilety wieloprzejazdowe
6. Połączenia międzynarodowe
7. Euregio Ticket Mass Rhein
8. Pociągi Thalys
9. Pociągi Eurostar
10. Pociągi turystyczne
11. Muzea transportu
12. Kolej linowo-terenowa w Spa
13. Ciekawostki transportowe
14. Inne informacje

Belgia ma bardzo rozbudowaną sieć kolejową. Połączeń jest mnóstwo - pomiędzy większymi miastami pociągi kursują w takcie półgodzinnym lub godzinnym. Ceny biletów w stosunku do zarobków są stosunkowo niskie. Niezmodernizowane pociągi osobowe nie odbiegają komfortem podróży od polskich pociągów. Bardzo dobry poziom prezentują pociągi Intercity - są szybkie, wygodne i kosztują tyle samo, co osobowe. Belgia jest idealnym miejscem dla osób lubiących podróżować na biletach sieciowych. Dzięki niewielkim odległościom, dogodnym połączeniom oraz wysokim prędkościom szlakowym można w jeden dzień zwiedzić kilka pięknych miast. W opisie podróżowania po kraju skupię się na przejazdach z określonych miast służących jako baza wypadowa.

Na pociągi przewoźnika narodowego nie trzeba kupować miejscówek.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Pociągi Thalys - szczegółowe informacje
Pociągi Eurostar - szczegółowe informacje
Euregio Mass Rhein - tanie podróżowanie po niemiecko-belgijsko-holenderskim pograniczu

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Krajowy rozkład jazdy i ceny można sprawdzić pod adresem: www.belgianrail.be/jp/sncb-nmbs-routeplanner/query.exe/en

Międzynarodowy rozkład jazdy wraz z cenami jest dostępny na stronie www.b-europe.com/Travel

Ze strony mobility-brochures.b-rail.be/en/timetable-brochures można pobrać liniowe rozkłady jazdy.

Przykłady cen biletów (bez zniżek i promocji - sprawdzane 13.12.2016):
Bruksela Midi - Antwerpia: 7,40 euro; weekendowy powrotny 8,40 euro.
Bruksela Midi - Mechelen: 4,60 euro; weekendowy powrotny 5,60 euro.
Bruksela Midi - Liege Guillemins; 15 euro; weekendowy powrotny 16 euro.
Bruksela Midi - Ostenda; 16,90 euro; weekendowy powrotny 18 euro.

Na stronie kolei belgijskich przeczytałem, że bilet kupowany w kasie jest droższy o prowizję - 3,50 lub nawet 7 euro.

W pociągach kolei belgijskiej można przewozić zwierzęta domowe, przy czym dla pupila trzeba wykupić osobny bilet - cena takiego biletu to maksymalnie 2,30 euro. Bilet jednorazowy na przewóz roweru kosztuje 5 euro, natomiast bilet jednodniowy na przewóz roweru kosztuje 8 euro

Jeśli interesuje cię tematyka podróżowania koleją, zapraszam do polubienia naszego PROFILU NA FACEBOOKU. Na profilu będą zamieszczane najważniejsze aktualności, zdjęcia pociągów i dworców oraz odnośniki do najlepszych artykułów o kolejach na blogach podróżniczych i portalach internetowych.

Belgijski pociąg podmiejski

2. JAK DOJECHAĆ DO BELGII


Nie ma bezpośrednich pociągów z Polski do Belgii. W rozkładzie jazdy 2016/2017 zlikwidowano nocny pociąg EN Jan Kiepura, w związku z czym dotarcie do Belgii jest znacznie utrudnione. Nadal jednak kursuje nocny pociąg Berlin - Kolonia, skąd można kontynuować podróż w stronę Brukseli.

Obecnie najlepiej dojechać z Polski do Belgii w następujący sposób:

a) z Polski do Berlina pociągami (PKP Intercity, Koleje Dolnośląskie, Deutsche Bahn, NEB).
b) z Berlina do Kolonii pociągiem nocnym
c) z Kolonii do Brukseli pociągiem ICE Deutsche Bahn lub pociągiem Thalys

Możliwe są również podróże dzienne z przesiadką w Kolonii.

Bilety należy kupować na stronach:

www.intercity.pl - strona internetowa PKP Intercity.
reiseankunft.bahn.de - wyszukiwarka połączeń Deutsche Bahn. Kupimy tu bilety na pociągi z Warszawy i Poznania do Berlina i dalej, z wyjątkiem pociągów Thalys.
www.thalys.com - strona firmy Thalys, obsługującej połączenia Kolonia - Lille przez Brukselę.

Ceny są bardzo wysokie, dlatego bilety należy kupować z dużym wyprzedzeniem. Czasami najlepiej wyjdzie kupno biletu na pociągi Warszawa - Berlin na stronie PKP Intercity, biletu Berlin - Kolonia na stronie Deutsche Bahn, a biletu na pociąg Kolonia - Bruksela na stronie Thalys. Trzeba poświęcić trochę czasu i poszukać biletów.

W weekendy miłośnicy kolei mogą wyjechać w nocy z Berlina z biletem Schones-Wochenende-Ticket i z kilkoma przesiadkami dojechać za 13-15 godzin do Aachen, stamtąd do Liege i dalej do Brukseli. Wprawdzie podróż potrwa niemal całą dobę, ale dzięki temu można zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt euro.

Pociąg ICE pomiędzy Belgią a Niemcami

3. DOJAZD NA LOTNISKO


Pasażerowie podróżujący do Belgii samolotami mogą skorzystać z następujących połączeń kolejowych w drodze z/na lotnisko.

Bruxelles National Airport


Koleje belgijskie niedawno uruchomiły linię kolejową łączącą najważniejsze brukselskie dworce kolejowe z lotniskiem w Brukseli. Przejazd z dworca Bruxelles Midi na lotnisko trwa jedynie 20 minut, ale pasażerowie muszą uiścić specjalną dopłatę. W ofercie na stronie przewoźnika jest opisana pod nazwą "Standalone ticket" a dopłata nazywa się "Diabolo Fee" (5,07 euro). Sam bilet na lotnisko kosztuje 8,50 euro, a bilet weekendowy powrotny kosztuje 14,60 euro (sprawdzane 09.12.2014). Dopłatę muszą uisczać również pasażerowie podróżujący z biletami Interrail.

Lotnisko w Charleroi


Do lotniska w Charleroi nie da się bezpośrednio dojechać pociągiem. Z dworca kolejowego w Charleroi kursuje bezpośredni autobus na lotnisko. Koleje belgijskie oferują w sprzedaży bilet łączony pociąg + autobus. Bilet Bruksela Midi - Charleroi South Airport kosztuje około 15 euro i obejmuje przejazd autobusem TEC.

4. WYBRANE ZNIŻKI I OFERTY PROMOCYJNE



Koleje belgijskie oferują szereg zniżek i ofert promocyjnych na podróżowanie pociągami. Oto niektóre z nich.

Weekendowy bilet powrotny


Bilet dostępny dla każdego pasażera, pozwalający zaoszczędzić 50% (według reklamy przewoźnika) w stosunku do ceny biletu powrotnego według normalnej taryfy (według cennika mniej). Bilet można zakupić na przejazd pomiędzy dwoma wybranymi belgijskimi stacjami (pociąg nie może przekroczyć belgijskiej granicy) dla jednej lub większej liczby osób. Podróż musi się rozpocząć najwcześniej w piątek po 19:00, a podróż powrotna zakończyć najpóźniej do końca niedzieli. Podczas długich weekendów ważność biletu jest wydłużana. Bilet jest dostępny na przejazd pociągiem w pierwszej i drugiej klasie. Jest to bilet na okaziciela; można go również kupić u konduktora.

Bilet Seniora


Bilet dla osób, które ukończyły 65 rok życia. Umożliwia odbycie dowolnej podróży powrotnej pociągiem w Belgii za cenę 6 euro w drugiej klasie lub 13 euro w pierwszej klasie, przy czym od poniedziałku do piątku podróż można rozpocząć dopiero po 09:00. W weekendy oferta obowiązuje przez całą dobę.

Zniżka dla rodzin wielodzietnych


Rodziny podróżujące z trojgiem lub więcej dzieci, z których żadne nie ukończyło 25 roku życia, mogą wyrobić sobie i swoim dzieciom specjalną kartę uprawniającą do zniżkowych przejazdów dla rodziców i dzieci. W tym celu należy wypełnić specjalny formularz (opłata 6 euro) i dostarczyć fotografie dla każdej z osób. Szczegółowe informacje na stronie przewoźnika.

Do bezpłatnych lub zniżkowych przejazdów uprawnieni są także bezrobotni aktywnie poszukujący pracy, dziennikarze (przejazdy w 2 klasie bezpłatne, w pierwszej ze zniżką 75%) oraz osoby niedowidzące i niewidome, policjanci i żołnierze. Szczegółowy wykaz uprawnień można znaleźć na stronie przewoźnika.

Typowy Belgijski pociąg Intercity - II klasa

5. WYBRANE BILETY WIELOPRZEJAZDOWE



Wszystkie ceny zostały sprawdzone na stronie kolej belgijskich w angielskiej wersji językowej dnia 14.12.2013)

Go Pass 1


Bilet przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 podróży pociągiem na konkretnej trasie w drugiej klasie dowolnego pociągu SNCB. Kupowany przez internet kosztuje 60 euro. Bilet imienny.

Go Pass 10


Bilet przeznaczony dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 dowolnych podróży pociągiem w drugiej klasie dowolnego pociągu SNCB. Jest ważny rok od daty zakupu. Kosztuje 50 euro. Uwaga: korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy, tzn. odpadają pociągi przez Lille. Przed rozpoczęciem podróży wpisujemy stację początkową i docelową - bilet uwzględnia wszystkie przesiadki. Bilet na okaziciela. Go Pass 10 można również dostać bezpłatnie na szesnaste urodziny w prezencie od kolei belgijskich.

Rail Pass


Bilet przeznaczony dla osób powyżej 26 roku życia. Umożliwia odbycie 10 dowolnych podróży pociągiem pomiędzy konkretnymi miastami. Kosztuje 76 Euro, jeśli podróżujemy drugą klasą i 117 euro, jeśli podróżujemy pierwszą klasą. W tygodniu bilet jest ważny od 9 rano. Uwaga: korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy, tzn. odpadają pociągi przez Lille. Przed rozpoczęciem podróży wpisujemy stację początkową i docelową - bilet uwzględnia wszystkie przesiadki. Podróż na jednym bilecie może odbyć kilka osób.

Key Card


Bilet umożliwiający odbycie dziesięciu krótkich podróży (bez przesiadek). Kosztuje 20 euro (czyli 2 euro za przejazd) i jest ważny 6 miesięcy od daty zakupu, jeżeli kupujemy bilet na stacji. Jeżeli natomiast kupimy u pośrednika, okres ważności wynosi 6 miesięcy od pierwszego przejazdu. Biletu nie można kupić u konduktora. Nie ma żadnych restrykcji odnośnie wieku pasażera. Jeżeli chcemy podróżować pierwszą klasą, musimy zapłacić 30 euro. Korzystając z biletu nie można przekroczyć granicy.

Jump Card


Jeden bilet łączony na przejazdy po Brukseli. Ważny w pociągach, metrze, tramwajach oraz u wybranych przewoźników autobusowych. Sprzedawany w wariantach: 1 przejazd (2,1 euro) , 5 przejazdów (8 euro) , 10 przejazdów (14 euro), jednodniowy (7 euro). Podróż musi zostać ukończona godzinę od skasowania/legalizacji biletu.

Network Railcard



Bilet do specjalnej karty (imiennej, ważnej 5 lat - z tego, co zrozumiałem na stronie przewoźnika) umożliwiający odbycie nieograniczonej liczby podróży pociągiem po belgijskiej sieci kolejowej w okresie ważności biletu. Bilet sieciowy Network Railcard dostępny jest w następujących wariantach:

Tydzień: 86 euro (2 klasa); 133 euro (1 klasa)
Miesiąc: 288 euro (2 klasa); 444 euro (1 klasa)
Kwartał: 807 euro (2 klasa); 1243 euro (1 klasa)
Rok: 2883 euro (2 klasa); 4439 euro (1 klasa)

Jak widać bilet na rok kosztuje tyle, co 10 biletów miesięcznych.

Inne oferty


Kolej belgijska, podobnie jak inne koleje, oferuje również bilety tygodniowe i miesięczne. Ciekawostką jest Part-Time Railcard przeznaczona dla osób dojeżdżających do pracy 2-3 razy w tygodniu. Dostępne są również bilety okresowe kombinowane, umożliwiające w ramach jednego biletu podróż pociągiem, autobusem, metrem i tramwajem. Szczegóły na stronie kolei belgijskich.

Typowy belgijski pociąg Intercity - I klasa

6. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Belgia posiada szereg dogodnych połączeń międzynarodowych obsługiwanych przez różnych przewoźników. Niestety, część z nich jest nieatrakcyjna dla podróżujących na biletach Interrail ze względu na bardzo wysokie dopłaty. Mimo to pozostaje sporo ciekawych połączeń dostępnych bez dopłat lub z minimalną dopłatą.

Holandia


W rozkładzie jazdy 2016/2017 pasażerowie mają do wyboru szybkie pociągi Thalys kursujące na trasie Paryż - Amsterdam (więcej w dolnej części artykułu) lub bezpośrednie pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela. Pociągi Intercity powróciły na trasę po spektakularnej klapie związanej z uruchomieniem pociągów Fyra i chaosie spowodowanym koniecznością przesiadek. Pociągi Thalys pokonują trasę pomiędzy miastami w godzinę i 50 minut, natomiast pociągi Intercity jadą 3 godziny i 30 minut. O ile nie uda się nam kupić biletów promocyjnych na pociągi Thalys w przedsprzedaży, lepiej wybrać pociąg Intercity. Bilety na Intercity mają stałą cenę 39 euro. Pociągi Intercity Amsterdam - Bruksela nie są objęte obowiązkową rezerwacją miejsc, natomiast w Thalysie rezerwacja jest konieczna

Okresowo trafiają się promocje umożliwiające podróż pomiędzy Brukselą a Amsterdamem za 19 euro.

Ponadto kursują pociągi Liege - Maastricht.

Wyszukiwarka połączeń wraz z kalkulatorem cen i możliwością kupna biletu dostępna jest na stronie kolei belgijskich www.b-europe.com.

Pociąg Bruksela - Amsterdam - II klasa

Luksemburg



Do Luksemburga można łatwo dojechać pociągiem bezpośrednim z Brukseli przez Namur lub z Liege innym pociągiem. Podróż z Brukseli trwa 3 godziny i 7 minut. Według cennika kolei belgijskich podróż na trasie Bruksela - Luksemburg pociągiem bezpośrednim bez żadnych zniżek i promocji kosztuje 38,60 euro w drugiej klasie i 58,60 euro w pierwszej klasie. O wiele lepszym rozwiązaniem jest zniżka "Escapade". Bilet powrotny zakupiony z dowolnej stacji w Belgii do dowolnej stacji w Luksemburgu kosztuje tyle samo niezależnie od stacji - 43 euro. Za tyle możemy pojechać tam i z powrotem np. z Ostendy do Luksemburga. Dwie osoby zapłacą za bilet Escapade 63 euro, trzy 83 euro (w drugiej klasie).

Wagon kolei belgijskich spotykany w pociągu Luksemburg - Liege

Francja


Z Belgii do Francji lub w drugą stronę można dojechać na wiele sposobów. Dla osób podróżujących na zwykłych biletach kolejowych najlepszą opcją są pociągi Thalys kursujące na trasach Kolonia - Bruksela - Paryż oraz Amsterdam - Bruksela - Paryż. Są wprawdzie stosunkowo drogie, lecz przy zakupie z odpowiednim wyprzedzeniem cena jest bardzo konkurencyjna, a komfort podróży wysoki. Posiadacze biletów Interrail mogą bez problemu dojechać do Francji przez Luksemburg lub bezpośrednimi belgijskimi pociągami IC z Liege i Antwerpii do Lille.

Pociągi TGV na tych trasach nie kursują codziennie przez cały rok, więc należy się każdorazowo upewnić co do terminów i godzin odjazdu.

Niemcy


Pomijając pociągi regionalne Liege - Aachen, liczba połączeń z Niemcami nie wygląda imponująco. Część połączeń między Brukselą a Kolonią lub Essen obsługuje THALYS, dlatego godne zainteresowania są tylko połączenia obsługiwane przez pociągi ICE. Ze względu na duże zapełnienie warto zakupić miejscówkę.

Pociągi ICE kursują na trasie Bruksela - Kolonia - Frankfurt nad Menem.

Wielka Brytania


Pomiędzy Brukselą a Londynem kursują pociągi EUROSTAR. Czas przejazdu wynosi dwie godziny i jedenaście minut. O pociągach Thalys i Eurostar piszę poniżej.

7. EUREGIO-TICKET MASS RHEIN


Euregio-Ticket Mass Rhein to jednodniowy bilet sieciowy uprawniający do podróży koleją, wybranymi autobusami oraz środkami komunikacji miejskiej po euroregionie Moza - Ren. Za niewielką kwotę można pojeździć po pograniczu belgijsko-niemiecko-holenderskim pociągami Deutsche Bahn (R i RE), pociągami kolei holenderskich i kolei belgijskich.

Jeżeli uda nam się znaleźć dobry nocleg, w ciągu jednego dnia możemy zwiedzić belgijskie Liege, holenderski Maastricht i niemiecki Akwizgran, ewentualnie mniejsze miasteczka, których nie brakuje na obszarze obowiązywania wspomnianego biletu.

Pełne informacje o ofercie znajdziecie TUTAJ

Warto zapoznać się z ofertą, bowiem można sporo zaoszczędzić w stosunku do cen biletów w komunikacji międzynarodowej. W weekendy i święta oferta jest szczególnie atrakcyjna dla rodzin z dziećmi.

Belgijski pociąg podmiejski spotykany na trasie Verviers - Akwizgran

8. POCIĄGI THALYS


Pociągi Thalys to komfortowe, szybkie pociągi łączące Paryż z Brukselą, Amsterdamem i Kolonią. Zalet można by wymieniać dużo - mają jednak jedną istotną wadę. Nie należą do najtańszych. Cen nie będę podawał, ponieważ zależą od konkretnego połączenia, obłożenia pociągu i daty, mogą się więc znacznie różnić w zależności od dnia przejazdu.

Podróżni, którzy zdecydują się podróżować pociągami Thalys, mogą skorzystać z kilku ofert promocyjnych pozwalających zaoszczędzić pieniądze. Kilka razy w roku przewoźnik organizuje promocje, dzięki którym podróże mogą być duuużo tańsze niż normalnie, np. w grudniu, dla podróży w styczniu.

W pociągach Thalys dostępne są dwie klasy. Klasa Comfort 2 to odpowiednik drugiej klasy. W klasie Comfort 1 są wygodniejsze siedzenia, więcej miejsca, bezpłatna prasa w różnych językach, a także gniazdko przy każdym siedzeniu. Pasażerowie mają ponadto możliwość zamówienia posiłków w wagonie barowym z dostawą na zajmowane miejsce.

Strona internetowa Thalys: www.thalys.com
Pociągi Thalys - szczegółowe informacje

Pociąg Thalys w środku

9. POCIĄGI EUROSTAR



Pociągi Eurostar to szybkie pociągi kursujące pod Kanałem La Manche. Łączą Londyn z Paryżem, Lille i Brukselą. Są to pociągi TGV przemalowane w inne barwy, wkrótce zostaną zastąpione przez nowoczesne pociągi Velaro. Przejazd jest komfortowy i szybki, ale drogi. Ze względu na skomplikowaną taryfę podam tylko kilka przykładowych cen. Przed podróżą należy odwiedzić stronę przewoźnika w celu sprawdzenia ceny na konkretne połączenie.

W pociągach Eurostar możemy wybrać spośród trzech klas - Standard, Standard Premier i Business Premier. W klasie Standard Premier są wygodniejsze siedzenia, czasopisma za darmo oraz posiłki (za opłatą) serwowane na miejsce pasażera. Klasa Business Premier to szereg dodatkowych udogodnień, m.in. pierwszeństwo w odprawie, gazety i czasopisma, gniazdko przy każdym siedzeniu.

Ze względu na różnice w cenach w zależności od dnia i pociągu nie ma sensu podawanie konkretnych cen. Im wcześniej kupujemy, tym płacimy mniej.

Bilety powrotne w większości przypadków są tańsze niż dwa oddzielne bilety w jedną stronę. Podane ceny są w większości cenami promocyjnymi, więc cena rzeczywista może być dużo wyższa. Bilety można zamówić przez internet na stronie przewoźnika. Pasażerowie przechodzą przez odprawę, w związku z czym należy się do niej zgłosić 30 minut przez planowym odjazdem pociągu.



Strona internetowa: www.eurostar.com

Pociągi Eurostar - szczegółowe informacje

Nowy pociąg Eurostar z Londynu do Brukseli
(aut. Bas Meijer, CC-BY-SA, flickr.com)


10. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Podczas poszukiwań informacji o kolejach w Belgii udało mi się natrafić na następujące pociągi turystyczne:

Chemin de Fer des 3 Vallees


Linia turystyczna z Mariembourg do Treignes. Kolejka kursuje od kwietnia do końca października w soboty i niedziele oraz codziennie w lipcu i sierpniu. Przejazd tam i z powrotem po dwunastokilometrowej trasie kosztował 12 euro. Pociągi są ciągnięte przez lokomotywy parowe lub spalinowe, czasami w trasę wyjeżdżają zabytkowe szynobusy. Tabor zarządcy kolejki jest różnorodny i warto obejrzeć galerię zdjęć na oficjalnej stronie internetowej kolejki.

Strona internetowa: cfv3v.in-site-out.com


Chemin de Fer des 3 Vallees na You Tube (15:01)(2014)
Chemin de Fer des 3 Vallees na You Tube (13:48)(2013)

Chemin de Fer du Bocq


Trasa pociągu liczy 14 kilometrów. Szczegółowy terminarz przejazdów wraz z opisem taboru dostępny jest na stronie oficjalnej.

Strona internetowa: www.cfbocq.be

Chemin de Fer du Bocq na You Tube (10:00)(2014)
Chemin de Fer du Bocq na You Tube (07:42)(2013)
Chemin de Fer du Bocq na You Tube (07:50)(2007)

Rail Rebecq - Rognon


Kolejka wąskotorowa (600 mm) kursująca pomiędzy Rebecq a Rognon. Jest to trasa o długości około 3 kilometrów. Pociągi kursują od maja do września w niedziele (lokomotywa parowa) oraz w soboty od lipca do września (lokomotywa spalinowa). ).

Strona internetowa: www.rail-rebecq-rognon.eu

Rail Rebecq - Rognon na You Tube (07:19)(2014)

Pociąg Rebecq - Rognon (aut. bDom - artiste, CC-BY-SA, flickr.com)

Stoomcentrum Maldegem


Przejażdżki pociągami pociągami turystycznymi wybrane niedziele od maja do końca września oraz w wybrane niedziele w pozostałe miesiące. Pociągi ciągnięte przez lokomotywę parową lub spalinową kursują na dwóch trasach: Maldegem - Eeklo (około 10 km), Maldegem - Donk (około 1,5 kilometra). W maju w Maldegem organizowany jest "Steamfestival", czyli odpowiednik polskiej "Parowozjady". Przy kolejce działa muzeum kolei. Wśród zbiorów jest polska lokomotywa parowa TKh 5387 "Generał Maczek". Lokomotywa została wyprodukowana w 1959 dla cementowni "Saturn" w Wojkowicach, gdzie kursowała do 1994 roku. W tym samym roku została odkupiona przez brytyjskich miłośników kolei, wyremontowana i przez kilka lat woziła turystów pociągami turystycznymi w pobliżu Northampton. Niestety, w Wielkiej Brytanii lokomotywa nie stała w krytym pomieszczeniu, przez co szybko niszczała. Brytyjczycy zdecydowali się wystawić ją na sprzedaż. Kupili ją zarządcy kolejki w Maldegem, wyremontowali i polska lokomotywa do tej pory kursuje na tamtejszych trasach turystycznych.

Do niedawna na trasie kursowała inna polska lokomotywa parowa - Ol-4912 wyprodukowana w 1952 w Chrzanowie. W 2017 roku została z powrotem sprowadzona do Polski.

Spośród zgromadzonego taboru uwagę przykuwa również mała lokomotywa parowa "Yvonne" wyprodukowana w 1893 roku w Liege. Jest to prawdopodobnie najstarsza lokomotywa parowa w Belgii. Ponadto turyści mogą zobaczyć zabytkowe wagony, stare lokomotywy i zabytkowe szynobusy, z których część jest jeszcze "na chodzie".

Strona internetowa: www.stoomcentrum.be

Stoomcentrum Maldegen na You Tube (10:48)(2013)
Stoomcentrum Maldegen na You Tube (07:21)(2012)
Stoomcentrum Maldegen na You Tube (12:39)(2011)

Stoomspoorljin Dendermonde - Puurs


Pociągi turystyczne kursujące na trasie o długości 14 kilometrów pomiędzy Dendermonde a Puurs. Pociągi zestawione są z lokomotywy parowej lub spalinowej oraz wagonów retro. Okazjonalnie można na linii spotkać zabytkowe szynobusy. Kursy odbywają się w niedziele od lipca do końca września oraz w wybrane dni. Kolejka jest popularna wśród producentów reklam i filmów.

Strona internetowa: www.stoomtrein.be

Szynobus retro Dendermonde - Puurs (aut. busfoto.nl, CC-BY-SA, flickr.com)

Zabytkowy tramwaj w Han-Sur-Lesse


W Han Sur Lesse znajduje się kompleks jaskiń o długości około 14 kilometrów, z czego 2 kilometry od ponad stu lat udostępnione są zwiedzającym. Jaskinie często polecane są w przewodnikach jako budząca zainteresowanie atrakcja turystyczna. Na forach internetowych można wyczytać, że zwiedzanie tych jaskiń pozostawia niezapomniane wrażenia.

Z centrum Han Sur Lesse do jaskiń kursuje zabytkowy skład, którego zabytkowe wagoniki przypominają raczej tramwaj niż pociąg. Kolejka albo tramwaj, jak kto woli, kursuje codziennie oprócz poniedziałków na czterokilometrowej trasie. Po dojeździe do jaskiń zwiedzający przechodzą przez jaskinie 3 kilometry pieszo, aby potem wyjść z jaskiń 500 metrów od centrum miasta. W jaskiniach przez cały rok temperatura wynosi 13 stopni Celsjusza. W okolicy znajduje się również kilka ciekawych atrakcji, na które można zakupić bilet łączony. Więcej informacji na stronie oficjalnej.

Strona internetowa: www.grotte-de-han.be

Tramwaj w Han-Sur-Lesse na You Tube (07:13)(2013)

Chemin de Fer de Sprimont


Krótkie przejażdżki pociągiem po fragmencie nieczynnej linii kolejowej Poulseur - Sprimont - Trooz w okolicach Damre. Obecnie pociągi uruchamiane są na zamówienie grup liczących co najmniej 20 osób i są częścią dłuższej wycieczki kolejowo-autobusowej po okolicy.

Strona internetowa: www.cfs-sprimont.be

Powyższa lista nie wyczerpuje możliwości skorzystania z zabytkowego transportu szynowego w Belgii. Koleje belgijskie co jakiś czas uruchamiają specjalne pociągi retro kursujące przy granicy z Niemcami, a w Thuin w wybrane niedziele i święta można się przejechać zabytkowymi tramwajami, podobnie zresztą jak przy Muzeum Tramwajów w Brukseli.

Chemin de Fer de Sprimont
(aut. Peter Van den Bossche, CC-BY-SA, flickr.com)


11. MUZEA TRANSPORTU


W Belgii działają trzy godne polecenia muzea transportu. Wprawdzie tylko jedno z nich ma charakter muzeum kolejnictwa, ale stronę czyta również sporo miłośników transportu zbiorowego, dlatego zdecydowałem się podać namiary na wszystkie trzy muzea.

Train World


Train World to muzeum kolei belgijskich otwarte w 2015 roku. Mieści się w Brukseli i powinno być obowiązkową pozycją dla każdego miłośnika kolei, który pojedzie do Belgii. Na powierzchni 8000 metrów kwadratowych zgromadzono eksponaty związane z przeszłością i teraźniejszością kolei w Belgii - oczywiście nie zabrakło zabytkowego taboru.

Spośród 22 lokomotyw najważniejszy eksponat to lokomotywa parowa "Pays de Waes" z 1842 roku.

Muzeum urządzono w budynku stacji kolejowej Schaerbeek w Brukseli. Można się tam dostać łatwo z centrum belgijskiej stolicy.

Strona internetowa muzeum zawiera bardzo mało informacji na temat kolekcji, co dziwi, biorąc pod uwagę rozmach, z jakim stworzono tę placówkę. Wstęp płatny.

Strona internetowa: www.trainworld.be

Muzeum Tramwajów w Brukseli


Muzeum prowadzone przez wolontariuszy, czynne w środy, soboty i niedziele. Nazwa jest trochę myląca, bowiem muzeum posiada w swojej kolekcji nie tylko tramwaje, ale również autobusy, trolejbus i taksówki, a całość poświęcona jest historii komunikacji miejskiej w Brukseli ogólnie.

Jak podaje strona internetowa, w muzeum można obejrzeć około 90 różnych pojazdów. Placówka zbiera świetne recenzje od internautów, jednak wstęp nie należy do tanich.

W sezonie letnim uruchamiane są linie turystyczne tramwajowe i autobusowe, w tym Brukselski Tramwaj Turystyczny - na niektórych liniach turystycznych obowiązuje całkowita rezerwacja miejsc.

Strona internetowa: trammuseum.brussels/en/

Tramwaj turystyczny w Brukseli (aut. Isidro López-Arcos, CC-BY-ND, flickr.com)

Muzeum Transportu Walonii


Muzeum transportu w Liege poświęcone dziejom komunikacji publicznej w Liege i okolicach oraz w całym regionie od XVIII wieku do czasów współczesnych. Dużym atutem jest bogata kolekcja tramwajów i autobusów, aczkolwiek w muzeum nie ma pociągów, wagonów ani lokomotyw.

Muzeum mieści się w budynku dawnej lokomotywowni w dzielnicy Vennes-Fétinne. Lokomotywownia została wyremontowana, a muzeum należy do najpopularniejszych atrakcji turystycznych miasta i regionu.

Wstęp płatny.

Strona internetowa: www.musee-transports.be

Muzeum Transportu Walonii w Liege (aut. Klaus Nahr, CC-BY-SA, flickr.com)

12. KOLEJ LINOWO-TERENOWA W SPA


W Belgii czynna jest tylko jedna kolej linowo-terenowa. Znajduje się w Spa - popularnej miejscowości uzdrowiskowej.

Kolej linowo-terenowa łączy centrum miasta z kompleksem Thermes de Spa położonym na wzgórzu.

Pierwsze plany budowy funikularu powstały w 2000 roku, w czasie, kiedy budowano wspomniany kompleks hotelowo-uzdrowiskowy. Piesze wejście na wzgórze byłoby zbyt czasochłonne i wyczerpujące dla starszych, schorowanych osób, stanowiącą dużą część kuracjuszy.

W październiku 2002 roku rozpoczęto prace budowlane, zakończone w marcu 2004 roku. Kolej linowo-terenowa to dwie niezależnie od siebie kursujące kabiny. W internecie nie ma informacji na temat długości trasy. System pobierania opłat jest w pełni zautomatyzowany.

Ze wzgórza rozpościera się piękny widok na centrum Spa i okolice. W kompleksie Thermes de Spa można skorzystać z wielu zabiegów leczniczych, natomiast dla lubiących aktywny wypoczynek przygotowano szlaki turystyczne.

Kolej linowo-terenowa w Spa (aut. Rob Koster, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

13. CIEKAWOSTKI TRANSPORTOWE


Po długich poszukiwaniach znalazłem kilka interesujących ciekawostek dotyczących transportu publicznego w Belgii. Doświadczeni podróżnicy pewnie słyszeli o większości z nich, dla innych mogą być inspiracją.

Niszczejący "Orient Express"


W 2016 roku internet obiegły zdjęcia niszczejącego wagonu pociągu "Orient Express" w Belgii, w nieokreślonym miejscu. Zdjęcia wykonał holenderski fotograf o pseudonimie "Brian", nazywając wagon "Orient Expressem", co podchwycił portal boredpanda.com, a za tym portalem zdjęcia i cały artykuł przedrukowały tysiące portali internetowych z całego świata, zarabiając na wyświetleniach i kliknięciach w reklamy.

Według legendy niszczejący wagon należał do firmy Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL) od 1883 roku obsługującej luksusowe pociągi pasażerskie. Kursował jako wagon pociągu Orient Express, a kilka wagonów tego legendarnego pociągu niszczeje w różnych częściach Europy. Jeden z tego typu wagonów podobno miał zostać zmodernizowany i kursować w składzie pociągu Venice Simplon Orient Express.

Podobne bajki pojawiały się na renomowanych portalach internetowych całego świata, w tym najbardziej prestiżowych. Jednak internauci słusznie zauważyli, że wspomniany pojazd to stary belgijski pociąg (spalinowy zespół trakcyjny 620), który nie ma nic wspólnego z Orient Expressem, mimo to legenda o niszczejącym wagonie Orient Expressu w Belgii wciąż krąży po internecie.

Jak ustalono, zdjęcie zostało wykonane w pobliżu dworca kolejowego w Leuven.

Bajka o pociągu Orient Express na boredpanda.com

Cmentarzyska kolejowe


Na stronach internetowych poświęconych zwiedzaniu opuszczonych miejsc można znaleźć kilka belgijskich cmentarzysk kolejowych. Niestety, autorzy stron czasami pisali artykuły tak, aby nie było możliwe zidentyfikowanie sfotografowanych miejsc, dlatego sporo czasu zajęło mi zweryfikowanie informacji. Oto trzy najważniejsze belgijskie cmentarzyska kolejowe:

Cmentarzysko kolejowe w Raeren - interesujące cmentarzysko kolejowe w okolicach od dawna nieczynnego dworca kolejowego w Raeren, małej wsi w pobliżu granicy belgijsko-niemieckiej. Wśród porzuconych pojazdów znajdziemy różne belgijskie lokomotywy spalinowe i francuskie autobusy szynowe. Cmentarzysko nazywane jest "Train Graveyard R".

Fotoreportaż z cmentarzyska kolejowego w Raeren

Cmentarzysko kolejowe w Charleroi - jedna z dwóch atrakcji transportowych najbrzydszego miasta Belgii. Cmentarzysko lokomotyw spalinowych serii 73. Do niedawna można było zobaczyć opuszczone warsztaty kolejowe, jednak nie wiem, jak obecnie wygląda sytuacja.

Opuszczone cmentarzysko kolejowe w Charleroi - album na flickr.com

Cmentarzysko kolejowe Baasrode - niewielkie cmentarzysko - kilka starych parowozów i niszczejące wagony. Cmentarzysko na peryferiach miasta Dendermonde. Brak aktualnych informacji - obecnie z Dendermonde do Puurs kursują w sezonie pociągi retro, więc być może wagony i lokomotywy z cmentarzyska zostały wyremontowane i przywrócone do stanu używalności.

Najdłuższa linia tramwajowa na świecie


Jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Belgii jest Kusttram - najdłuższa linia tramwajowa na świecie. Linia rozpoczyna się w Adinkerke, niedaleko granicy belgijsko-francuskiej i biegnie aż do Knokke, miasta położonego w pobliżu granicy z Holandią. Część linii tramwajowej wybudowano nad morzem.

Pierwszy odcinek linii tramwajowej został oddany do użytku w 1885 roku. Obecnie linia ma 69 przystanków i liczy 68-71 km długości (w internecie podawane są rozbieżne dane). Rozstaw szyn to 1000 mm. Tramwaje kursują co 20 minut poza sezonem i co 10 minut w sezonie letnim. Kusttram przebiega przez popularne miasta takie jak Ostenda, czy Nieuwport (tramwaj pomiędzy tymi miastami przez cały czas jedzie nad morzem). Czas przejazdu w jedną stronę wynosi dwie i pół godziny.

Planowane jest wydłużenie linii do holenderskiego miasta Breskens i francuskiej Dunkierki. Nie ma jednak informacji, kiedy inwestycja ma się rozpocząć.

Charleroi - niedokończone premetro


W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku planowano wybudowanie systemu tzw. premetra w Charleroi - łączącego centrum miasta z dzielnicami podmiejskimi i okolicznymi miejscowościami. Sieć miała być utworzona z okrężnej linii miejskiej i ośmiu promieniście odchodzących linii podmiejskich. Przewidywano budowę 69 przystanków i 52 km torów tramwajowych.

Budowa systemu premetra rozpoczęła się w 1974 roku. Linie oddawano do użytku w siedmiu etapach od 1976 do 2012 roku. Obecnie czynne są trzy podmiejskie linie tramwajowe w Charleroi, natomiast największe zainteresowanie budzi linia do Châtelet.

Linia do Châtelet została wybudowana w całości, ale nigdy nie została oddana do użytku. Długość linii to 6,8 km, po drodze znajduje się 8 stacji. Cztery z nich są przygotowane do obsługi ruchu, ale nie wiadomo, czy zostaną kiedykolwiek otwarte ze względu na wysokie koszty. Czwarta z tych stacji - Centenaire - to podziemna stacja ukończona w 1985 roku - odcinek linii za tą stacją jest zapuszczony i zdewastowany, cieszy się jednak dużym powodzeniem wśród osób dokumentujących opuszczone miejsca. ŹRÓDŁO

14. INNE INFORMACJE


Możecie być zaskoczeni stanem większości belgijskich dworców kolejowych. Niewiele się różnią od zaniedbanych polskich dworców, nie grzeszą także czystością. Honor ratuje piękny dworzec w Antwerpii i wyremontowany dworzec Liege Guillemins.

W Belgii bardzo trudno znaleźć toalety publiczne. Poza dworcami ich znalezienie graniczy z cudem - czasami, jak w Tournai, możecie znaleźć wolnostojące toalety na żetony, lecz często są zepsute (tzn. połkną monetę, ale nic więcej). Pewnym rozwiązaniem są "miejsca do sikania" na wolnym powietrzu - osobiście krępowałbym się skorzystać z czegoś takiego. Jeśli złapie nas biegunka, mogą być poważne problemy.

Zakupy warto robić w sklepach Carrefour Express. Mogą nas wprawdzie poprosić o pozostawienie plecaka przy kasie, jednak oszczędność jest bardzo duża w porównaniu z innymi sklepami. Po 20:00 otwarte są sklepy nocne - jest tam ok. 30% drożej, często towary na półkach są wystawione bez cen. Odradzam kupowanie w automatach na dworcach - ceny są bardzo wygórowane.

Polecam bagietki z sieci "Panos" sprzedawane na większych belgijskich dworcach. Są świeże, chrupiące, przepyszne. Trochę kosztują, ale to najlepsza rzecz, jaką jadłem w Belgii.

Dworzec kolejowy w Antwerpii