Kolej na Podróż

Kolej w Azerbejdżanie – przewodnik dla pasażerów (2024)

Kolej w Azerbejdżanie, jeśli wierzyć informacjom znajomych podróżników oraz zdjęciom, znacznie się poprawiła w ciągu ostatnich kilku lat. Nowy tabor, remont dworca w Baku, remonty linii kolejowych..

W artykule krótko podsumowałem najważniejsze informacje o kolejach w Azerbejdżanie. Nie jest to kompendium wiedzy, lecz dzięki odnośnikom bez problemu znajdziecie dodatkowe wiadomości, typu odjazdy i przyjazdy konkretnych pociągów.

Głównym środkiem transportu w Azerbejdżanie są marszrutki, czyli busy . Można nimi dojechać praktycznie wszędzie. Pociągów, według rozkładu jazdy, jest niewiele. Nie wiem, czy rozkład jazdy obejmuje również pociągi podmiejskie w Baku.

Pociągi kursują głównie na trasach Baku – Sumgait, Baku – Ganja oraz Baku – Astara. Do Astary codziennie jeździ pociąg nocny. Pociągi elektryczne starego typu wyprodukowane przez RVR można spotkać na trasie Baku – Yalama.

W Azerbejdżanie należy zachować ostrożność przy fotografowaniu dworców i pociągów.

Przewoźnik narodowy: Azərbaycan Dəmir Yolları
Strona internetowa: www.ady.az
Fanpage kolei azerskich na Facebooku
Ostatnia aktualizacja: 20.12.2023

Spis treści:

1. Ważne odnośniki
2. Inwestycje kolejowe w Azerbejdżanie
3. Połączenia międzynarodowe
4. Dworzec kolejowy w Baku
5. Asan Qatar
6. Kolej linowo-terenowa w Baku
7. Szanghaj (ciekawostka)
8. Film „Staniczek” (ciekawostka)
9. Kolej dziecięca w Baku (ciekawostka)




Stadler Kiss

Klasa ekonomiczna pociągu Stadler Kiss (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Stadler Kiss

Pierwsza klasa pociągu Stadler Kiss (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Baku pociąg

Najwyższa klasa w pociągach Stadler Kiss Kolei Azerbejdżanu (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

 

1. Ważne odnośniki

Strona kolei azerskich – ważne informacje, ale tylko w języku azerskim i rosyjskim. Nie zawsze działa.

Rozkład jazdy pociągów w Azerbejdżanie

Wagon Azerbejdżan

Wagon Kolei Azerbejdżanu zmodernizowany na Słowacji (źródło: president.az)

Wagon Kolei Azerbejdżanu

Wagon drugiej klasy zmodernizowany na Słowacji (źródło: president.az)

Wagon ADY

Wnętrze wagonu (źródło: president.az)

2. Inwestycje kolejowe w Azerbejdżanie

W ostatnich latach Azerbejdżan przeprowadził szereg inwestycji kolejowo-transportowych, mających na celu poprawienie stanu infrastruktury oraz wymianę taboru dalekobieżnego.

– remont głównego dworca kolejowego w Baku
– budowa i oddanie do użytku trzeciej linii metra w Baku
– zakup nowych pociągów Kiss i wagonów sypialnych od firmy Stadler
– modernizacja kilku wagonów pasażerskich na Słowacji
– budowa mostu pomiędzy azerską a irańską częścią Astary. Iran chce wybudować tory od Astary do miasta Kazwin.

Na stronach i forach kolejowych pojawiały się informacje, iż koleje Azerbejdżanu zakupiły kilka pojazdów RVR wycofanych z eksploatacji w Estonii, jednak nie udało się zweryfikować tej informacji.

Nachiczewan - Maschad

Pociąg specjalny Nachiczewan – Maschad

3. Połączenia międzynarodowe

Prawdopodobnie Azerbejdżan nie posiada połączeń międzynarodowych, ale nie mogę tego zweryfikować.

Jak donoszą czytelnicy, nie kursuje pociąg Baku – Tbilisi. Pociągu nie ma również na stronie kolei gruzińskich. Prawdopodobnie winny jest kończący się remont linii kolejowej.

Nie kursuje pociąg Baku – Kijów, prawdopodobnie nie kursują pociągi do Rosji.

Kilka lat temu odbył się przejazd pociągu specjalnego Nachiczewan – Maschad.

Od lat zapowiadane jest uruchomienie pociągu międzynarodowego Baku – Tbilisi – Kars. Pociąg będzie zestawiony z nowoczesnych wagonów sypialnych Kolei Azerbejdżanu. Trudno powiedzieć, kiedy to nastąpi, bo zapowiedzi słyszę od kilku lat i nic z tego nie wynika. Podobno są problemy techniczne.

W Astarze funkcjonuje przejście kolejowe pomiędzy Azerbejdżanem a Iranem. Na razie kursują tamtędy tylko pociągi towarowe.

Baku - Kars

Wagony pociągu Baku – Kars (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Baku - Kars

Pociąg Baku – Kars – przedział sypialny czteroosobowy (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Baku Kars

Pociąg Baku – Kars – przedział sypialny dla niepełnosprawnych (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Restauracyjny

Pociąg Baku – Kars – wagon restauracyjny (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

Baku - Kars

Pociąg Baku – Kars – toaleta z prysznicem (© Azərbaycan Dəmir Yolları)

4. Dworzec kolejowy w Baku

W lutym 2017 roku po generalnym remoncie uroczyście oddano do użytku główny dworzec kolejowy w Baku.

Dworzec kolejowy wybudowano w 1884 roku w stylu mauretańskim. W 1926 roku został przebudowany, a w 1977 roku do zabytkowej części dobudowano nowy dworzec w stylu podobnym do ówczesnych budynków wznoszonych w krajach byłego ZSRR. W marcu 2015 roku rozpoczęto gruntowny remont dworca, zakończony niecałe dwa lata później.

W wyremontowanej części pasażerskiej najważniejsze zmiany to nowe kasy biletowe, monitoring, przystosowanie dworca do odprawy osób niepełnosprawnych, wymiana schodów ruchomych, remont toalet z wydzielonymi pomieszczeniami dla matek z dziećmi, jak również budowa stoisk dla firm usługowo-gastronomicznych.

Przebudowano również perony.

Wyremontowana został budynek,w którym siedzibę mają koleje azerskie (Azərbaycan Dəmir Yolları).

Baku dworzec

Dworzec kolejowy w Baku (źródło: president.az)

Baku dworzec

Dworzec kolejowy w Baku (źródło: president.az)

5. Asan Qatar

Pociąg „ASAN” to nowy projekt władz Azerbejdżanu. Ludzie z małych miejscowości pod Baku i ze wsi w całym Azerbejdżanie mogą mieć z różnych względów problem z dojazdem do urzędów w stolicy. Władze kraju postanowiły więc przyjechać do nich.

Aby ułatwić życie mieszkańcom miasteczek i wsi zbudowano pociąg „ASAN”, który będzie dojeżdżał do wybranych miejsc raz lub kilka razy w miesiącu. W pociągu będzie można załatwić sprawy urzędowe, uregulować płatności oraz zakupić leki w aptece.

Na razie gotowe są trzy wagony – dwa wagony z miejscami dla petentów i wagon posiadający część przypominającą salę konferencyjną. W planie jest budowa dodatkowych wagonów.

Pociąg będzie częścią zintegrowanego systemu obsługi administracyjnej o tej samej nazwie.

6. Kolej linowo-terenowa w Baku

Kolej linowo-terenowa w Baku (Bakı funikulyoru) to jedyna czynna kolej tego rodzaju w Azerbejdżanie. Została oddana do użytku w 1960 roku, w latach 2011-2012 przeszła remont generalny – wyremontowano trasę, stacje, jak również wymieniono wagonik kolejki.

Kolejka przewozi turystów i mieszkańców z centrum miasta na wzgórze, gdzie znajduje się Park Państwowy. Na wzgórzu utworzono punkt widokowy pozwalający podziwiać piękną panoramę stolicy Azerbejdżanu i Zatoki Bakijskiej. Przejazd kolejką od kilku lat kosztuje 0,5 manata, jednak jak informują internauci, kolej nie kursuje regularnie i można natrafić na porę, kiedy jest nieczynna (jak donoszą internauci, kolej rusza, jak się zapełni). Nic straconego, na wzgórze idzie się pieszo około 30 minut, a jeśli wierzyć relacjom, widoki z nawiązką rekompensują wysiłek.

Długość trasy kolejki to 455 metrów, linia jest jednotorowa. Na trasie są dwie stacje – górna i dolna. Kolej linowo-terenowa w Baku posiada dwa wagony, każdy może pomieścić 28 osób. Pociągi zwykle kursują co 10 minut, choć w praktyce różnie z tym bywa. Czas przejazdu pomiędzy dolną a górną stacją wynosi 4 minuty.

Baku funikular

Kolej linowo-terenowa w Baku (źródło: president.az)

 

7. Szanghaj (ciekawostka)

Hanoi ma swoją Train Street, natomiast w Baku jest mało znana jeszcze dzielnica z podobną atmosferą. Na informację o dzielnicy natrafiłem przypadkowo przeglądając zdjęcia na czeskim portalu zelpage.cz

Szanghaj to potoczne określenie jednej z najbiedniejszych dzielnic stolicy Azerbejdżanu, zaniedbanej, zupełnie niepasującej do wizerunku nowoczesnej, bogatej stolicy.

Szanghaj nie jest jeszcze znany wśród turystów, natomiast miłośnicy kolei z innych krajów kojarzą go ze względu na tory kolejowe przebiegające przez dzielnicę i świetne miejsce do robienia zdjęć oraz kręcenia filmów.

Przez dzielnicę przebiegają dwa tory. Jeden łączy dworce kolejowe, drugi to bocznica do bakijskiego portu. Przejeżdżają tamtędy głównie pociągi towarowe z rafinerii oraz pociągi podmiejskie. Czasami przejeżdża tylko kilkanaście pociągów dziennie, czasami ruch jest bardzo wzmożony.

Pociągi przejeżdżają tuż obok domów mieszkalnych.

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o wyburzeniu dzielnicy i przesiedleniu mieszkańców, rzekomo ze względu na ich bezpieczeństwo i zagrożenie katastrofą kolejową.

Jeśli więc macie okazję, wpadnijcie tam przy okazji podróży po Azerbejdżanie.

Dzielnica Szanghaj w Baku na You Tube
Zdjęcie z dzielnicy Szanghaj na zelpage.cz

8. Film „Staniczek” (ciekawostka)

Na ekranach polskich kanałów filmowych pojawia się co jakiś czas film „Staniczek” wyprodukowany w 2018 roku w koprodukcji azersko-niemieckiej. Dla miłośników kolei jest ciekawy o tyle, że akcja rozgrywa się w opisanej wyżej dzielnicy Szanghaj.

O czym jest film? Oto oficjalna recenzja: Maszynista Nurlan za chwilę przechodzi na emeryturę. Wyrusza w swoją pożegnalną trasę i niespodziewanie o lokomotywę zaczepia się stanik. Nurlan wynajmuje pokój w Baku i wyrusza na pełne poświęcenia poszukiwania po całym mieście. Chce oddać własność tej jednej, jedynej właściwej osobie.

Jak zauważył jeden z portali, trochę przypomina to Kopciuszka, choć bardziej wygląda na komedię, parodię i dramat w jednym. Nie jest to jakieś wybitne dzieło, można pooglądać ze względu na bardzo doborze oddaną atmosferę dzielnicy, pociągi, piękne kobiety. Trochę bajka, dobry film dla niewymagającego widza. Co ciekawe, w filmie nie ma dialogów.

9. Kolej dziecięca w Baku (ciekawostka)

Dzielnica Szanghaj zostanie pewnie wkrótce wyburzona. Podobny los spotkał wcześniej kolej dziecięcą w Baku, ale ze względu na fakt, iż na kolejce kursowały polskie wagony PAFAWAG, należy się krótka wzmianka.

Pomysł budowy kolei dziecięcej w Baku pojawił się w 1945 roku. Już rok później zatwierdzono plan utworzenia kolejki, którą później w czynie społecznym budowali uczniowie z Baku od 14 marca do 1 maja 1947 roku. Z planowanej trasy o długości 4 km wybudowano tylko 1,5 km.

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku powstały plany wydłużenia bakijskiej kolei dziecięcej do ówczesnego Parku Dzierżyńskiego, jednak z powodu małej mocy lokomotyw, uniemożliwiającej wjazd na wzgórze parkowe, nie zostały zrealizowane.

Lata 1995-1996 to początek upadku kolejki. Brakowało dzieci chętnych do obsługi pociągów, lokomotywy z powodu braku przeglądów i napraw zaczęły się psuć, tory były w fatalnym stanie.

W 2002 roku zaświtał projekt nadziei – władze przeznaczyły pieniądze na prace remontowe. Wyremontowano tory, stacje, wagony i lokomotywy. Tego samego roku kolej została otwarta po modernizacji. Od 2004 roku kolej nosiła nazwę Azərbaycan Dövlət Uşaq Dəmir Yolu

Kolej funkcjonowała do 2009 roku. Została zamknięta, ponieważ na jej terenie miały powstać nowoczesne budynki. Początkowo mówiono o tymczasowym zamknięciu, później o przeniesieniu kolejki do miasta Ganja, a w 2012 roku podjęto decyzję o jej całkowitej likwidacji.

Nieoficjalna strona kolejki w Baku

–> WSPARCIE STRONY<—

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli uważasz, że treści publikowane na stronie są przydatne i ułatwiają podróż, możesz mnie wesprzeć drobną darowizną (5 zł). Dla takich pasjonatów jak ja nie ma miejsca w dzisiejszych czasach – rzetelność i uczciwość przegrywają z lansem, blichtrem oraz pogonią za sensacją, więc bez wsparcia czytelników strona nie przetrwa. 

Baku kolej dziecięca

Kolej dziecięca w Baku (aut. Mbxd1, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

 

%d bloggers like this: