Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

AZERBEJDŻAN


Przewoźnik narodowy: Azərbaycan Dəmir Yolları
Strona internetowa: www.ady.az
Ostatnia aktualizacja: 30.06.2017

Spis treści:

1. Ważne odnośniki
2. Inwestycje kolejowe w Azerbejdżanie
3. Asan Qatar
4. Kolej linowo-terenowa w Baku
5. Szanghaj (ciekawostka)
6. Kolej dziecięca w Baku (ciekawostka)
7. Baku

Od czasu ostatniej aktualizacji w Azerbejdżanie sporo się zmieniło, aczkolwiek stworzenie dobrego artykułu o tamtejszych kolejach to praktycznie niewykonalne zadanie zza biurka.

Przede wszystkim uproszczono procedury wizowe, do Baku zaczęły latać tanie linie lotnicze, a władze wydały sporo pieniędzy na promocję kraju, więc artykułów o atrakcjach turystycznych znajdziecie bez liku.

W artykule krótko podsumowałem najważniejsze informacje o kolejach w Azerbejdżanie. Nie jest to kompendium wiedzy, lecz dzięki odnośnikom bez problemu znajdziecie dodatkowe wiadomości, typu odjazdy i przyjazdy konkretnych pociągów.

Głównym środkiem transportu w Azerbejdżanie są marszrutki, czyli busy . Można nimi dojechać praktycznie wszędzie. Pociągów, według rozkładu jazdy, jest niewiele. Nie wiem, czy rozkład jazdy obejmuje również pociągi podmiejskie w Baku.

Pociągi kursują głównie na trasach Baku - Sumgait, Baku - Ganja oraz Baku - Astara. Do Astary codziennie jeździ pociąg nocny.

Pociągi międzynarodowe to pociąg Baku - Tbilisi oraz Baku - Moskwa. Pociąg nocny Baku - Tbilisi kursuje codziennie. Na połowę czerwca 2017 roku zapowiadano uruchomienie pociągu Baku - Tbilisi - Kars, jednak w czasie opracowywania aktualizacji artykułu nie było informacji na ten temat.

W Azerbejdżanie należy zachować ostrożność przy fotografowaniu dworców i pociągów.

Pierwsza klasa pociągu Stadler Kiss kolei azerskich (źródło: president.az)

1. WAŻNE ODNOŚNIKI:



Strona kolei azerskich - ważne informacje, ale tylko w języku azerskim i rosyjskim.

Rozkład jazdy pociągów w Azerbejdżanie

Sklep internetowy kolei azerskich - również dostępny rozkład jazdy pociągów dalekobieżnych

Cennik biletów kolejowych

Rozkład jazdy autobusów z Baku

Informacja turystyczna

Druga klasa pociągu Stadler Kiss kolei azerskich (źródło: president.az)

2. INWESTYCJE KOLEJOWE W AZERBEJDŻANIE


W ostatnich latach Azerbejdżan przeprowadził szereg inwestycji kolejowo-transportowych, mających na celu poprawienie stanu infrastruktury oraz wymianę taboru dalekobieżnego.

- remont głównego dworca kolejowego w Baku
- budowa i oddanie do użytku trzeciej linii metra w Baku
- zakup nowych pociągów Kiss i wagonów sypialnych od firmy Stadler
- modernizacja kilku wagonów pasażerskich na Słowacji
- budowa mostu pomiędzy azerską a irańską częścią Astary. Iran chce wybudować tory od Astary do miasta Kazwin.

Na stronach i forach kolejowych pojawiały się informacje, iż koleje Azerbejdżanu zakupiły kilka pojazdów RVR wycofanych z eksploatacji w Estonii, jednak nie udało się zweryfikować tej informacji.

Wagon kolei azerskich zmodernizowany na Słowacji(źródło: president.az)

3. DWORZEC KOLEJOWY W BAKU


W lutym 2017 roku po generalnym remoncie uroczyście oddano do użytku główny dworzec kolejowy w Baku.

Dworzec kolejowy wybudowano w 1884 roku w stylu mauretańskim. W 1926 roku został przebudowany, a w 1977 roku do zabytkowej części dobudowano nowy dworzec w stylu podobnym do ówczesnych budynków wznoszonych w krajach byłego ZSRR. W marcu 2015 roku rozpoczęto gruntowny remont dworca, zakończony niecałe dwa lata później.

W wyremontowanej części pasażerskiej najważniejsze zmiany to nowe kasy biletowe, monitoring, przystosowanie dworca do odprawy osób niepełnosprawnych, wymiana schodów ruchomych, remont toalet z wydzielonymi pomieszczeniami dla matek z dziećmi, jak również budowa stoisk dla firm usługowo-gastronomicznych.

Przebudowano również perony.

Wyremontowana został budynek,w którym siedzibę mają koleje azerskie (Azərbaycan Dəmir Yolları).
Dworzec kolejowy w Baku(źródło: president.az)

4. ASAN QATAR


Pociąg "ASAN" to nowy projekt władz Azerbejdżanu. Ludzie z małych miejscowości pod Baku i ze wsi w całym Azerbejdżanie mogą mieć z różnych względów problem z dojazdem do urzędów w stolicy. Władze kraju postanowiły więc przyjechać do nich.

Aby ułatwić życie mieszkańcom miasteczek i wsi zbudowano pociąg "ASAN", który będzie dojeżdżał do wybranych miejsc raz lub kilka razy w miesiącu. W pociągu będzie można załatwić sprawy urzędowe, uregulować płatności oraz zakupić leki w aptece.

Na razie gotowe są trzy wagony - dwa wagony z miejscami dla petentów i wagon posiadający część przypominającą salę wykładową. W planie jest budowa dodatkowych wagonów.

Pociąg będzie częścią zintegrowanego systemu obsługi administracyjnej o tej samej nazwie.

Pociąg ASAN jako mobilny urząd (źródło: president.az)

5. KOLEJ LINOWO-TERENOWA W BAKU


Kolej linowo-terenowa w Baku (Bakı funikulyoru) to jedyna czynna kolej tego rodzaju w Azerbejdżanie. Została oddana do użytku w 1960 roku, w latach 2011-2012 przeszła remont generalny - wyremontowano trasę, stacje, jak również wymieniono wagonik kolejki.

Kolejka przewozi turystów i mieszkańców z centrum miasta na wzgórze, gdzie znajduje się Park Państwowy. Na wzgórzu utworzono punkt widokowy pozwalający podziwiać piękną panoramę stolicy Azerbejdżanu i Zatoki Bakijskiej. Przejazd kolejką od kilku lat kosztuje 0,5 manata, jednak jak informują internauci, kolej nie kursuje regularnie i można natrafić na porę, kiedy jest nieczynna (jak donoszą internauci, kolej rusza, jak się zapełni). Nic straconego, na wzgórze idzie się pieszo około 30 minut, a jeśli wierzyć relacjom, widoki z nawiązką rekompensują wysiłek.

Długość trasy kolejki to 455 metrów, linia jest jednotorowa. Na trasie są dwie stacje - górna i dolna. Kolej linowo-terenowa w Baku posiada dwa wagony, każdy może pomieścić 28 osób. Pociągi zwykle kursują co 10 minut, choć w praktyce różnie z tym bywa. Czas przejazdu pomiędzy dolną a górną stacją wynosi 4 minuty.

Kolej linowo-terenowa w Baku (źródło: president.az)

6. SZANGHAJ (CIEKAWOSTKA)


Hanoi ma swoją Train Street, natomiast w Baku jest mało znana jeszcze dzielnica z podobną atmosferą. Na informację o dzielnicy natrafiłem przypadkowo przeglądając zdjęcia na czeskim portalu zelpage.cz

Szanghaj to potoczne określenie jednej z najbiedniejszych dzielnic stolicy Azerbejdżanu, zaniedbanej, zupełnie niepasującej do wizerunku nowoczesnej, bogatej stolicy.

Szanghaj nie jest jeszcze znany wśród turystów, natomiast miłośnicy kolei z innych krajów kojarzą go ze względu na tory kolejowe przebiegające przez dzielnicę i świetne miejsce do robienia zdjęć oraz kręcenia filmów.

Przez dzielnicę przebiegają dwa tory. Jeden łączy dworce kolejowe, drugi to bocznica do bakijskiego portu. Przejeżdżają tamtędy głównie pociągi towarowe z rafinerii oraz pociągi podmiejskie. Czasami przejeżdża tylko kilkanaście pociągów dziennie, czasami ruch jest bardzo wzmożony.

Pociągi przejeżdżają tuż obok domów mieszkalnych.

W ostatnich latach coraz częściej mówi się o wyburzeniu dzielnicy i przesiedleniu mieszkańców, rzekomo ze względu na ich bezpieczeństwo i zagrożenie katastrofą kolejową.

Jeśli więc macie okazję, wpadnijcie tam przy okazji podróży po Azerbejdżanie.

Dzielnica Szanghaj w Baku na You Tube
Zdjęcie z dzielnicy Szanghaj na zelpage.cz

7. KOLEJ DZIECIĘCA W BAKU (CIEKAWOSTKA)


Dzielnica Szanghaj zostanie pewnie wkrótce wyburzona. Podobny los spotkał wcześniej kolej dziecięcą w Baku, ale ze względu na fakt, iż na kolejce kursowały polskie wagony PAFAWAG, należy się krótka wzmianka.

Pomysł budowy kolei dziecięcej w Baku pojawił się w 1945 roku. Już rok później zatwierdzono plan utworzenia kolejki, którą później w czynie społecznym budowali uczniowie z Baku od 14 marca do 1 maja 1947 roku. Z planowanej trasy o długości 4 km wybudowano tylko 1,5 km.

W latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku powstały plany wydłużenia bakijskiej kolei dziecięcej do ówczesnego Parku Dzierżyńskiego, jednak z powodu małej mocy lokomotyw, uniemożliwiającej wjazd na wzgórze parkowe, nie zostały zrealizowane.

Lata 1995-1996 to początek upadku kolejki. Brakowało dzieci chętnych do obsługi pociągów, lokomotywy z powodu braku przeglądów i napraw zaczęły się psuć, tory były w fatalnym stanie.

W 2002 roku zaświtał projekt nadziei - władze przeznaczyły pieniądze na prace remontowe. Wyremontowano tory, stacje, wagony i lokomotywy. Tego samego roku kolej została otwarta po modernizacji. Od 2004 roku kolej nosiła nazwę Azərbaycan Dövlət Uşaq Dəmir Yolu

Kolej funkcjonowała do 2009 roku. Została zamknięta, ponieważ na jej terenie miały powstać nowoczesne budynki. Początkowo mówiono o tymczasowym zamknięciu, później o przeniesieniu kolejki do miasta Ganja, a w 2012 roku podjęto decyzję o jej całkowitej likwidacji.

Nieoficjalna strona kolejki w Baku
Kolej dziecięca w Baku (aut. Mbxd1, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)

7. BAKU


Baku to stolica Azerbejdżanu i największe miasto Zakaukazia. Dzięki niedawno uruchomionemu połączeniu lotniczemu Wizzair z Budapesztu do Baku jest coraz bardziej popularne wśród polskich turystów. Baku to również miasto kontrastów - ładne centrum i imponujące, nowoczesne budynki sąsiadują z zaniedbanymi, biednymi dzielnicami. Kontrasty widać również po samochodach jeżdżących po ulicach - obok starych ład przemykają najnowsze modele samochodów terenowych. Bywa nazywane "Paryżem Kaukazu", a w ostatnich latach można zaobserwować megalomańskie projekty, między innymi wybudowanie najwyższych na świecie drapaczy chmur, choć już "Baku Flame Towers" w nocy robią niesamowite wrażenie.

Baku należy do najszybciej rozwijających się miast na świecie, a wszystko to dzięki bogactwu z pobliskich złóż ropy naftowej, obecnie mieszka tu ponad 1/4 ludności Azerbejdżanu. To metropolia w każdym calu - w niczym już nie przypomina przygnębiającego, smutnego miasta sprzed kilkunastu lat. Szerokie bulwary, życie nocne, coraz więcej markowych sklepów - to niektóre zalety, jest też jednak druga strona medalu - tutejsze hotele są bardzo drogie i nie na kieszeń przeciętnego Polaka. Większość turystów rozwiązuje ten problem podróżą w wagonach sypialnych nocnego pociągu Tbilisi - Baku, dzięki czemu sporo oszczędzają na noclegu. Inni wybierają couchsurfing. Zresztą hotele w całym Azerbejdżanie są bardzo drogie. Druga wada to wyburzanie całych dzielnic pod budowę nowych apartamentowców, przez co nieodwracalnie zniknęło sporo zabytkowych budynków, a miłośnicy kolei nie mogą przeboleć zniszczenia malowniczej kolejki dziecięcej, pociągi której były zestawione z polskich wagoników wyprodukowanych przez PAFAWAG.

Stolica Azerbejdżanu może pochwalić się międzynarodowym lotniskiem położonym 25 kilometrów od centrum miasta. Obecnie z lotniska do centrum najlepiej dojechać taksówką, choć niektórzy kombinują dojazd autobusem do którejś ze stacji metra i stamtąd do centrum. Jest to jednak ryzykowne rozwiązanie, szczególnie jeżeli ktoś podróżuje z bagażem. Lotnisko wciąż się rozbudowuje, w przyszłości ma do niego zostać doprowadzona linia metra. Dworzec kolejowy w Baku oddalony jest około 1 km od centrum i nie mam na temat tego dworca żadnych informacji. Najważniejsze połączenia kolejowe to Baku - Tbilisi - pociąg nocny zestawiony ze zmodernizowanych wagonów sypialnych kolei azerskich oraz Baku - Moskwa przez Machaczkałę i Astrachań. Miłośnicy przygód mogą również pojechać pociągiem nocnym do Astary na granicy z Iranem, skąd można dojechać autobusem do Tabrizu, choć kursują również bezpośrednie autobusy Baku - Tabriz.

Jeżeli chodzi o zwiedzanie, to warto na nie przeznaczyć 2 dni. Najatrakcyjniejsza dla turystów część Baku - Iczeri Szecher (Wewnętrzne Miasto) - nie należy do największych, ale można tam zobaczyć najważniejsze zabytki skupione na niewielkiej powierzchni, a przy okazji odpocząć od wielkomiejskiego zgiełku. Należy pamiętać, że stolica Azerbejdżanu jest bardzo drogim miastem. Natomiast z roku na rok poprawia się sytuacja pod względem bezpieczeństwa i podejścia azerskiej policji do turystów.

Zabytki i atrakcje


- starówka Iczeri Szecher
- Wieża Dziewicza
- meczet Dżuma (piątkowy)
- pałac Szachów Szyrwanu
- świątynia Czcicieli Ognia
- mury obronne
- mecze Muhammada
- Podwójna Brama
- kamienica Hajinskiego
- Państwowe Muzeum Sztuki
- Państwowe Muzeum Dywanów
- Państwowe Muzeum Historyczne

Baku - stara i wyrastająca nowa zabudowa (aut. David Davidson, lic. CC-BY-SA, flickr.com)