Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

AUSTRIA



Przewoźnik narodowy: ÖBB (Österreichische Bundesbahnen)
Strona internetowa: www.oebb.at
Ostatnia aktualizacja: 25.06.2017



Spis treści:

1. Rozkład jazdy i ceny
2. Jak dojechać
3. Połączenia międzynarodowe
4. Połączenia krajowe
5. Vorteilscard
6. ÖSTERREICHcard
7. Sommerticket
8. Einfach Raus Ticket
9. Wybrani przewoźnicy prywatni
10. Pociągi Nightjet
11. Pociągi Railjet
12. Koleje zębate
13. Mariazellerbahn
14. Waldviertlerbahn

Podróżując koleją po Austrii, zwiedziłem prawie wszystkie ważniejsze miasta (poza Innsbruckiem). Życie tu jednak toczy się głównie wokół Wiednia, a reszta miast jest dużo mniejsza i nie czuć w nich wielkomiejskiej atmosfery (wyjątek: Graz). Do Austrii można łatwo dojechać pociągami EC Warszawa - Wiedeń, ewentualnie pociągiem nocnym, choć ceny nie należą do niskich. Jeżeli nie podróżuje się w grupie i nie jest się studentem, będzie drogo. W związku z kryzysem imigracyjnym zwiększyło się zagrożenie przestępczością pospolitą na dworcach i w pociągach.

O pociągach austriackich nie ma sensu zbytnio się rozpisywać. Może nie są superszybkie, ale są bardzo wygodne, czyste, a podróż jest prawdziwą przyjemnością. Bez względu na kategorię. Odpowiadają temu wysokie ceny przejazdów, jednak mając bilet Interrail nie musicie się o nic martwić, bowiem poza wybranymi pociągami międzynarodowymi nie ma obowiązku rezerwacji miejsc ani dopłat. Wystarczy tylko wsiąść i jechać.

W pociągach obowiązuje całkowity zakaz palenia. Zakaz nie zawsze jest przestrzegany, palacze czasami palą w toaletach, podobnie zresztą jak w Polsce.

Zobacz również:

Sommerticket 2017 - kolejowe wakacje w Austrii dla młodzieży

Austriacki pociąg regionalny

1. ROZKŁAD JAZDY I CENY



Rozkład jazdy i ceny austriackich pociągów można bardzo łatwo sprawdzić na stronie: fahrplan.oebb.at/bin/query.exe/en

Po wyszukaniu odpowiedniego połączenia możemy zakupić bilet. Kiedy sprawdzałem kilka miesięcy temu, nie trzeba było się logować.

Podobna strona to tickets.oebb.at/en/ticket.

Jak podaje strona kolei austriackich, przez jakiś czas będzie trzeba odebrać bilet międzynarodowy w automacie biletowym podając kod przysłany po dokonaniu transakcji (tak jak na Węgrzech). Jest to sytuacja tymczasowa i nie wiadomo, kiedy wystarczy wydruk biletu elektronicznego.

Dużą zaletą jest możliwość sprawdzenia ceny większości połączeń międzynarodowych.

Austriacki wagon bezprzedziałowy - II klasa

2. JAK DOJECHAĆ?


Pomiędzy Wiedniem i Warszawą kursują bezpośrednie pociągi dzienne oraz pociąg nocny. Pociągi dzienne jadą bardzo szybko. Trasa nie jest zbyt piękna, lecz podróż szybko mija i nie ma na co narzekać. Pociągi Eurocity z reguły złożone są z polskich wagonów z przedziałami pierwszej i drugiej klasy, wagonu bezprzedziałowego oraz wagonu restauracyjnego. W sezonie wakacyjnym i świątecznym Austriacy doczepiają jeden lub dwa wagony austriackie. Ceny za przejazd, poza ofertami promocyjnymi, są bardzo wysokie i przejazdy nie są konkurencyjne w porównaniu np. do Polskiego Busa.

Orientacyjne ceny bez promocji (sprawdzane 21.06.2017):

Ceny biletów na trasie Kraków - Wiedeń (pociąg nocny):

bilet na miejsce do siedzenia + miejscówka - 49 euro
bilet na miejsce w kuszetce w przedziale 6-osobowym - 69 euro
bilet na miejsce w kuszetce w przedziale 4-osobowym - 75 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 3-osobowym - 79 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 2-osobowym - 89 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 1-osobowym - 139 euro

Ceny biletów na trasie Warszawa - Wiedeń (pociąg nocny):

bilet na miejsce do siedzenia + miejscówka - 69 euro
bilet na miejsce w kuszetce w przedziale 6-osobowym - 89 euro
bilet na miejsce w kuszetce w przedziale 4-osobowym - 99 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 3-osobowym - 105 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 2-osobowym - 115 euro
bilet na miejsce w wagonie sypialnym w przedziale 1-osobowym - 169 euro

Dla osób kupujących bilety w Polsce obowiązuje oferta SparDay i SparNight pozwalająca odbyć podróż którymś z pociągów za 29 euro, a po wyczerpaniu puli biletów I szczebla za 39 euro. Najtańsze miejsca w kuszetce sześcioosobowej Bc6 kosztują 39 euro, miejsca w wagonie sypialnym w przedziale trzyosobowym (T3) 59 euro. Za 29 i 39 euro można również pojechać z Gdyni do Wiednia.

W 2016 roku pojawiły się problemy z zakupem biletów z Polski do Austrii przez stronę kolei austriackich. Obecnie bilety w relacji Polska - Austria należy kupować na dworcach kolejowych.

tickets.oebb.at/en/ - wyszukiwarka kolei austriackich z możliwością zakupu biletów.

Osoby mieszkające na południu Polski mogą dojechać pociągami Kolejami Śląskich do Bogumina lub jeszcze lepiej do Ostrawy. Bilet kolei czeskich Včasná jízdenka Rakousko pomiędzy Ostrawą a Wiedniem kosztuje 14 euro (ok. 2 euro dopłaty za zakup w kasie) - biletów jest sporo i można je kupić z kilkudniowym wyprzedzeniem przez sklep internetowy kolei czeskich:

www.cd.cz/eshop

3. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE:


Austria posiada bardzo dobrą sieć połączeń międzynarodowych. Z Wiednia bez przesiadki dojedziemy do Szwajcarii, Niemiec, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji i Rumunii. W rozkładzie jazdy 2016/2017 nie nastąpiły większe zmiany w zakresie połączeń międzynarodowych, jedynie część nocnych połączeń będzie kursowała pod marką NightJet. W 2016 roku zmieniono stronę kolejową kolei austriackich. Z nowej strony przystosowanej do urządzeń mobilnych korzysta się dużo gorzej niż ze starej.

Czechy



Pomiędzy Czechami a Austrią kursują wygodne pociągi EuroCity i jeszcze wygodniejsze pociągi Railjet. Na trasie Praga - Wiedeń ( --> Wiener Neustadt --> Villach lub --> Graz) pociągi bezpośrednie w takcie dwugodzinnym (z jednym wyjątkiem) - łącznie siedem par pociągów dziennie. Wszystkie pociągi przejeżdżają przez Pardubice, Brno i Brzecław. Podróż z Pragi do Wiednia trwa około 4 godzin minut, natomiast z Brna około półtorej godziny.

Ponadto kursują następujące pociągi osobowe, przyspieszone i pospieszne:

Brzecław - Wiedeń
(Praga) - Czeskie Budziejowice - Linz
Znojmo - Retz - Wien Meidling - Payerbach-Reichenau
Ceske Velenice - Gmünd

Jeżeli będziecie podróżowali po Czechach, polecam krótką wycieczkę ze Znojma do ładnego miasteczka Retz. Z Czeskich Budziejowic przez Ceske Velenice warto pojechać do jeszcze ładniejszego Gmünd. Oba wypady w taryfach przygranicznych. Wycieczka do Linz jest znacznie droższa.

OFERTY PROMOCYJNE:

W rozkładzie jazdy 2016/2017 oferty promocyjne z Austrii do Czech zostały znacznie ograniczone, natomiast koleje czeskie nadal oferują szereg biletów promocyjnych z Czech do Austrii i z powrotem.

Kupując bilet na stronie kolei austriackich można trafić na perełki:

Wiedeń - Brno - 9 euro
Wiedeń - Ostrawa - 14 euro
Wiedeń - Praga - 19 euro

Včasná jízdenka Rakousko (dawniej: Sporo Tiket)

Včasná jízdenka Rakousko to odpowiednik oferty Spar Day. Jest to ograniczona liczba biletów dostępna w przedsprzedaży w promocyjnej cenie. Bilety można zakupić również przez sklep internetowy czeskich kolei. Przykłady cen (sprawdzane 21.06.2017) :
Praga - Wiedeń - 19 euro
Brno - Wiedeń - 9 euro
Praga - Linz - 19 euro

EURRegio:

EURRegio to oferta specjalna umożliwiająca podróże tam lub tam i z powrotem na wybranych odcinkach na pograniczu czesko-austriackim. Jest ważna tylko w pociągach Os, R i REX, RSB, ER (CD i OBB). Czas ważności biletu powrotnego to 2 dni.

Przykłady cen bez aplikacji Rail Plus (sprawdzane 14.12.2016) :
Znojmo - Wiedeń (i z powrotem): 19,50 euro
Czeskie Budziejowice - Linz (i z powrotem): 21 euro
Brno - Wiedeń Hbf (i z powrotem) 23,10 euro (NIE OBOWIĄZUJE W POCIĄGACH EC!!!)

Wspomniane bilety można kupić w kasach międzynarodowych na terenie Republiki Czeskiej lub przez internet w sklepie internetowym kolei czeskich www.cd.cz/eshop/

Słowacja


Będąc w Wiedniu, warto wybrać się do Bratysławy. Podróż pociągiem REX trwa tylko godzinę i 12 minut. Ceny są atrakcyjne, do biletu można dokupić bilet jednodniowy na komunikację miejską w Wiedniu w strefie Z 100.

Przykłady cen biletów powrotnych (za slovakrail.sk sprawdzane 21.06.2017):
Bratysława - Wiedeń - 14 euro (tylko pociąg) / 18,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)
Nitra - Wiedeń - 25 euro (tylko pociąg) / 29,80 euro (z biletem komunikacji miejskiej)

Według rozkładu jazdy pociągi jeżdżą co godzinę przez cały dzień - najczęściej połączenia obsługiwane są przez wygodne składy podmiejskie kolei austriackich. Na różnych forach internetowych podawane są informacje, że w najbliższych latach mogą wystąpić utrudnienia spowodowane rozbudową trasy.

Węgry



Pomiędzy Austrią a Węgrami kursuje dużo pociągów na licznych trasach. Z Wiednia możemy dojechać bezpośrednimi pociągami osobowymi do Gyor lub Sopron, albo pociągami EC do Budapesztu. Ważna informacja: część pociągów na trasach Wiedeń - Sopron lub Wiener Neustadt - Sopron obsługuje węgierski przewoźnik GySev. Nie trzeba się bać, bowiem są w nich honorowane bilety Obb, Sommerticket i Interrail. Bilety OBB i Sommerticket obowiązują oczywiście tylko do Sopron.

Koleje węgierskie oferują wycieczkowy bilet powrotny Budapeszt - Wiedeń ( Kirándulójegy) ważny cztery dni za 29 euro (bez komunikacji miejskiej w Wiedniu lub 39 euro - ważny również przez pierwsze dwa dni na komunikację miejską (za www.mav-start.hu). Wycieczkowy bilet powrotny z Debreczyna kosztuje odpowiednio 39 i 49 euro.

Oferta kolei austriackich jest znacznie gorsza - najtańsze bilety z Wiednia do Budapesztu kosztują 19 euro w jedną stronę, cena biletu normalnego bez promocji wynosi 38,80 euro.

Ze strony kolei austriackich zniknęły informacje o biletach EURRegio.

Szwajcaria



Codziennie między Zurychem a Wiedniem pociągi Railjet. Pociągi to nowoczesne składy będące dumą kolei austriackich. Nie miałem okazji nimi jechać, ale z zewnątrz prezentują się bardzo ładnie. Dodatkowo 1 para pociągów kursuje na trasie Innsbruck - Zurych, Salzburg - Zurych, a na trasie Zurych - Wiedeń kursuje także pociąg nocny. Co ważne - wystarczy bilet Interrail - nie trzeba kupować żadnych miejscówek, ani uiszczać innych dopłat (oczywiście jeśli chodzi o wagony z miejscami do siedzenia).

Do Zurychu można dojechać także z Bregencji (Bregenz) pociągami jadącymi z Monachium.

Najtańsze bilety w ofercie SparSchiene kosztują 29 euro w wagonie z miejscami do siedzenia, 59 euro w kuszetce (przedział 6-osobowy), i 79 euro w wagonie sypialnym (przedział 3-osobowy).

Włochy



Połączenia między Włochami a Austrią należą do najpopularniejszych połączeń międzynarodowych, również wśród polskich turystów. Pociągi nie należą do najszybszych, mimo to warto wybrać dzienne połączenie ze względu na piękne widoki za oknem (linia Semmering). W poprzednich rozkładach jazdy kursowały tylko nocne pociągi Wiedeń - Rzym i Wiedeń - Wenecja z wagonami do Mediolanu, a w sezonie dodatkowo pociąg Wiedeń - Livorno.

Pociągi prowadzą wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia, wagony sypialne T1, T2, jak również wagony sypialne T3 (z przedziałami trzyosobowy). Najtańsze bilety na miejsca do siedzenia można nabyć w ofercie SparSchiene za 29 euro. Ceny biletów za przejazd w kuszetce sześcioosobowej zaczynają się od 49 euro, w kuszetce czteroosoobowej od 59 euro. Ceny najtańszych biletów za przejazd w wagonach sypialnych wynoszą: 69 euro (przedział trzyosobowy), 89 euro (przedział dwuosobowy), 129 euro (przedział jednoosobowy). Pociąg kursuje codziennie.

Tym razem nie zamieszczam nawet orientacyjnych rozkładów jazdy, bowiem strona kolei austriackich nie jest już tak czytelna jak kiedyś i trudno się zorientować.

Słowenia, Chorwacja, Serbia



W połączeniach z Chorwacją nie nastąpiły większe zmiany. Raz dziennie kursuje bezpośredni pociąg Eurocity Zagrzeb - Wiedeń przejeżdżający przez Słowenię. Na stronie www.oebb.at można wyszukać połączenie i kupić bilety. W trakcie opracowywania artykułu bilety SparSchiene do Zagrzebia za 29 i 39 euro były dostępne nawet dzień przed odjazdem. Bilet SparSchiene relacji Wiedeń - Maribor kosztował 24 euro.

Orientacyjny rozkład jazdy:
Zagrzeb (odj. 07:25) --> Maribor (odj. 10:19) --> Wien Hbf (przyj. 14:02)
Wien Hbf (odj. 15:58) --> Maribor (19:37-19:55) --> Zagrzeb (przyj. 22:43)

Pomiędzy Lublaną a Wiedniem kursuje bezpośredni pociąg dzienny:

Orientacyjny rozkład jazdy:
Lublana (odj. 16:09) --> Maribor (18:16-18:19) --> Wien Hbf (przyj. 22:04)
Wien Hbf (odj. 07:58) --> Maribor (11:37-11:50) --> Lublana (przyj. 14:06)

Do stolicy Słowenii można również dojechać z przesiadką w Villach.

Na trasie Wiedeń - Lublana obowiązuje oferta SparSchiene, najtańsze bilety można nabyć już za 29 euro, ale jest ich niewiele. Bilet Wiedeń - Lublana zakupiony na stronie kolei austriackich zgodnie z normalną taryfą kosztuje 68 euro. Według strony kolei słoweńskich ceny biletów normalnych są następujące (sprawdzane 21.06.2017):

Lublana - Wiedeń - 73,80 euro (tam)
Maribor - Wiedeń - 53,80 euro (tam)
Lublana - Graz - 34 euro (tam)
Maribor - Graz - 14,80 euro (tam)
Lublana - Villach - 19,40 euro (tam)

4. POŁĄCZENIA KRAJOWE



Podróżowanie pociągiem do Austrii to czysta przyjemność. Pociągi są czyste, wygodne, bezpieczne, a krajobrazy za oknami w niektórych regionach zapierają dech w piersiach. Pociągi kursują często nie tylko pomiędzy największymi miastami. Do miejsc, do których nie dociera kolej, można dojechać autobusami PostBus skomunikowanymi z pociągami kolei austriackich.

W austriackim rozkładzie jazdy możemy spotkać się następującymi kategoriami pociągów:
R/RB - pociągi osobowe
REX - Regio Express - coś w rodzaju pociągu przyspieszonego
EC - pociągi EuroCity
EN - pociągi EuroNight - nocne pociągi międzynarodowe
S - kolej miejska
RJ - Railjet - nowoczesne pociągi na wybranych trasach

Podróże austriackimi pociągami nie należą do tanich. Poniżej zamieszczam przykładowe ceny połączeń krajowych bez żadnych zniżek, kupowanych w dzień podróży (sprawdzane 21.06.2017). Nie chciało mi się wypisywać dopłat, więc ceny są tylko na drugą klasę. Ceny mogą się nieznacznie różnić od pokazywanych w systemie.

Wiedeń - Linz - 35,20 euro (2 klasa)
Wiedeń - Graz - 38,20 euro (2 klasa)
Wiedeń - Salzburg - 53,00 euro (2 klasa)
Wiedeń - Villach - 67,50 euro (???)(2 klasa)
Wiedeń - Innsbruck - 70,70 euro (2 klasa)
Wiedeń - Bregencja - 77,00 euro(2 klasa)

Warto wiedzieć, ze oferta SparSchiene obowiązuje również na większość relacji krajowych. Liczba miejsc objętych promocją jest bardzo mała, jednak jeżeli uda nam się zdobyć bilet, to zamiast np. 38 euro zapłacimy tylko 19 euro.

Austriackie dworce w największych miastach przypominają tętniące życiem galerie handlowe. Nie ma problemów z kupnem jedzenia, zjedzeniem posiłku, czy skorzystaniem z toalety (toalety są płatne). W godzinach wieczornych i nocnych nie spotkałem się z żadnymi problemami, zaczepkami, ale z powodu kryzysu imigracyjnego podobno zmieniło się na gorsze.

Podróże pociągami nocnymi również będę miło wspominał. Na stacjach początkowych czasami trzeba walczyć o jak najlepsze miejsce. Wagony z przedziałami to wygodne wagony z rozkładanymi fotelami, które łatwo można zamienić na "wagon sypialny", natomiast w wagonie bezprzedziałowym nie jest tak łatwo spać, ale przy odrobinie pomysłowości również nie będzie z tym problemów.

Austriacki wagon bezprzedziałowy - I klasa

5. VORTEILSCARD:



Vorteilscard to karta uprawniająca posiadacza do 50% zniżki na każdy przejazd we wszystkich pociągach kolei austriackich oraz wybranych pociągach przewoźników prywatnych. Oprócz zniżek w połączeniach krajowych, posiadacz może skorzystać ze zniżki 50% na wybranych połączeniach międzynarodowych. Do wyrobienia Vorteilscard potrzebny jest tylko dowód tożsamości oraz zdjęcie. Karta dostępna jest w kilku wariantach, najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 21.06.2017):

Vorteilscard Classic - 99 euro na rok (dla każdego)
Vorteilscard Jugend - 19 euro na rok (dla młodzieży do ukończenia 26 roku życia)
Vorteilscard Senior - 29 euro na rok (dla osób, które ukończyły 60 rok życia)

Uwaga!!! Pod koniec ważności karty koleje austriackie wysyłają do klientów list polecony z zapytaniem, czy przedłużyć kartę. Na list należy odpowiedzieć w ciągu siedmiu dni z informacją, że nie życzymy sobie przedłużenia oferty. Brak listu z negatywną odpowiedzią koleje austriackie traktują jako zgodę na przedłużenie ważności karty i naliczają opłatę za kolejny rok. Podobnie robią koleje niemieckie.

Pociąg podmiejski kolei austriackich

6. ÖSTERREICHCARD



ÖSTERREICHcard to roczny bilet sieciowy umożliwiający odbycie przez posiadacza nieograniczonej liczby przejazdów pociągami ÖBB w okresie ważności karty. Bilet można kupić na pierwszą lub drugą klasę, a posiadacz ÖSTERREICHcard korzysta z tych samych przywilejów (umowy partnerskie), co posiadacz Vorteilscard. Oprócz kolei państwowych ÖSTERREICHcard honorują następujący przewoźnicy prywatni: Graz-Köflacher Railway, Montafon Railway, Raab-Oedenburg-Ebenfurter Railway (Austrian routes), Salzburg Local Railway, Styrian Provincial Railway, Stern & Hafferl, Stubaital railway, Vienna Local Railway and Zillertal Railway, Lower Austria Transport Organisation Company (NÖVOG), St. Pölten - Mariazell (MzB) Mariazeller Railway and Waidhofen City Railway (CD)

Bilet dostępny jest w kilku wersjach. Najpopularniejsze z nich to (ceny sprawdzane 21.06.2017):
ÖSTERREICHcard Classic - 1784 euro (II klasa), 2604 euro (I klasa) - dla każdego
ÖSTERREICHcard Jugend - 1089 euro (II klasa), 1529 euro (I klasa) - do ukończenia 26 roku życia)
ÖSTERREICHcard Senior - 1254 euro (II klasa), 1914 euro (I klasa) - dla osób, które ukończyły 60 rok życia

Wnętrze pociągu podmiejskiego

7. SOMMERTICKET:



Od kilku lat koleje austriackie oferują bardzo atrakcyjny sieciowy bilet miesięczny dla osób, które nie ukończyły 26 roku życia. Do niedawna można go było nabyć z IN Kartą kolei czeskich, natomiast od jakiegoś czasu trzeba mieć droższą kartę Vorteilscard Jugend za 19 euro.

Z tym biletem możecie podróżować wszystkimi pociągami OBB jeżdżącymi po terytorium Austrii z wyjątkiem kolejek zębatych i pociągów specjalnych oraz pociągów Euronight i Nightjet Bilet ma jednak pewne ograniczenia: Od poniedziałku do piątku bilet jest ważny od godziny 8 do 3 następnego dnia

Powyższe ograniczenie nie obowiązują w sobotę, niedzielę i święta, kiedy bilet jest ważny przez całą dobę.

W 2017 roku ceny biletu były następujące:
dla osób do ukończenia 20 roku życia - 39 euro
dla osób do ukończenia 26 roku życia - 69 euro

W 2017 roku bilet nie obowiązuje w pociągach Nightjet/Euronight.

W roku 2008, kiedy korzystałem z tego biletu po raz ostatni, kosztował on 19 euro dla osób do ukończenia 20 roku życia oraz 49 euro dla osób do ukończenia 26 roku życia.

Musicie również pamiętać, że cena biletu to nie wszystko. Trzeba coś zjeść, umyć się i gdzieś nocować. Spać można w pociągach - jest bezpiecznie, ewentualnie na dworcach - ja chwilę spałem w Salzburgu i w na stacyjce granicznej w Summerau w ogrzewanej poczekalni. Ceny jedzenia są natomiast wyższe niż w sąsiednich krajach (poza Szwajcarią).

8. EINFACH RAUS TICKET



Einfach Raus Ticket to najciekawsza oferta podróżowania austriacką koleją przeznaczona dla osób dorosłych. Jest to bilet grupowy przeznaczony od grup od dwóch do pięciu osób (w zależności od wieku). Nie znam, niestety, szczegółów - w Czechach podobny bilet w wersji weekendowej jest ważny np. dla dwóch osób dorosłych i najwyżej trojga dzieci. Koleje austriackie nie wyszczególniły warunków. Jak informują różne strony i fora, na bilecie NIE MOŻE podróżować jedna osoba samotnie.

Einfach Raus Ticket ważny jest przez jeden dzień - jeżeli zdecydujemy się podróżować w dni robocze od poniedziałku do piątku, to podróż możemy rozpocząć najwcześniej o 9:00, a skończyć najpóźniej o 3:00 następnego dnia. W soboty, niedziele i święta bilet jest ważny już od 0:00 do 3:00 następnego dnia. Z biletem tym można podróżować pociągami OBB S-Bahn, R oraz REX, z wyjątkiem pociągów retro. Cena biletu to 33 euro dla dwóch osób, każda następna osoba to bilet o 4 euro droższy (sprawdzane 13.05.2016).

Pociąg kolei aglomeracyjnej w Wiedniu.

9. WYBRANI PRZEWOŹNICY PRYWATNI



Poniżej znajdziecie listę najważniejszych austriackich przewoźników prywatnych. Lista nie obejmuje kolei turystycznych - te znajdą się w osobnym artykule.

Graz-Köflacher Bahn und Busbetrieb GmbH



Przewoźnik obsługujący pociągi regionalne na liniach Graz - Köflach oraz Graz - Wies-Eibiswald. Tabor to GTW2/8 oraz pociągi piętrowe. GKB oprócz kolejowych przewozów pasażerskich prowadzi także przewozy towarowe oraz obsługuje wybrane lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: http://www.gke.at

GySev



GySEV to austriacko-węgierski przewoźnik nieprzerwanie od 1872 roku obsługujący przewozy pasażerskie i towarowe na linii kolejowej Győr – Sopron. Obecnie oprócz tej linii obsługuje wybrane połączenia Sopron - Wiener Neustadt, Sopron - Wiedeń, Sopron - Szombathely, a także uruchamia pociągi IC Sopron - Budapeszt.

Tabor przewoźnika nie należy do najnowocześniejszych. Większość wagonów pasażerskich to wagony poniemieckie, całkiem wygodne, ale bez klimatyzacji. Za to w 2012 GySEV uruchomił na pokładach swoich pociągów bezpłatny dostęp do wi-fi. Po raz ostatni jechałem pociągami tego przewoźnika w 2009 roku. Konduktorzy zachowywali się dużo lepiej niż konduktorzy MAV, w wagonach były przedziały dla palących i niepalących. Na austriackim odcinku przewoźnik honoruje bilet Sommerticket.

Przewoźnik znany jest pod dwiema różnymi nazwami:
GySEV ( Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút) - po węgiersku
ROeEE (Raab-Ödenburg-Ebenfurter Eisenbahn) - po niemiecku

Strona internetowa przewoźnika: www2.gysev.hu

Starszy wagon Gysev / Raaberbahn, obecnie rzadko spotykany

Montafonerbahn



Przewoźnik obsługujący linię Bludenz - Schruns. Trasę o długości 12 kilometrów pociągi pokonują w 21 minut. Pociąg po drodze zatrzymuje się na siedmiu przystankach. Oprócz przewozów kolejowych Montafonerbahn obsługuje lokalne połączenia autobusowe.

Strona internetowa: www.montafonerbahn.at

Südtirol Bahn



Przewoźnik obsługujący połączenia regionalne pomiędzy małymi włoskimi miasteczkami przygranicznymi (m.in. Bozen) oraz podobno łączące te miasta z Innsbruckiem. Pociągi przejeżdżają przez malowniczą przełęcz Brenner. Tabor to pociągi Stadler GTW - na zdjęciach widać, że w środku jest nawet toaleta..

Strona internetowa: www.vinschgerbahn.it/en/bahnhoefe.asp

Westbahn



Westbahn to austriacki prywatny przewoźnik kolejowy kursujący na trasie Wiedeń - Salzburg (linia ta nosi taką samą nazwę jak przewoźnik). Połączenia mające stanowić konkurencję dla przewoźnika państwowego obsługiwane są przez nowe, komfortowe pociągi piętrowe z wagonami pierwszej i drugiej klasy. Podróżni mają także do dyspozycji prasę oraz mogą skorzystać z części barowej.

Przewoźnik obsługuje tylko trasę Wiedeń - Salzburg.

Szczegółowe informacje: westbahn.at - strona oficjalna

10. POCIĄGI NIGHTJET


Po likwidacji sieci połączeń City Night Line przez Deutsche Bahn część połączeń przejęły koleje austriackie pod nazwą handlową Nightjet. Pociągi Nightjet kursują obecnie nie tylko pomiędzy Austrią a Niemcami i Austrią a Szwajcarią, ale również na przykład na trasie Hamburg - Berlin - Zurych, czyli z pominięciem terytorium Austrii.

W pociągach Nightjet dostępne są wagony z miejscami do siedzenia, wagony z miejscami do leżenia i wagony sypialne. Najczęściej są to wagony kolei austriackich, znacznie wygodniejsze niż wagony kolei niemieckich w pociągach City Night Line. Wyjątkiem są połączenia Nightjet obsługiwane przez inne koleje w ramach "współpracy partnerskiej", mowa tu o Monachium - Wiedeń - Budapeszt oraz Berlin - Praga - Budapeszt oraz Monachium - Zagrzeb i Monachium - Rijeka. Osobiście nie polecam chorwackich kuszetek w pociągach do Zagrzebia i Rijeki.

W pociągach Nightjet wyróżniamy następujące klasy wagonów:

Wagon z miejscami do siedzenia:

- przedział sześcioosobowy
- w austriackich wagonach rozkładane fotele
- toalety po obu końcach wagonu

Wagon z miejscami do leżenia:

- przedziały 6- i 4-osobowe
- dostępne przedziały tylko dla kobiet
- możliwość wykupienia przedziału rodzinnego
- pościel i poduszka w cenie
- toalety po obu końcach wagonu
- budzenie w cenie
- małe śniadanie w cenie
- możliwość zakupu przekąsek i napojów od konwojenta

Wagon sypialny:

- wagony Economy z toaletami na końcu wagonów.
- wagony Deluxe z toaletą i prysznicem w przedziale
- przedziały 3-, 2- i 1-osobowe
- przedziały wyposażone w lustra i gniazdka
- w przedziale przybory toaletowe i ręczniki
- w przedziale Deluxe dodatkowo żel pod prysznic
- przekąska i mały napój na powitanie
- małe śniadanie z dolewką napoju w cenie
- bezpłatna prasa poranna

Kuszetka w pociągu Nightjet (© ÖBB/Marek Knopp)

11. POCIĄGI RAILJET


Składy Railjet to flagowe pociągi kolei austriackich obsługujące dalekobieżne połączenia krajowe i międzynarodowe. Pociągi te zastąpiły na wielu trasach wysłużone (choć wygodne) składy wagonowe Intercity.

Pociągi Railjet kolei austriackich mogą jechać z prędkością 230 km/h. Pociąg ten może przewieźć 408 pasażerów, jest przystosowany do przewozu pasażerów niepełnosprawnych, ponadto wydzielono 5 miejsc na rowery. Railjety wyposażone są w system informacji pokładowej, portal multimedialny. Pasażerowie mogą skorzystać z usług wagonu restauracyjnego, a dla dzieci przygotowano przedział kinowy.

W pociągach dostępne są wagony drugiej klasy, pierwszej klasy i klasy Business.

Druga klasa (Economy):

- nowoczesne fotele
- rozkładane stoliki
- wydzielone miejsca na bagaż
- jedno gniazdko na dwa siedzenia
- sprzedaż przekąsek z wózka (minibaru)

Pierwsza klasa:

- skórzane fotele
- więcej miejsca na nogi
- gniazdko przy każdym fotelu
- bezpłatna prasa codzienna
- dania serwowane na miejsce

Klasa Business

- skórzane fotele
- odchylane oparcia
- podkładki pod nogi
- strefa ciszy
- gniazdko przy każdym fotelu
- obowiązkowa rezerwacja miejsc
- szeroki wybór prasy codziennej i czasopism
- bezpłatny napój na powitanie
- obsługa stewarda

Dla osób na wózkach inwalidzkich przygotowano specjalną windę, 3 miejsca w klasie pierwszej w cenie klasy drugiej, miejsce dla psów-przewodników i przestronną toaletę.

Austriacki pociąg Railjet (© ÖBB/Eisenberger)

12. KOLEJE ZĘBATE


Na terytorium Austrii jeżdżą trzy koleje zębate. Dawniej część trasy kolei Erzbergbahn w Styrii również miała zębatkę, ale obecnie jest to zwykła kolej turystyczna normalnotorowa.

Achenseebahn


Kolej zębata o rozstawie szyn 1000 mm jeżdżąca w okolicach jeziora Achensee w Tyrolu.

Kolej została wybudowana w 1889 roku i od tamtej pory zachowały się dwa parowozy, którymi mogą się przejechać turyści. Przetrwała bez uszczerbku dwie wojny światowe i zawirowania polityczne, szkody spowodował jedynie pożar lokomotywowni w 2008 roku.

Jak informują przewodniki, jest to najstarsza kolej zębata, na której nadal kursują parowozy.

Trasa pomiędzy stacjami Jenbach a Seespitz liczy 6,78 km, a przewyższenie to 440 metrów.

Strona internetowa: www.achenseebahn

Achenseebahn (aut. Rob Hodgkins, CC-BY-SA, flickr.com)

Schafbergbahn


Popularna kolej położona około 50 km od Salzburga.

Linia kolejki prowadzi z miejscowości Sankt Wolfgang im Salzkammergut nad jeziorem Wolfgangsee na szczyt Schafberg 1783 m n.p.m .

Kolej działa od 1893 roku, obecnie oprócz parowozów na trasę wyjeżdżają także lokomotywy spalinowe i szynobus. Długość trasy to 5,85 km, różnica wysokości pomiędzy stacją początkową a końcową wynosi około 1200 metrów, a maksymalne nachylenie 26%. Rozstaw szyn 1000 mm. Przejazd w jedną stronę trwa 40 minut.

Internauci bardzo chwalą piękne widoki ze szczytu Schafberg oraz kolejki, ale zwracają również uwagę na długie kolejki do kasy w sezonie letnim i ciasne wagoniki. Ceny biletów również są wysokie jak na polskie zarobki.

Strona internetowa: www.schafbergbahn.at

Kolej zębata na szczyt Schafberg (aut. Heather Cowper, CC-BY, flickr.com)

Schneebergbahn


Najdłuższa z działających austriackich kolei zębatych i najmłodsza, bo oddana do użytku w 1897 roku.

Kolej zębata Schneebergbahn przewozi podróżnych z miasteczka Puchberg am Schneeberg w pobliże szczytu Schneeberg (2076 m n.p.m.). Do Puchberg am Schneeberg dojedziemy pociągami podmiejskimi z miasta Wiener Neustadt, doskonale połączonego koleją z Wiedniem.

Kolej pokonuje odległość 9,85 km w ciągu 40 minut. Jak wynika z rozkładu jazdy, po drodze zatrzymuje się na 3 przystankach.

Bilety są drogie, jednak wydatek rekompensują widoki z góry.

Obecnie w ruchu regularnym kursują nowoczesne, klimatyzowane pociągi, natomiast parowozy z wagonami retro uruchamiane są w wybrane dni i na przejazdy pociągami retro obowiązuje specjalna taryfa.

Strona internetowa: www.schneebergbahn.at

Pociąg nazywany "Salamandra" na górę Schneeberg (aut. James Brooks, CC-BY, flickr.com)

13. MARIAZELLERBAHN


Jedną z najciekawszych linii kolejowych w Austrii jest linia z Sankt Pölten do Mariazell.

Jest to linia wąskotorowa o długości ponad 91 kilometrów - pociągi kursują przez cały rok. Linia została zelektryfikowana, a najładniejszy odcinek zaczyna się od stacji Schwarzenbach (39 km). Mariazellerbahn cieszy się ogromną popularnością nie tylko wśród turystów - miasteczko Mariazell to miejsce kultu maryjnego i pielgrzymek, a jednocześnie popularny kurort narciarski.

Kolej była oddawana do użytku w kilku etapach od 1898 do 1907 roku. Już w 1911 roku dokończono elektryfikację. Od początku przewoziła pasażerów i towary, a ze względu na ukształtowanie terenu nie musiała obawiać się konkurencji ze strony transportu drogowego.

Wojny światowe nie wyrządziły szkód na kolei, jedynie parowozy na czas I wojny światowej zostały skierowane na linie wąskotorowe o znaczeniu militarnym.

Obecnie kolej to atrakcja turystyczna i środek transportu dla mieszkańców. Zarządzana jest przez NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H) - regionalnego zarządcę transportu publicznego, którego właścicielem jest samorząd kraju związkowego Dolna Austria. NÖVOG przejął Mariazellerbahn od kolei austriackich w 2010 roku.

Tabor to głównie elektryczne zespoły trakcyjne firmy Stadler, dostarczone w latach 2012-2014. Wcześniej kursowały pojazdy serii 4090 należące do kolei austriackich. W wybranych dniach uruchamiane są pociągi retro prowadzone przez parowóz. Od 2014 roku na Mariazzelerbahn w lecie kursują pociągi zestawione z czterech wagonów panoramicznych.

Kolejka jedzie dość szybko, przynajmniej biorąc pod uwagę charakter trasy - przejazd trasy z Sankt Pölten do Mariazell zajmuje niecałe dwie i pół godziny.

Strona internetowa: www.marriazellerbahn.at

Mariazellerbahn (źródło: Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H)

14. WALDVIERTLERBAHN


Waldviertlerbahn to nazwa dla sieci linii wąskotorowych w okolicach austriackiego miasteczka Gmünd. Dla polskich turystów kolej ta jest o tyle interesująca, że Gmünd położone jest tuż przy granicy austriacko-czeskiej i dojedziemy tam pociągami na przykład z Czeskich Budziejowic. W ostateczności można dojechać pociągiem do stacji České Velenice i granicę przekroczyć pieszo.

Łączna długość sieci kolei wąskotorowych w okolicach Gmünd to około 82 kilometry. Na co dzień kursują tam zwykłe szynobusy, natomiast w weekendy uruchamiane są pociągi zestawione z parowozu i wagonów retro, ewentualnie pociąg prowadzony jest przez lokomotywę spalinową. Pociągi te są atrakcją turystyczną znaną nie tylko w Austrii. Ceny jednak zwalają z nóg.

Pociągi retro można spotkać na liniach:

Gmünd - Groß Gerungs (43 km)
Gmünd - Litschau (25 km)

Jeśli chodzi o miasta położone na sieci wąskotorówki, to Gmünd jest bardzo ładnym miasteczkiem, warto też na chwilę zatrzymać się w Litschau.

Kolej ta zarządzana jest, podobnie jak Mariazellbahn, przez NÖVOG (Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H).

Strona internetowa: www.waldviertlerbahn.at

Waldviertlerbahn (źródło: Niederösterreichische Verkehrsorganisationsges.m.b.H)