Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


ARMENIA




Przewoźnik: South Caucasus Railway
Strona internetowa: www.ukzhd.am
Ostatnia aktualizacja: 01.11.2016

Armenia to kraj ciężko doświadczony przez historię. Liczne wojny, rzeź Ormian w 1915 roku, do dzisiaj nieuregulowane stosunki polityczne z sąsiadami - można by dużo wymieniać. Kraj ten jednak ma wiele do zaoferowania turystom. Przepisy dotyczące podróżowania nie są tak restrykcyjne jak w Azerbejdżanie (wiza jest jednak wymagana), zagrożenie przestępczością jest również mniejsze, a ceny wydają się być niższe, przynajmniej sądząc po relacjach podróżników.

Głównym środkiem transportu, podobnie jak w innych krajach byłego ZSSR, są busy (marszrutki) oraz taksówki. Połączeń kolejowych jest mało, pociągi są powolne i stare. Mimo wszystko podróżuje się nimi wygodniej niż szybszymi busami, a z okien można podziwiać piękne krajobrazy. Armenia nie jest jednak tanim krajem. Jeśli chcemy podróżować i nocować komfortowa - nie ma sensu oszczędzać. Można znaleźć noclegi za niską cenę, ale ich stan będzie tragiczny.

W Armenii są dwie klasy pociągów krajowych:
gnatsk - drewniane ławki i trochę wygodniejsze siedzenia.
elektriczka - tylko drewniane ławki - pociąg bez toalety.


Pociąg podmiejski w Armenii
(zdjęcie za zgodą South Caucasus Railway)

Dworzec główny w Erywaniu
(aut. Grzegorz Kozakiewicz - nadesłane)

POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Jedynym kolejowym połączeniem międzynarodowym w Armenii jest połączenie z Gruzją pociągu relacji Erywań - Tbilisi. Pociąg zestawiony jest z wagonów sypialnych 2- i 4-osobowych. . Warto wiedzieć, że w Erywaniu są dwie stacje kolejowe. Pociąg z Gruzji wjeżdża na główną stację - Sasuntsi Davit Station, z której łatwo dojechać jedyną erywańską linią metra do interesującego nas miejsca w centrum. Większość pociągów krajowych odjeżdża ze stacji Arabkir znajdującej się w zupełnie innym miejscu. Według stron internetowych znajduje się ona 200 metrów w lewo od górnej części Kaskady. Pociąg Erywań - Tbilisi jedzie znacznie dłużej niż marszrutka ze względu na kształt trasy, która po armeńskiej stronie ma kształt łuku.

W sezonie letnim uruchamiany jest dodatkowy pociąg nocny Erywań - Tbilisi - Batumi zestawiony ze zmodernizowanych wagonów sypialnych. . Wszelkie informacje na temat rozkładu jazdy na stronie kolei gruzińskich.

Relacja czytelnika:
"Do dworca głównego w Erewaniu, który znajduje się nieco poza centrum miasta można się dostać metrem. Na dworcu jest przechowywania bagażu – ceny nie znam – toalety płatne 100 dram oraz 2 czynne kasy biletowe. Za 15500 dram stałem się szczęśliwym posiadaczem biletu to Tbilisi w pociągu relacji Erewań – Batumi. Przy kupnie biletu trzeba okazać paszport. Prawdopodobnie, ale nie jestem do końca pewny, do Batumi obowiązuje ta sama cena. W tej cenie dostałem 2 os. Przedział, a w nim: dwa opakowanie galaretek w cukrze. Woda gazowana i nie gazowana, pościel, zestaw z szczoteczką, pastą do zębów, chusteczkami, patyczkami do uszu, itp. Punktualnie o 15:30 pociąg ruszył. W drodze wybrałem się do wagonu restauracyjnego. Wielkiego wyboru tam nie ma, ale jeść coś trzeba. Za 1900 dram można otrzymać zestaw składający się z 10 sztuk parówek na ciepło, dużej miski sałatki z ogórków i pomidorów oraz chleb. Taka porcja spokojnie starcza dla dwóch osób. Sztuką jest przenieść wszystko do przedziału, gdyż pociągiem strasznie kołysze, a najgorsze to przechodzenie między wagonami. Kontrola paszportowa i celna po jednej i drugiej stronie granicy poszła szybko i sprawnie. Po północy wjechałem na peron w Tbilisi. Na dworcu uważać trzeba na taksówkarzy. Zapytany o to ile weźmie za kurs na Sololaki odpowiedział, że 20 lari. W budynku dworca ponownie zaczepił i tym razem zaproponował 10 lari, ale znalazł się drugi, który zawiózł za 7 lari." (aut. Grzegorz Kozakiewicz 2014).

Rozkład jazdy kolei gruzińskich
Kupno biletów na pociąg Tbilisi - Erywań online (faza testowa)


WAŻNE ODNOŚNIKI

Rozkład jazdy marszrutek (busów) z Erywania
Rozkład jazdy pociągów krajowych
Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Erywaniu


Wagon pociągu Erywań - Batumi
(zdjęcie za zgodą South Caucasus Railway)

Wagon sypialny pociągu Erywań - Batumi
(zdjęcie za zgodą South Caucasus Railway)

KOLEJKA DZIECIĘCA W ERYWANIU



Od 1937 roku w stolicy Armenii, w parku nad rzeką Razdan/Hrazdan sezonowo kursuje kolejka dziecięca. Długość trasy wynosi około dwóch kilometrów. Kolejka kursuje pomiędzy stacjami - Hayrenik i Urakhutyun, po drodze zatrzymując się na jednym przystanku. Wagony w tej kolejece, podobnie jak w wielu kolejkach byłego ZSRR, zostały wyprodukowane w Pafawagu. Stacja Hayrenik jest oznaczona na mapie Google, a kolejka z pewnością jest ciekawym urozmaiceniem wizyty w Erywaniu.

Relacja czytelnika:
"W parku dziecięcym w Erewaniu, po zejściu na dół schodami znajduje się dworzec kolejki dziecięcej. W niewielkim okienku możemy kupić za 300 dram, czyli ok. 2,2 zł bilet na przejazd. Pociąg odjeżdża co około 20 min. Latem, w weekendy frekwencja jest dosyć wysoka, więc najlepiej jest wcześnie zająć dobre miejsce. Trasa nie jest zbyt długa, może nieco ponad kilometr w jedna stronę, następnie wraca ta samą drogą. Kiedyś była druga stacja, ale w chwili obecnej jest nieczynna i znajduje się w opłakanym stanie Wzdłuż torowiska, w dole płynie rzeka Hrazdan. Dla miłośników kolejnictwa jest to jedna z ciekawszych atrakcji miasta." (aut. Grzegorz Kozakiewicz 2014)

Jedno z serii krótkich nagrań przedstawiających kolejkę dziecięcą w Erywaniu
Prezentacja kolejki w formie pokazu slajdów

Podobna kolejka kursowała także w Gyumri. Jednak została zamknięta po trzęsieniu ziemi, jakie 7 grudnia 1988 roku nawiedziło Armenię powodując znaczne zniszczenia.


Kolej dziecięca w Erywaniu
(aut. Grzegorz Kozakiewicz - nadesłane)

Kolej dziecięca w Erywaniu
(aut. Grzegorz Kozakiewicz - nadesłane)