Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

ARGENTYNA






Ostatnia aktualizacja: 26.01.2014

Spis treści:
1. Połączenia dalekobieżne
2. Połączenia międzynarodowe
3. Pociągi turystyczne
4. Argentyńskie pociągi na You Tube
5. Buenos Aires
6. Salta
7. Mendoza

Kiedyś Argentyna posiadała gęstą, bardzo dobrze rozbudowaną sieć kolejową. Po długim okresie upadku kolei w ostatnich latach argentyńskie władze wydają się doceniać znaczenie tego środka transportu. Znacznie poprawiła się jakość połączeń dalekobieżnych, uruchomiono połączenie międzynarodowe z Urugwajem, planowane są liczne inwestycje w infrastrukturę oraz budowa Kolei Dużych Prędkości Buenos Aires - Cordoba. Do ideału jednak daleko, choć kraj może się pochwalić ciekawymi połączeniami oraz bardzo popularnymi pociągami turystycznymi kursującymi po malowniczych trasach.

W 2013 roku do Argentyny dopłynęły nowoczesne chińskie wagony, które mają zastąpić wysłużone składy kursujące po liniach podmiejskich w Buenos Aires, a być może pojawią się także na liniach dalekobieżnych. Turyści i Argentyńczycy mają nadzieję na reaktywowanie połączenia Buenos Aires - Bariloche.

Przy opisywaniu miast korzystałem z przewodnika "Ameryka Południowa - praktyczny przewodnik" wydanego przez wydawnictwo Pascal oraz relacji podróżników.

1. POŁĄCZENIA DALEKOBIEŻNE



Pomiędzy największymi argentyńskimi miastami kursują pociągi dalekobieżne. Większość połączeń jest realizowana tylko kilka razy w tygodniu, najczęściej dwa-trzy razy. Pociągi różnią się komfortem w zależności od połączenia. Przy odrobinie szczęścia można przejechać się nowoczesnymi składami Talgo.

Obecnie z dworca Buenos Aires (Plaza Constitución) można dojechać m.in. do Mar de Plata, Bahia Blanca, Daireaux, a z dworca Retiro do Mendozy, Alberdi, Cordoby Rosario i Tucuman.

W marcu 2011 zawieszone zostały połączenia Buenos Aires - Miramar, Buenos Aires - Pinamar oraz Buenos Aires - Patagonia. To ostatnie było najciekawszym regularnym połączeniem pasażerskim w Argentynie ze względu na piękną trasę.
Szczegółowe informacje nt. rozkładu jazdy oraz cen dostępne są na stronach:
Ferrobaires
Satelite Ferroviaro


Pociąg Buenos Aires - Bahia - Blanca - klasa Pullman
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Pociąg dalekobieżny Ferrocentral
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

2. POŁĄCZENIA MIĘDZYNARODOWE



Argentyna połączona jest torami ze wszystkimi sąsiednimi krajami, jednak są one używane tylko do transportu towarowego. Przez jakiś czas kursował pociąg pasażerski pomiędzy Pilar (Argentyna) a Paysandu (Urugwaj), jednak według informacji na argentyńskich stronach jego kursowanie zostało zawieszone w maju 2012 roku po licznych skargach.

Planuje się utworzenie połączenia przygranicznego z Paragwajem w relacji Posadas - Encarnacion.

3. POCIĄGI TURYSTYCZNE



Regularne połączenia pasażerskie w Argentynie nie cieszą się dużą popularnością wśród turystów. Co innego pociągi turystyczne, które są znane na całym świecie. Jeśli będziecie kiedyś w Argentynie, musicie się przejechać chociaż jednym z nich. Na niektóre bilety trzeba rezerwować w sezonie z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Na stronie zamieszczam tylko informacje o najważniejszych pociągach. Pozostałe albo nie mają własnej strony internetowej, albo kursy zostały zawieszone.

TREN DEL FIN DEL MUNDO

Nazwa "Pociąg na koniec świata" idealnie oddaje charakter tego pociągu. Stacja początkowa znajduje się na peryferiach miasta Ushuaia - najbardziej na południe wysuniętego miasta świata. Można się tam dostać samolotem, a do Buenos Aires jest stamtąd 3040 kilometrów.

"Pociąg na koniec świata" początkowo był kolejką leśną służącą do przewozu materiałów do budowy więzienia, bowiem Ushuaia od 1884 roku była kolonią karną. Więzienie otwarto dwa lata później. Trafiali tam najgroźniejsi argentyńscy przestępcy. W 1902 rozpoczęto budowę kolejnego budynku więzienia, Początkowo materiały były transportowane na wagonach ciągniętych przez woły po drewnianych torach; kolejka z prawdziwego zdarzenia zaczęła działać dopiero w latach 1909-10.

Przez dwie dekady pociąg dojeżdżał do wschodniego zbocza Góry Susana. Kiedy lokomotywy nie były w stanie dojechać w wyższe partie, poprowadzono odgałęzienie linii do doliny rzeki Pipo, gdzie dzisiaj znajduje się Park Narodowy Ziemi Ognistej. W 1947 roku więzienie w Ushuaia zostało zamknięte. Dwa lata później Ziemię Ognistą nawiedziło trzęsienie ziemi, które zniszczyło wiele budynków oraz linię kolejową. Kursowanie pociągu wznowiono na krótko w 1952 roku. Później, przez ponad 40 lat, linia była opuszczona.

"Pociąg na koniec świata" wznowił kursowanie w 1994 roku jako pociąg turystyczny. Obecnie kursuje ze stacji Fin del Mundo do stacji Park Narodowy. Po drodze największą atrakcją jest odbudowany obóz zamieszkujących niegdyś te tereny Indian Yamanas, las podantarktyczny oraz torfowisko.

Pociąg kursuje codziennie. W sezonie (od 1 września do 30 kwietnia) kursują trzy pary pociągów dziennie, natomiast poza sezonem dwie pary pociągów dziennie. W sezonie cena za przejazd tam i z powrotem dla osoby dorosłej w najtańszej klasie wynosiła 175 peso argentyńskich (sierpień 2012) , czyli ok. 125 złotych. Do ceny należy doliczyć opłatę za wstęp do Parku Narodowego Ziemi Ognistej.

Zarządca pociągu dysponuje wagonami różnych klas: klasy turystycznej, pierwszej klasy, klasy VIP oraz klasy prezydenckiej. Wszystkie wagony są ogrzewane i mają duże okna pozwalające podziwiać piękne krajobrazy. W wagonach nie ma toalet (oprócz wagonu klasy prezydenckiej)

Szczegółowe informacje o pociągu: www.trendelfindelmundo.com.ar
"Pociąg na koniec świata" na You Tube (2007)
Inny film o pociągu na You Tube (2009)


Pociąg na koniec świata
(aut. uncorrectedproofs, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Wnętrze pociągu
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

TREN A LAS NUBES

"Pociąg do chmur" kursuje po argentyńskiej części linii Antofagasta - Salta znanej jako Huaytiquina (linia łączy Argentynę i Chile, ale pomiędzy krajami nie są prowadzone przewozy pasażerskie).

Pociąg rozpoczyna swój bieg w mieście Salta na wysokości 1187 metrów nad poziomem morza, natomiast kończy na wiadukcie La Polvorilla na wysokości 4200 metrów nad poziomem morza. Trasa pociągu liczy 217 kilometrów; zmierzając do celu "Pociąg do chmur" pokonuje 29 mostów, 21 tuneli i 13 wiaduktów. Podróż tam i z powrotem zajmuje 16 godzin; łatwo więc obliczyć, że pociąg jedzie bardzo powoli. Ale w wypadku pociągu turystycznego to nie prędkość decyduje o jego powodzeniu, lecz zapierające dech w piersiach widoki. A tych na trasie "Pociągu do chmur" nie brakuje. Raz są to przepiękne panoramy, innym razem mrożące krew w żyłach przepaście tuż przy torach. Sam wiadukt La Polvorilla jest arcydziełem sztuki inżynieryjnej - przy sprzyjającej pogodzie można podziwiać chmury kłębiące się poniżej wysokości wiaduktu, stąd też nazwa pociągu.

"Pociąg do chmur" jest bardzo popularny zarówno wśród Argentyńczyków, jak i turystów. W 2005 roku ze względu na przekształcenia własnościowe oraz fatalny stan infrastruktury zawieszono kursowanie pociągu. Przez trzy lata trwał remont trasy i pociąg znów kursuje od 2008 roku. Pasażerowie mają do dyspozycji wagon restauracyjny, a w pociągu zapewniona jest wykwalifikowana pomoc medyczna na wypadek kłopotów zdrowotnych na najwyższych punktach trasy. W 2012 pociąg zatrzymuje się po drodze tylko na czterech stacjach, gdzie od tubylców można kupić pamiątki i wyroby rękodzielnicze. Pociąg zestawiony jest ze zmodernizowanych, klimatyzowanych, wygodnych wagonów. Cena za przejazd tam i z powrotem w 2012 roku dla cudzoziemców wynosiła 147 euro.

Szczegółowe informacje oraz rozkład jazdy dostępne są na stronie www.trenalasnubes.com.ar

"Pociąg do chmur" na You Tube - świetna relacja z podróży
Wiadukt La Polvorilla cz.1/2
Wiadukt La Polvorilla cz.2/2
"Pociąg do chmur" - film promocyjny
"Pociąg do chmur" - inna ciekawa relacja z podróży na You Tube
"Pociąg do chmur" - widok z kabiny maszynisty (???)
"Pociąg do chmur" - ładne widoki


Pociąg do chmur
(materiały prasowe zarządcy Tren a Las Nubes - za zgodą)

Pociąg do chmur
(nateriały prasowe zarządcy Tren a Las Nubes - za zgodą)


HISTÓRICO TREN A VAPOR (BARILOCHE)

Pociąg retro kursujący z San Carlos de Bariloche do Perito Moreno-Los Juncos. Zestawiony jest ze stylowych, rzekomo odnowionych wagonów (niektóre na zdjęciach wyglądają okropnie), pociąg prowadzi lokomotywa parowa wyprodukowana w Szkocji w 1912 roku. Skład w postaci lokomotywa + pięć wagonów może przewieźć łącznie 250 osób.

Trasa pociągu liczy tylko 40 kilometrów, jednak podróż trwa cały dzień. Dla pasażerów organizowane są fotostopy w najpiękniejszych miejscach oraz krótkie spacery z przewodnikiem pozwalające poznać ciekawe zabytki i historię mijanych stacji. Przejazd pociągiem daje niepowtarzalną okazję podziwiania krajobrazów Patagonii.

Bariloche leży 1640 kilometrów od Buenos Aires. Można się tam dostać autokarem lub samolotem, ewentualnie pociągiem nocnym z miejscowości Viedma.

Według ostatnich informacji kursowanie pociągu zostało zawieszone na czas nieokreślony.

Strona oficjalna: www.trenhistoricoavapor.com.ar
Pociąg na You Tube - wnętrze wagonu dla VIP-ów
Reportaż z podróży pociągiem w 2006 roku

TREN DE LAS SIERRAS

Pociąg turystyczny mający rozkładowo kursować pomiędzy stacją Alta Cordoba w Cordobie a stacją Cosquin. Pociąg w obecnej formie został uruchomiony w 2007 roku i kursował tylko pomiędzy stacjami Rodríguez del Busto - La Calera na trasie o długości 16 kilometrów. Po modernizacji 36 kilometrów trasy kursy przedłużono do Cosquin, a stację początkową przeniesiono do Cordoby. Obecnie ze względów formalnych kursy znów rozpoczynają się w Rodríguez del Busto. W internecie nie ma aktualnego rozkładu jazdy pociągu; według ostatnich doniesień jego istnienie jest zagrożone, chociaż pierwotnie planowano wydłużenie trasy o kolejne stacje.

Tren de las Sierras na You Tube

LA TROCHITA

Pociąg "La Trochita" znany jest również pod nazwą "Stary Ekspres Patagoński". Zestawiony jest z wagonów retro oraz lokomotywy parowej. Kursuje na trasach: Esquel - Nahuel Pan oraz El Maitén - Desvío Thomae. Oficjalna strona pociągu nie podaje żadnych informacji; rozkład jazdy oraz ceny dostępne są pod adresem: www.patagoniaexpress.com/la_trochita.htm#horarios

Pociąg "La Trochita" na You Tube - okropne intro; sam film ciekawy
Widoki z pociągu "La Trochita" na You Tube - kiepski film; piękne widoki

TREN HISTÓRICO DE VILLA ELISA

Kolejka łącząca maleńkie miejscowości Villa Elisa i Caseros. Trasa pociągu liczy tylko 36 kilometrów. Pociągi prowadzone są przez lokomotywę parową przerobioną na spalinową.

Tren Histórico de Villa Elisa na You Tube - reportaż

TREN ECOLOGICO DE LA SELVA

Ciekawy pociąg kursujący wzdłuż rzeki Iguazu i tamtejszych wodospadów przy granicy z Brazylią. Pociąg porusza się na gaz ziemny, a wagony nie mają okien, co pozwala turystom obserwować piękne krajobrazy. Wyprodukowany w Anglii pociąg pokonuje dwudziestokilometrową trasę w około 30 minut. W każdym wagonie może się zmieścić 50 pasażerów.

Tren Ecológico de la Selva na You Tube


Tren Ecologico de la Selva
(aut. Phil Whitehouse, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Wodospady Iguazu
(aut. Phil Whitehouse, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)


4. ARGENTYŃSKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Odnośniki do najciekawszych filmów na You Tube przedstawiających argentyńskie pociągi.

Pociąg podmiejski w Buenos Aires - polecam ten film
Niezidentyfikowany pociąg w Tucuman przewoźnika Ferrocentral
Wnętrze argentyńskiego pociągu Talgo
Pociąg Viedma - Bariloche
Pociąg Lacroze - Posadas (kursowanie zawieszone)
Argentyński pociąg podmiejski
Pociąg podmiejski w Once
Spacer po pociągu Buenos Aires - Tandil
Pociąg podmiejski w Dolores
Wnętrze pociągu Bahia Blanca - Buenos Aires
Pociąg Bahia Blanca - Buenos Aires - inny film, ciekawy widok pociągu na początku
Argentyński pociąg podmiejski
Inny argentyński pociąg podmiejski
Pociąg z Parany dojeżdżający pod urugwajską granicę
Nowy pociąg na trasie Parana - Concepción del Uruguay

5. BUENOS AIRES



Buenos Aires to stolica Argentyny, największe miasto tego kraju i dla większości turystów jedyne miejsce, które zobaczą w Argentynie. Ogromna metropolia, w samym Bueno Aires mieszka około trzech milionów mieszkańców, natomiast liczbę mieszkańców całej aglomeracji szacuje się na ponad 10 milionów. Miasto tanga, kawiarni i piłki nożnej przyciąga turystów jak magnes. Jeśli wierzyć relacjom, to Buenos Aires rzeczywiście jest pięknym miastem, natomiast nie należy do bezpiecznych miast. Podobnie jak w innych wielkich metropoliach na porządku dziennym są tu napady i rozboje, a ofiarami często bywają turyści. Pod tym względem szczególnie złą sławę ma dzielnica nędzy " La Boca", gdzie przy słynnej ulicy Caminito zachwycają kolorowe domy. Jako ciekawostkę należy dodać, że w dzielnicy tej można odnaleźć pozostałości po torach kolejowych, które tędy dawniej przebiegały.

W Buenos Aires znajdziemy mnóstwo zabytków i atrakcji turystycznych, które są szczegółowo opisane na innych stronach, więc wymienię tylko te najważniejsze:
- Avenida 9 de Julio (podobno najszersza ulica świata)
- El Obelisco (monument - symbol miasta)
- Casa Rosada ("Różowy Dom" - siedziba prezydenta Argentyny)
- Plaza de Mayo (główny plac miasta)
- Cementario de la Recoleta (miejsce spoczynku najbardziej zasłużonych obywateli miasta)
- Muzeum Sztuk Dekoracyjnych
- Narodowe Muzeum Sztuk Pięknych
- Pałac Kongresowy
- Pomnik Dwóch Kongresów
- Kościół Jezuitów św. Ignacego z XVIII
- Avenida Florida (ekskluzywny deptak)
- Muzeum Miejskie
- Teatr Kolumba (Teatro Colon)

Buenos Aires to także doskonała baza wypadowa do wycieczek do sąsiednich krajów. W mieście znajdują się dwa lotniska - Jorge Newbery Airport położone zaledwie kilka kilometrów od centrum miasta oraz lotnisko międzynarodowe Ezeiza. Na lotnisku Ezeiza ląduje większość samolotów z innych kontynentów. Ze wspomnianego lotniska do centrum najlepiej dojechać autokarem, który jest droższy niż autobus komunikacji miejskiej, ale jest dużo bardziej komfortowy, bezpieczniejszy i jedzie szybciej (przejazd do centrum trwa ok. 50 min).

Przykładowe połączenia z Jorge Newbery Airport:
Buenos Aires - Salta (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Tucuman (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Bahia Blanca (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Iguazu (Lan Argentina, Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Ushuaia (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Cordoba (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Asuncion (Paragwaj, Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Montevideo (Urugwaj, Aerolineas Argentinas, Austral)
Buenos Aires - Santiago (Chile, Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Quito (Ekwador, TAME)
Buenos Aires - Sao Paulo (Brazylia, Austral)

Wybrane połączenia z lotniska Ezeiza:
Buenos Aires - Ushuaia (KLM)
Buenos Aires - Miami (JetUs)
Buenos Aires - Johannesburg (South African Railways)
Buenos Aires - Santiago (Chile, LAN Airlines)
Buenos Aires - Amsterdam (KLM, Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Madryt (Iberia, British Airways)
Buenos Aires - Montevideo (Aerolineas Argentinas, BQB Lineas, Austral, KLM, Air France)
Buenos Aires - Rio de Janeiro (Emirates)
Buenos Aires - Bogota (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Lima (TACA)
Buenos Aires - Barcelona (Aerolineas Argentinas)
Buenos Aires - Rzym (Aerolineas Argentinas, Alitalia)
Buenos Aires - Frankfurt (SAS, Lufthansa)
Buenos Aires - Londyn (British Airways, Iberia)

Jeśli chodzi o Urugwaj, to lepiej popłynąć promem. Rejs z Buenos Aires do Montevideo trwa około trzech godzin, a jeżeli policzymy dojazd na lotniska i odprawę, wyjdzie na jedno. Najpopularniejsze są promy obsługiwane przez Buquebus (www.buquebus.com.uy). Z Buenos Aires możemy także popłynąć promem do pięknego urugwajskiego miasta Colonia - szczegóły na stronie seacatcolonia.com

W Buenos Aires są dwa główne dworce kolejowe. Pierwszy z nich - dworzec Retiro - największy dworzec kolejowy w Argentynie, położony jest w centrum miasta naprzeciwko Plaza San Martín. Tuż przy dworcu kolejowym mieści się dworzec autobusy, skąd odjeżdżają liczne autobusy krajowe i międzynarodowe. Ze stacji odjeżdżają pociągi miejskie i podmiejskie oraz pociągi dalekobieżne do Tucuman, Cordoby, Santa Fe i Junin (połączenia i rozkład dalekobieżnych często się zmieniają, są odwoływane, potem przywracane itp, więc nie mogę podać szczegółowych informacji).

Drugi najważniejszy dworzec kolejowy to Constitución przy Plaza Constitución, dwa kilometry na południe od El Obelisco. Dworzec został bardzo ładnie wyremontowany. Odjeżdżają stąd pociągi miejskie, podmiejskie oraz dalekobieżne między innymi do Bahía Blanca.

Buenos Aires to ogromne, zatłoczone miasto. Oprócz metra posiada sieć podmiejskich połączeń kolejowych (Wikipedia podaje, że siedem linii, ale wydaje się, że więcej) obsługiwanych przez kilku przewoźników. Przejazd tymi pociągami nie należy do najprzyjemniejszych przeżyć. Pociągi są zatłoczone, często brudne, ponadto istnieje duże zagrożenie przestępczością pospolitą, a lata zaniedbań w infrastrukturze doprowadziły do tego, że co jakiś czas w światowych mediach możemy przeczytać o tragicznym wypadku z udziałem pociągu podmiejskiego w Buenos Aires. Z drugiej strony pociąg jest i tak chyba najlepszym środkiem transportu w tak ogromnym mieście.


Pociąg podmiejski w Buenos Aires - przewoźnik UGOFE
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

Pociąg podmiejski w Buenos Aires - przewoźnik Metropolitano
(aut. Galio, licencja CC 2.0, źródło: flickr.com)

6. SALTA



Miasto położone na północ od Tucuman, popularne wśród turystów ze względu na fakt, że tutaj swoją trasę rozpoczyna "Tren a Las Nubes" opisany powyżej. Według przewodników i podróżników jest bardzo ładnym miastem, a w dodatku doskonałą bazą wypadową do pięknych miejsc, gdzie można podziwiać dziewiczą przyrodę. Zresztą w Salcie działa kilka biur podróży organizujących jedno- lub kilkudniowe wycieczki po Andach. W samym mieście znajdziemy kilka ciekawych zabytków, wśród nich wyróżnia się katedra, kościół św. Franciszka oraz kościół Nuestra Senora de La Candelaria de La Vina. Salta wypada dobrze pod względem muzeów - działa tu Muzeum Archeologii, Muzeum Antropologii, Muzeum Historii Północnych Prowincji, czy kilka innych, mniejszych muzeów. Wszystkie cieszą się bardzo dobrą opinią.

Nie lada atrakcją jest także kolej gondolowa na wzgórze San Bernardo, skąd można podziwiać panoramę miasta i doliny Lerma. Kolej kursuje codziennie od 10:00 do 19:00.

Z Tucuman do Salty można się dostać autobusami Flecha Bus. Przejazd trwa ponad 4 godziny. Rozkład jazdy i szczegółowe informacje na stronie www.flechabus.com.ar

Salta posiada własne lotnisko. Obsługuje jedynie loty Buenos Aires - Salta i Salta i Iguazu. Latają tu linie lotnicze Aerolineas Argentina, Austral, TAM Linhas Aereas i Lan Airlines.

7. MENDOZA



Jedno z największych argentyńskich miast, odwiedzane przez turystów, pragnących kontynuować swoją podróz w góry. Założone w 1561 roku, dziś ma raczej nowoczesny charakter, ponieważ zabytkowa zabudowa została niemal w całości zastąpiona przez nowoczesne budynki, które mają przetrwać trzęsienia ziemi. Turysta zauważy charakterystyczne trzypasmowe ulice oraz kanały nawadniające.

Centralny punkt miasta to ogromny plac Plaza Independencia. Dwie przecznice od każdego z jej rogów znajdziemy mniejszy plac. Najbardziej znana ulica miasta to Avenida San Martin biegnąca przez całe miasto. Zabytków, w związku z trzęsieniami ziemi, nie ocalało zbyt wiele, najważniejszym z nich jest kościół, klasztor i bazylika św. Franciszka.

Do Mendozy ściągają także miłośnicy wina, a wizytówką miasta jest coroczny festiwal Fiesta Nacional de la Vendimia organizowany z okazji zakończenia zbioru winogron.

Jeśli chodzi o kolej, to Mendoza wypada blado. Przez Mendozę przebiega linia kolejowa z Buenos Aires, jednak pociągi pasażerskie od dawna tu nie jeżdżą. Z Mendozy tory biegną dalej do chilijskiego Valparaiso. Linia jest nieużywana i niszczeje. Pojawiają się opinie, że może zostać odbudowana, lecz trudno na to liczyć. Jedynymi pociągami w Mendozie są pociągi podmiejskie kursujące z centrum miasta do Guttierez, jest to coś pomiędzy szynobusem a tramwajem. Przejazd w jedną stronę trwa 32 minuty.

O wiele lepiej wygląda sprawa z połączeniami lotniczymi. Lotnisko oddalone jest od centrum miasta o 6 kilometrów. Można się tam dostać autobusem. Wybrane połączenia lotnicze z Mendozy:
Mendoza - Buenos Aires (Aerolineas Argentinas, Lan Airlines, TAM Linhas Aereas, KLM)
Mendoza - Cordoba (Aerolineas Argentinas, SOL)
Mendoza - Santiago (Iberia, Aerolineas Argentinas)
Mendoza - Neuquen ( Aerolineas Argentinas, SOL)
Mendoza - Salta (Aerolineas Argentinas, Austral)
Mendoza - San Juan AR (Aerolineas Argentinas)