Kolej na Podróż

Kolej w Angoli – informacje ogólne

W czasach kolonialnych w Angoli zostały zbudowane cztery linie kolejowe, w tym trzy główne linie z wybrzeża w głąb kraju. Linie nie były ze sobą połączone, miały też różny rozstaw szyn. Pierwsza linia kolejowa, tzw. Luanda Railway z Luandy do Malanje została zbudowana w latach 1897-1899. W 1910 roku otwarto linię Moçâmedes Railway z Moçâmedes (obecnie Namibe) do Menongue. Dwa lata później oddano do użytku trzecią linię, tzw. Benguela Railway z Bengueli do granicy z dzisiejszą Demokratyczną Republiką Konga.

Czwarta linia kolejowa Porto Amboim – Gabela wybudowana w 1925 roku była przeznaczona do obsługi plantacji kawy. Miała długość 130 km. Została zamknięta w 1975 roku.

W 1975 roku Angola uzyskała niepodległość. Wkrótce wybuchła wojna domowa, która trwała aż do 2002 roku. Kolej w Angoli została niemal całkowicie zniszczona.

Dopiero na początku XXI wieku rozpoczęto program rewitalizacji linii kolejowych w Angoli przy współpracy z Chinami.

Do 2017 roku odbudowano trzy główne linie kolejowe, trwa również budowa nowych linii mających połączyć Angolę z Zambią i Namibią, co znacznie ułatwi transport surowców i towarów do portów.

Zakupiono nowe lokomotywy, nowe wagony oraz wyremontowano najważniejsze dworce kolejowe.

W Angoli buduje się kilka linii kolejowych mających połączyć kopalnie z głównymi liniami kolejowymi oraz połączyć sieć kolejową Angoli z sąsiednimi krajami. Trwa także budowa linii kolejowej na lotnisko w Luandzie.

Caminho de Ferro de Luanda

Linia kolejowa z Luandy do Malanje (424 km) i rozstawie 1067 mm, zniszczona podczas wojny domowej. W 2005 rozpoczęła się odbudowa linii przez Chińczyków.

W 2010 roku na trasę wyjechały pierwsze pociągi, rok później zaczęły kursować pociągi na całej długości linii w relacji Luanda – Malanje.

Obecnie pociągi kursują bez zakłóceń i planuje się wydłużenie linii.

Pociągi kursują w relacjach:

Luanda – Viana – Malanje
Luanda – Viana
Luanda – Viana – Zenza do Itombe

Rozkład jazdy pociągów na fahrplancenter.net

Wagon pociągu Luanda – Malanje (© Caminho de Ferro de Luanda) 

Caminho de Ferro de Benguela

Najbardziej znana linia kolejowa w Angoli wybudowana w czasach kolonialnych. Długość linii według Wikipedii wynosi 1344 km.

Po wojnie linia została odbudowana w latach 2006-2014, pierwszy pociąg do Luau w 2015 roku.

Obecnie na odcinku Lobito – Benguela (33 km) funkcjonuje kolej podmiejska (dwa pociągi dziennie), pociągi dalekobieżne kursują na różnych odcinkach w różne dni tygodnia.

W grudniu 2014 roku na linię trafiło 10 zmodernizowanych wagonów pasażerskich z Republiki Południowej Afryki. Osiem wagonów to wagony z przedziałami sypialnymi (prawdopodobnie chodzi o wagony z miejscami do leżenia), jeden to wagon restauracyjny a jeden wagon motorowy. Pociągi wcześniej jeździły w pociągach nocnych w Republice Południowej Afryki.

Pierwsza dostawa zmodernizowanych wagonów z RPA miała miejsce w 2011 roku.

Rozkład jazdy: www.fahrplancenter.com/AngolaCFB.html

W przyszłości ma zostać wybudowane odgałęzienie linii z Luacano (według innych map z Lueny) do Jimbe na granicy angolsko-zambijskiej (354 km – na mapach Google pokazuje się inne Jimbe), gdzie nowo wybudowana linia połączy się z nową linią po stronie zambijskiej prowadzącą do miasta Chingola. Stamtąd towary będą przewożone do Tanzanii, Zimbabwe, Republiki Południowej Afryki i Malawi, co znacznie przyspieszy ich transport do portu. Linia ma służyć do obsługi kopalń w Angoli i Zambii, w komunikatach nie ma słowa o pociągach pasażerskich.

Caminho de Ferro de Moçâmedes

Linia kolejowa o długości 860 km (długość torów 1003 km) pomiędzy Namibe a Menongue.. Pierwszy odcinek linii został otwarty w 1910 roku. Do Menongue kolej dotarła w 1961 roku, ale już 14 lat później wybuchła wojna domowa. Początkowo rozstaw szyn wynosił 600 mm, w 1950 roku linia została przekuta i obecnie pociągi jeżdżą po szynach o rozstawie 1067 mm.

Linia została odbudowana w latach 2006-2015.

Obecnie pociągi pasażerskie kursują na odcinkach:

Nangombe – Arimba (34 km) – 2 razy dziennie
Lubango – Menongue (510 km) – od poniedziałku do piątku

Pociągi zestawione są z wagonów pierwszej, drugiej i trzeciej klasy. 11 listopada 2015 roku Caminho de Ferro de Moçâmedes (CFM) odebrały sześć nowych lokomotyw i 41 wagonów pasażerskich wyprodukowanych w Chinach.

Rozkład jazdy: www.fahrplancenter.com/AngolaCFN.html

ŹRÓDŁA:

[1] www.revolvy.com/main/index.php?s=History%20of%20rail%20transport%20in%20Angola
[2] www.railwaysafrica.com/news/new-rolling-stock-in-angola
[3] www.railwaysafrica.com/news/s-a-built-coaches-for-angola
[4[ www.grindrod.co.za/Company/63/NorthWest-Rail-Company-Limited

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: