Kolej na Podróż

Kolej w Algierii – informacje ogólne

Przewoźnik narodowy: Société Nationale des Transports Ferroviaires (الشركة الوطنية للنّقل بالسّكك الحديدية)
Strona internetowa: www.sntf.dz (nie zawsze działa)

Algieria to jeden z krajów, o których bardzo trudno znaleźć jakieś wiarygodne informacje. W ostatnich latach pojawiała się w mediach głównie za sprawą wojny domowej, obecnie czasami pojawiają się artykuły zachęcające do spędzania tam urlopu, ale turystów jest jak na lekarstwo. Znalezienie informacji o kolejach również graniczy z cudem, w związku z czym w artykule znajdują się tylko podstawowe informacje.

Początek i rozbudowa linii kolejowych w Algierii przypada na okres, kiedy terytorium było kolonią francuską. Budowę pierwszej linii rozpoczęto na mocy dekretu z 1857 roku, a 12 grudnia 1859 roku odbył się pierwszy przejazd pociągu Algier – Blida (28 kilometrów). 11 lipca 1860 roku rozpoczęła działalność firma Compagnie des chemins de fer algériens, której przyznano koncesję na przewozy kolejowe w na trasach Oran – Sig a Constantine – Skikda, jednak z powodów finansowych nie udało się dokończyć tych linii i przewozy prowadzono jedynie na odcinku Algier – Blida. Mimo to powstało pięć nowych firm budujących linie kolejowe, nazwanych według regionów kraju, gdzie pracowały:

La Compagnie Bône – Guelma
La Compagnie de l’Est Algérien
La Compagnie Paris – Lyon – Méditerranée
La Compagnie de l’Ouest Algérien
La Compagnie Franco – Algérienne

Do 1875 roku ukończono budowę 1365 km linii kolejowych. Rozbudowa wciąż trwała i w 1946 roku w Algierii czynnych było 5014 km linii kolejowych. (źródło: en.wikipedia.org). Sieć kolejowa jest dobrze rozbudowana na północy kraju, natomiast na południu, ze względu na warunki geograficzne, jest tylko kilka linii kolejowych.

Po ogłoszeniu niepodległości kolej straciła na znaczeniu, a linie popadały w ruinę. Dopiero w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku zrewitalizowano część linii kolejowych, a w latach dziewięćdziesiątych odnowiono niektóre dworce kolejowe. Ostatnie dziesięciolecie to duże inwestycje w tabor i linie kolejowe – koleje algierskie zakupiły między innymi szwajcarskie pociągi Flirt firmy Stadler. Jedną z ważniejszych inwestycji jest budowa linii „High Plateau” o długości 1200 kilometrów, ciągnącej się od granicy tunezyjskiej do granicy marokańskiej. Nadzór nad kontraktami i rewitalizacją linii kolejowej sprawuje agenda rządowa Anesrif. Już w 2010 roku podpisano kontrakt na budowę odcinka liczącego 185 kilometrów pomiędzy Algierem a Oranem. Po linni zbudowanej przy współpracy z hiszpańskim koncernem FCC pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h. W następnych latach podpisano kontrakty na budowę kolejnych odcinków.

W 2017 roku rozpoczęła się dostawa klimatyzowanych hybrydowych zespołów trakcyjnych Coradia Polyvalent dla Algierii. Są to nowoczesne pojazdy wyposażone w klimatyzację, które zakupił również Senegal. Pierwszy z nich rozpoczął kursowanie w marcu 2018 roku pomiędzy Algierem a Oranem.

Flirt

Flirt dla kolei algierskich (aut. Kecko, lic. CC-BY, flickr.com)

Do Algierii wybiera się niewielu polskich podróżników. Jednak jeżeli ktoś zdecyduje się na podróż, powinien dojechać koleją przynajmniej do następujących miast i miasteczek:

Algier – stolica i największe miasto Algierii, również miejsce warte odwiedzenia przez turystów, ze względu na architekturę i zabytki. Jeszcz 10 lat temu było tam bardzo niebezpiecznie, obecnie sytuacja się uspokoiła. Z zabytków należy wymienić kasbę, najstarszą część Algieru, typową dla krajów arabskich – w Kasbie kręcono sporo filmów fabularnych, piękną katedrę Notre Dame d’Afrique zbudowaną przez europejskich osadników, liczne meczety, muzea, pałace, Port de Sidi Fredj. Sporo miejsc do zwiedzenia, dobrze rozplanowana komunikacja miejska, połączenia kolejowe z resztą kraju. Główne połączenie kolejowe to Algier – Oran. Według fahrplancenter.com odległość pomiędzy miastami to 419 kilometrów, a najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 4 godziny.

Annaba – czwarte pod względem wielkości miasto kraju, położone w pobliżu granicy z Tunezją. Położone nad morzem, jest także dobrą bazą wypadową do wycieczek po pobliskich górach (choć ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się wędrówek na własną rękę), w pobliżu Park Narodowy Eddoug. Dworzec kolejowy położony jest w samym centrum, blisko największych atrakcji Annaby, czyli np. katedry św. Augustyna, czy cytadeli. Niedaleko Annaby zachowały się ruiny rzymskiego miasta Hippo Regius. Miasto podobno bardzo ładne, polecane przez przewodniki i turystów. Do Annaby można dojechać między innymi nocnym pociągiem z Algieru. Z miasta kursuje także pociąg podmiejski do miejscowości Sidi Amar, lecz nie ma tam nic ciekawego. Osoby chcące zwiedzić Tunezję mogą dojechać pociągiem relacji Annaba – Tebessa do stacji Souk Ahras, skąd odjeżdża pociąg do granicy algiersko-tunezyjskiej. W pierwszym mieście po przekroczeniu granicy na podróżnych czeka pociąg do Tunisu.

Dżidżili (Jijel) – Ładne miasto na północy Algierii, znane z pięknych, piaszczystych plaż. 30 kilometrów od Dżidżili rozciąga się Park Narodowy Taza, gdzie można podziwiać rzadkie gatunki ptaków, beztrosko biegające magoty (tzw. makaki berberyjskie), albo groty i jaskinie. Zabudowa raczej brzydka, dobre dla miłośników spacerów po pięknych plażach.

Konstantyna – Trzecie co do wielkości miasto Algierii, pięknie położone nad wąwozem, nad którym przerzucono kilka mostów (różne źródła podają różne liczby). Oprócz mostów największe atrakcje to Muzeum Narodowe Citra (dawniej Muzeum Gustawa Mercier), arabski pałac Ahmed Bey, pozostałości po akwedukcie i domy zbudowane nad wąwozem. Konstantyna posiada bardzo dobre połączenia kolejowe, to raj dla fotografów. Ze względu na położenie każdy powinien być zadowolony. Miasto należy koniecznie odwiedzić. W okolicy ruiny rzymskie.

Oran – drugie pod względem wielkości miasto Algierii, położone nad Morzem Śródziemnym. Ruchliwy port, ośrodek przemysłowy, usługowy i edukacyjny. Miasto o bogatej historii, miejsce narodzin Alberta Camusa. Liczne zabytki – między innymi twierdza Santa Cruz, skąd rozpościera się przepiękna panorama okolicy, Wielką Synagogę, katedrę Sacre Coeur zamienioną na bibliotekę publiczną, albo cytadelę. Oran to dynamicznie rozwijające się miasto z dogodnymi połączeniami kolejowymi. Wadą są stosunkowo wysokie ceny oraz zanieczyszczenie powietrza, morza i plaż, dlatego na odpoczynek lepiej poszukać innego miejsca.

Najciekawsze połączenie kolejowe to Oran – Bechar na południe Algierii – pomiędzy miastami kursuje pociąg nocny przemierzający trasę o długości 676 kilometrów w ciągu około 10 godzin (za fahrplancenter.net).

Źródła:
(1) www.railjournal.com/index.php/africa/french-companies-to-upgrade-algerian-coach-fleet.html?channel=000
(2)www.railwaysafrica.com/blog/2014/05/13/construction-starts-setif-algeria-lrt
(3) www.railwaysafrica.com/blog/2012/01/18/algiers-metro-opens/
(4) www.railjournal.com/index.php/africa/light-rail-arrives-in-oran.html?channel=000

Kolej w Afryce: Algieria  Angola  Benin  Botswana  Burkina Faso  Burundi  Czad  DR Konga
Egipt  Erytrea  Eswatini  Etiopia  Gabon  Gambia  Ghana Gwinea  Gwinea-Bissau
Gwinea Równikowa Kamerun  Kenia  Komory  Kongo  Lesotho  Liberia  Libia  Madagaskar  Mali  
Malawi  Maroko  Mauretania  Mauritius  Mozambik  Namibia  Niger  Nigeria
Republika Południowej Afryki  Republika Środkowoafrykańska  Rwanda  Senegal  Seszele 
Sierra Leone  Somalia  Sudan  Sudan Południowy  Tanzania  Togo  Tunezja Uganda
Wybrzeże Kości Słoniowej  Wyspy Świętego Tomasza i Książęca  Wyspy Zielonego Przylądka  Zambia  Zimbabwe  Madera  Reunion  Wyspy Kanaryjskie  Wyspa Świętej Heleny

%d bloggers like this: