Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

ALBANIA




Przewoźnik narodowy: HSH (Hekurudhë ë Shqipërisë) Strona internetowa: www.hsh.com.al
Ostatnia aktualizacja: 23.01.2017



Spis treści:
1. Jak dojechać
2. Pociągiem po Albanii
3. Rozkład jazdy
4. Albańskie pociągi na You Tube
5. Najciekawsze albańskie miasta

1. JAK DOJECHAĆ?



Albania jest krajem, o zwiedzeniu którego marzą chyba wszyscy miłośnicy podróży koleją. Ja również. Jest to jednak zadanie bardzo utrudnione, ponieważ do Albanii nie da się dojechać pociągiem. Istnieje wprawdzie linia kolejowa łącząca stolicę Czarnogóry - Podgoricę ze Szkodrą, jednak obsługuje ona tylko przewozy towarowe. O uruchomieniu połączenia Podgorica - Szkodra mówi się od kilku lat, lecz kończy się tylko na słowach. To tylko około 60 kilometrów

DOJAZD Z CZARNOGÓRY

Z Czarnogóry można dojechać na kilka sposobów. Do Podgoricy i Baru kursują nocne pociągi z Belgradu i Suboticy. Jeśli wysiądziemy w Podgoricy to:
a) bierzemy taksówkę do granicy w Han i Hotit, a stamtąd busem lub taksówką do Szkodry
b) autobusem miejskim jedziemy z Podgoricy do Tuzi (ok. 15 km), stamtąd na piechotę lub taksówką do granicy albańskiej (ok. 11 km).
c) z Podgoricy jedziemy do miasta Ulcinj (czas podróży 1:50), skąd dwa razy dziennie odjeżdżają busy do Szkodry. Pierwszy jedzie około 6:00, drugi około 12:00.

Latem 2016 roku w internetowych rozkładach jazdy pojawiły się bezpośrednie autobusy z Podgoricy do Szkodry i Tirany firm Old Town Travel, Drita Travel i Bjelopavlia Trans. Autobusy kursują nieregularnie i dla pewności należy sprawdzać rozkład jazdy na stronach:

busticket4.me
http://waytomonte.com/en/static/bus-schedule

Ceny za przejazd Pogdorica - Szkodra wynosiły 13-18 euro w jedną stronę.

DOJAZD Z MACEDONII

Z Macedonii do Albanii można dojechać w następujący sposób:
a) bezpośrednim autobusem Skopje - Tirana
b) pociągiem Skopje - Kičevo, następnie autobusem do Strugi i stamtąd taksówką do granicy albańskiej.
c) pociągiem Skopje - Bitola, z Bitoli autobusem lub taksówką do Ochrydu. W Ochrydzie warto przenocować, by później pieszo lub taksówką podążyć w stronę granicy albańskiej.

DOJAZD Z WŁOCH

Codziennie kursują nocne promy Brindisi - Durres i Bari - Durres. Promy wypływają z portów macierzystych ok. 23:00, na drugi dzień o 7:00 są w porcie docelowym. Pociąg z Durres do Tirany jadą około 50 minut. Poza sezonem cena za podróż promem z Bari do Durres na pokładzie wynosi 43 euro w jedną stronę.

2. POCIĄGIEM PO ALBANII



O albańskich pociągach krążą legendy. Pociągi jeżdżą tylko w dzień, w większości są stare, zdezelowane, często pozbawione okien, a o skorzystaniu z toalety można pomarzyć. Na szlakach dzieci bawią się rzucaniem kamieniami w przejeżdżające pociągi. Są jednak bardzo tanie.
Jeśli zastanawiamy się co wybrać - pociąg czy autobus i patrzymy poprzez czas przejazdu, to zdecydowanie wygrywa autobus. Miłośnik kolei powinien jednak wybrać pociąg ze względu na specyficzną atmosferę w podróży i piękne widoki za oknami. Albańskie pociągi jeżdżą bardzo powoli, nie są komfortowe, lecz mają coś w sobie, o czym wspominają podróżnicy w swoich relacjach. Osobiście bardzo chciałbym się nimi przejechać.

Kilka lat temu koleje albańskie wzbogaciły się o wycofane wagony niemieckich pociągów podmiejskich. Wagony te kursują głównie na trasie Tirana - Librazhd) i są o niebo lepsze od kursujących na innych trasach.

W 2016 roku pociągi wszystkie pociągi rozpoczynają i kończą bieg w Kashar na przedmieściach Tirany. Pojawiały się problemy z kursowaniem pociągu z powodu braku paliwa do lokomotyw spalinowych. Sytuacja kolei albańskich, pomimo zapowiadanych inwestycji, wygląda katastrofalnie.

W przyszłości planuje się budowę linii kolejowej do lotniska w Tiranie oraz linii łączącej Albanię z Macedonią i Bułgarią.

Relacja podróżnika "Odys" (2013):"Przyjechałem do Tirany około południa, udało mi się znaleźć dworzec, całkiem przyjemny jak na reszte kraju. Jeden z dwóch dziennych pociągów do Elbasan już pojechał. Miałem szczęście zdążyć na drugi, który odjezdżał za jakieś dwie godziny. Bilety kupiłem dogadując się po polsku. Starsza kobiecina zrozumiała samo "Elbasan" i to wystarczyło. O ile dworzec był znośny, pociąg już gorzej. Lokomotywa to prawdopodobnie TEM2, do tego dwa wagony, które czasy swojej świetności miały już kilkadziesiąt lat temu. Powybijane szyby (klimatyzacja), toaleta to po prostu latryna bez zbiornika. Pociąg jechał pooowoooli, ale akurat było mi to na rękę. Perony po drodze? Kawałek murka przy torach z z rozkładem. O dziwo jeździł dość planowo. Ludzi od Durres jak na lekarstwo, miałem cały przedział dla siebie, nie licząc romskich dzieci hasających po korytarzu. W ramach barku na stacji wsiadała kobieta ze skrzynką z przekąskami"

Mapa sieci kolei albańskich i macedońskich na stronie bueker.net

Pociąg kolei albańskich (aut. Gjirokasta15, CC-BY-SA, Wikimedia Commons)


3. ROZKŁAD JAZDY



Rozkład kolei albańskich pojawia się i znika w różnych miejscach na stronach albańskiego ministra transportu. Poniżej znajduje się zrzut ekranu z rozkładu z maja 2016 roku. Prawdopodobnie większość z pociągów ujętych w tym rozkładzie w rzeczywistości nie kursuje.

Rozkład jazdy kolei albańskich


4. ALBAŃSKIE POCIĄGI NA YOU TUBE



Odnośniki do najciekawszych filmów o albańskiej kolei na You Tube.

Film o historii kolei albańskich
Budowa linii kolejowej Tirana - Durres
Pociąg Tirana - Durres
Albańska kolejka kopalniana w kopalni węgla brunatnego (1995)
Różne albańskie pociągi (2003)
Mijanka pociągów w Vore
Wjazd pociągu do Durres - widać lokomotywownię i zniszczone lokomotywy parowe
Polscy turyści wsiadają do pociągu do Podgradca (2011)
Polscy turyści w albańskim pociągu
Inni polscy turyści w albańskim pociągu - widać wnętrze wagonu
Niskiej jakości relacja z przejazdu pociągiem Tirana - Szkodra
Reportaż z podróży pociągiem Tirana - Durres
Pociąg Tirana - Vlora

5. NAJCIEKAWSZE ALBAŃSKIE MIASTA



Poniżej znajduje się lista najciekawszych albańskich miast wraz z odnośnikami do filmów na You Tube przedstawiających wspomniane miasta. Opisy są króciutkie, lecz mają służyć raczej inspiracji do planowania podróży.

BERAT

Do miasta nie dociera kolej, jednak ze względu na fakt, że jest wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco, warto je wymienić. Miasto w stylu osmańskim nazywane jest "Miastem tysiąca okien". Warto zobaczyć Mangalem - dzielnicę domów jednopiętrowych oraz twierdzę. Miasto idealne do spacerów po labiryncie wąskich uliczek.

Berat na You Tube (2007)

DURRES

Miasto nad Adriatykiem, główny port morski Albanii. Miasto bardzo szybko rozbudowujące się i mające dobre połączenie kolejowe z Tiraną. Z zabytków warto zwiedzić amfiteatr, do niedawna zakopany pod ziemią i odkryty przypadkowo. W pobliżu amfiteatru nadal trwają prace wykopaliskowe, a w mieście niedawno otwarto Muzeum Archeologiczne. Jako ciekawostkę można podać informację o pozostałościach po "piwiarni polskiej", w której dziś znajduje się bar turecki. Stocznia Gdańska i ta w Durres podpisały w 1993 umowę o współpracy na 10 lat i z tych czasów zachował się szyld z napisem "Birrari polski". Była piwiarnia znajduje się niedaleko dworca kolejowego. Co do plaż - opinie są różne. Jedni uważają je za brudne i zaśmiecone, inni chwalą. Najlepiej sprawdzić samemu.

Durres (2007) - kiepska jakość, ale chyba najciekawszy film
Durres - przejazd samochodem (od 0:30)


Durres
(aut. a.dombrowski, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Durres
(aut. a.dombrowski, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

GJIROKASTRA

Do tego albańskiego miasta wprawdzie nie docierają pociągi, ale warto chociażby zobaczyć filmik je przedstawiający, bowiem jest to miasto niezwykłe, wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco. Swoją sławę zawdzięcza domom pokrytym szarym łupkiem w centrum miasta. Dla turystów czekają malownicze, strome uliczki oraz średniowieczna twierdza, z której roztacza się panorama miasta.

Gjirokastra na You Tube (2011)


Gjirokastra
(aut. Martijn Munneke, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Gjirokastra
(aut. ImogenX, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

SZKODRA

Miasto leżące najbliżej Czarnogóry, do którego jednak trudno się dostać. Główna atrakcja miasta to górująca nad nim twierdza Rozafa, skąd można podziwiać piękną panoramę okolic. Niedaleko znajduje się Jezioro Szkoderskie oddzielające Albanię od Czarnogóry. Szkodra to jedno z najstarszych miast na Bałkanach, założone jeszcze w czasach Ilirów. Obecnie ważny węzeł komunikacyjny, choć niewykorzystany pod względem połączeń kolejowych. Według informacji na forach, w ostatnich latach gruntownie odnowiono Stare Miasto.


Szkodra
(aut. Joseph Ferris III, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Twierdza Rozafa
(aut. chiamara, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

TIRANA

Stolica Albanii, co do piękna której istnieją różne poglądy. Mnie osobiście bardzo zaintrygowała i chciałbym ją kiedyś zobaczyć. Miasto nie ma tak bogatej historii, jak inne albańskie miasta. Tirana została założona w 1614 roku, a w 1920 roku została ustanowiona stolicą niepodległej Albanii. W mieście nie ma wąskich, krętych uliczek. Centralnym punktem miasta jest Plac Skanderberga. W Tiranie można zobaczyć meczety sąsiadujące z budowlami w stylu architektury socjalistycznej.

Tirana na You Tube - polski film


Tirana
(aut. Thomas Quine, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

Tirana
(aut. Joseph Ferris III, licencja CC 2.0 BY, źródło: flickr.com)

VLORA

Kolejne albańskie miasto nad Adriatykiem. Posiada bezpośrednie połączenie kolejowe z Tiraną. Wśród zabytków prym wiedzie meczet Murad z XVI wieku. Samych zabytków jest mało, uwagę przykuwają natomiast nowoczesne apartamentowce i limuzyny na drogach - to oznaki, że trafiliśmy do miasta będącego przemytniczym centrum. Warto pospacerować po bulwarze oraz po plażach, ale nie jest to miasto na dłuższy pobyt samotnego turysty.

Przejazd przez główną ulicę Vlory (2011)