Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

KOLEJE TURYSTYCZNE W SZWECJI




Poniżej zamieściłem wykaz czynnych(?) kolei turystycznych w Szwecji. Niestety, o większości z nich nie znalazłem żadnych szczegółowych informacji, natomiast strony internetowe innych są tylko w języku szwedzkim, co nawet przy użyciu Google Translatora nie daje gwarancji, że informacje zostały przetłumaczone poprawnie. Na pewno nie jest to kompletny wykaz. Nie zawiera pociągów wycieczkowych. Ostatnia aktualizacja: 23.02.2013

Anten-Gräfnäs Järnväg (AGJ)



Pociągi retro kursujące po dwunastokilometrowej trasie Anten – Gräfsnäs (891 mm). Kolej kursuje głównie w wakacje, szczegółowy kalendarz na stronie internetowej. Pociągi zestawione są z wagonów retro i parowozu, a w wybrane dni kursują zabytkowe autobusy szynowe. Przejazd w jedną stronę trwa 42 minuty, natomiast w Gräfsnäs przygotowano dla pasażerów bogaty program towarzyszący. Ze zdjęć na stronie internetowej można wywnioskować, że kolej cieszy się dużą popularnością.

Strona internetowa: www.agj.net
Anten-Gräfnäs Järnväg na You Tube (2:00)


Anten-Gräfnäs Järnväg
(aut. Stefan Lindberg; lic. GNU; źródło: Wikimedia)

Anten-Gräfnäs Järnväg
(aut. Daniel Hansson/Joopey; lic. CC; źródło: flickr.com)

Bläse Kalkbruksmuseum



Kolej wąskotorowa na Gotlandii położona na uboczu. Od najbliższego przystanku komunikacji publiczej trzeba przejść pieszo około siedmiu kilometrów. Kolej łączyła kiedyś port w Bläse z kamieniołomem, obecnie wykorzystywana jest do celów turystycznych. Pociągi kursują tylko w sezonie, przewożąc turystów po trasie o długości 2,2 km . Trasa jest bardzo malownicza.

Strona internetowa: /www.blasekalkbruksmuseum.se/stentag.html


Kolej w Bläse
(aut. Helen Simonsson/Bochum 1805; lic. CC; źródło: flickr.com)

Kolej w Bläse - lokomotywownia
(aut. Helen Simonsson/Bochum 1805; lic. CC; źródło: flickr.com)

Böda skogsjärnväg



Kolej leśna ukryta w lasach spokojnej szwedzkiej wyspy - Olandii. Kursuje w wakacyjne weekendy od ostatniego weekendu czerwca do ostatniego weekendu sierpnia. Pociąg pokonuje malowniczą, czterokilometrową trasę z Fagerrör do Trollskogen. Przejazd tam i z powrotem trwa 75 minut. W 2013 roku prawdopodobnie będą kursowały tylko pociągi prowadzone przez lokomotywę spalinową, bowiem parowozy są w naprawie.

Strona internetowa: www.bosj.se
Böda skogsjärnväg na You Tube (2:38)

Borås Miniatyrånglokssällskap



Kolej miniaturowa w mieście Borås. Kursuje po trasie o długości 1075 metrów i rozstawie szyn 184 mm . Uruchamiana jest w wybrane dni od maja do października, szczegóły na stronie internetowej.

Strona internetowa: bmas.se
Borås Miniatyrånglokssällskap na You Tube (4:38)

Dal-Västra Värmlands Järnväg



Jedna z największych atrakcji regionu Värmland. Przejazdy zabytkowymi autobusami szynowymi na malowniczej trasie Bengtsfors - Mellerud (46 km) oraz drezynami rowerowymi na trasie Bengtsfors - Årjäng (52 km). Autobusy szynowe kursują od poniedziałku do soboty od połowy czerwca do 25 sierpnia. Każdego dnia kursują dwie pary pociągów. Przejazd w jedną stronę trwa średnio 50 minut. Zarządca kolei organizuje również przejazdy zabytkowymi autobusami.

Strona internetowa: www.dvvj.se

Engelsberg Norbergs Järnvägshistoriska förening



Pociągi retro i zabytkowe autobusy szynowe kursujące w każdą niedzielę od połowy czerwca do końca sierpnia pomiędzy Kärrgruvan a Ängelsberg. Długość trasy to 17,9 km .

Strona internetowa: www.enj.se


Zabytkowy szynobus
(aut. Calle Eklund ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Tory kolei
(aut. Pimwanted; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Föreningen Ryttarens torvströfabrik



Dawna kolej torfowa 20 w Åkerängsvägen 20 kilometrów od Falköping. Kolej położona jest na odludziu, w opuszczonej kopalni torfu, gdzie obecnie mieści się muzeum wydobycia torfu. Miejsce ma niepowtarzalną atmosferę i pozwala przenieść się w czasie do połowy ubiegłego wieku. Z dawnej dziesięciokilometrowej linii pozostało jedynie około trzech kilometrów torów. Muzeum jest czynne tylko kilka razy w roku, na stronie internetowej nie udało mi się znaleźć dokładnych terminów. Grupy zorganizowane mogą zarezerwować wizytę w którykolwiek dzień.

Strona internetowa: www.ryttaren.nu
Ryttarens torvströfabrik na You Tube (15:40)

Gotlands Hesselby Järnväg



Malownicza kolej leśna na Gotlandii. Trasa liczy tylko około kilometra. Pociągi kursują w niedziele i wybrane dni wakacji pomiędzy Hesselby a Eken. Na stacji Hesselby czynne jest ponadto małe muzeum kolejnictwa, gdzie wystawiono drezyny, zdjęcia, bilety i mundury związane z tą koleją.

Strona internetowa: www.gotlandstaget.se
Gotlands Hesselby Järnväg na You Tube


Gotlands Hesselby Järnväg
(aut. Helen Simonsson/Bochum 1805; lic. CC; źródło: flickr.com)

Gotlands Hesselby Järnväg
(aut. Helen Simonsson/Bochum 1805; lic. CC; źródło: flickr.com)

High Chaparral



Ogromny park rozrywki stylizowany na miasto na Dzikim Zachodzie znane z westernów. Położony na uboczu, pomiędzy Gislaved a Värnamo. Na terenie High Chaparral znajdziemy między innymi miasteczko indiańskie, miasto kowbojów i miasto meksykańskie. Jednak z punktu widzenia miłośników kolei największą atrakcję jest kursujący po parku rozrywki pociąg Old Mexico w stylu pociągów znanych z westernów. Co ciekawe, tabor został wyprodukowany w Polsce.

Strona internetowa: hwww.highchaparral.se
Pociąg w parku High Chaparral na You Tube (4:08)


Polski parowóz Px29-1705 jako eksponat
(aut. Wassen; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Inny parowóz jako eksponat
(aut. Wassen; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Jädraås-Tallås Järnväg



Kolej kursująca w niedziele od połowy lipca do połowy sierpnia. Przejazdy pociągami zestawionymi z parowozów i wagonów retro odbywają się na trasie o długości 6 km . Wadą tej kolei jest położenie na uboczu (w Jädraås) i brak możliwości dojazdu komunikacją publiczną. Najbliższa stacja kolei szwedzkich znajduje się w Ockelbo. W dni kursowania kursuje pięć par pociągów - przejazd tam i z powrotem wraz z programem towarzyszącym trwa około 80 minut.

Strona internetowa: www.jtj.org
Jädraås-Tallås Järnväg na You Tube (23:45)


Wagon parowy
(aut. Nils Öberg ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Jädraås-Tallås Järnväg
(aut. Nils Öberg; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Kristianstads Järnvägsmuseum



Krótka linia wąskotorowa 600 mm przy Muzeum Kolejnictwa w Kristianstad. Długość to prawdopodobnie około 250 metrów. Przejazdy demonstracyjne odbywają się tylko w wakacyjne weekendy. Niestety, strona internetowa muzeum nie działa.

Lennakatten



Linia wąskotorowa z Uppsali do Faringe prowadząca przez rzadko zaludnione, leśne tereny. Długość to 33 kilometry. Pociągi retro kursują na tej trasie w wybrane dni w sezonie letnim. Podróż tam i z powrotem wraz z programem towarzyszącym trwa od 3 do 5 godzin.

Strona internetowa: www.lennakatten.se
Lennakatten na You Tube (52:17)


Lennakatten
(aut. Nils Öberg ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Lennakatten
(aut. Zaphod; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Loke i Galtström



Nietypowa kolej wąskotorowa, bowiem została odbudowana przez grupę pasjonatów na miejscu dawnej linii obsługującej hutę niedaleko Njurundu. Uruchamiana w niedziele od czerwca do września, jeżeli warunki atmosferyczne pozwalają na przejazd. Pociągi ciągnięte są przez lokomotywę "Loki" wyprodukowaną w 1887 roku. Linią zarządza stowarzyszenie Föreningen Galtströmståget prowadzące małe Muzeum Kolejnictwa w Galtström. Członkowie stawiają sobie za zadanie utrzymanie linii, odbudowę wagonów oraz walczą o utrzymanie kolejowego dziedzictwa historycznego regionu. Niestety, nie wiem czy podane informacje są aktualne, bowiem na stronie internetowej nie znalazłem aktualnych zdjęć pociągu, ani terminów kursowania.

Strona internetowa: www.galtstromstaget.se

Munkedals Järnväg



Kolej wąskotorowa kursująca w wakacje w czwartki, soboty i niedziele (od 4 lipca do 4 sierpnia). Przejazdy odbywają się na linii o długości 3,3 km pomiędzy Åtorp a Munkedals hamn po nieczynnej linii 600 mm zamkniętej dla ruchu w 1954 roku. O ile dobrze zrozumiałem, to tory wąskotorowe zostały położone wewnątrz torów zamkniętej linii normalnotorowej. Kolej kursuje także w wybrane dni poza sezonem. Wśród lokomotyw obsługujących trasę był polski parowóz oznaczony numerem "7" nazywany "Munkedal", wyprodukowany w 1949 roku w Chrzanowie. Jak informuje strona, obecnie lokomotywa jest nieczynna. Pozostałe lokomotywy to spalinowozy przywiezione głównie z linii przemysłowych. W 2013 osoba dorosła za przejazd tą krótką trasą zapłaci 80 koron szwedzkich (około 40 zł).

Strona internetowa: www.munkedalsjernvag.com
Munkedals Järnväg na You Tube (4:03) (niezbyt ładny film)

Närsen-Grontjärns Järnväg



Prywatna kolej miniaturowa uruchamiana w sezonie letnim na pętli o długości około 500 metrów. Zarządzana jest przez hobbystów, którzy zgromadzili sporo dawnych lokomotyw przemysłowych i najróżniejszych wagoników. Oprócz przejazdów koleją miniaturową organizują przejazdy zabytkowymi autobusami. Kolej znajduje się w Dala-Floda.

Strona internetowa: medlem.spray.se/ngj

Ohsabanan



Pociągi kursujące po nieczynnej linii kolejowej Ohs Bruk - Bor Norra (600 mm) wybudowanej w latach 1907-10, a zamkniętej w 1967. Trasa liczy 11,4 km , a pociągi retro kursują w lipcowe i sierpniowe weekendy oraz we wtorki, środy i czwartki od 16 lipca do 1 sierpnia. Również na tej kolei wśród lokomotyw znajdziemy polską lokomotywę parową Ty-3 195. Według strony zarządcy kolei została wyprodukowana w 1944 roku i początkowo była używana jako lokomotywa na kolejach cukrowniczych. W 1975 roku została kupiona przez Szwedów. Obecnie oczekuje naprawy. Wagon pasażerski nr 6 został wybudowany na bazie polskiego wagonu towarowego. Inny polski akcent na tej kolei to wagon cysterna.

Strona internetowa: www.ohsabanan.com
Ohsabanan na You Tube (7:42)


Ohsabanan
(aut. Daniel S.; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Stacja Bor Norra
(aut. Nils Öberg; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Örkaggens Järnväg



Prywatna kolej ogrodowa 10 kilometrów od Askersund powstała na bazie miejscowej kolei leśno-torfowej. Trasa liczy aż 2,3 km, co jest imponującym osiągnięciem. Kolej znajduje się w lesie, niedaleko jeziora, co czyni ją bardzo atrakcyjną dla turystów.

Strona internetowa: okj.malmborg.info

Östra Södermanlands Järnväg



Położona niedaleko Sztokholmu kolej wąskotorowa cieszy się bardzo dużą popularnością wśród turystów. Kursuje w sezonie od maja do września w weekendy oraz w wybrane dni powszednie w lipcu. Pociągi kursują na odcinkach: Mariefred- Läggesta (11 km) oraz Läggesta -Taxinge-Näsby (7,5 km) . Przejazd trwa stosunkowo krótko, na pierwszym z odcinków tylko 14 minut, na drugim 34. Oprócz kursów sezonowych, pociągi kursują także w wybrane dni w ciągu roku - szczegóły na stronie internetowej. Do stacji Läggesta można łatwo dojechać pociągiem podmiejskim ze Sztokholmu. Jeden z parowozów Tx4-559 (obecnie w naprawie), jeździł kiedyś w Polsce - na kolejach wąskotorowych w Gnieźnie, Mławie, Zwierzyńcu i Witaszycach.

Strona internetowa: www.oslj.nu
Östra Södermanlands Järnväg na You Tube (6:31)


Zabytkowy szynobus
(aut. Daniel S. ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Pociąg retro
(aut. Daniel S. ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Risten-Lakviks Järnväg



Kolej wąskotorowa czynna w niedziele w lipcu (dane na 2013 nie zostały jeszcze opublikowane). Kursuje po dwukilometrowej trasie pomiędzy Risten a Lakviks niedaleko miasta Linköping, skąd na stację kolejki można dojechać autobusem podmiejskim. Na stacji kolejki działa również kawiarnia.

Strona internetowa: www.rlj.se
Risten-Lakviks Järnväg na You Tube (15:47)


Risten-Lakviks Järnväg
(aut. Nils Öberg ; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Risten-Lakviks Järnväg
(aut. Nils Öberg; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Robertsfors Bruksjärnväg



Małe muzeum kolejnictwa w Robertsfors, 60 kilometrów od miasta Umea, prezentuje eksponaty związane z przemysłem i koleją żelazną w regionie. Oprócz tego kilka razy w roku organizuje demonstracyjne przejazdy po torze o długości około 700 metrów. Brak dokładnych informacji.

Roslagsbanan



Pociągi retro kursujące kilka razy w roku w okolicach Sztokholmu. Głównym źródłem utrzymania Roslagsbanan jest wynajem pociągów grupom zorganizownym, filmowcom i agencjom reklamowym.

Strona internetowa: www.roslagsbanan.com
Pociąg retro Roslagsbanan na You Tube (2:45)


Pociąg retro
(aut. Ina Widegren; lic. CC; źródło: Wikimedia)


(aut. Ina Widegren; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Skara-Lundsbrunns Järnvägar



Jeden z odcinków dawnej Vastergötland-Goteborgs Järnväg. Przejazdy pociągami retro po trasie o długości 11, 2 km ze Skara do Lundsbrunns. Pociągi kursują w niedziele od 30 czerwca do 1 września, we wtorki i czwartki od 2 lipca do 15 sierpnia oraz 29 września i 6 października . Można się przejechać pociągiem zestawionym z wagonów retro i parowozu, albo zabytkowym autobusem szynowym. Przejazd w jedną stronę trwa 25 minut. Jeden z czynnych parowozów został wyprodukowany w 1898 roku.

Strona internetowa: www.sklj.se
Skara-Lundsbrunns Järnvägar na You Tube (8:55)

Skånska Järnvägar



Pociągi turystyczne kursujące w sezonie letnim z Brösarp do Storn Olof. Trasa liczy 13,4 km . Pociągi zestawione są z lokomotywy parowej oraz wagonów retro, w wybranych składach kursuje także zabytkowy wagon restauracyjny. Przejazd w jedną stronę trwa 35 minut. W 2013 roku cena za przejazd dla osoby dorosłej wynosi 80 koron szwedzkich (ok. 40 zł) w jedną stronę lub 120 koron szwedzkich (ok. 60 zł) za przejazd tam i z powrotem.

Strona internetowa: www.skanskajarnvagar.se
Skånska Järnvägar na You Tube (14:08)


Skånska Järnvägar
(aut. Olaf Lindstrong; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Skånska Järnvägar
(aut. Magnus Bäck; lic. CC; źródło: Wikimedia)

Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred



Pociągi retro na odcinku Västervik-Hultsfred (60 km) i kolej drezynowa na odcinku Hultsfred-Hesjön (11 km). Jest to najdłuższa kolej wąskotorowa w Skandynawii i jedna z największych atrakcji turystycznych regionu. W sezonie letnim po trasie kursują zabytkowe autobusy szynowe oraz pociągi zestawione z lokomotywy parowej i wagonów retro. Linia została otwarta w 1879, a obecnie utrzymywana jest dzięki wysiłkom licznych wolontariuszy.

Strona internetowa: www.smalsparet.se
Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred na You Tube cz.1/2 (8:55)
Smalspårsjärnvägen Västervik-Hultsfred na You Tube cz.2/2 (9:55)

pociąg parowy
(źródło: materiały prasowe SV-H)

zabytkowy szynobus
(źródło: materiały prasowe SV-H)

Vadstena Fogelsta Järnväg



Jak informuje zarządca na stronie oficjalnej, jest to najstarsza czynna kolej wąskotorowa (891 mm) w Szwecji. Najstarsze odcinki linii wąskotorowej zostały oddane do użytku już w 1874 roku. Obecnie z dawnej sieci zachował się odcinek Vadstena - Fågelsta o długości 9,6 km . Na stronie internetowej brak aktualnych informacji o terminach kursowania itp. Na jednej ze stron internetowych przeczytałem, że w 2008 wykoleił się pociąg turystyczny. W wypadku ucierpiało wielu pasażerów i przyszłość kolejki stała pod znakiem zapytania. Niestety, nie wiem, jak sytuacja wygląda dziś.

Strona internetowa: www.wfj.se
Vadstena Fogelsta Järnväg na You Tube (9:00)