Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

SŁOWACKIE KOLEJKI WĄSKOTOROWE



Wykaz czynnych kolejek wąskotorowych na Słowacji. Dane zaczerpnięte ze stron przewoźników.

Tatranské elektrické železnice



Dwie zelektryfikowane trasy jednotorowe u podnóża Tatr Wysokich. Pociągi kursują na liniach:
Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso
Starý Smokovec – Tatranská Lomnica

Połączenia są obsługiwane wygodnymi, klimatyzowanymi jednostkami elektrycznymi 425.95. Wadą wspomnianych jednostek jest brak toalet w pociągu, a przejazd ze stacji Poprad-Tatry do stacji Štrbské Pleso trwa ponad godzinę. Warto się jednak przejechać, bowiem widoki w niektórych miejscach zapierają dech w piersiach. Niestety, okna się nie otwierają, w związku z czym trudno zrobić zdjęcie dobrej jakości. Podróż jest bardzo wygodna.

Informacje i cennik: www.vysoketatry.sk/?id_menu=25218
Tatranská elektrická železnica na You Tube


Pociąg TEZ (Poprad - Štrbské Pleso)

Pociąg TEZ w środku

Ozubnicová železnica (OŽ) Štrba - Štrbské Pleso



Kolejka zębata łącząca dwie wymienione wyżej stacje. Trasę o długości 4,6 kilometra pokonuje w 15 minut. Pociąg nie jest zbyt wygodny ze względu na drewniane siedzenia, nie ma w nim również toalety. Ze względu na specyfikę trasy przejazd jest niezapomnianym przeżyciem. Gorąco polecam. W rozkładzie jazdy 2011/2012 pierwszy kurs kolejki ze stacji Štrba jest o 4:44, ostatni pociąg powrotny odjeżdża ze stacji Štrbské Pleso o 22:46.

Turyści odwiedzający Tatry Wysokie mogą zakupić bilet sieciowy na Tatranské elektrické železnice i kolejkę zębatą. Jest to bilet czasowy. Bilet jednodniowy kosztuje 4 euro, trzydniowy 8 euro, tygodniowy 14 euro, a miesięczny 16 euro.

Kolejka zębata Štrba - Štrbské Pleso na You Tube


Kolejka zębata Štrba - Štrbské Pleso

Kolejka zębata - wnętrze

Trenčianska elektrická železnica



Kolejka wąskotorowa kursująca na trasie Trenčianska Teplá a Trenčianske Teplice. Długość trasy wynosi 5 kilometrów. Los kolejki jest niepewny.
Kolejka na You Tube

Čiernohronská železnica



Kolejka leśna o rozstawie szyn 760 mm kursująca na trasie Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo. Kolejka po raz pierwszy wyjechała w trasę w 1909 roku łącząc tartaki w Ciernym Balogu i Hroncu. Następne odcinki i odgałęzienia budowali jeńcy wojenny w czasie I wojny światowej. Łączna długość sieci kolei wąskotorowych w tym rejonie wynosiła w czasach świetności 131,98 km. Do dziś zachowało się tylko ok. 15 kilometrów.

Kolejka leśna zapisała się w również w historii Słowacji. Podczas słowackiego powstania w 1944 roku służyła partyzantom jako środek transportu prowiantu i amunicji w góry. Warto wiedzieć, że niemcy nigdy nie zdobyli wioski Čierny Balog.

W 1982 kolejka definitywnie przestała kursować, a decyzją rządu cały inwentarz miał zostać zezłomowany, a tory rozebrane do 1985 roku. Dzięki pasjonatom udało się wpisać kolejkę na listę zabytków, dzięki czemu została uratowana przed całkowitym zniszczeniem. Stopniowo odbudowywano linię, aż w 1992 kolejka ponownie zaczęła kursować na niewielkim odcinku pierwotnej trasy.

W roku 2013 kolejka kursuje codziennie od maja do końca września. Dodatkowo przez cały rok przewoźnik oferuje możliwość wynajęcia pociągu. Najdłuższa bezpośrednia trasa dostępna dla podróżnych w 2013 roku - Chvatimech - Čierny Balog ma długość 12 kilometrów. Pociąg jedzie od 50 minut do godziny. W miejscowości Chvatimech jest skomunikowany z pociągami kolei słowackich w kierunku Brezna lub Bańskiej Bystrzycy.

Szczegóły:www.chz.sk - strona oficjalna

Čiernohronská železnica na You Tube


Čiernohronská železnica
(aut. David Holbík; źródło: www.chz.sk - za zgodą )

Čiernohronská železnica
(aut. Radim Škopec; źródło: www.chz.sk - za zgodą)

Orawska kolejka leśna



Kolejka wąskotorowa kursująca w miejscowości Oravská Lesná tuż przy granicy z Polską. Kolejka leśna, podobnie jak inne tego typu , miała służyć głównie tartakom. Trasę budowali jeńcy wojenni. 27. 7. 1918 pierwszy pociąg wyruszył w trasę. Kolejka służyła do przewozu drewna i nie była połączona z siecią kolei normalnotorowej. Aby ułatwić transport drewna, zdecydowano się połączyć Orawską kolejkę leśną z Kysucką kolejką leśna, która łączyła się ze szlakiem Bogumin - Koszyce. Obie kolejki połączono i 15. 2. 1928 wydano pozwolenie dopuszczające do ruchu nowo wybudowaną zintegrowaną sieć kolei wąskotorowych o łącznej długości ponad 60 kilometrów, którą dalej rozszerzano. Podczas II wojny światowej część szlaku celowo zniszczyli słowaccy partyzanci, aby uniemożliwić korzystanie z niej Niemcom.

Po zakończeniu II wojny światowej kolejka została znacjonalizowana. Najlepsze czasy dla kolejki przypadają na 50 lata dwudziestego wieku. W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku kolejka zaczęła przeżywać pogłębiający się kryzys. Przestarzały tabor nie wytrzymywał konkurencji z nowymi samochodami ciężarowymi. Zakład naprawy taboru we Vrutkach odmawiał konserwacji i napraw sprzętu - od dziesięcioleci bowiem nie produkowano części zamiennych dla lokomotyw.

Władze zdecydowały o zamknięciu linii od 1 stycznia 1969. Trasa miała zostać rozebrana w trzech etapach w latach 1969-71. Działalność kolejki została oficjalnie zakończona dopiero 31. 12. 1971. W 1972 roku odcinek Chmúra – Beskyd – Tanečník wpisano na listę zabytków, co uratowało go przed rozbiórką. W najlepszym okresie łączna długość kolejki wraz z odgałęzieniami wynosiła 110 kilometrów, zostało tylko 8 km. Przez lata o trasę dbali wolontariusze, nie było bowiem właściciela. Dopiero pod koniec lat 80. ubiegłego wieku zachowany odcinek przejęło Muzeum Orawskie. Prace nad odbudową linii rozpoczęto w 1996 roku.

Oravská lesná železnica

31.05.2008 uroczyście wznowiono ruch na odbudowanym odcinku.

Według informacji na stronie Muzeum Orawskiego, kolejka kursuje przez cały rok. W wybrane dni pociąg prowadzi lokomotywa parowa. Dorośli płacą za bilet tam i z powrotem 4-5 euro (w zależności od miesiąca).

Szczegóły: Muzeum Orawskie

Kolejka leśna Vychylovka



Zabytkowa kolejka leśna Vychylovka to drugi z zachowanych odcinków dawnej kolejki orawsko-kysuckiej. Dzisiaj jest częścią Muzeum Kysuckiej Wsi w Nowej Bystrzycy. Kolejka kursuje na trasie Skansen- stacja Chmúra - Skansen w okresie od 1 maja do 31 października. Od poniedziałku do piątku pociągi są prowadzone przez lokomotywy spalinowe, w soboty i niedziele przez lokomotywy parowe.

Szczegóły: Muzeum Kysuckiej Wsi
Kolejka leśna Vychylovka na You Tube


Kolejka leśna Vychylovka
(źródło: www.kysuckemuzeum.sk - za zgodą )

Kolejka leśna Vychylovka
(źródło: www.kysuckemuzeum.sk - za zgodą)

Kolejka dziecięca w Koszycach



Zabytkowa kolejka wąskotorowa kursująca od maja do końca października (w 2013 roku) pomiędzy stacyjkami Čermeľ a Alpinka. Pociągi są z reguły prowadzone przez lokomotywę spalinową, jedynie podczas wcześniej zapowiedzianych imprez kursuje lokomotywa parowa "Katka". Długość trasy wynosi 3,9 km. Przejazd trwa 15-22 minut. Kolejka znajduje się na peryferiach Koszyc, można do niej dojechać autobusem komunikacji miejskiej nr 14.

Szczegóły: www.detskazeleznica.sk - strona oficjalna
Kolejka dziecięca w Koszycach - cały przejazd na You Tube
Kolejka dziecięca w Koszycach z lokomotywą parową na You Tube


Kolejka dziecięca w Koszycach
(źródło: www.detskazeleznica.sk - za zgodą )

Kolejka dziecięca w Koszycach
(źródło: www.detskazeleznica.sk - za zgodą)

Nitrianska poľná železnica



Największą atrakcją Słowackiego Muzeum Rolnictwa w Nitrze jest kolejka kursująca po tamtejszym skansenie i Targach Agrokomplex. Tory pochodzą z kolejki zakładowej cukierni w Želiezovcach. Kolejka kursuje od 1985 roku. Łączna długość trasy to 2,6 kilometra. Tabor składa się z trzech lokomotyw parowych i jednej spalinowej oraz z wagonów widokowych. Przejazd trasą okrężną od bramy skansenu i z powrotem kosztuje 2 euro. Nie ma stałego rozkładu jazdy, kolejka kursuje głównie podczas różnych imprez, wydarzeń oraz na zamówienie. Obecnie coraz częściej mówi się o likwidacji tej kolejki.

Szczegóły: npz.yw.sk/index.html
Nitrianska poľná železnica na You Tube

Nitrianska poľná železnica na You Tube - inny film