Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!

SŁOWACKIE KOLEJKI WĄSKOTOROWE


WYBIERZ ARTYKUŁ LUB GALERIĘ ZDJĘĆ
Podróż koleją po Słowacji    Koleje wąskotorowe  

Wykaz czynnych kolejek wąskotorowych na Słowacji. Dane zaczerpnięte ze stron przewoźników.

Tatranské elektrické železnice



Dwie zelektryfikowane trasy jednotorowe u podnóża Tatr Wysokich. Pociągi kursują na liniach:
Poprad-Tatry – Starý Smokovec – Štrbské Pleso
Starý Smokovec – Tatranská Lomnica

Połączenia są obsługiwane wygodnymi, klimatyzowanymi jednostkami elektrycznymi 425.95. Wadą wspomnianych jednostek jest brak toalet w pociągu, a przejazd ze stacji Poprad-Tatry do stacji Štrbské Pleso trwa ponad godzinę. Warto się jednak przejechać, bowiem widoki w niektórych miejscach zapierają dech w piersiach. Niestety, okna się nie otwierają, w związku z czym trudno zrobić zdjęcie dobrej jakości. Podróż jest bardzo wygodna.

Informacje i cennik: www.vysoketatry.sk/?id_menu=25218
Tatranská elektrická železnica na You Tube


Pociąg TEZ (Poprad - Štrbské Pleso)

Pociąg TEZ w środku

Ozubnicová železnica (OŽ) Štrba - Štrbské Pleso



Kolejka zębata łącząca dwie wymienione wyżej stacje. Trasę o długości 4,6 kilometra pokonuje w 15 minut. Pociąg nie jest zbyt wygodny ze względu na drewniane siedzenia, nie ma w nim również toalety. Ze względu na specyfikę trasy przejazd jest niezapomnianym przeżyciem. Gorąco polecam. W rozkładzie jazdy 2011/2012 pierwszy kurs kolejki ze stacji Štrba jest o 4:44, ostatni pociąg powrotny odjeżdża ze stacji Štrbské Pleso o 22:46.

Turyści odwiedzający Tatry Wysokie mogą zakupić bilet sieciowy na Tatranské elektrické železnice i kolejkę zębatą. Jest to bilet czasowy. Bilet jednodniowy kosztuje 4 euro, trzydniowy 8 euro, tygodniowy 14 euro, a miesięczny 16 euro.

Kolejka zębata Štrba - Štrbské Pleso na You Tube


Kolejka zębata Štrba - Štrbské Pleso

Kolejka zębata - wnętrze

Trenčianska elektrická železnica



Kolejka wąskotorowa kursująca na trasie Trenčianska Teplá a Trenčianske Teplice. Długość trasy wynosi 5 kilometrów. Los kolejki jest niepewny.
Kolejka na You Tube

Čiernohronská železnica



Kolejka leśna o rozstawie szyn 760 mm kursująca na trasie Chvatimech – Hronec – Čierny Balog – Vydrovo. Kolejka po raz pierwszy wyjechała w trasę w 1909 roku łącząc tartaki w Ciernym Balogu i Hroncu. Następne odcinki i odgałęzienia budowali jeńcy wojenny w czasie I wojny światowej. Łączna długość sieci kolei wąskotorowych w tym rejonie wynosiła w czasach świetności 131,98 km. Do dziś zachowało się tylko ok. 15 kilometrów.

Kolejka leśna zapisała się w również w historii Słowacji. Podczas słowackiego powstania w 1944 roku służyła partyzantom jako środek transportu prowiantu i amunicji w góry. Warto wiedzieć, że niemcy nigdy nie zdobyli wioski Čierny Balog.

W 1982 kolejka definitywnie przestała kursować, a decyzją rządu cały inwentarz miał zostać zezłomowany, a tory rozebrane do 1985 roku. Dzięki pasjonatom udało się wpisać kolejkę na listę zabytków, dzięki czemu została uratowana przed całkowitym zniszczeniem. Stopniowo odbudowywano linię, aż w 1992 kolejka ponownie zaczęła kursować na niewielkim odcinku pierwotnej trasy.

W roku 2013 kolejka kursuje codziennie od maja do końca września. Dodatkowo przez cały rok przewoźnik oferuje możliwość wynajęcia pociągu. Najdłuższa bezpośrednia trasa dostępna dla podróżnych w 2013 roku - Chvatimech - Čierny Balog ma długość 12 kilometrów. Pociąg jedzie od 50 minut do godziny. W miejscowości Chvatimech jest skomunikowany z pociągami kolei słowackich w kierunku Brezna lub Bańskiej Bystrzycy.

Szczegóły:www.chz.sk - strona oficjalna

Čiernohronská železnica na You Tube


Čiernohronská železnica
(aut. David Holbík; źródło: www.chz.sk - za zgodą )

Čiernohronská železnica
(aut. Radim Škopec; źródło: www.chz.sk - za zgodą)

Orawska kolejka leśna



Kolejka wąskotorowa kursująca w miejscowości Oravská Lesná tuż przy granicy z Polską. Kolejka leśna, podobnie jak inne tego typu , miała służyć głównie tartakom. Trasę budowali jeńcy wojenni. 27. 7. 1918 pierwszy pociąg wyruszył w trasę. Kolejka służyła do przewozu drewna i nie była połączona z siecią kolei normalnotorowej. Aby ułatwić transport drewna, zdecydowano się połączyć Orawską kolejkę leśną z Kysucką kolejką leśna, która łączyła się ze szlakiem Bogumin - Koszyce. Obie kolejki połączono i 15. 2. 1928 wydano pozwolenie dopuszczające do ruchu nowo wybudowaną zintegrowaną sieć kolei wąskotorowych o łącznej długości ponad 60 kilometrów, którą dalej rozszerzano. Podczas II wojny światowej część szlaku celowo zniszczyli słowaccy partyzanci, aby uniemożliwić korzystanie z niej Niemcom.

Po zakończeniu II wojny światowej kolejka została znacjonalizowana. Najlepsze czasy dla kolejki przypadają na 50 lata dwudziestego wieku. W połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku kolejka zaczęła przeżywać pogłębiający się kryzys. Przestarzały tabor nie wytrzymywał konkurencji z nowymi samochodami ciężarowymi. Zakład naprawy taboru we Vrutkach odmawiał konserwacji i napraw sprzętu - od dziesięcioleci bowiem nie produkowano części zamiennych dla lokomotyw.

Władze zdecydowały o zamknięciu linii od 1 stycznia 1969. Trasa miała zostać rozebrana w trzech etapach w latach 1969-71. Działalność kolejki została oficjalnie zakończona dopiero 31. 12. 1971. W 1972 roku odcinek Chmúra – Beskyd – Tanečník wpisano na listę zabytków, co uratowało go przed rozbiórką. W najlepszym okresie łączna długość kolejki wraz z odgałęzieniami wynosiła 110 kilometrów, zostało tylko 8 km. Przez lata o trasę dbali wolontariusze, nie było bowiem właściciela. Dopiero pod koniec lat 80. ubiegłego wieku zachowany odcinek przejęło Muzeum Orawskie. Prace nad odbudową linii rozpoczęto w 1996 roku.

Oravská lesná železnica

31.05.2008 uroczyście wznowiono ruch na odbudowanym odcinku.

Według informacji na stronie Muzeum Orawskiego, kolejka kursuje przez cały rok. W wybrane dni pociąg prowadzi lokomotywa parowa. Dorośli płacą za bilet tam i z powrotem 4-5 euro (w zależności od miesiąca).

Szczegóły: Muzeum Orawskie

Kolejka leśna Vychylovka



Zabytkowa kolejka leśna Vychylovka to drugi z zachowanych odcinków dawnej kolejki orawsko-kysuckiej. Dzisiaj jest częścią Muzeum Kysuckiej Wsi w Nowej Bystrzycy. Kolejka kursuje na trasie Skansen- stacja Chmúra - Skansen w okresie od 1 maja do 31 października. Od poniedziałku do piątku pociągi są prowadzone przez lokomotywy spalinowe, w soboty i niedziele przez lokomotywy parowe.

Szczegóły: Muzeum Kysuckiej Wsi
Kolejka leśna Vychylovka na You Tube


Kolejka leśna Vychylovka
(źródło: www.kysuckemuzeum.sk - za zgodą )

Kolejka leśna Vychylovka
(źródło: www.kysuckemuzeum.sk - za zgodą)

Kolejka dziecięca w Koszycach



Zabytkowa kolejka wąskotorowa kursująca od maja do końca października (w 2013 roku) pomiędzy stacyjkami Čermeľ a Alpinka. Pociągi są z reguły prowadzone przez lokomotywę spalinową, jedynie podczas wcześniej zapowiedzianych imprez kursuje lokomotywa parowa "Katka". Długość trasy wynosi 3,9 km. Przejazd trwa 15-22 minut. Kolejka znajduje się na peryferiach Koszyc, można do niej dojechać autobusem komunikacji miejskiej nr 14.

Szczegóły: www.detskazeleznica.sk - strona oficjalna
Kolejka dziecięca w Koszycach - cały przejazd na You Tube
Kolejka dziecięca w Koszycach z lokomotywą parową na You Tube


Kolejka dziecięca w Koszycach
(źródło: www.detskazeleznica.sk - za zgodą )

Kolejka dziecięca w Koszycach
(źródło: www.detskazeleznica.sk - za zgodą)

Nitrianska poľná železnica



Największą atrakcją Słowackiego Muzeum Rolnictwa w Nitrze jest kolejka kursująca po tamtejszym skansenie i Targach Agrokomplex. Tory pochodzą z kolejki zakładowej cukierni w Želiezovcach. Kolejka kursuje od 1985 roku. Łączna długość trasy to 2,6 kilometra. Tabor składa się z trzech lokomotyw parowych i jednej spalinowej oraz z wagonów widokowych. Przejazd trasą okrężną od bramy skansenu i z powrotem kosztuje 2 euro. Nie ma stałego rozkładu jazdy, kolejka kursuje głównie podczas różnych imprez, wydarzeń oraz na zamówienie. Obecnie coraz częściej mówi się o likwidacji tej kolejki.

Szczegóły: npz.yw.sk/index.html
Nitrianska poľná železnica na You Tube

Nitrianska poľná železnica na You Tube - inny film