Świat Podróży Kolejowych

Obserwuj nas


Mapa odwiedzin


Statystyki od 25.04.2017 r.

Free counters!
Strona zakończyła działalność. Informacje w artykułach mogą być nieaktualne.

4 DNI W SZCZECINKU




Rodzaj biletu: bilet sieciowy tygodniowy Przewozów Regionalnych lub REGIOkarnet.

Choć wielu może zaskoczyć taka propozycja wycieczki, to uważam ją za godną rozważenia, szczególnie dla osób lubiących zwiedzać trochę mniejsze miasta. Pewnie zapytacie, dlaczego Szczecinek? Z trzech powodów - po pierwsze to ładne miasto, po drugie węzeł kolejowy, po trzecie dzięki niedrogim noclegom wakacyjnym w miejscowych internatach, a podczas całego roku turyści mogą skorzystać z oferty noclegowej Szkolnego Schroniska Młodzieżowego "Cegiełka" (bardzo mało informacji w internecie).

Szczecinek to ładne miasto położone nad jeziorem Trzesiecko. Centrum miasta znajduje się ok. 10-15 minut spacerem od głównego dworca kolejowego. Bliżej jest stacja kolejowa Szczecinek-Chyże, ale jej stan jest opłakany. W Szczecinku na pewno warto zobaczyć rynek i Zamek Książąt Pomorskich, samo centrum również sprawia dobre wrażenie. Miasto znane jest także z terenów zielonych, w tym z parku nad jeziorem Trzesiecko. Moim zdaniem to bardzo dobre miejsce na spędzenie kilku dni w spokojnej okolicy.

PROPOZYCJE WYCIECZEK JEDNODNIOWYCH



Poniżej kilka propozycji wycieczek jednodniowych. Wycieczka Chodzież - Piła - Wałcz będzie trudna do zrealizowania ze względu na małą liczbę połączeń kolejowych Piła - Wałcz, ewentualnie można ten niewielki odcinek podróży przejechać autobusem.

Szczecinek - Chodzież - Piła - Wałcz - Szczecinek



CHODZIEŻ - niewielkie miasteczko, z racji położenia nad malowniczym jeziorem stało się ośrodkiem turystycznym. Słynie również z produkowanej tu porcelany. Na obejście centrum miasta wystarczy godzina, ewentualnie półtorej godziny. Ładny rynek znajduje się niedaleko jeszcze ładniejszego, wyremontowanego dworca kolejowego. Poza rynkiem i kilkoma przyległymi uliczkami turystów zainteresują domy tkaczy z XVIII i XIX wieku, hotel i restauracja "Straszny Dwór" w zabytkowym dworku oraz sanatorium przeciwgruźlicze. Największy atut Chodzieży to jednak jezioro.

PIŁA - dawna stolica województwa. Miasto zostało niemal doszczętnie zniszczone podczas drugiej wojny światowej, dzisiejsza zabudowa Piły to głównie blokowiska i szerokie ulice, wśród których znajdziemy pojedyncze zabytki. Pod względem architektonicznym Piła ma niewiele do zaoferowania - ładnie prezentuje się dom rodzinny Stanisława Staszica i tzw. Dom Strzelecki. Dużym atutem miasta są natomiast tereny zielone nad rzeką Gwdą, wzdłuż której brzegów zbudowano ładne bulwary, a dodatkowa atrakcja to tzw. Wyspa Miejska. Bardzo dobre miejsce na spacer. Piła to raczej spokojne miasto, wyśmiewane często z powodu trochę prowincjonalnej atmosfery. Również może być bardzo dobrą bazą wypadową.

WAŁCZ - ładne miasteczko położone nad jeziorami. Mogłoby być popularne wśród turystów, gdyby nie słabo rozbudowana infrastruktura - dworzec kolejowy przynosi wstyd miastu - nie ma na nim nawet toalety. W niewielkim centrum można zobaczyć trochę ładnych budynków, jednak największym atutem miasta są wspomniane jeziora. Tutaj zaczyna się i kończy kilka szlaków kajakowych, a most wiszący nad jeziorem Raduń prezentuje się wyjątkowo ładnie. Co z tego, skoro miasto jest niedoinwestowane?

Miłośnicy kolei z Wałcza mogą wrócić szynobusem przez Stargard Szczeciński, gdzie można sie przesiąść na szynobus do Szczecinka. Bardzo długa podróż, ale czego się nie robi z miłości do kolei?

Szczecinek - Kołobrzeg - Trzebiatów - Gryfice - Kołobrzeg - Szczecinek


Kolejna propozycja wycieczki jednodniowej, może zostać zmodyfikowana i przekształcona w Kółeczko, np. z Kołobrzegu do Koszalina, stamtąd do Słupska i z powrotem do Szczecinka. Oczywiście możliwości mnóstwo, lecz moja propozycja jest następująca - podróż porannym pociągiem do Kołobrzegu, stamtąd szynobusem do Trzebiatowa lub Gryfic, potem powrót tą samą drogą.

KOŁOBRZEG - dawniej osada warzelników, słynąca z handlu solą, co było źródłem dochodów miasta, a tym samym w znacznym stopniu przyczyniło się do jego rozkwitu. Od XIX wieku uzdrowisko, bardzo popularne wśród turystów. Kołobrzeg to ładne miasto, choć dużo blokowisk i nowoczesnej zabudowy niezbyt dobrze wypada na tle dzielnicy uzdrowiskowej z portem latarnią morską i promenadą. Dużą atrakcją są piaszczyste plaże. Z zabytków należy wymienić ratusz i tzw. Nową Starówkę. Bardzo ładnie wygląda wyremontowany dworzec kolejowy. Minusem Kołobrzegu są wygórowane ceny w niektórych miejscach, można odnieśc wrażenie, że niektóre ośrodki wypoczynkowe oraz punkty usługowe nastawione są wyłącznie na bogatych turystów z Niemiec.

TRZEBIATÓW - miasteczko z niewielkim, ale zadbanym centrum z zadbanymi kamieniczkami i interssującymi budynkami. Dawniej, do czasu zapiaszczenia Regi, było portem i ośrodkiem handlowym. Obecnie to raczej spokojne miasteczko, ożywające podczas wakacji. Atrakcje to bardzo ładny rynek, trzy kościoły z cegły, mury obronne i pałac nad rzeką Regą. Wrażenie psuje dworzec kolejowy. Dobre miejsce na dwu- trzygodzinną wycieczkę.

GRYFICE - kolejne z miasteczek w pobliżu Kołobrzegu, położone na linii kolejowej Kołobrzeg - Szczecin. Zachowało się trochę zabytków, najważniejsze miejsce go Plac Zwycięstwa, który może nie jest tak piękny jak rynek w Trzebiatowie, ale nie wygląda też najgorzej. Ulice w centrum również wyglądają całkiem dobrze. W wakacje powinna kursować wyremontowana niedawno kolej wąskotorowa Gryfice - Rewal, przy stacji kolejki wąskotorowej stoi stała wystawa Pomorskich Kolei Wąskotorowych.

Szczecinek - Białogard - Koszalin - Słupsk - Szczecinek


BIAŁOGARD - niewielkie miasto, ważny węzeł kolejowy. Ładny dworzec i centrum miasta. Dobre miejsce na dwu- trzygodzinny pobyt. Warto pospacerować po śródmieściu - najważniejsze miejsca to Plac Wolności, Brama Połczyńska i kościół parafialny z 1310 roku. Białogard można polecić miłośnikom niedużych miast.

KOSZALIN - dawniej położony na skrzyżowaniu szlaków handlowych, obecnie robi najlepszego wrażenia, bowiem dominuje współczesna zabudowa. Turystów ściąga do miasta bliskość wybrzeża Morza Bałtyckiego, Koszalin od wybrzeża dzieli 11 kilometrów, a większość osób zmierza do popularnego Mielna, dokąd można dojechać autobusem podmiejskim, busami lub w sezonie pociągami REGIO. W samym Koszalinie zachowało się trochę zabytków, z których najważniejsze to fragmenty murów obronnych, katedra i kaplica św. Gertrudy z XIV wieku. Jeżeli macie czas, można wybrać się na Chełmską Górę z wieżą widokową czynną w sezonie.

SŁUPSK - miasto liczące ok. 95 tysięcy mieszkańców. Prezentuje się przeciętnie, ponieważ duża częśc zabudowy została zniszczona podczas drugiej wojny światowej, ale jest tu kilka miejsc wartych zobaczenia. Na zdjęciach w przewodnikach turystycznych najczęściej pojawia się ratusz. Sfotografowanie tego budynku nastręcza sporo trudności z powodu samochodów na parkingu przed ratuszem skutecznie psujących ujęcie. Inne ważne xabytki to Nowa Brama, Brama Młyńska, Baszta Czarownic i zamek. W słoneczne dni miejscowi wybierają się na spacery po alejkach nad Słupią. Centrum i większość zabytków blisko dworca kolejowego. W Słupsku podobały mi się lokale gastronomiczne i kawiarnie, choć ceny czasami były wygórowane. Dworzec kolejowy przeciętny, dworzec autobusowy brzydki. Smaczne pieczywo i kanapki na dworcu kolejowym.

Do Szczecinka można wrócić linią kolejową przez Miastko, ale w Miastku raczej nie ma nic ciekawego do zobaczenia.

Szczecinek - Chojnice - Szczecinek



Ostatnia z proponowanych tras. Ze względu na coraz mniejszą liczbę pociągów do Chojnic mogą być problemy z podróżą. Na razie wycieczka możliwa do zrealizowania równiez jako "kółeczko" Szczecinek - Chojnice - Piła - Szczecinek lub jako część dłuższej podróży, np. Szczecinek - Chojnice - Tczew - Malbork, nocleg w malborskim schronisku młodzieżowym. Możliwości jest sporo.

CHOJNICE - największe miasto Borów Tucholskich, około 40 tysięcy mieszkańców. Niedoceniane, często niesłusznie pomijane bardzo ładne miasto o ogromnym potencjale turystycznym. Często odwiedzane przez miłośników kolei, bowiem można tu spotkać interesujące wagony i pojazdy szynowe. Chojnice to również ważny węzeł kolejowy, lecz z każdym rokiem ubywa pociągów, a szkoda, bowiem linie kolejowe z tego miasta są malownicze. W Chojnicach należy zwiedzić starówkę z rynkiem, zobaczyć Bramę Człuuhowską i fragmenty murów miejskich. Po zwiedzaniu na turystów czeka zadbany park miejski. Polecam to miasto, lecz nie sposób przemilczeć istotnych wad - pierwsza z nich to zrujnowany dworzec kolejowy położony ok. 10-15 minut spacerem od zabytkowej części miasta. Druga wada to brak niedrogich noclegów, choć schroniska młodzieżowe są w Pile i Szczecinku. I trzecia, ostatnia wada - wspomniana już spadająca liczba połączeń kolejowych.